kaptoom/sidepull veel verschil?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

leonie87

Re: kaptoom/sidepull veel verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:25

haha je moet niet persee tussen deze 2 kiezen hoor pmarena, maar ik krijg het aanbod op nederlandse webshops is niet zo groot heb ik het idee. Tot nu toe zijn dit de enige 2 die me aanspreken die ik gevonden heb. Alternatieven zijn welkom! (mits je dus ook een nederlandse webshop erbij hebt anders heb ik er zo weinig aan ;) )

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:49

De S-hackamore blijft mijn voorkeur hebben :j

Een side-pull vind ik voor buiten echt levensgevaarlijk, als een paard de kop in de lucht steekt heb je totaal geen inwerking meer... dat overkomt je 1 keer en dan kijk je wel link uit om daar nog eens mee naar buiten te gaan :P

Maar anderen zijn er wel hartstikke blij mee (hebben die kop-te-hoog-ervaring (nog) nooit gehad denk ik :P ) dus tja, het blijft maar net wat je zelf fijn vindt en waar je paardebeest goed op reageert....uitproberen dus :)

Waar heb je die rechterhack gevonden eigenlijk? Gebeurt me niet snel dat ik een hack nog nooit gezien heb :P

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:51

Ik ken werkelijk tientallen rijders (ik overdrijf niet) die een sidepull gebruiken voor al hun buitenritten. Ikzelf ook trouwens, met een hele zachte neusriem nog ook...
Dus nee, ik herken het inderdaad totaal neit en het is zeker wat je zelf vindt.

Overigens was het niet vanuit persoonlijke voorkeur dat ik de sidepull noem. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:54

Mijn pony steekt nooit de kop de lucht in.
Maar als ie dat zou doen, denk ik dat de optoming niet zoveel meer uitmaakt?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:54

Dat denk ik ook niet, hoewel je het met een flinke hack iets makkelijker kan 'afdwingen'.
Vergelijk het bit wat je had met een stang...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:55

Mijn bit??
Ik had een billy allen snaffle...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:57

Ik bedoel dat je het vergelijk hooguit kunt maken dat je iets makkelijk kunt afdwingen dus sidepull vergelijken met snaffle en flinke hack met een stang/shanks. ;)

Verder volledig eens, maar dat vatte je al lijkt me. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:02

Oh zo, haha.
Ja inderdaad.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:07

Ik ken ook hartstikke veel mensen die dol zijn op side-pulls hoor, het is gewoon een hele populaire optoming :j

Ik verkoop ook best veel side-pulls en krijg enorm veel laaiend enthousiaste reacties van klanten :)

Maar ik vind het wel nuttig om voor mogelijke tekortkomingen te waarschuwen want uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het toch echt knap link kan zijn als paardlief de kop in de lucht steekt...dan kun je een ophouding maken en van mijn part trekken wat je wilt, maar je oefent nauwelijks remmende werking uit in die positie...trekt het hele ding alleen maar nutteloos richting de ogen :=

Die van mij is wel van de hoge koppen als ze iets spannends ziet in de verte ofzo.

Heb je dan een optoming waarbij de teugels onder het hoofd zitten, dan kun je met wat lichte druk het hoofd weer naar beneden vragen waar ze weer ontspanning vindt.

Met teugels aan de zijkanten.... kun je het hoofd alleen nog zijwaarts vragen en daar heb je niet zo veel aan :=

Vergelijk het met een paard dat aan het halster naast je loopt. Ik heb het halstertouw dan 100 keer liever aan het onderste ringetje zitten dan aan het zijringetje, omdat je bij inhouden met druk op het onderste ringetje een heel voor de hand liggende ophouding geeft waarbij het super duidelijk doorkomt voor het dier wat je wilt, je vraagt het hoofd echt naar beneden en dat is een remmende, ontspannende houding.

Zit je touw aan het zijringetje dan is dat alleen maar onduidelijk en loop je zelfs het risico dat ze het hoofd nog hoger gaan houden omdat je de hals zeg maar korter "trekt" en ze dan zowel omhoog als naar beneden kunnen reageren, terwijl "trek" aan het onderste ringetje gewoon duidelijk naar beneden gericht is :)

Zo ervaar ik het althans hoor, zo werkt het bij die van mij....

Dit dus, dit is Rena haar natuurlijke *SNUIF! Wat is DAT?? :wow: * - reactie.

Afbeelding

Dat is dus zo'n hoge kop die er dan ineens op zit :')

Stel je in dit plaatje even een side-pull voor, om dat koppie in deze positie, en hoe je dat hoofd naar achteren "trekt" als je een ophouding geeft om daar tegen te zeggen:
Niks aan de hand, STAAN blijven jij >;)

Dan trek je het hele spul alleen maar richting de ogen, en het hoofd naar je toe / omhoog... heb je niks aan :=

Met een touwhalstertje ofzo werk je nog in richting omlaag, duidelijk kneepje en ze snapt de vraag, wordt rustiger in plaats van dat ze narrig wordt door een ophouding richting ogen :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:58

Ik heb denk ik het beste vergelijkingsmateriaal, als die van mij zn hoofd omhoog doet (hij kan nogal eens drammen) en ik neem even goed de sidepull aan, dan garandeer ik je dat hij stilstaat, ook als het hoofd omhoog gaat werk het ding in hoor.
Overigens rij ik met een Lindell sidepull (leren rondgenaaide neusriem), ik heb er een bontje omheen omdat hij dan iets minder streng inwerkt (zelfs dan staat hij stil)
Hier overigens zonder bont
[ITP] Hold on tight to your dreams...in herfstsfeer

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:20

Citaat:
Maar ik vind het wel nuttig om voor mogelijke tekortkomingen te waarschuwen want uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het toch echt knap link kan zijn als paardlief de kop in de lucht steekt...dan kun je een ophouding maken en van mijn part trekken wat je wilt, maar je oefent nauwelijks remmende werking uit in die positie...trekt het hele ding alleen maar nutteloos richting de ogen :=

Die van mij is wel van de hoge koppen als ze iets spannends ziet in de verte ofzo.

Heb je dan een optoming waarbij de teugels onder het hoofd zitten, dan kun je met wat lichte druk het hoofd weer naar beneden vragen waar ze weer ontspanning vindt.

Met teugels aan de zijkanten.... kun je het hoofd alleen nog zijwaarts vragen en daar heb je niet zo veel aan :=

Die ervaring deel ik niet. Een sidepull werkt zeker nog in als je paard zijn hoofd omhoog doet. Maar je hebt inderdaad 'zijn kracht tegen jouw kracht', ik snap wat je bedoeld. Met een hack zet je in die zin ook gemakkelijker kracht door de hefboomwerking.

Maar ik deel ook je mening niet over zijwaarts vragen: dat vind ik juist zéér waardvol. Als een paard inbuigt versnelt hij lastiger. 'Trekken ivm noodgeval' zou ik nóóit op twee teugels doen, maar altijd op één teugel. Excusé voor de lompe uitleg, ligt uiteraard iets genuanceerder, maar ik hoop dat ik begrepen wordt.

Als ik zo lees liggen onze rijstijlen in die zin net anders dus ik begrijp ook dat onze ervaringen niet overeen komen, pmarena.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:24

Ik begrijp jullie beiden...
Een aantal maanden terug sloeg mijn pony op hol.
Ik trok aan het bit (tsja, dat doe je dan toch als eerste reactie).
Geen rem.
Toen begon ik maar aan 1 kant te trekken, als het ware omtrekken(beetje vergelijkbaar met de one rein stop, denk ik?).
Dat haalde toch wel de snelheid terug.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:40

TurdusMerula schreef:
Citaat:

Die ervaring deel ik niet. Een sidepull werkt zeker nog in als je paard zijn hoofd omhoog doet.

Nouja, bij Rena niet dus :)

Die zet op zo'n moment dat hoofd helemaal vast op die nek, dat wordt 1 geheel :')

Heeft ook niks met kracht of naar beneden willen trekken met een hackamore te maken, een simpel touwhalstertje werkt ook prima om het kopje weer ontspannen naar beneden te krijgen :)

Ik ben ook niet zo'n voorstander van opzij omtrekken, niet erg praktisch als je op een smal dijkweggetje loopt :P

Daarom is een side-pull voor Rena ook geen optie. Hartstikke leuk 99 van de 100 ritten, maar die 100e waarop ze ineens 2 kinderen midden in de polder met een oranje opblaasboot ziet lopen in de verte, kan het zijn dat ze dat om duistere redenen ineens niet trekt en een meltdown krijgt :')

Hoge kop erop, spontaan aan de diarree.... dan zit je op een dijkje van 3 meter breed echt niet te wachten op een optoming die alleen nog zijdelings inwerkt en voor de rest alleen maar richting de ogen omhoog wil kruipen :P

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 23:34

Citaat:
Heeft ook niks met kracht of naar beneden willen trekken met een hackamore te maken, een simpel touwhalstertje werkt ook prima om het kopje weer ontspannen naar beneden te krijgen :)

Ik ben ook niet zo'n voorstander van opzij omtrekken, niet erg praktisch als je op een smal dijkweggetje loopt :P

Daarom is een side-pull voor Rena ook geen optie. Hartstikke leuk 99 van de 100 ritten, maar die 100e waarop ze ineens 2 kinderen midden in de polder met een oranje opblaasboot ziet lopen in de verte, kan het zijn dat ze dat om duistere redenen ineens niet trekt en een meltdown krijgt :')

Hoge kop erop, spontaan aan de diarree.... dan zit je op een dijkje van 3 meter breed echt niet te wachten op een optoming die alleen nog zijdelings inwerkt en voor de rest alleen maar richting de ogen omhoog wil kruipen :P

Ook een touwhalster heeft een hefboomwerking, al begrijp ik dat jij niet hint op de werking van krachten maar op de plaats van de teugels.

Opzij omtrekken is iets anders dan opzij inwerken. ;)

En met alle respect, maar als je sidepull alleen maar omhoog kruipt richting ogen als je er normaal mee inwerkt, dan past het niet. Zelfs als ik echt met veel kracht aan mijn teugels trek gebeurd dat nog niet. :)

Ik denk dat wij gewoon verschillen in manier van rijden/problemen oplossen. :)

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 23:40

pmarena schreef:
Ik ken ook hartstikke veel mensen die dol zijn op side-pulls hoor, het is gewoon een hele populaire optoming :j

Ik verkoop ook best veel side-pulls en krijg enorm veel laaiend enthousiaste reacties van klanten :)

Hier precies hetzelfde, mijn pony denderd er zo doorheen en hij weet ook dat hem dat makkelijk lukt. Meestal was er niks aan de hand, maar als hij een keer een rare bui had had ik meteen niks meer te zeggen.
Ik rij hem nu met hackamore, heb hem bijna niet nodig maar als ik hem nodig heb kom ik genoeg binnen.

Mijn andere pony (die een stuk gevoeliger is) reageerd juist weer super op de sidepull, en heel heftig op hackamore.
Is dus ook kijken per paard wat het beste werkt :)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 23:53

Nog een vraagje, met een metalen (mechanische) hackamore kun je toch geen stelling vragen? Als je slechts aan 1 teugel trekt, dan komt dat toch over op het paard als een stop?
Ik begrijp die dingen echt niet....niet dat ik hiermee wil rijden, maar ben er gewoon nieuwsgierig naar....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 08:32

Ik werk gewoon met neckreining, gebruik de teugels eigenlijk alleen om zeg maar de voorkant de ruimte te geven om te doen wat ik met mijn zit / been / stem vraag :)

Is ze kijkerig naar 1 kant ofzo en volgt ze niet mijn zithulpen naar de opening die ik met mijn handhouding geef, dan laat ik de teugels wat duidelijker inwerken waardoor die ook gaan vragen (d.m.v. neckreining, nog steeds in licht boogje) i.p.v. alleen de ruimte geven.

En ik wil ook wel eens met mijn vingers tegen de zijkant van haar schouder / hals tikken van "hallo, opletten" zodat ze wijkt voor die "druk". En ze kent ook het gesproken links en rechts :P

Heb ik haar in het begin meteen aangeleerd omdat het zo'n ontzettende onzekere zenuwenbok was... als we dan op een splitsing in de weg afrijden ofzo, dan zeg ik: we gaan zo rechts. En dat gaf haar dan heel veel rust, kon ze de boel beter overzien en wist ze waar ze aan toe was, dan zag je haar ook echt groeien in dat ze zichzelf stoer voelde dat ze dingen al vantevoren wist :P

Maar stel dat ik eens in zo'n situatie terecht kom dat mijn (op zich heel brave en goed opgevoedde) paardje ineens op *tilt* slaat zeg maar, dan kan ik wat steviger inkomen en met een wat kortere teugel wat meer van de hals af, buitenteugel wat duidelijker tegen de hals aan, toch heel duidelijk doorkomen.

En ook rem, gewoon teugels op maat en gesloten hand "hier blijven". Dat is voor Rena al een hele duidelijk stop erop omdat ik normaal de teugels in een boogje heb.

De hack en CRB werken alle kanten op gewoon prima voor mij en Rena,omdat het signaal door de teugelbevestiging onder het hoofd, ook duidelijk door blijft komen bij een hoge kop met zo'n hard, stijf nekje :)

Dat is voor Rena belangrijk, dat ze gewoon een heel duidelijk signaal krijgt op dat stress-moment dat ze gewoon automatisch op kan volgen zonder het in twijfel te hoeven trekken. Dat geeft haar rust :)

En als je normaal gesproken met een licht boogje in je teugels rijdt, dan is het simpelweg op maat nemen van de teugels al een duidelijke rem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 09:00

Dat harde stijve nekje herken ik wel bij mijn pony.
(ik dacht in eerste instantie dat je met 'hoofd omhoog' echt bedoelde, constant).
Mijne is op die momenten ook in een soort trance, is bij hem het moment van freeze or flight.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 09:25

Nee joh, het is niet zo'n sterrenkijker, helemaal niet zelfs :)

Het is inderdaad dat freeze/flight moment :j Precies wat je zegt, die trance... op dat moment is het extreem belangrijk dat je nog duidelijk doorkomt, zonder twijfel maar ook zonder pijnprikkel, gewoon heel rustig en duidelijk, en dat kan bij haar alleen met teugelbevestiging onder het hoofd :)

In het begin was die twijfel er niet eens, draaide ze gewoon direct om, rennend voor haar leven :=
Dat hebben we omgebouwd naar "freeze" ofwel "eerst kijken, dan zeiken" (als dat dan nog nodig blijkt te zijn :P ) tot even kijken, zien / voelen / beseffen dat er eigenlijk helemaal geen dreiging is en dat het vrouwtje niet bang is, even zuchten en weer gaan ademen, en (indien dat het was) het enge voorwerp even besnuffelen en weer verder.

Bij Rena zie je echt aan de hoogte van het hoofd hoe haar gemoedstoestand is :j

Hoe hoger het kopje, hoe harder het nekje.... hoe minder je in kan werken.

Op de foto's in mijn profiel kun je het ook wel een beetje zien:

- ik had Rena toen net een half jaar ofzo
- net overgestapt op hackamore
- hing nog een beetje te laag voor het mooie, had het nieuwe hoofdstelletje voor de hack nog niet binnen
- dag ervoor hadden we eindelijk voor de allereerste keer een wat langer vlot galopje gepakt
- dus die dag wilde ze ook weer gaan stuiven zodra ik haar in galop zette :P
- eerste keer in dat kleine bakje op vreemd terrein, al een paar keer snuiven en wegrennen in 1 hoek
- die enge hoek zat 10 meter voor ons op deze foto, ging madam ineens vol gas geven :P

Dit was dus een vrij pittig ingrijp-momentje in de categorie remmen of crashen :=
Hier zie je goed die hoge kop en dat harde nekje:

Afbeelding

Hier zie je de redelijk gekalmeerde versie, normaal is het kopje nog iets lager, hier was nog steeds spanning:

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 09:28

Dat is herkenbaar ja...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 09:32

Je ziet d'r op die onderste foto ook alweer loeren naar die hoek, met dat hoge staartje :')

Stonden volgens mij ritselende bosjes daar ofzo, met een sabeltandtijger er in :P

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:08

Ik ga alles eens goed doornemen wat je schreef, Pmarena. Jouw rijstijl komt dus overeen met de mijne en ook herken ik bepaalde trekjes van jouw paard in mijn eigen merrie's.
Voor het ogenblik zieken hier, veearts komt :(

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:10

Ojee, ik duim dat het meevalt...? Y;(

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 09:29

Ik weet nu waarom ze zo heftig waren, heftiger dan anders. Verkoper had de verkeerde zak meegegeven. Ik geef om ze uit de weide te lokken wat pre alpin aspero hooi gemengd met wat spelt gedrenkt in EM.
Blijkt de sportpaardenmengeling te zijn met haver. Begon het verdacht te vinden dat mijn niet bereden merrie plots zo explosief uit de bol begon te gaan in de weide, wat ze anders nooit doet.
Hier dus geen hoofdstel probleem :+ :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 09:49

Och jeetje, da's ook wat :P

Die van mij heeft geen voer nodig voor nerveuze energie, die sprong vroeger al van 1 handje muesli-zonder-haver boven je kop uit als er 1 polletje gras hoger was dan het andere :')