De een vind sidepull het fijnste omdat deze makkelijk te sturen en goed te begrijpen is (voor het paard). En vinden dan bijv. de kin of kaakgekruisde systemen weer niet prettig omdat deze een knevelende en voor sommige paarden verwarrende werking heeft.
En dan heb je nog bitloze optomingen (bosal, touwhalster) waarbij je de teugels onder de kin vastmaakt. En ook hier vind de één een touwhalster weer erg scherp, maar de ander vind dit juist weer heel fijn.
Voor een constante aanleuning/contact denk ik zelf dat een sidepull of kaakgekruist systeem geschikter is dan bijv. een touwhalster.
Ook paarden die altijd met bit zijn gereden kunnen overigens prima wegrijden met gewoon een sidepull hoor
Bij www.spirithorses.be rijden ze alle paarden op sidepull terwijl die voorheen altijd met bit zijn gereden. Het is maar net wat jij en je paard fijner vinden. Zelf heb ik voor het mennen een kaakgekruisde. Want onder het zadel kun je de hand van de hals afhouden (voor een sidepull) voor de wagen heeft dit geen zin. Onder het zadel heb ik met touwhalster gereden en dit werkte prima (voor een leuk buitenritje) ook wel een aantal keer met een kaakgekruisd gereden, ook prima. Heb zelf een sidepull (fra pardoes, lijkt veel op een normaal hoofdstel) , omdat ik dat knevelen van het gekruisde systeem niet fijn vind. Maar mijn haflinger is pas 2 jaar, dus voorlopig hangt die nog in de kast.
Nogmaals, kies gewoon waar jij en je paard je prettig bij voelen. Als je kan proberen, dan is dat heel mooi, zo niet is dat ook prima.
. Tot nu toe leek mij dit ook geschikt, maar dit heeft denkik wel de doorslag gegeven