Paard met korte rug? Lees dan even verder!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:47

Lusitano schreef:
Ninx schreef:
Ik denk dat een grote ruiter ook goed moet nadenken over het aanschaffen van een klein/ kort paard.
Als het niet past, dan past het niet.
Er zijn meer dan voldoende typen paarden om te kunnen voorzien in ieders behoefte, maar TE grote mensen op TE korte paardjes is eigenlijk soms niet helemaal fair naar het paard.

eens, maar als je dat paard eenmaal hebt doe je het natuurlijk ook niet meer zomaar weg....

Nee, maar dan kun je (wanneer het gewicht betreft) iets aan de omvang van de ruiter doen.
Want om toch dat paard te willen EN de eigen omvang te behouden, en dit op te lossen (denken op te lossen) middels een zadel is onverstandig.

Kan ook zijn dat je het dier jong hebt gekocht, en dat het gewoon minder lang/ groot is uitgevallen als je had gehoopt. Pech natuurlijk... maar ook dan: je eigen lichaamsproporties aanpassen, of toch een geschikter ruiter vinden. Of niet meer rijden natuurlijk.

Heel verdrietig dat soort dingen. Maar de schade door een te grote ruiter is eigenlijk nog veel verdrietiger.
Vergeet niet dat in snellere gangen (draf/ galop) de druk van de ruiter tot 3x kan toenemen..... en tel daarbij op dat een paard sowieso al niet gemaakt is om te dragen....

ps: we moeten niet middels een zadel het onmogelijke mogelijk zien te maken...

Nonnie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:53

Merk: Thorowgood
Model: T4
Type zadel (DR, VZ, SP): Dressuur
Hoeveel inch: 17 inch
Draagvlak:
Boommaat: In veel verschillende maten
Verstelbaar / aanpasbaar (zo ja, hoeveel maten): ja, zowel de boommaat als de riempjes voor je singel
Kamer (geschikt voor lage / hoge schoft): volgens mij zijn ze er voor alle 2
Overige informatie: Kunststof zadel

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 13:11

Citaat:
Nee, maar dan kun je (wanneer het gewicht betreft) iets aan de omvang van de ruiter doen.
Want om toch dat paard te willen EN de eigen omvang te behouden, en dit op te lossen (denken op te lossen) middels een zadel is onverstandig.

Kan ook zijn dat je het dier jong hebt gekocht, en dat het gewoon minder lang/ groot is uitgevallen als je had gehoopt. Pech natuurlijk... maar ook dan: je eigen lichaamsproporties aanpassen, of toch een geschikter ruiter vinden. Of niet meer rijden natuurlijk.

Heel verdrietig dat soort dingen. Maar de schade door een te grote ruiter is eigenlijk nog veel verdrietiger.
Vergeet niet dat in snellere gangen (draf/ galop) de druk van de ruiter tot 3x kan toenemen..... en tel daarbij op dat een paard sowieso al niet gemaakt is om te dragen....

ps: we moeten niet middels een zadel het onmogelijke mogelijk zien te maken...

Hier ben ik het ook mee eens :)

Ik heb ook PRE's, dus vrij korte paarden. Ook ik wil geen kussens over de laatste rib hebben, de lendenenpartij is te belangrijk en wil ik helemaal vrij hebben. Maar op zich red ik mij prima met simpele 17,5 inch zadels zonder poespas. Dus geen keilkussens etc. Maar ik zou ook nooit 17 inch kussens laten zetten onder een zadel met een 18 inch zitting incl 18 inch kont ;). Er komt dan een veel te hoge druk op een hele korte plek!!
Wat ik inmiddels wel gemerkt heb is dat de lengte van de kussens niet het enige is wat meetelt, maar ook de vorm.
Zo kom ik niet weg met zadels waarbij het zweetblad wat naar voren gaat (bij dressuurzadels) of naar voren afgerond is. Ze hebben bij mij erg brede schouders en die zweetbladen drukken dan daarop. Ook hebben ze ver doorlopende schouders waardoor die zadels dan alsnog ver naar achteren komen te liggen. De zweetbladen dienen bij mij dus echt recht naar beneden te gaan.

Door bovenstaande gingen er een heel aantal toch vrij korte merken al weer retours, zoals massimo, Kent & Master Cob, en ook de schutte bermonde, terwijl de boom van dat zadel juist zo mooi viel. Maar helaas.

Wat bij mij past is het volgende

Paard 1; PRE hengst 1,63m

Merk; JC
Model; Quantum
Type; dressuur
Ich; 17,5
Draagvlag; ga ik nog voor jullie meten
Boomaat 33
Verstelbaar/ aanpasbaar; alleen door goede zadelmaker
Kamer; geschikt voor lage t/m normale schoft

Paard 2 ; PRE merrie, 1,62m

Merk JC
Model; Saphir
Type; dressuur
Draagvlak; ga ik nog voor jullie meten
Boommaat 35
Verstelbaar/ aanpasbaar; alleen door goede zadelmaker
Kamer; geschikt voor lage t/m normale schoft

Paard 3, PRE hengst 1,60m zelfs kort voor een PRE, dus heel kort paard..

Nog zoekende, alle suggesties zijn welkom.

Wellicht is het ook handig om foto's van onze paarden erbij te zetten?
Laatst bijgewerkt door Cyrina op 13-12-13 13:17, in het totaal 2 keer bewerkt

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 13:14

Vera schreef:
Merk: Schutte zadel
Model: Moravita
Type zadel (DR, VZ, SP): dressuur
Hoeveel inch: 17 inch
Draagvlak: ?
Boommaat: 34
Verstelbaar / aanpasbaar (zo ja, hoeveel maten): Het is een maatzadel dus kan door zadelmaker worden aangepast
Kamer (geschikt voor lage / hoge schoft): gewoon
Overige informatie:
Ik heb de zgn balanskussens; extra breed draagvlak met veel ruimte tussen de kussens. Met name geschikt voor paarden met rugproblemen

Ooit begonnen met een Zaldi St. Jorge met keilkussens van latex maar dit zadel bleek te lang voor mijn paard, het schoof en mijn paard werd er zuur van.

Ik denk niet dat je de balanskussens kunt aanbevelen voor paarden met rugproblemen. Daarnaast zijn de balanskussens nogal dik, breed en lang. Die van mij kreeg er rugproblemen van. Kussens moeten bij het paard (en ruiter) passen. Ieder soort kussen kan geschikt zijn bij rugproblemen of juist rugproblemen veroorzaken ;).

Ik heb trouwens een oude Cobra met draagvlak van 36 cm. Ideaal voor mij! Maar op het moment dat een zwaardere ruiter op zo'n kort draagvlak gaat zitten, komt er meer druk op de rug. In zo'n geval kan het soms beter zijn als de druk beter verdeeld wordt en het zadel iets te lang is. Beste oplossing is om een dergelijke ruiter helemaal niet op dat paard te laten rijden en een betere combinatie te zoeken.
Laatst bijgewerkt door 2005 op 13-12-13 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Mando

Re: Paard met korte rug? Lees dan even verder!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 13:16

Ik had een Wispelaere op mijn haf liggen met kort ruggetje.
Trouwens nog steeds te koop

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 13:20

De de wispelaere vind ik een vrij lang zadel. Van Equestor raden ze voor de korte paarden meestal de Levada aan, welke overigens voor die van mij nog steeds te lang is. We hebben momenteel wel een PRE merrie van 1,69m en wat langgelijnder model staan voor de verkoop, die past hem wel.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 13:40

2005 schreef:
Daarnaast zijn de balanskussens nogal dik, breed en lang.

Lang :?

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 14:04

Ik snap ook niet waarom 2005 zegt dat balanskussens lang zijn? En niet voor paarden met rugproblemen?

Mijn paard heeft zware rugproblemen gekregen door het rijden met een te lange Zaldi New Kent.
Ik rijd nu met balanskussens en mijn paard heeft nergens meer last van (mede dankszij aardig wat behandelingen aan zijn rug)
Balanskussens liggen juist onder het zadel en steken niet uit dus lang zijn ze nooit.

Ik zal vandaag ook foto's maken.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 14:48

nombrado schreef:
Wat van belang is bij een zadel, is waar het diepste punt (middelpunt) bij je paard zit. Die moet overeenkomen met het diepste punt van het zadel.
Als dat klopt? (en de boommaat) gaat het zadel ook niet schuiven.
Een barok paard bv heeft een vierkante korte romp, maar ook verder doorlopende ribben dan een paard met een neerwaarts gebouwde romp en het middelpunt (diepste punt) meer tussen de voorbenen (of richting voorbenen)
Een rond barok paard heeft vaak het diepste punt in het midden van de rug zitten ongeveer. Daarboven hoor je als ruiter dan ook te zitten. (boven het diepste punt) Dat houd dus in dat je nauwelijks ruimte achter over zou hebben , als je een korte ronde barok type hebt voor een zadel.
Het draagvlak wat belangrijk is bij een zadel is vanaf achter de schouder, tot ongeveer 16 cm daarachter. Daar hoort het zadel gelijkmatig te dragen in de kussens.....alles wat erachter komt mag geen puntbelasting geven om te voorkomen dat de kussens in de lendenen party drukken.
De boommaat, maar ook de schoudervrijheid maar ook het dragen van de kussens waar de ruiter zit is belangrijk.
Bij keilkussens zit je als ruiter niet boven , en is dus geen drukbelasting. Het enige is dat daardoor meer de druk verdeeld wordt over het hele kussenvlak.
Nu heb je in de keil kussens ook een heel groot verschil.
Het teveel naast de rugspier dragen vind ik geen optie, daarmee krijgt het paard uiteindelijk problemen in het buigen van de romp (of het kantelen in een wending.)
Op mijn paarden (allemaal zeer kort) kan ik prima uit de voeten, met keilkussens. Geen problemen met buigen en verzamelingen , appuyementen en pirouetjes. Als ik de rug meet volgens de huidige engelse normen , mogen de kussens niet langer zijn dan 42 cm op mijn paarden. Dat is onmogelijk, om daar een zeer kort zadel op de krijgen met ruiterbillen erin. Kheb ook de korte kussen versies uitgebreid getest op paarden, maar merkte dat ze sneller geneigd zijn hun rug/achterhand weg te drukken, door een puntbelasting van de korte kussens. Een 17.5 inch zadel is prima passend te krijgen op een korte barokke paard, met keilkussens die misschien iets verder doorlopen.

En waarom klopt jouw visie hierop Nombrado? Van wie heb je dit alles geleerd? Kortom, waarom jou geloven en zadelpassers die iets anders zeggen niet?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 14:50

ik heb een filmpje gezocht, (geen idee wie dit is hoor of welk zadel dit is)
Hier zie je wat er met de rug gebeurd , met (vind ik) te korte kussens en te brede ruimte tussen de kussens in de beweging. Gelukkig is de ruiter niet extreem zwaar, maar toch krijgt het paard continue een klap te verwerken achter het zadel. Dit resulteert dat het paard zich achter langer maakt en zijn achterhand wegdrukt om de druk te voorkomen die hij ondervind van de ruiter (en zadel)
http://www.youtube.com/watch?v=r7b_VO4zsFg

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 14:55

Ik heb het idee dat bij dat persoon het zadel te klein is voor zijn lengte.
En daardoor de druk niet in het midden van het zadel is.
Niet door de te korte kussen in het algemeen.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 14:55

Voglens mij is dat gewoon een niet passend zadel wat naar voren is geschoven.
Vanaf dat je de draf ziet ligt het zadel ook veel verder naar voren als in stap.
Laatst bijgewerkt door Cyrina op 13-12-13 14:57, in het totaal 2 keer bewerkt

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 14:56

Dat inderdaad er nog bij, te ver naar voren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 14:59

Geeft een kort zadel ook automatisch een stoelzit? Zie dat zo vaak bij de PRE 's, is dit vanwege de zadels dat de zit zo wordt?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 15:00

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 15:02

Cyrina schreef:
Vanaf dat je de draf ziet ligt het zadel ook veel verder naar voren als in stap.

Dat is dus wat er heel vaak gebeurd bij te kleine afgeronde kussens....zadel wordt door de beweging naar voren geduwd. (mede door de ruiter in de beweging van het paard)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 15:08

wel een beetje oneerlijke vergelijking met de eerdere filmpjes ;-)
maar hier zie je, dat Fuego gewoon een wat langer zadel heeft. (volgens mij een KN, maar weet dit niet helemaal zeker)
net als het eerdere geposte plaatje van het witte paard, heeft Fuego ook een middelpunt ver naar achter in zijn lijf (vandaar zijn super bewegingen) zodat elk zadel wat verder naar achteren komt te liggen.
Niets mis mee, hij kan nog alles. De ruimte tussen de kussens zijn normaal, (zo tussen de 7 en 9 cm) geen breed dragende kussens.
http://www.youtube.com/watch?v=Ot4N9XhFi7o

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 15:18

Vera schreef:
2005 schreef:
Daarnaast zijn de balanskussens nogal dik, breed en lang.

Lang :?

Ja, voor een echt korte rug veel te lang als je de regels volgt (even in het midden of ik het daarmee eens ben). Omdat ze ook best wat vulling hebben drukken ze bij een korte, oplopende rug. Daarom, ze kunnen heel goed zijn voor een paard als ze de druk mooi verdelen, maar net zo goed heel slecht zijn als ze niet passen bij de rug. Ze zijn niet per definitie goed voor rugproblemen.
Ninon maakt niet voor niks nog kortere kussens :D.

Dat balanskussens onder het zadel liggen, niet uitsteken en daarom niet lang zijn is onzin. Ieder kussen wat onder het zadel ligt kan te lang zijn, hangt van het model zadel af.

Ik heb trouwens niks tegen balanskussens hoor, wilde alleen net duidelijk maken dat iedere rug een kussen nodig heeft wat daarbij past. Er bestaat niet een balanskussen wat geschikt is voor rugproblemen. Een geschikt kussen voor rugproblemen is gewoon een passend kussen, of dat nou keil, balans, Frans, wol of foam is.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 15:18

nombrado schreef:
Cyrina schreef:

Dat is dus wat er heel vaak gebeurd bij te kleine afgeronde kussens....zadel wordt door de beweging naar voren geduwd. (mede door de ruiter in de beweging van het paard)

Volgens mij maakt het voor het naar voren glijden niet zoveel uit hoe lang de kussens zijn. Ik heb zowel zadels met lange als korte kussens gehad die erg naar voren gleden. Wat meer van belang is bij naar voren glijden is de boommaat en de plaats van de singelgroef bij het paard en de plaats waar de singel bevestigd is aan het zadel.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 15:20

nombrado schreef:
maar hier zie je, dat Fuego gewoon een wat langer zadel heeft. (volgens mij een KN, maar weet dit niet helemaal zeker)
net als het eerdere geposte plaatje van het witte paard, heeft Fuego ook een middelpunt ver naar achter in zijn lijf (vandaar zijn super bewegingen) zodat elk zadel wat verder naar achteren komt te liggen.
Niets mis mee, hij kan nog alles. De ruimte tussen de kussens zijn normaal, (zo tussen de 7 en 9 cm) geen breed dragende kussens.

Bij mij valt dit zadel ook niet onder onder een lang zadel. Als hi jvoorbij stapt (rond 4.15) zie je heel duidelijk dat dit zadel ruim voor het lendenengebied eindigd, naar mijn idee prima dus.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 15:25

Cyrina schreef:
nombrado schreef:

Bij mij valt dit zadel ook niet onder onder een lang zadel. Als hi jvoorbij stapt (rond 4.15) zie je heel duidelijk dat dit zadel ruim voor het lendenengebied eindigd, naar mijn idee prima dus.

Klopt Cyrina,
Maar volgens veel zadelmakers/fitters is dit achter de laatste rib.
Waar begint volgens jou de lendenen?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 15:27

Is het misschien beter de discussie elders voor te zetten, ik heb het idee dat het ts hier alleen te doen is om de verschillende merken en bijbehorende maten neer te zetten? Niet de discussie wat past?

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 15:49

Citaat:
Klopt Cyrina,
Maar volgens veel zadelmakers/fitters is dit achter de laatste rib.
Waar begint volgens jou de lendenen.

Volgens mij ligt het zadel niet over de laatste rib, maar het is wel een beetje schatten, ik kan natuurlijk niet voelen.

Wil je dat ik een pijltje maak op een plaatje bij Fuego, waar zijn lendenen beginnen naar mijn idee?
Laatst bijgewerkt door Cyrina op 13-12-13 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 15:50

nombrado schreef:
hier een andere ruiter, ander langer zadel en ook een jong paard. (grote ruiter voor klein paardje)
(ook geen idee wie dit is of welk zadel)
http://www.youtube.com/watch?v=GEzSB9R22tQ

Deze past ook niet, dit zadel wipt heel erg aan de achterkant, wat wat moelijk te zien is door het bontje, maar hij doet het wel degelijk. Zadel valt ook erg ver over de schoft.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 16:50

Conclusie?
Een zadel kan voor het oog te lang zijn , maar een paard zou er dan nog goed onder kunnen bewegen.
Momenteel is er in ruiterland wel veel geharrewar met zadels .
Neem een goed zadel wat goed voelt voor jou als ruiter en goed voelt voor het paard. (welk merk dan ook)
Of het dan korte, lange brede of geen kussens zijn, doet er eigenlijk niet toe.
In die zin, heeft draagvlak , of de lengte van de kussens niet echt kwa cm of een zadel goed ligt, het paard er goed onder beweegt, of de ruiter er fijn in kan zitten is het al goed.
Als goed ruiter voel je dit snel genoeg.
Voor mijzelf als ruiter en als tester? zijn er veel verschillende modellen en merken die mij passen, en veelal ook de paarden.
Een GP ruiter maakt zich er niet zo druk om. Checkt regelmatig zijn paard zelf op drukpunten en voelt het met het trainen. Wil graag lekker kunnen zitten en een soepel lenig paard onder zich voelen.