) Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
) 

) dus tja, het blijft maar net wat je zelf fijn vindt en waar je paardebeest goed op reageert....uitproberen dus 

* - reactie.

Citaat:Maar ik vind het wel nuttig om voor mogelijke tekortkomingen te waarschuwen want uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het toch echt knap link kan zijn als paardlief de kop in de lucht steekt...dan kun je een ophouding maken en van mijn part trekken wat je wilt, maar je oefent nauwelijks remmende werking uit in die positie...trekt het hele ding alleen maar nutteloos richting de ogen
Die van mij is wel van de hoge koppen als ze iets spannends ziet in de verte ofzo.
Heb je dan een optoming waarbij de teugels onder het hoofd zitten, dan kun je met wat lichte druk het hoofd weer naar beneden vragen waar ze weer ontspanning vindt.
Met teugels aan de zijkanten.... kun je het hoofd alleen nog zijwaarts vragen en daar heb je niet zo veel aan
TurdusMerula schreef:Citaat:Maar ik vind het wel nuttig om voor mogelijke tekortkomingen te waarschuwen want uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het toch echt knap link kan zijn als paardlief de kop in de lucht steekt...dan kun je een ophouding maken en van mijn part trekken wat je wilt, maar je oefent nauwelijks remmende werking uit in die positie...trekt het hele ding alleen maar nutteloos richting de ogen
Die van mij is wel van de hoge koppen als ze iets spannends ziet in de verte ofzo.
Heb je dan een optoming waarbij de teugels onder het hoofd zitten, dan kun je met wat lichte druk het hoofd weer naar beneden vragen waar ze weer ontspanning vindt.
Met teugels aan de zijkanten.... kun je het hoofd alleen nog zijwaarts vragen en daar heb je niet zo veel aan
Die ervaring deel ik niet. Een sidepull werkt zeker nog in als je paard zijn hoofd omhoog doet.

Citaat:Heeft ook niks met kracht of naar beneden willen trekken met een hackamore te maken, een simpel touwhalstertje werkt ook prima om het kopje weer ontspannen naar beneden te krijgen
Ik ben ook niet zo'n voorstander van opzij omtrekken, niet erg praktisch als je op een smal dijkweggetje loopt
Daarom is een side-pull voor Rena ook geen optie. Hartstikke leuk 99 van de 100 ritten, maar die 100e waarop ze ineens 2 kinderen midden in de polder met een oranje opblaasboot ziet lopen in de verte, kan het zijn dat ze dat om duistere redenen ineens niet trekt en een meltdown krijgt![]()
Hoge kop erop, spontaan aan de diarree.... dan zit je op een dijkje van 3 meter breed echt niet te wachten op een optoming die alleen nog zijdelings inwerkt en voor de rest alleen maar richting de ogen omhoog wil kruipen

pmarena schreef:Ik ken ook hartstikke veel mensen die dol zijn op side-pulls hoor, het is gewoon een hele populaire optoming
Ik verkoop ook best veel side-pulls en krijg enorm veel laaiend enthousiaste reacties van klanten
Maar ik vind het wel nuttig om voor mogelijke tekortkomingen te waarschuwen want uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het toch echt knap link kan zijn als paardlief de kop in de lucht steekt...dan kun je een ophouding maken en van mijn part trekken wat je wilt, maar je oefent nauwelijks remmende werking uit in die positie...trekt het hele ding alleen maar nutteloos richting de ogen

Precies wat je zegt, die trance... op dat moment is het extreem belangrijk dat je nog duidelijk doorkomt, zonder twijfel maar ook zonder pijnprikkel, gewoon heel rustig en duidelijk, en dat kan bij haar alleen met teugelbevestiging onder het hoofd 

) tot even kijken, zien / voelen / beseffen dat er eigenlijk helemaal geen dreiging is en dat het vrouwtje niet bang is, even zuchten en weer gaan ademen, en (indien dat het was) het enge voorwerp even besnuffelen en weer verder.