Advies gevraagd: Zadel voor rijpaard op leeftijd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 21:24

Er zijn nog veel meer merken/ modellen boomloos buiten Barefoot!

Mijn barefoot heeft ook een gelegen op een kwpner met hoge schoft en die past zelfs met een medium pommel, je kan er nog het een en ander aan veranderen. Zomers heeft de mijne een L pommel in, swinters de M. Met inlageskan je ook nog een hoop.

Ik heb een fjord maar zo breed vind ik de Barefoot niet, maar tis maar wat je gewent bent. :)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 22:19

Het probleem is dat als ik hem voor ophoog, hij te ver achterover gaat liggen. Hij ligt nu al een klein beetje achterover, dus alleen voor ophogen kan dus niet.

Ik wil deze nog eens proberen;
http://www.calevo.com/cgi-bin/calevo/pr ... 20414.html

Heb hem gebruikt gevonden. Wordt deze week opgestuurd..

Edit; nu op de wintec wil mijn heup al uit de kom. Nog breder kan echt niet.. Kan er nu al geen uren op zitten..

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 00:59

pluisje88 schreef:
@pooh; hij krijgt pulp en subli SP. Maar hij vindt het niet lekker dus krijg er met veel moeite 150 gram sp of 100 gram pulp in op een dag. Verder krijgt hij hooi/kuil en krachtvoer, maar de SP en pulp is dus eigenlijk niet genoeg. Maar als meneer het niet wil eten dan kan ik niet zo veel vrees ik ;)

En als je (een gedeelte) van zijn krachtvoer mee weekt met de SP?

Je kunt ook de senioren slobber van Masters proberen

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 01:16

pluisje88 schreef:
Ik wil graag evn een update plaatsen.
Ik heb inmiddels een wintec 500 dresuurzadel nieuwe versie aangeschaft. Paard is erg blij met de bredere ruimte tussen de kussens. Loopt al veel ruimer :j Hij begint ook in te buigen over zijn hele lijf. *\o/*
Helaas is het probleem nog niet opgelost.

Als ik het zadel erop doe, en aansingel, kunnen er ruim drie, krap vier vingers tussen de schoft en het zadel. Ruimte genoeg dus. Bij het eerste stukje lopen blijft dat zo. Na een minuut of 5 begint het zadel te zakken en tijdens het rijden wisselt de afstand steeds. 2 vingers, helemaal vast, 1 vinger, twee vingers, helemaal vast, 3 vingers.. Heel vaag :o Waarschijnlijk doet kamulet iets met lopen oid, anders kan ik de verschillen niet verklaren.

De zadelmaker zei dat ik er een blauwe boom in moest doen en dat het dan goed zou moeten zijn. Dit heb ik gedaan, en geprobeerd, maar dus het bovengeschreven probleem. Toen heb ik de smallere boom erin gedaan (zwart), en daarmee hetzelfde probleem. Helaas brugt het zadel dan, dus dat is ook niet de bedoeling.

Van de week geprobeerd er een bontje onder te leggen. zadel blijft dan bij de schoft vrij, en ligt mooier, maar paard gaat lopen met de rem erop, zoals hij ook bij mijn stubben zadel deed.
Van de week komt de zadelmaker nog een keer (was op vakantie) dus zal hem dan nog maar eens het geval voorleggen.

Hebben jullie een idee hoe dit kan of wat ik eraan kan doen?

Ik heb dat probleem ook heel erg met mijn paard vanwege haar hoge schoft en vaak invallen naast de schoft. Ik heb de eerder vernoemde frontriser nou onder mijn thorowgood zadel liggen en nou ligt ie super :D Hiermee hoog je het zadel niet echt op maar voorkom je dat het zadel tijdens het rijden aan de voorkant naar beneden gaat zakken en op de schoft gaat drukken :P Weet ook hoe frustrerend het is met zadels, mijn paard heeft ook een probleemrug en die is nog niet eens zo oud :')

pluisje88

Re: Advies gevraagd: Zadel voor rijpaard op leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 01:32

@yvonnedv; dat doe ik al. En dan nog laat hij het staan. Hij zoekt alle brokjes en haventjes eruit en laat de sp en of pulp staan.

@ninitjuh; ik dacht dat een frontraiser echt ophoogt aan de voorkant. Maar dat is dus niet zo begrijp ik?

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 01:43

pluisje88 schreef:
@yvonnedv; dat doe ik al. En dan nog laat hij het staan. Hij zoekt alle brokjes en haventjes eruit en laat de sp en of pulp staan.

@ninitjuh; ik dacht dat een frontraiser echt ophoogt aan de voorkant. Maar dat is dus niet zo begrijp ik?

Nee klopt het vult echt de holtes op naast de schoft zodat het zadel ligt zoals t zou zijn als er wat meer vet aan t paardje zit :) de bovenkant van de "gelpad" is namelijk niet dik :P zal als je wil van t weekend eens foto's maken zodat je het goed kan zien!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 01:51

Heb je topic helaas pas vandaag gezien. Ik ken dat probleem van ruiter met eens smal bekken op een breed paard. In jouw prijsklasse gaat Thorowgood vaak ook wat versmallen van zit, dus dit was ook een optie geweest.

Verder zou ik zeggen: luister naar je paard. Als ie goed loopt en blijft lopen, dan zal het wel oké zijn. Merk je dat ie toch weer wat stijver gaat lopen, grijp dan in.

Mss is het trouwens een goed teken als je af en toe minder ruimte hebt rond de schoft, kan zijn dat ie dan zakt in de achterhand en omhoog gaat in de schoft, zoals het hoort dus.

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 01:57

hwn schreef:
Heb je topic helaas pas vandaag gezien. Ik ken dat probleem van ruiter met eens smal bekken op een breed paard. In jouw prijsklasse gaat Thorowgood vaak ook wat versmallen van zit, dus dit was ook een optie geweest.

Verder zou ik zeggen: luister naar je paard. Als ie goed loopt en blijft lopen, dan zal het wel oké zijn. Merk je dat ie toch weer wat stijver gaat lopen, grijp dan in.

Mss is het trouwens een goed teken als je af en toe minder ruimte hebt rond de schoft, kan zijn dat ie dan zakt in de achterhand en omhoog gaat in de schoft, zoals het hoort dus.

Ik las het ook net te laat inderdaad haha, anders had ik ook de thorowgood aangeraden :P bij mij paste wintec zelfs niet :(

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 07:22

pluisje88 schreef:

Als je het mee weekt kunnen er geen brokjes meer in zitten

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 09:43

Ik geef de mijne masters bij, en dat vind hij echt heerlijk!
Is hetzelfde als de sp.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 13:54

yvonnedv schreef:
pluisje88 schreef:

We hadden het toch over mixen met krachtvoer :Y)
Hij is gewoon een heel moeilijke eter. Masters heb ik nog niet geprobeerd omdat ik dat te duur vind als ik met de zak blijf zitten

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 14:03

pluisje88 schreef:
yvonnedv schreef:

We hadden het toch over mixen met krachtvoer :Y)

Nee het krachtvoer mee WEKEN.

Ik gaf mijn merrie 2x daags 1 schep SP, 1 schep veulenbrok dat weekte ik en daaroverheen gooide ik 1,5 schep snijmaïs.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 14:17

Dan eet hij het helemaal niet

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 14:52

En Masters seniorenslobber?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 16:05

Die heb ik nog niet geprobeerd. Maar hij is mij te duur om een hele zak weg te geven als meneer het weer eens niet lekker vindt...

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:16

Heb je ondertussen de pulp brokken al geprobeerd? Da moet je langzaam opbouwen. Densnoods met wat stroop of appelmoes er door heen.

morocco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:37

Ik weet niet of je geregeld de tandarts laat komen bij je paard?
Maar daardoor willen ze ook nog wel eens minder eten.
Ik heb dit met mijn eigen paard ook gehad nl.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 21:01

Tandarts komt altijd netjes op tijd voor controle. Ja pulp wel geprobeerd maar hij vindt ook dat niet lekker. Ook niet met appelmoes erdoorheen. Maar we gaan een beetje off-topic geloof ik.
Iemand nog tips betreft het zadel/ een onderlegger?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 21:10

Mijn allereerste verzorgknollie was ook zo'n oudje met een flinke bierbuik ( :D ) en een hoge schoft.
Bij hem hielp een Kavalkade butterfly. Maakte net wat meer ruimte bij de schoft. Ik weet niet of het je gaat helpen, maar misschien is het een oplossing. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 10:06

Tja, ik zie dat je er wat op tegen hebt maar er zijn zat paarden zoals jij de jouwe omschrijft, waarbij een Barefoot toch een prima oplossing was om in ieder geval weer comfortabel te kunnen rijden en weer spiertjes onder op te kunnen bouwen.

Ik herken zelf overigens wel het probleem met heupen: bij mij schiet bij veel zadels de boel op slot na een klein uurtje als het zadel te breed voor me zit.

Bij een Wintec heb ik dit ook. Komt simpelweg door de kniewrongen :j
Die duwen je knieën naar buiten waardoor er spanning op je heupen komt.

Met een Barefoot Cheyenne heb ik hier nooit last van gehad. En die kun je voor kleine prijsjes tweedehands kopen en je mag er gewoon wedstrijden mee rijden.

Met een goede pad met goed gekozen inlages kun je het zadel gewoon boven de ruggengraat en schoft uit liften zoals het hoort. Ja, dat kost wat extra moeite en is even "zoeken" naar wat werkt :j

Maar dat is met een boomzadel niet anders, daarbij zal je ook altijd hebben dat de kussen zodanig opgevuld moeten worden dat ze het zadel voldoende kunnen liften. Bij een Barefoot doe je dat via de inlages en kun je zelf de boel aanpassen en kritisch in de gaten houden, ben je niet voor afhankelijk van een zadelmaker.

Debujojuvle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:21

cynthiar schreef:
Ik zeg ook niet dat je op dit moment niet meer serieus kan rijden, maar jaren zal het niet meer zijn. Zeker springen zal een keer over zijn, tenzij je je paard niet wil sparen.
Dit bedoel in in het algemeen hoor!

Maar als je dan moet kiezen tussen een zadel waar jij leuk wedstrijden kan rijden maar minder past op je paard of een goed passend zadel maar niet geschikt voor wedstrijden zou ik het tweede kiezen.
Barefoot mag trouwens wel met wedstrijden van de KNHS.

Okee, ik wist niet dat barefoot toegestaan was! (slecht van mij :') )
Ik ben het met je eens dat je dan inderdaad een zadel zou moeten kiezen wat je paard goed zit! Ongeacht of het een passende boom of passende zonder boom is.
Ik dressuur nu ook met een vzh zadel! En dat gaat prima ons prima af. De jury zou daar eigenlijk eens doorheen moeten kijken. :o

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:26

Ik snap dat Daphne geen barefoot wil hebben. Heb er zelf ook een aantal keer opgezeten maar vond het drie keer niets (zal vast wennen zijn)
Maar als je dan al met je heupen zit, en niet fijn op een wintec kunt zitten. Waarom zou je dan in vredesnaam opzoek gaan naar een boomloos.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:34

Ik heb niet alles helemaal doorgelezen maar misschien heb je wat aan een pro-lite pad?
Deze kan je ook aanpassen naar verandering van zijn gewicht (gras/geen gras).

http://www.prolitepads.nl/ (kijk eens naar de verstelbare pads, worden ook gebruikt/geleverd door sommige zadelpassers)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 16:49

Giolli: vrijwel iedereen die naar volle tevredenheid een Barefoot heeft, heeft ook wel ervaring met 1 of meerdere ander boomloosjes dat ze 3x niks vonden, dus dat zegt niks :)

In veel gevallen kan het juist helpen bij heup- e.d. problemen doordat minder rommel tussen paard en ruiter echt vaak een positieve invloed kan hebben.

Voor mij zelf zit een model zadel zonder allerlei kniewrongen en dubbele zweetbladen enzo dus veel comfortabeler voor mijn heupen :j

Als het dan ook nog soepel boomloos (close-contact) is dan heeft dat op verschillende manieren een positieve invloed om die heupen en rug een beetje los te houden waardoor je problemen voorkomt.

Maargoed, een type zadel dat bij de ene combinatie van paard en ruiter perfect werkt tegen bepaalde klanten, zal bij de andere combinatie juist precies die klachten veroorzaken, dat blijft toch iets heel persoonlijks :j

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 17:59