dressuur zadel voor extreem lange benen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 10:11

ankem schreef:
HBZ schreef:
Hallo,

hier ook iemand met dezelfde problemen. Ik ben ook al lang opzoek naar een goed passend zadel. Dus ik hou dit topic even in de gaten.

Hebben jullie ook dat je met je kruis op de voorkant van het zadel komt te zitten en je vervolgens open rijdt? Zou dit een gevolg kunnen zijn van te weinig ruimte in het zadel i.v.m. lange benen en beugelriem haken die te ver naar voren zitten? Zelf heb ik altijd het gevoel dat ik heel veel in mijn lijf moest corrigeren en dat bevordert de houding totaal niet en het rijden ook niet.

Steekt dr. vinger op.... -O-
Genoeg over te vinden van mijn kant. Daarom nu naast maatwerk paard, ook voor echt maatwerk voor mij gegaan.

En is het de oplossing?

ankem

Re: dressuur zadel voor extreem lange benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 18:30

Dat hoop ik over een x aantal weken te ervaren. Zadel wordt nu gemaakt. Mijn geduld wordt ernstig op de proef gesteld ;)

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 18:33

nu precies een week geleden Fryso zadels om informatie gevraagd via de website en nog geen bericht terug.. Slechte zaak! Zo lok je geen klanten in mijn ogen!

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 12:56

Ik zou even bellen fan.

Ik heb zaterdag gebeld, in overleg mail gestuurd met foto's van mijn paard en paar uur later al terug gebeld.

Ik heb de zadels natuurlijk nog nooit in handen gehad en de mensen ook nooit ontmoet, maar ik kreeg telefonisch iig de indruk dat hij wel verstand heeft van zadels passen.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 18:07

Jessica_R schreef:
Ik heb gelukkig daar geen last van gelukkig! Maar heb inderdaad wel dat het voelt of ik me echt op moet trekken bij het lichtrijden omdat ik geen steun van m'n beugels heb. Die zitten veel te ver naar voren.. daardoor steken m'n onderbenen naar voren en land ik achterin het zadel! Heel vervelend voor zowel paard als ik!

Zo herkenbaar! Maar gelukkig zijn die problemen voor mij verleden tijd.

Ik ben niet extreem lang, 1.75m, maar mijn benen zijn 107cm lang en daarbij is het bovenbeen veel langer dan het onderbeen. Combineer dat met een klein kontje en je hebt het perfecte recept voor lichamelijke ellende bij werkelijk alle reguliere zadels.

Sinds januari heb ik een Schleese. En grote uitgave, maar mijn problemen zijn verleden tijd. Paard blij, ik blij, chiropractor lovend. Mijn zadelexperts zijn Aimée Albers van www.pastmijnzadel.nl en Ingeborg Taffijn van zadelpunt. Nogmaals, het is een bak geld. Maar het bespaart mij en mijn paard en hoop pijn en medische kosten. Het was de investering 100% waard.

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 18:12

Fijn dat het bij jou opgelost is! Ik zal de site is bekijken!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 18:18

Heb ik geen problemen mee met reguliere zadels, alleen sommige met veel beenwrong.
maar mijn bovenbenen zijn ook erg lang, waardoor ik vaak met mijn been op een wrong kwam en geen gevoel met bovenbeen en paard meer had.
Nu heb ik alleen zadels zonder enig wrong of met een kleine wrong op het zweetblad. Geen probleem .
(ook een klein kontje overigens)

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 18:19

Jessica_R schreef:
Fijn dat het bij jou opgelost is! Ik zal de site is bekijken!

Daar staat mijn verhaal uitgebreider op :)

Voor iedereen blijft het natuurlijk persoonlijk wat prettig zit. In de Prestige Doge waren mijn liesblessures zo erg dat ik soms niet kon lopen. Mijn KN Allegro zat wat dat betreft al stukken beter. Maar daar had ik constant last van een scheef bekken. En de stoelzit bleef.

Op de Schleese was het eerste dat opviel, dat er geen spanning op mijn liezen stond. Voor het eerst in mijn leven hangen mijn benen ontspannen af langs mijn zadel en zitten heupen en hakken op 1 lijn.

Ik las in het topic o.a. als advies Custom en Arno Brandt. Die leveren dit concept absoluut niet :n Sterker nog, corrigeer me als ik het verkeerd heb, maar naar mijn weten komen deze zadels allemaal uit de Ideal fabriek. En Ideal ken je ;)

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 16:19

hallo! Weer even een update,

Ik ben voor mezelf even wat dingetjes op een rijtje aan het zetten. Ik heb een aantal merken/zadelmakers gemaild voor info. Daar is tot nu toe het volgende uitgekomen..

Hoogstwaarschijnlijk is een zadel met een hoge korte wrong op het zweetblad het meest geschikt voor ons. Op die manier kan ons been niet over de wrong glijden en blijft er het meeste ruimte voor de knie. Ik ben dus wat gerichter gaan zoeken.

- Hulsebos kan wel t zweetblad wat verplaatsen met heeft geen model met wrong op het zweetblad. (En van googelen naar ervaringen met Hulsebos werd ik ook niet bepaald blij...)
- Fryso zadels kan ons vrij veel bieden en stelt de modellen Professional en Legato voor als meest geschikt.
- Daeleman heb ik nog niet gemaild maar rekenen voorrijkosten vanaf €40, om ze naar Zeeland te laten komen vanuit Friesland wordt nogal een duur grapje denkik...
- Van Rijs zit wel meer in de buurt maar maakt alleen maatzadels van Albion, een merk wat opzich al duur is. Maatwerk zal dus ook in de 3000 euro lopen..
- prestige top dressage zat wel goed maar er zou nog meer ruimte mogen zijn en daarbij vind ik de zitting heel hard.
- KN Victoria Ouverture wil ik graag nog testen!

En daarnaast is helaas ons huidige zadel nog steeds niet verkocht... dus als iemand nog iemand kent die een zadel zoekt? Het is een ideal Grace 18". Werkelijk een heerlijk zadel, maar niet voor lange stelten!

Hopelijk hebben jullie nog ideeën

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 16:29

Passier hubertus smid en de stubben merlin hebben zo'n korte wrong.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:00

En de zadels op maat van Ninon Schutte ?

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 17:05

Moet ik nog even goed naar kijken! Maar alles is zo ver van Zeeland vandaan!!

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 17:16

Ziet er inderdaad ook goed uit! Maar zij ruilt niet in, dus dan moet ik sowieso eerst t andere zadel verkopen!

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:24

Jessica_R schreef:
hallo! Weer even een update,

Ik ben voor mezelf even wat dingetjes op een rijtje aan het zetten. Ik heb een aantal merken/zadelmakers gemaild voor info. Daar is tot nu toe het volgende uitgekomen..

Hoogstwaarschijnlijk is een zadel met een hoge korte wrong op het zweetblad het meest geschikt voor ons. Op die manier kan ons been niet over de wrong glijden en blijft er het meeste ruimte voor de knie. Ik ben dus wat gerichter gaan zoeken.

- Hulsebos kan wel t zweetblad wat verplaatsen met heeft geen model met wrong op het zweetblad. (En van googelen naar ervaringen met Hulsebos werd ik ook niet bepaald blij...)

Ook ik heb met mijn 1.88 met lánge stelten een Hulsebos. Na lang zoeken en passen met de standaard zadels en merken toch besloten er één te laten maken die goed op m'n paard past en waar ik lekker in kan zitten. Het model is de Dynamic 3, uit mijn hoofd. Met verlengd zweetblad en een halve wrong. Zo'n halve wrong loopt niet door tot onder je knie, maar je hebt eigenlijk alleen een blok voor je bovenbeen. Je kunt 't een beetje zien op deze foto, genomen tijdens de eerste passessie: https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater (kun je die zien?)

Succes met je zoektocht! Eindelijk lekker zitten is zo fijn :)

Lotje199

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:40

Ik weet niet of je al een Première (France) Bordeaux hebt geprobeerd? Ik ben ook super lang (tegen de 1.90m met hele lange benen en dit is werkelijk perfect voor mij! Ook heel geschikt voor paarden met een hoge en brede schoft. 2e hands zijn ze bovendien heel erg goedkoop. Voor 200 euro moet je er al een kunnen hebben. Het zadel is bovendien van goede kwaliteit, hetzelfde als Kentaur. Als je nog vragen hebt kun je me altijd PB'en!

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 17:42

Bedankt voor het meedenken!

Helaas kan ik je foto niet zien Maik 79 :(

Ik zal er eens naar kijken lotje!

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 20:47

Had je al een zadel gevonden?

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-14 21:03

Nog niet! We zijn nog druk aan t sparen en zoeken!

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 08:51

ik ben zelf 1.80... scheelt nog een stukje met hoe lang jullie zijn := haha maar het over grote deel van mijn lengte gaat ook in mijn benen zitten (ik ben een beetje uit verhouding qua benen en romp :') ) maar ik heb sinds een paar maanden een Kentaur Afrodite, echt een geweldig zadel al zeg ik het zelf :D ik heb alle ruimte en heb er echt niets op aan te merken haha

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 09:12

Die heb ik inderdaad ook voorbij zien komen! Ziet er super fijn uit en ook nog betaalbaar!

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:10

Ik ben zelf bijna 1.80m en heb ook lengtemaat nodig, benen zijn langer dan m'n bovenlijf.
Ik had een Wow welke inmiddels niet meer op m'n paard past, maar zo'n zadel zou misschien een goede oplossing voor jullie kunnen zijn. Die van mij is toevallig te koop op boktmarkt voor 1000,- (nieuwprijs 3500,- toendertijd was er weinig 2e hands), maar er staan er zat op marktplaats. Edward Gal rijd er ook op, en Laurens van Lieren dacht ik ook, hebben ook lange stelten. Heb hier toen extra lange zweetbladen op laten zetten met movable block, dat is een kniewrong welke verplaatsbaar is dmv klittenband. Het zweetblad is ook nog aanpasbaar in de hoek waarmee het aan het zadel vast zit, dus meer naar voren of achter te plaatsen. En dubbele stijgbeugelriemhaken, je kan je beugels dus meer naar voren of achter bevestigen wat het beste bij je bouw past. De voordelen van een Wow zijn dat je de onderdelen los van elkaar kan verwisselen als je een andere maat nodig hebt. Er zit een luchtvulling in de kussens welke aanpasbaar is zodat het eenvoudig aan te passen is mocht je paard veranderen, daar heb ik nu al 2x eerder de aanschaf van een ander zadel mee kunnen uitstellen. Misschien zou je eens een Wow fitter kunnen laten komen om te laten passen welke maten je paard nodig heeft en en Wow eens uit te proberen. Dan zou je zelf een 2e hands kunnen zoeken om de kosten laag te houden. Een fitter kan het uiteraard ook nog helemaal op maat afstellen zodat het perfect past.
Succes ermee!

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 09:38

Na een lange zoektocht is het eindelijk gelukt!

We hebben deze zomer ons Ideal zadel verkocht en konden dus serieus gaan zoeken naar een zadel.

En het is de Anatomica cygnus short roll geworden! Een heerlijk zadel met diepe zit en een korte wrong die in een hoek van 90 graden op het zweetblad zit. Hierdoor ligt het mooi met ons bovenbeen mee en heeft de knie genoeg ruimte. Er was nog een optie op verlengde zweetbladen, maar dit was niet nodig.

Afbeelding

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:43

Nou helemaal goed dus! Mits het ook voor paardlief uiteraard een goed zadel is. Maar daar twijfel ik haast niet aan. Veel lekkere en veilige kilometers en figuurtjes!!

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 19:55

Dankje Pipo! Dat zal wel lukken :)