Myler bit ervaringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 17:37

Nee ik had er ook nog nooit wat over gehoord... mn instructrice kwam ermee!
dus lijkt mij erg handig...

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 17:44

Tinkels

Re: Myler bit ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:12

Er zit verschil in vorm.. misschien kun je even op www.paardenschuur.nl kijken. Volgens mij is het daar duidelijker.

Ik zou voor de Level 2 gaan. Is de meest standaard vertelden ze mij bij de paardenschuur. Heel fijn bitje :)

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:13

ik heb de mijne sinds korte op een myler d trens. bevalt super

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 21:17

Haha ook toevallig, ik zat vandaag met hetzelfde :P

Nu eerst een ander bitje te leen om te proberen :)

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 21:21

@janntjuh: de bovenste is een level 1, welke in de mondhoeken 14 mm dik is, de onderste een level 2 die in de mondhoeken 12 mm dik is.
Voor paarden die bevestigd zijn in de aanleuning is een level 2 bitje een goede keus, maar een redelijk groen paard zou ik daar nog niet mee gaan rijden, want het werkt door het tongboogje zwaarder in op de lagen.
Qua dikte van het bit is het maar net wat je paard prettig vindt. Als je een zachte hand hebt is een 12 mm geen enkel probleem.

Met gewoon een level 1, en dan 12 mm dik, kun je al ver komen hoor, mijn paard in ieder geval al tot M1, en ik weet van iemand die er tot Z mee reed.

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 00:00

Dank voor de berichten, die site is ook heel duidelijk :)

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 12:15

Ik ben ook aan het wachten op mijn Myler bit level 1 bustrens die ik besteld heb.
Mijn paard is 10 jaar nu, maar nog steeds erg onstabiel in haar hoofd/halshouding.
Rij nu met een dubbelgebroken watertrens, en daar is mijn paard bijna constant mee bezig.
Mond ver openen, op het bit kauwen/knabbelen, hoofd kantelen, moeilijkheden met haar balans.
Ben nu al langer dan een maand bezig met grondwerk, heb osteo laten komen en hoop met het nieuwe bitje al een hele verbetering te zien. Zou hem normaal morgen of overmorgen moeten hebben! Ben benieuwd want hoor heel erg positieve reacties! :))

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 19:40

Hoi,

Ik zie dat dit al een wat ouder topic is, maar welk bitje raden jullie aan? Level 1 of 2?

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 19:49

hangt van je paard af....

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 19:51

Hij is al 13 maar ben hem pas sinds de zomer sirieus aan het rijden (lessen etc) hij loopt nog niet nageefelijk en word af en toe best sterk.

Ik heb nu een dubbel gebroken bitje

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 20:00

En wat verwacht je van een myler bit?

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 20:16

Wat de beschrijving er van zegt :)

Ik rij woensdag wel even langs de paardenschuur.. Kijken wat hun aanraden :)

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 20:21

mijn bijrijdpaard rijden we sinds een aantal maanden op een myler level 1, had ook wat moeite om het andere bitje te accepteren, continu hoofdschudden en niet echt willen nageven, sinds we het myler bitje hebben gaat het een stuk beter, ze accepteert het bit en is een stuk constanter in de aanleuning.
wil niet zeggen dat het allemaal door het bitje komt, maar het heeft zeker geholpen!

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 20:40

Nou ik wil hier ook nog even aan toevoegen dat veranderen van bit bij mij niets teweeg had gebracht, ik heb zelf heel mijn rijstijl moeten omgooien en een nieuwe lesgeven zoeken waarmee het zowel met mij als met mijn paard mee klikte. Het gaat nu echt stukken beter en het hoofdschudden is nu helemaal voorbij +:)+
Daarom wil je toch nog even zeggen dat je best eerst naar jezelf kijkt voordat je met bitten gaat zitten klooien..

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 20:47

Ik vraag alleen om wat ervaringen ..

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 22:04

Ik heb je mijn ervaring gegeven ;)

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 22:13

Nou Naomi, ik zie hier 5 paginas vol ervaringen... Doe er je voordeel mee!
@TS: fijn dat jij je paardje zo lekker aan het lopen hebt! +:)+

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 22:58

Je hebt meer mondstukken als alleen de comfort in lv 1 en 2 he? Ik zelf rij nu met een level 3, paard was constant tegen de hand, was aan het pullen, opende zijn mond met een level 1 en 2. Hij heeft gewoon een gruwelijke hekel aan druk op zijn tong. Nu dan een level 3 waarbij er een hoge tongboog in het bit zit en ik heb een zalig te rijden paard. Andere stalgenoot rijd met een myler met een barrel muller mondstuk level 2. Is een compleet ander bit als de mijne met een compleet andere ligging en daardoor inwerking, dus als dat paard niet lekker reageert op een level 1 comfort wil niet zeggen dat er geen geschikt myler bit te vinden is.
Ik heb trouwens een 12mm mondstuk, iets dikkers past niet in zijn bekkie.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 08:48

Ik heb mijn paard ingereden met een Myler Comfort Level 1 bustrens.
Daar heb ik tot een aantal weken geleden mee gereden. Inmiddels ben ik in overleg met mijn instructrice overgegaan op bitloos, omdat ze daar fijner op reageert. Maar op zich was / ben ik wel tevreden over dit bit.

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:08

Snollygoster schreef:

Sorry het kwam een beetje aanvallend op mijn over :o

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:15

verwacht geen wonderen.. als je je paard nu rijtechnisch niet voor elkaar hebt.. gaat dat met de myler ook niet gebeuren.

Ik vind het fijne bitten.... Maar welke voor jou paard de beste is? uittesten!

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:47

Ik zit zelf te twijfelen om een niveau 3 myler bit te proberen. Me paard van 17 (sinds zijn 10e bij ons) is altijd allround gereden, maar bij dressuurmatig trainen gooit hij eigenlijk altijd in galop en ook veel te vaak in draf zijn tong over het bit en heeft heel vaak zijn mond open. Tonglepel heb ik een tijd mee gereden toen ik even geen wedstrijden meer reed. Dit hielp wel, het maakte hem alleen ontzettend sterk in zn mond.
Maar aangezien je hier niet mee mag starten, ben ik er toch maar weer mee gestopt.

Tandarts en osteopaat zijn er al jaren bij; hij doet dit al vanaf het begin en ze kunnen niets vinden waar het aan ligt. In de B en de L1 pikte sommige jury's het soms nog. Ene vond het minder erg dan de ander. Maar nu ik naar de L2 ga, kan het echt niet meer.

Even voor de duidelijkheid: het is puur protest/ontwijken van me paard zijn kant. Met springen en buiten rijden doet hij dit niet! Het is ook niet dat hij dressuurmatig nog doorgetraind moet worden. Hij heeft voordat ik hem had Z1 gelopen en Z gesprongen. Wij trainen zelf op M niveau.

Iemand ervaring met de niveau 3 bitten? Lees namelijk alleen over de niveau 1 en 2 bitten de ervaringen ;)

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 14:09

Naomi_Haffie schreef:
Snollygoster schreef:

Sorry het kwam een beetje aanvallend op mijn over :o

Was helemaal niet aanvallend bedoeld hoor, maar jou verhaal klinkt net als het mijne. Ook met een al iets ouders paard pas serieus beginnen werken, veel verzet en sterk/moeilijk nageeflijk paard, dat was bij mij net hetzelfde, maar het probleem lag bij mezelf en niet bij mij paard. Ik wou gewoon even zeggen dat je soms zelf denkt goed bezig te zijn, maar het probleem kan dus ook bij jou liggen ;)

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:15

Heb een myler level 1 bit, hier rij ik in de bak mee en ik rij western.
Ik ben er zeer tevreden over.

Weet wel dat een stalgenoot level 2 had voor een paard wat ook sterk in de hand was.

Voor buitenritten en voor de kar heb ik een myler menbit.