Zadel drukt

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 21:41

Iemand op stal zegt dat het zadel niet past, maar is dat ook echt zo? Ik ben benieuwd hoeveel ruimte je nog hebt tussen de schoft en het zadel als je erop zit. Zoals het op de rug van je paard ligt op de foto s ligt het recht en lijkt het redelijk. Op het moment dat je op het zadel gaat zitten zal het nog iets zakken en dan moet het nog ruimte genoeg hebben om niet te knellen. Loopt je paard ook kort of is ze vervelend met opzadelen en dan met name het aansingelen?
Zeker bij een paard wat nog wat veranderd in de bespiering vind ik het echt geen probleem om met wat hulpmiddelen het zadel prettig te laten zitten voor het paard. Vind het jammer dat hier soms zo zwart wit over uitgelaten word.
Ik zou ook zeker het paard niet stilzetten. Heeft je instructrice er misschien kijk op? Zou je kunnen vragen wat zij ervan vind? Er zit uiteraard een verschil tussen absoluut niet passen , niet helemaal lekker passen , bijna helemaal goed en perfect passen maar ze zal toch wel kunnen zien of het echt niet past?
Succes ermee en laat je niet gek maken door sommige die hier gelijk met een wijzend vingertje klaarstaan die vanaf hun scherm ook heus niet kunnen zien hoe het zadel ligt als je ermee rijdt!

Anoniem

Re: Zadel drukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 22:02

Dr wijst niemand met een vingertje, de enige die dat doet is de TS zelf...

VragenKop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 22:06

Nou, ik zie hier heel veel mensen die hier een groot problemen maken in tegenstelling van TS.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 22:12

In tegenstelling van ts? Je bedoeld tot TS? Pf bedoel je naar TS?
Zij vraagt iets en krijgt antwoord maar dat is blijkbaar niet zoals zij wil

VragenKop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 22:13

tot TS ja, mijn excuses

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 22:17

Iemand nog iets te melden over de foto's?

Eerlijk gezegt snap ik het probleem niet. Ik ga een nieuw zadel aanschaffen, een zadelpasser gaat komen, ik ga niet rijden dus ik luister wel naar jullie tips?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 22:19

Ik krijg de laatste foto's niet geopend, dus kan er weinig over zeggen :)

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 22:20

op de foto's vind ik het niet zo slecht, natuurlijk zit je er nog nie op... ik zou je instructeur inderdaad eens raad vragen als je nog geen zadelmaker kan laten komen... hoe reageerd je paard?

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 22:20

Oh wat raar! Iemand nog meer die de foto's niet ziet?
Ik ga ze via tinypic even uploaden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 00:19

Aan deze foto's kun je niks zeggen want hij is niet gesingelt. Van foto's beoordelen is erg moeilijk, maar dit zadel lijkt voor niet lekker te liggen, met singelen en ruitergewicht zakt hij nog terwijl hij nu al strak lijkt te liggen, daardoor lijkt de vorm van de boom niet geschikt voor de rug maar dat is van deze foto, of dat zo is is zo niet te zeggen.

Om antwoord te geven op je vraag, als je geen 100 euro van de een op de andere dag voor het paard zijn welzijn vind ik inderdaad dat je beter geen paard kunt houden. Je zegt namelijk dat je het zadel een half jaar hebt en ieder half jaar moet je zadel nagekeken worden dus verzuim je in onderhoud van je paard.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-13 09:04

100 euro is geen probleem, het gaat zich hier om 400 euro. Dat is 4 keer zoveel.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 10:39

Ik ben geen zadelpasser, dus hang je niet op aan mijn antwoorden hoor..maar ik kan je wel zeggen wat ik zie uit ervaring. Het lijkt of het middenpunt van het zadel verder naar achteren ligt en de voorkant wat omhoog komt, dat kan inhouden dat het zadel te smal is bij de boom. Net niet te zien of de kussens aansluiten bij het 'zitvlak' of dat daar kieren te zien zijn. Het lijkt ook of het zadel scheef is, linkerkussen lijkt meer gevuld, dan de rechterzijde?
Moet wel zeggen, vind het zadel wat te ver naar voren gelegd..

Als het zadel idd scheef is, zou ik er sowiezo niet meer op gaan rijden, passend of niet..Als je het zadel op zn lepel op de grond legt je pakt het zadel aan boomzijde en je duwt he wat naar elkaar, is het dan flexibel? Kan zijn dat je boom niet meer heel is ook..dit zijn slecht hele kleine truucjes om zelf wat te kunnen zien..maar dan nog, sparen voor zadelpasser ;)
Mag je in jullie bak je paard vrij laten lopen? Je geeft aan dat je longeren erg vervelend vind en ook icm jouw paard? Mss is grondwerken een idee? Deel van de bak afzetten en grondwerken, basis doen en lees je eens in in het rechtrichten aan de hand. Is erg leuk om te doen, bouwt een fijne band met je paard op en traint haar ook op die manier. Je leet dan een hoop wat gewenst is in beweging en ook wat niet gewenst is..je geeft ook aan dat ze best een draak is en lastig kan zijn. Middels grondwerken bouw je heel wat anders op samen en wellicht is dit een fijne tijdsbesteding in beweging geven, tot je wel gespaard hebt?

De uitspraken van geen geld hebben voor een goed zadel en dan maar geen paard moeten hebben, is natuurlijk buiten proporties.TS geeft aan het dier liever op rust te zetten, dan met een niet passend zadel te rijden..er zijn genoeg mensen die een zadeltje op MP bestellen, met hun lekenoog denken te zien dat het ding past en vernachelen hun hele dier en maar niet snappen als hun paard staakt, bokt, op hol slaat of ander ongewenst gedrag vertoont..
Ik ben het er helemaal mee eens dat je niet zomaar een paar honderd euro bij elkaar hebt..moet wel zeggen, ik zou liever nog wat meer doorsparen, dat iemand met 2e hands zadels langskomt en meteen wat goeds oplegd, dan via MP een zadeltje halen in de hoop dat dit past..al die verzendkosten en uiteindelijk nog niet goed weten of het past de ja of nee...en dan intussen zorgen dat je dier wel in beweging/training blijft middel grondwerken, fietsen etc..

Succes TS, hopelijk zit er iemand met verstand van zadels passen op bokt die hier ook voor geleerd heeft, die je een goede 1e indruk kan geven..

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 10:57

Het probleem is als volgt:
Je moet de zadelmaker laten komen maar daar heb je geen geld voor. Je moet eerst sparen.
In de tussentijd rij je niet.
Dan ontstaat het volgende probleem: bespiering van je paard gaat veranderen.
Zadelmaker komt en meet/past zadel aan.
Jij gaat weer trainen.
Zadelmaker staat binnen 1 maand weer op de stoep.
Het is dus van belang om je paard in training te houden (door longeren of te trainen aan de lange lijnen).
Is er geen longeercirkel? Dan breekt ze minder makkelijk uit.
Of zet de bak halverwege af met hindernissen/(dik) touw/prikpaaltjes zodat je een soort cirkel creëert.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 11:01

Samblabla schreef:
100 euro is geen probleem, het gaat zich hier om 400 euro. Dat is 4 keer zoveel.

Een zadelmaker nu laten komen kan wellicht dit zadel pas makenedaar hebben we het over max 100 euro. En mocht deze niet pas te krijgen zijn bieden ze vaak wel oplossingen als je zegt geen geld te hebben. De mijne athans wel.

VragenKop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 11:43

Het kan ook trouwens zijn dat je de paard niet goed nasingelt, want de zadel ziet der goed uit.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 13:02

VragenKop schreef:
Het kan ook trouwens zijn dat je de paard niet goed nasingelt, want de zadel ziet der goed uit.

:? Dit lijkt me totaal irrelevant.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-13 14:52

VragenKop schreef:

Ik weet zelf heel erg doet dat het zadel niet goed ligt en het niet aan het aansingelen ligt.

Ik ga voor een nieuw zadel, er was toch al vervanging toe.

En ik weet niet meer wie het zei dat de kussens niet gelijk zijn, dat kan heel erg goed kloppen. Mijn paard is zo scheef als maar wat.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 15:35

Voor degene die geinteresseerd zijn, ik heb een leen zadel gekregen en in februari komt het nieuwe zadel. ;)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:21

Top geregeld +:)+

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:26

Top! *\o/*

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 09:32

Wat fijn voor je! Kun je haar toch nog lekker doortrainen en dan straks meteen een goed zadeltje :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 09:33

Samblabla schreef:
Voor degene die geinteresseerd zijn, ik heb een leen zadel gekregen en in februari komt het nieuwe zadel. ;)

Fijn dat je een oplossing hebt kunnen vinden. Kun je toch nog lekker door trainen.

anjafopma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 19:22

Ik begrijp nooit waarom men adviezen van mensen Die er verstand van hebben niets mee doet . Een zadel wat niet past levert weefselschade. Dit kun je zien met thermografie. Dit laat men zien aan de zadelmaker en die kan dan de juiste correctie aanbrengen. Kost weinig en levert meer resultaat.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 19:26

Heeft TS toch gedaan? Ze spaart voor een ander zadel, en tot die tijd een leenzadel. Nou ga ik ervan uit dat dit leenzadel past, maar dan lost ze het toch netjes op?

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 19:28

Fijn inderdaad van het leenzadel, wilde al opperen of je er niet eentje kon lenen van stal oid.
Ik sta op een stal waar ze jonge paarden beleren, dus tig zadels aanwezig, waarvan ik er ook eentje leen.

Ik heb atm ook geen geld voor een nieuw zadel voor mijn paard, maar ik weet dat mijn zadel gewoon niet past, en een van de kussens moet ook nodig opgevuld worden, dus daar ga ik niet mee rijden, maar op stal hadden ze er een die goed past dus daar rij ik zo lang mee, en in het voorjaar komt de zadelmaker :)