Zadelmerken ? Welke zijn goed en welke niet.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 20:00

zoutenootjes schreef:
xSlvna schreef:
En omdat... wat?

Niet ieder zadel is hetzelfde.
Bijvoorbeeld omdat er roestige spijkers in het zadel zitten, of gebroken onderdelen die in de rug van je paard steken. De vulling zit scheef erin, of bestaat uit wat snippers krantenpapier.

Zoek eens op zadelmarkt zadels, en zoek het topic op, waarbij een zadel uit elkaar werd gehaald. Er zit echt verschil in.

Ja dank je ik kwam zo even niet op dit ben knap moe dus let ook niet echt op.

Dat zadelmarkt gebeuren bedoelde ik van de week in dit topic ook, masteno of hoe heet dat merk toch nou wat daar allemaal uit kwam :n

GiannixDjer

Re: Zadelmerken ? Welke zijn goed en welke niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:01

Zelf vind ik de wintec zadel heel goed :)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 20:03

Louis71 schreef:
Wij hebben zelf een Kentaur Aphrodite. Fijn zadel.. €1200.- nieuwprijs. Ligt er nu een jaar op en ligt nog helemaal prima. Hier zijn we per toeval aan gekomen. We hadden ook Fryso, Hulsebos, KN en Kieffer gepast. Ofwel het lag niet lekker, ofwel mijn vriendin zat er niet lekker op. De Kentaur was een stuk goedkoper, maar lag perfect op ons paard en hij zit heel lekker.

Zo zie je maar dat een merk niet prijgebonden is, het moet gewoon goed passen en uiteraard lekker zitten.

Ja je moet er echt wel lekker in kunnen zitten ook,en dat kan ik sowieso niet in Wintec mijn onderrug doet nog zeer van afgelopen woensdag die ene keer dat ik er weer op zat.
Mijn hele onderrug zit vast.

aankomende woensdag komt er een meisje van bokt met een kentaur super mooi ding en hoop dat ie past.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 20:04

GiannixDjer schreef:

Kopen? zo goed als nieuw !

Dikke handelpraat hahaha grapje hoor, hij gaat wel weg maar bedoelde 'de handel praat' als grapje

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 20:05

Vanmiddag vlak voor ik vrij was van stal/werk zei een stalgenoot me dat zij nog een Cam-nog wat medium/wide hebben omdat die voor hun nieuwe pony te klein is , dus ik denk dat ze een chamberlain bedoelen.

Deze dient wel opgevuld te worden zei ze, maar ik weet niet of dit makkelijk te doen is omdat ik hoorde dat Lemetex bijvoorbeeld helemaal niet makkelijk na te vullen is door het product wat ze gebruiken in het zadel.

Weet iemand mij hierover meer te vertellen?

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 20:08

rumay schreef:
De MSFX extreem wordt verkocht als veelzijdig maar nijgt veel meer naar dressuur.
Idd wordt je niet in een houding gedwongen.
Maar je moet het net zoeken.

Het is jammer dat je (gok ik) wel een eind weg woont van mij, anders had ik het wel willen proberen.

Ilse_123 schreef:
Ik heb een heeeeeel oud (volgens mij is het wel een jaar of 20/25) veelzijdigheids kieffer zadel waarmee ik spring en buitenrij, en het is echt een geweldig ding. Het ligt perfect, ookal heeft mijn paard een hoge schoft en is hij erg smal. Het zit lekker en hoewel hij natuurlijk wel wat versleten is, is hij nog wel goed in orde (al ben ik er ook heel zuinig op).
Een dressuurzadel zoeken was wel een crime, uiteindelijk heb ik bij country mill in Nijkerk een county comptetor gekocht, ondanks dat het een tweedehandse was nog vrij prijzig, maar een hij past goed op mijn paard en zit voor mij ook erg lekker.

Als ik jou was zou ik gewoon goed MP afstruinen, of de ruiterwinkels waar ze ook handelen in tweedehandszadels zodat je wat meer garantie en pasmogelijkheid hebt. Nieuwe, goede zadels zijn stervensduur, en de nieuwe die niet duur zijn, zijn gewoon minder in kwaliteit.

Ik kijk mp al erg af, maar het punt is ook dat veel mensen ver weg zitten kost me ook veel benzine of zij willen (logisch) benzine geld.
Opsturen is vaak ook meteen verkocht, ook logisch.

Ik heb een tijdje geleden een mooi KN zadel in de buurt 'gevonden' dat kan ik dan nog een keer ophalen en met een ondertekend contractje wat ik opgesteld had, meenemen .. maar die paste dus niet.

Sommige zadels gaan echt jaaaaaren mee, ooit eens een prestige gehad nou wat een geweldig fijn ding :D

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 14:34

Heb een super mooie ruiz diaz gezien, hoe zit het met bomen wisselen is dat te doen zoals bij die wintecs of moet ik dan bijv stad en land afreizen?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 14:42

GiannixDjer schreef:

Wat vind jij zo goed aan wintec dan als ik vragen mag :) ?

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 15:38

Celiien schreef:
GiannixDjer schreef:

Wat vind jij zo goed aan wintec dan als ik vragen mag :) ?

Daar ben ik ook benieuwd naar :)

Er is volgens mij ook niet echt een tussenweg, je hebt mensen die compleet voor zijn en mensen die tegen zijn.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 18:42

Ik zit gewoon in het midden hoor!
Kwalitatief is het een prima zadel, gaat jaren mee. De zit moet je van houden, het zit wat harder dan een leren zadel. Wel kun je de zit aanpassen door verschillende soorten kniewrongen. Ik had er zelf wat dikkere op gedaan en toen werd de zit al heel anders.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 18:47

Ik heb op mijn pony met moeilijke rug wel 20 soorten zadels gepast (ik overdrijf niet). Van heel duur, van een beetje duur tot middelmatig en goedkoop. Op een gegeven moment maakte me het niet meer uit hoe duur het zadel werd, als het maar paste.
Waar kom ik op uit? Een tekna! Relatief goedkoop zadel dus. Paste direct perfect als enige van alle zadels.
Heb er geen spijt van het is een prima zadel en mijn pony loopt er goed onder.

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 19:06

Ik heb zelf een Rossner Amerika dressuur op mijn schimmel, fijne zit! Dikke wrongen. Zadel is na 2 jaar aangepast (spiermassa verandering) door een goed aangeschreven zadelmaker, Feike Bruinsma. Ik ben er erg tevreden over! Inmiddels gaat hij al bijna 7 jaar mee! Hij ziet er nog steeds erg goed uit! Ik zit als een huis!

Ik heb nog een wintec met medium boom, dressuur. Ligt goed op mijn fjordje. Handig zadel, maar erg lekker vind ik hem niet zitten. En idd het kunststof is iets waar je van gecharmeerd moet zijn. (ben ik niet, maar het ligt goed)

En ik heb nog een oude Stübben, erg oud, maar nog steeds een fijne ligging op mijn fjorden Carry en voorheen... Naomi. Zit ook heerlijk!!

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 19:18

Ik heb nu mijn derde KN Allegro dressuurzadel en dat vind ik een topmerk/model. Nieuw zijn ze rond de EUR1800,- maar op MP kun je er met goed zoeken best een vinden van rond de EUR600 en niet te oud. Ze zitten heerlijk en je hebt een fijne maar niet gedwongen zit!

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 22:22

Def schreef:
Ik heb op mijn pony met moeilijke rug wel 20 soorten zadels gepast (ik overdrijf niet). Van heel duur, van een beetje duur tot middelmatig en goedkoop. Op een gegeven moment maakte me het niet meer uit hoe duur het zadel werd, als het maar paste.
Waar kom ik op uit? Een tekna! Relatief goedkoop zadel dus. Paste direct perfect als enige van alle zadels.
Heb er geen spijt van het is een prima zadel en mijn pony loopt er goed onder.

Heel belangrijk!!
Maar nu hoor ik net op stal van iemand met een Tekna dat zij nooit aan opvullen zit, hoezo niet dan ?
Lucht of? Ik hoorde het gesprek verder niet want ging mijn zadel halen.

Overigens heb ik de chamberlains gepast van een stalgenootje, het zadel moet echt opgevuld en we voelden een los stikje onder 1 van de kussens dus ik twijfel een beetje.
Hij leek iig wel heel mooi te liggen , dus ik mail de foto's zo even naar mijn zadelmaker (nieuwe zadelmaakster dus) .
Sowieso wil ik woensdag even afwachten wbt de Kentaur :)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 22:26

oh_oh schreef:
Ik heb zelf een Rossner Amerika dressuur op mijn schimmel, fijne zit! Dikke wrongen. Zadel is na 2 jaar aangepast (spiermassa verandering) door een goed aangeschreven zadelmaker, Feike Bruinsma. Ik ben er erg tevreden over! Inmiddels gaat hij al bijna 7 jaar mee! Hij ziet er nog steeds erg goed uit! Ik zit als een huis!

Ik heb nog een wintec met medium boom, dressuur. Ligt goed op mijn fjordje. Handig zadel, maar erg lekker vind ik hem niet zitten. En idd het kunststof is iets waar je van gecharmeerd moet zijn. (ben ik niet, maar het ligt goed)

En ik heb nog een oude Stübben, erg oud, maar nog steeds een fijne ligging op mijn fjorden Carry en voorheen... Naomi. Zit ook heerlijk!!

Ja die Rossners schijnen het toch maar ff goed te doen he !
7 jaar is lang :D En op Feike Bruinsma ga ik maar eens googlen want ik heb er al eerder over gelezen in dit topic.

Ik ben nu overgestapt naar Heleen Klumper, haar vader heeft een ruitersport zaak en zij doet met zadels.
Overigens hoorde ik dat Walter in Enschede wel goed is met vullen dus daar zou ik eventueel heen kunnen als ik het Chamberlains zadel toch neem waarover ik in het bericht hier boven typte.

De Wintec geeft mij rugklachten, en ik kwam er v/d week achter dat er geen wide maar extra wide in gemaakt is door zadelpasser (ik noem in openbaar geen namen) terwijl mij altijd wide is gezegd.
Niet heel gek dat ie voor geen meter ligt als mijn pony Medium/Wide heeft.
Dat heeft ook Heleen Klumper geconstateerd dat het een Medium/Wide zadel moet zijn.

Stübbens schijnen ook enorm harde zadels te zijn als in gaan lang mee!

Wdj schreef:
Ik heb nu mijn derde KN Allegro dressuurzadel en dat vind ik een topmerk/model. Nieuw zijn ze rond de EUR1800,- maar op MP kun je er met goed zoeken best een vinden van rond de EUR600 en niet te oud. Ze zitten heerlijk en je hebt een fijne maar niet gedwongen zit!

Klopt ik rij nu een KN zadel, niet van mij maar van het meisje van stal.
Helaas gaf dat zadel 1 beste druk plek tijdens de drukplek meting met een doorzichtig gelpad maar zo'n check up is ook niet helemaal waterdicht omdat paarden ook andere spieren gaan gebruiken om de druk op een plek weg te krijgen..

Hij loopt in ieder geval onder die KN vele malen beter dan onder het nieuwe Wintec zadel wat mij verkocht is.

Ik heb een KN zadel een tijdje geleden op mp gevonden, ook nog redelijk in de buurt van mij uit maar helaas sloten de kussens achter totaal niet aan :\
Laatst bijgewerkt door S_uus op 21-10-13 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 22:30

Heb er een kentaur op liggen
mooi ding, goede kwaliteit
heb de elektra en die vind ik lekker zitten

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 22:38

Ja woensdag Kentaur passen, hoop ontzettend dat ie past!!
Het is een Kentaur met Oxblod kleur, heb begrepen dat ie niet meer gemaakt worden in die kleur.

Ben zooo benieuwd!

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 22:45

Klumper is zeker een aanrader. Zij verkoopt ook veel kent en master, misschien ook een goede optie? Ik heb zelf altijd irma wormgoor bij mn zadels, zij is ook erg kundig. Walter is ook goed, stuk goedkoper. Geen voorrij kosten en 50euro voor vullen.

heb nu een tekna erop liggen. Die kan wel degelijk gevuld worden, zit wel een soort schuim laag en dan pas je wol. Bij het verwisselen van se boom kun je ook goed zien dat je wol kunt bijvullen.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 22:47

Kentaur geeft een schoft onwijs veel vrijheid en ik vind dat er een mooi kanaal in ligt.
Wel vallen de bomen smal want ik heb een medium (fit 2) terwijl er van andere zadels vaak een small op ligt (fit 1 dus)
Komt hij gewoon met verschillende kentaurs of heb je een specifiek type wat komt

Gaaf dat je dat kleurtje krijgt trouwens!! Uniek

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 23:00

Succes TS.

Ik heb zelf een thorowgood.
Zeer tevreden over zelf en geen problemen met het zitcomfort. :)
Ik heb een suede zitting, denk dat dat ook wel verschil maakt qua comfort.
Zelf wil ik wel kunnen bewegen, ik wil niet vast zitten in een zadel door een rijbroek of materiaal van het zadel.
Heb zelf al jaaaaren niet op een wintec gezeten, maar Thorowgood is echt een goede kandidaat voor een goede prijs.
Mijn zadel heb ik nu 6 jaar en de vulling is nog steeds top, er is wel een zadelmaker geweest en die kon er niets aan veranderen. :)
Paard was toen ik wilde rijden enkele maanden geleden uit de boom gegroeid, ik had een tijdje niet gereden door omstandigheden ook.
Twee bomen geprobeerd, nummer 1 was te wijd, toen bleek er nog een nieuw tussenmaatje te zijn gekomen.
Die besteld en gepast volgens instructies en erin gestopt en paard loopt weer als een zonnetje, de pasvorm van het zadel zelf is prima voor haar namelijk.
Ze is niet extreem veranderd of meer in het werk gezet, en een blij en ontspannen paard met een mooie afdruk van het zadel zonder rariteiten.
Ik zit weer super in balans en paard loopt als een trein. :)

Zadel heeft naast de aanschaf, biothane dressuurstoten en de toebehoren niets gekost.
Heb er zelf wel dressuurstoten voor laten maken omdat ik korte singelstoten had die problemen gaven met de lengte van mijn singel.
Het weide/stalseizoen maakte dat ik een tweede singel moest kopen.
En aangezien die nogal prijzig is heb ik dus een zelfde singel maar de dressuurvariant aangeschaft aangeschaft met dressuurstoten erbij.
Problem solved en zeer tevreden.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 17:40

N0a schreef:
Klumper is zeker een aanrader. Zij verkoopt ook veel kent en master, misschien ook een goede optie? Ik heb zelf altijd irma wormgoor bij mn zadels, zij is ook erg kundig. Walter is ook goed, stuk goedkoper. Geen voorrij kosten en 50euro voor vullen.

heb nu een tekna erop liggen. Die kan wel degelijk gevuld worden, zit wel een soort schuim laag en dan pas je wol. Bij het verwisselen van se boom kun je ook goed zien dat je wol kunt bijvullen.

Ja vertelde ze over.
Walter heb ik niet meer bij zadelpassen, wellicht kan ik hem wel laten opvullen :j

Oké nou Tekna lijkt me ook goed hoewel diegene met gelpad meting er weer op tegen was.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 17:41

Gerritt schreef:
Kentaur geeft een schoft onwijs veel vrijheid en ik vind dat er een mooi kanaal in ligt.
Wel vallen de bomen smal want ik heb een medium (fit 2) terwijl er van andere zadels vaak een small op ligt (fit 1 dus)
Komt hij gewoon met verschillende kentaurs of heb je een specifiek type wat komt

Gaaf dat je dat kleurtje krijgt trouwens!! Uniek

Oef hoop dat ie wel past, zij zei juist dat ze het zadel ook op een Fjord gehad had, en dat paste mooi maar die vrouw lag in scheiding en kon daardoor het zadel niet overnemen.

moonfish13 schreef:
Succes TS.

Ik heb zelf een thorowgood.
Zeer tevreden over zelf en geen problemen met het zitcomfort. :)
Ik heb een suede zitting, denk dat dat ook wel verschil maakt qua comfort.
Zelf wil ik wel kunnen bewegen, ik wil niet vast zitten in een zadel door een rijbroek of materiaal van het zadel.
Heb zelf al jaaaaren niet op een wintec gezeten, maar Thorowgood is echt een goede kandidaat voor een goede prijs.
Mijn zadel heb ik nu 6 jaar en de vulling is nog steeds top, er is wel een zadelmaker geweest en die kon er niets aan veranderen. :)
Paard was toen ik wilde rijden enkele maanden geleden uit de boom gegroeid, ik had een tijdje niet gereden door omstandigheden ook.
Twee bomen geprobeerd, nummer 1 was te wijd, toen bleek er nog een nieuw tussenmaatje te zijn gekomen.
Die besteld en gepast volgens instructies en erin gestopt en paard loopt weer als een zonnetje, de pasvorm van het zadel zelf is prima voor haar namelijk.
Ze is niet extreem veranderd of meer in het werk gezet, en een blij en ontspannen paard met een mooie afdruk van het zadel zonder rariteiten.
Ik zit weer super in balans en paard loopt als een trein. :)

Zadel heeft naast de aanschaf, biothane dressuurstoten en de toebehoren niets gekost.
Heb er zelf wel dressuurstoten voor laten maken omdat ik korte singelstoten had die problemen gaven met de lengte van mijn singel.
Het weide/stalseizoen maakte dat ik een tweede singel moest kopen.
En aangezien die nogal prijzig is heb ik dus een zelfde singel maar de dressuurvariant aangeschaft aangeschaft met dressuurstoten erbij.
Problem solved en zeer tevreden.

Jaren lang niet op een wintec gezeten of juist wel ? :Y)

Mijn wintec heeft ook suede zit, vind het maar niks echt hard.
Hebben Torowgood alleen maar suede zit?

Heb er gisteren een chamberlain op gehad en nu hoor ik net van mn zadelmaker dat die vaak een scheve boom hebben en scheve kussens :\
Ga er straks mee rijden, ze vroeg om een filmpje als ik erop zit.
Had haar al enkele foto's gestuurd en het leek haar dat ie naar rechts hangt, en indd ik moet zeggen dat het linker kussen achter niet mooi aansloot.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:57

Niet, ik heb geen idee. Kijk anders eens op de site.
Ze hebben ook leren modellen geloof ik en een meer leatherlook variant.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 22:02

Ja ach weet je Wintec hoeft van mij helemaal niet meer .

Net de Kentaur erop gehad, volgens mij is de boom inderdaad verwisselbaar :j
Tot mijn geluk , kan ik het zadel hier ff houden zodat ik kan proberen of mijn zadelpasser/zadelmaker het kan bekijken hoe ie ligt.
Omdat er iemand bij mijn instructrice logeert ivm trainingsweek , en zij zondag terug gaat naar huis zou zij eventueel het zadel weer kunnen brengen als ie niet goed is.

Dat geeft mij de gelegenheid iets niet teveel op de gok te kopen +:)+ Erg fijn!
heb toch liever ff een prof erbij, zo kan ze hopelijk ook meteen de Chamberlains die ik nu ff heb en een kn van iemand anders checken :j

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 12:47

S_uus schreef:
Heb een super mooie ruiz diaz gezien, hoe zit het met bomen wisselen is dat te doen zoals bij die wintecs of moet ik dan bijv stad en land afreizen?

Ik ben de eerste keer naar de zadelmaker geweest.
Vervolgens heeft paps goed opgelet en het systeem is vrij simpel.
Iedere zadelmaker moet het kunnen.
Systeem is kwalitatief wel een stuk beter/sterker dan het systeem van de wintec.