Overstappen op bitloos?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Re: Overstappen op bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 10:08

Je moet gewoon kiezen wat jij zelf het prettigste vindt en waar je paard prettig op reageert.

De een vind sidepull het fijnste omdat deze makkelijk te sturen en goed te begrijpen is (voor het paard). En vinden dan bijv. de kin of kaakgekruisde systemen weer niet prettig omdat deze een knevelende en voor sommige paarden verwarrende werking heeft.

En dan heb je nog bitloze optomingen (bosal, touwhalster) waarbij je de teugels onder de kin vastmaakt. En ook hier vind de één een touwhalster weer erg scherp, maar de ander vind dit juist weer heel fijn.

Voor een constante aanleuning/contact denk ik zelf dat een sidepull of kaakgekruist systeem geschikter is dan bijv. een touwhalster.

Ook paarden die altijd met bit zijn gereden kunnen overigens prima wegrijden met gewoon een sidepull hoor ;) Bij www.spirithorses.be rijden ze alle paarden op sidepull terwijl die voorheen altijd met bit zijn gereden. Het is maar net wat jij en je paard fijner vinden.

Zelf heb ik voor het mennen een kaakgekruisde. Want onder het zadel kun je de hand van de hals afhouden (voor een sidepull) voor de wagen heeft dit geen zin. Onder het zadel heb ik met touwhalster gereden en dit werkte prima (voor een leuk buitenritje) ook wel een aantal keer met een kaakgekruisd gereden, ook prima. Heb zelf een sidepull (fra pardoes, lijkt veel op een normaal hoofdstel) , omdat ik dat knevelen van het gekruisde systeem niet fijn vind. Maar mijn haflinger is pas 2 jaar, dus voorlopig hangt die nog in de kast.

Nogmaals, kies gewoon waar jij en je paard je prettig bij voelen. Als je kan proberen, dan is dat heel mooi, zo niet is dat ook prima.

Lysanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:02

@ snadrem. Wat kan je het beste gebruiken als je dressuurmatig wil blijven rijden?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:04

Lysanne schreef:
@ snadrem. Wat kan je het beste gebruiken als je dressuurmatig wil blijven rijden?

Mag ik het ook beantwoorden?

Ik zou zeggen een kruislingssysteem of een sidepull, net wat jij fijn vindt. Een touwhalster of bosal oid is minder geschikt.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 15:15

Maar hoe kan je nou met een touwhalster rijden? Want je doet de teugels toch onderaan, aan 1 'knoop'?
Hoe kan je dan het verschil tussen links en rechts laten weten? :=

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 16:33

test bitloze optomingen

Ik vond dit wel een interresant stuk om te lezen. Over de werking/effect van de teugels aan het touwhalster, sidepull, stalhalster en nog een paar?

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 16:43

Marocje schreef:
test bitloze optomingen

Ik vond dit wel een interresant stuk om te lezen. Over de werking/effect van de teugels aan het touwhalster, sidepull, stalhalster en nog een paar?

Oeh, bedankt!! Hier heb ik zeker wat aan!!
Wat ik eruit kan opmaken staat er dat een touwhalster wel een goede optie is :). Tot nu toe leek mij dit ook geschikt, maar dit heeft denkik wel de doorslag gegeven :). Of iemand moet me nog kunnen overtuigen van iets anders :). Alsnog alle tips enz. zijn nog van harte welkom!! Hoe ik bijvoorbeeld moet omgaan met het halster, of eventueel nog andere opties voor het bitloos rijden :).

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 17:01

Ik heb een maand geleden dus een touwhalster aangeschaft, en mijn mede bijrijder wees me op dit testje. Ik vond het toch best verhelderend, en heb daarom voor een touwhalster gekozen. We hebben er (nog) niet mee gereden, nu gebruiken we het nog als gewoon halster. Longeren doen we er wel mee, en dat gaat echt veel fijner dan met hoofdstel. Maar om hiermee te rijden voelde nog niet goed: tot ik dus dit topic zag en las waarom. Wij hebben dit halster besteld op een site di ehier genoemd is, maar niet echt goed staat aangeschreven als rijhalster. Heb dus een ander halster gezien, en die ziet er wel erg goed uit.

Maar dat maakt niet uit, we oefenen gewoon met dit halster verder, en als we echt bitloos willen rijden bestel ik een ander halster, die ook wat beter aansluit.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 17:49

Marocje schreef:
Ik heb een maand geleden dus een touwhalster aangeschaft, en mijn mede bijrijder wees me op dit testje. Ik vond het toch best verhelderend, en heb daarom voor een touwhalster gekozen. We hebben er (nog) niet mee gereden, nu gebruiken we het nog als gewoon halster. Longeren doen we er wel mee, en dat gaat echt veel fijner dan met hoofdstel. Maar om hiermee te rijden voelde nog niet goed: tot ik dus dit topic zag en las waarom. Wij hebben dit halster besteld op een site di ehier genoemd is, maar niet echt goed staat aangeschreven als rijhalster. Heb dus een ander halster gezien, en die ziet er wel erg goed uit.

Maar dat maakt niet uit, we oefenen gewoon met dit halster verder, en als we echt bitloos willen rijden bestel ik een ander halster, die ook wat beter aansluit.

Oké, leuk dat je ook een touwhalster hebt gekocht!! Fijn dat het ook wel goed bevalt :) Als ik vragen mag: Waar heb je dat halster gekocht? :=

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 19:08

Ik zie de link van paardnatuurlijk voorbij komen. Op zich een leuk testje om te zien hoe zo'n hoofdstel beweegt als je aan een teugel trekt, maar dat wil nog altijd niets zeggen over hoe je paard er op reageert. Mijn paard reageert heel goed op optomingen die minder goed uit de test komen. Er zijn zat mensen die heerlijk met een stalhalster kunnen rijden, ondanks dat het volgens het schuimrubberen testpaard geen goed hoofdstel is. Het touwhalster zou een van de beste zijn, als mijn paard me er mee ziet aan komen gaat ze al over de zeik. Wil dus helemaal niets zeggen die test, zoals iemand hier al zei: het gaat er om wat jij en je paard fijn vinden.

Lysanne, voor dressuur raad ik kaak- of kingekruist aan, of een sidepull. De eerste twee hiervan bevallen mij het beste, omdat ik hier zelf in ervaar dat ik dan beter kan doseren dan met een sidepull. Ik vind het zelf heel moeilijk om met een sidepull met constante aanleuning te rijden en mijn paard liep daar ook haar neus mee kapot. Met kaak- en kingekruist hebben we daar geen last van, loopt ze lekker op haar eigen benen en is licht in de hand.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 19:20

Ben ik het helemaal mee eens hoor Snadrem, maar ik moest toch ergens beginnen, en dan is het wel fijn om de verschillende 'werkingen' te zien. Maar het is idd heel erg paardafhankelijk wat fijn is, en volgens mij ook zelfs ruiter afhankelijk.. (dus: wil je alleen wat licht recreatief, of echt wat dressuur oefeningen..)

Ik heb het halster bij horse charms besteld. Ziet er mooi uit, en werkt fijn als halster. Voor het rijden kan ik me voorstellen dat een bitloos hoofdstel toch prettiger is, maar dat is nu nog puur speculatie van mijn kant. Maar het touwhalster van equiplay zag er ook erg goed uit.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 19:29

Marocje schreef:
Ben ik het helemaal mee eens hoor Snadrem, maar ik moest toch ergens beginnen, en dan is het wel fijn om de verschillende 'werkingen' te zien. Maar het is idd heel erg paardafhankelijk wat fijn is, en volgens mij ook zelfs ruiter afhankelijk.. (dus: wil je alleen wat licht recreatief, of echt wat dressuur oefeningen..)

Snap ik :) Ik ben mijn zoektocht destijds ook daar begonnen, en koos toen ook daarom in eerste instantie voor een touwhalster. Later ben ik nog wat uitgebreider gaan zoeken, en toen kwam ik er op uit dat je het beste en gemakkelijkste kon overstappen met kaakgekruist. Dat heb ik toen gedaan, en daar een soort van "afbouw" qua inwerking in aangehouden. Zo werkt kaakgekruist best veel in (op meerdere plekken: op de neus, onder de kin, rond de kaken en achter de oren), en werk kingekruist weer minder in (op de neus en onder de kin). FRA heeft bij hun hoofdstellen lijn ook gradaties daarin die je kan gebruiken om te kijken naar wat je nodig hebt. Mijn ervaring is dat het het makkelijkste is om te beginnen met veel inwerking, en dat het moeilijker is om te beginnen met weinig inwerking (let op: afhankelijk van wat je wil met rijden!!! Want als je gewoon aan een los teugeltje een beetje rond wilt hobbelen maakt het echt niet uit wat je om het hoofd doet). Zie het een beetje als willen leren fietsen op een wielrenfiets, terwijl je beter kan beginnen op een fiets met zijwieltjes, of meteen willen kunnen rennen terwijl je nog niet eens kan kruipen.

Vanuit veel inwerking kan je gemakkelijk overstappen naar minder inwerking, zonder dat het grote rijtechnische problemen oplevert.

Edit: FRA gradatie systeem: http://www.wilde-aecker.com/NL/AFRA_HS-bitloos.html

Lysanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 21:09

Dankje! Ik ga zelf niet bitloos rijden, maar mijn bijrijdster wil het graag. Ik heb er zelf weinig verstand van moet ik eerlijk zeggen.. Ik vraag me ook af of het verstandig is om het te gaan doen als ik gewoon dressuurmatig rijd.
Hij is redelijk gevoelig op ze neus en krijgt snel plekjes, dus ik twijfel of ik het wel een goed plan vind dat ze bitloos gaat rijden.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 21:19

Lysanne schreef:
Dankje! Ik ga zelf niet bitloos rijden, maar mijn bijrijdster wil het graag. Ik heb er zelf weinig verstand van moet ik eerlijk zeggen.. Ik vraag me ook af of het verstandig is om het te gaan doen als ik gewoon dressuurmatig rijd.
Hij is redelijk gevoelig op ze neus en krijgt snel plekjes, dus ik twijfel of ik het wel een goed plan vind dat ze bitloos gaat rijden.

In dat geval zou ik niet voor een sidepull gaan, want mijn paard heeft namelijk hetzelfde en dat was geen succes: neus kapot, paard over de zeik vanwege de druk op de neus, ruiter zere handen, etc.

Kaakgekruist zou dan wel weer prima kunnen, en sluit ook prima aan op het rijden met bit. De inwerking van het hoofdstel is min of meer hetzelfde als een normaal hoofdstel (daar komt ook druk op de neus, de wangen, kaak en achter de oren), het mist alleen de inwerking in de mond (bit). Mijn ervaring is dat je vanaf een bit probleemloos overstapt op een kaakgekruist hoofdstel, en dat je er dus meteen gewoon mee weg rijdt zonder dat het voor het paard grote communicatieproblemen met zich mee brengt.

Ik heb dit zo bij verschillende paarden ervaren.

Lysanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 21:32

gaat dus niet verwarrend werken als hij ook met bit gereden wordt?

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 21:53

Nee hoor. Er zijn er genoeg die afwisselen tussen bit en bitloos: bijvoorbeeld bitloos bij bosritten en bit in de bak, of andersom.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 22:05

Het klinkt bijna alsof je als je van bit naar bitloos gaat gekruisd het beste of zelfs de enige optie is. Bij spirithorses.be hebben de paarden meteen een sidepull om gekregen, zonder overgangsperiode oid

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 22:07

Lysanne schreef:
gaat dus niet verwarrend werken als hij ook met bit gereden wordt?

Ik heb juist gelezen dat mensen de ervaring hadden dat het paard wanneer dan met bit gereden wordt juist beter/gevoeliger/sneller reageert

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 22:08

Maartje1990 schreef:
Het klinkt bijna alsof je als je van bit naar bitloos gaat gekruisd het beste of zelfs de enige optie is.

Dat is niet zo hoor ;) Maar wel mijn beste ervaring, en qua werking lijkt het er gewoon veel op.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 08:29

Maartje1990 schreef:
Het klinkt bijna alsof je als je van bit naar bitloos gaat gekruisd het beste of zelfs de enige optie is. Bij spirithorses.be hebben de paarden meteen een sidepull om gekregen, zonder overgangsperiode oid

Het ligt natuurlijk geheel aan de wensen van de ruiter en het type paard. Voor mij en mijn merrie werkt het gekruist, wel kin gekruist, heel fijn. En sidepull niet zo, tenminste niet voor dressuur.

Terwijl voor een ander paard het gekruiste systeem helemaal niet fijn hoeft te zijn, is imo geheel afhankelijk van wensen, situatie etc.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 09:13

Voor die van mij is zowel side-pull als gekruist echt helemaal niets, ik rij haar altijd op CRB of hackamore.

Maar ik rij dan ook met boogjes in de teugels en op de neckreining-manier dus die optomingen geven de meeste vrijheid van niet inwerken als ze gewoon braaf is, tot duidelijk inwerken als we tegen een probleempje aanlopen. En dat vind ik buiten wel zo veilig op een hittepit die een jaar lang heel braaf langs de meest bizarre dingen loopt, en dan ineens zwaar overstuur raakt van iets onbenulligs.

Dan wil ik wel graag een duidelijk rem / stuur hebben om ongelukken te voorkomen en een side-pull of gekruist hoofdstelletje is dan echt kansloos om nog in te komen in dat verstijfde hersenpannetje dan :P

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 14:24

Hee!
Ben morgen jarig, en mn moeder zei dat ze hier in dorp wil kijken of ze het bij de (kleine) paardenwinkel hebben :). Ze wil gaan kijken naar een touwhalster :).
Als ik hem heb, zou ik het wel ff laten weten, ook hoe ze erop reageerde enzo :)

KirstenAp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:26

Kin gekruist

Hoeven niet zo duur te zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:22

Een doorsnee touwhalster bij een paardenshop kopen is eigenlijk gedoemd om te mislukken (qua een goede bitloos-ervaring opdoen) gezien die waarschijnlijk niet mooi aan gaat sluiten..... maar ik duim voor je dat je geluk hebt, en gefeliciteerd alvast *\o/*

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 17:42

pmarena schreef:
Een doorsnee touwhalster bij een paardenshop kopen is eigenlijk gedoemd om te mislukken (qua een goede bitloos-ervaring opdoen) gezien die waarschijnlijk niet mooi aan gaat sluiten..... maar ik duim voor je dat je geluk hebt, en gefeliciteerd alvast *\o/*

Dankje! Het is niet zo'n goedkoop 'vlut' ding hoor... Mensen bij mij uit de buurt (die ook bitloos wedstrijden rijden, veel aan het oefenen zijn met een touwhalster) hebben ook dit touwhalster, dus lijkt me niet dat het een halster is die niet goed 'werkt'. Ik hoop dat deze goed zit, maar ik denk dat het dan komt doordat mijn pony miss voor dit model niet het goede hoofdje heeft ofzo, maar bij die mensen zit het bij het paard goed :).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:44

Over het algemeen is er bij standaard halsters erg veel ruimte tussen onderkant hoofd, en het punt waar je de teugels vastknoopt. Dan rijdt het niet fijn. Als je daar even op let dan komt het vast wel goed :)