Zadel zoeken lijkt een drama voor lief dik propje.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:20

Tussen denken dat het prima past en echt prima passen zit vaak ook nog een verschil, het wemelt werkelijk van de mensen dat ze prima in hun zadel passen terwijl dat echt niet zo is :o

Net zoals het ene of het andere zadel met dezelfde zittingmaat echt enorm kan schelen qua zitruimte door de precieze opbouw van het zadel.

Maar sowieso als je wat korter bent dan kom je sneller weg met een kortere maat zadel, ook al ben je niet super slank :)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:28

Mij is geleerd dat er een vlakke hand achter je bips moet kunnen. (hoe dat werkt met die extreem diepe zadels die heel hoog zijn weet ik niet, maar bij een gewoon zadel.)

pmarena

Re: Zadel zoeken lijkt een drama voor lief dik propje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:31

Dat is in de basis ook zo :j

In de praktijk zie je tegenwoordig echt extreem belachelijke zadels, echt kuipjes zonder een vlak stuk zeg maar, voor je zitbeenknobbels.... waardoor mensen op zo'n schuin oplopende lepel zitten en het erg lastig wordt om een goede onafhankelijke zit aan te leren omdat je constant zit te vechten tegen je zadel -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:33

Nens77 schreef:
Mindim schreef:
Ik denk ook niet dat er zadel is, die voor zowel pony als ruiter past. De b pony is zeer kort in de rug en de ruiter heeft wel een 18 inch nodig. Dat past niet op de rug van de pony.

17 inch past ook prima hoor :j
Ikzelf ben 1,64 en 63 kilo (maat 38) en pas er prima op !
Ik rij overigens zelf op een brede Haf van 1.45 (waar 18 inch ook te lang voor was) en zou ook eerlijk gezegd niet op een pony van dat maatje durven stappen.
Zelfs mijn dochter van 11 met haar 1,55 en 50 kilo vind ik vaak al te groot voor dit soort ponies.
En het meisje is prima in verhouding, afvallen voor haar zal voor haar niet de oplossing zijn.
Een groter maatje pony wel ben ik bang....
Succes met zoeken naar een geschikt zadel, ben bang dat het erg moeilijk wordt...

Ik heb ook een 17 inch zadel, maar ik denk dat ie te groot is voor een pony. Het gaat er niet alleen om of de ruiter er in past, het moet ook op de pony passen. En dat is maar een ponietje van 125 met een kort rugje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:35

Marielle82 schreef:
Ik ga maar 'gewoon' in op je vraag..
Ik heb zelf ook een klein, kort propje en heb een massimo trail zadel met franse kussen aan laten meten.
is een 17,5 inch zadel en ze kunnen de boommaten erg ruim verstellen.

Jouw haflinger lijkt me toch wel wat groter dan 1.25.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:41

Balou_k schreef:
Rex_Rolfo schreef:
Toch even nieuwsgierig, heeft die ruiter toestemming gegeven om zo geflatteerd op het internet gezet te worden? :9k

Ja daar is toestemming voor, ik ben handiger met bokt, hoewel handig? Dus moest ik op zoek naar een zadel.
Het is wellicht niet een heel charmante foto, dit was met een staldag, veel plezier en weinig opletten op jezelf. Meisje in kwestie rijdt voornamelijk buitenritten.
Weegt nu iets meer als normaal, wellicht door de heerlijke zomer vol lekkers en bbqen, dat doet er verder ook niet toe. Meid zit rond de 1,60/1,65 en weegt naar zeggen ongeveer 60kg.

Boomloos is al geprobeerd maar gleed heel erg, verschillende boomloos merken overigens, maar toch bedankt voor de input Shirley!

Tja misschien ben ik dan gek, maar ik ben 1.59 en 59 kilo maar sorry gezegd ik zie er niet zo uit.. Dus naar zeggen klopt die 60kilo absoluut niet..... :n

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:46

Ik geloof dat van de 60 kilo ook niet zo hoor, als ik kijk naar mezelf. Maar iedereen heeft een andere bouw natuurlijk dus puur op gewicht moet je niet afgaan. Ziet er bij iedereen anders uit.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 14:49

Nicole schreef:
Tja misschien ben ik dan gek, maar ik ben 1.59 en 59 kilo maar sorry gezegd ik zie er niet zo uit.. Dus naar zeggen klopt die 60kilo absoluut niet..... :n

Dan doet mijn weegschaal het denk ik niet? Ik ben een vrij mager latje en weeg ongeveer 57 op mijn weegschaal maar ook op de weegschaal van mijn moeder en vriendin.. En meisje stond op mijn weegschaal die 60/61 toonde

Ik ben overigens 1,60 ook, maar ben totaal anders van bouw!

Dit ben ik:
[ITP] Cumpe Utopia Z (gewoon omdat het 'duur' klinkt)

1,60 en ongeveer 57/58 kg.
Meisje is ook rond de 1,60 hooguit 2 cm groter en 60/61 kg.

QueLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:52

Het probleem van een korte rug, een ronde pony en een ronde bips van de ruiter is mij ook bekend helaas.. mijn pony heeft ook een korte rug en in een 17,5 inch zadel zat ik steeds op de lepel waardoor er alleen maar meer druk kwam op de lendenen..

Ik heb er nu een 18 inch Rossner Montreal opliggen, heel fijn zadel dat iets korter is en daardoor voor ons beide past.. pony heeft in tijden niet zo ruim gelopen! (voorheen lag er een 18 inch Hulsebosch WB4 op).

misschien is dit zadel in een 17 inch maat een optie??
(ik vind de foto waarbij het meisje op de pony zit niet echt een goede graadmeter, pony drukt rug weg en de foto is schuin van de zijkant genomen..)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 14:55

QueLee schreef:
Het probleem van een korte rug, een ronde pony en een ronde bips van de ruiter is mij ook bekend helaas.. mijn pony heeft ook een korte rug en in een 17,5 inch zadel zat ik steeds op de lepel waardoor er alleen maar meer druk kwam op de lendenen..

Ik heb er nu een 18 inch Rossner Montreal opliggen, heel fijn zadel dat iets korter is en daardoor voor ons beide past.. pony heeft in tijden niet zo ruim gelopen! (voorheen lag er een 18 inch Hulsebosch WB4 op).

misschien is dit zadel in een 17 inch maat een optie??
(ik vind de foto waarbij het meisje op de pony zit niet echt een goede graadmeter, pony drukt rug weg en de foto is schuin van de zijkant genomen..)

Ik heb wel een foto waar ze zonder zadel op zit maar dan in winterjas dan denken mensen helemaal dat ze ontploft bij wijze van.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:56

Laten we het nou niet over gewicht gaan hebben en afvallen. Meisje kan prima op een grotere pony, deze is gewoon te klein. We zijn allemaal ooit overgestapt van een pony naar een paard, om deze reden. Omdat je de ponies nou eenmaal ontgroeit. Dit meisje is de pony ontgroeid. Verder hebben ze met het inrijden fouten gemaakt en dat ook nog eens op slecht passend harnachement.
Ik heb het te doen met de pony, als je in handen valt van mensen die er geen idee van hebben wat ze er mee aan moeten vangen en alles maar goedkoop opgelost moet worden. Met alleen maar nadelen voor het dier.

@Quelee, paard schijnt constant signalen van ongemak af te geven, al sinds het dier door dit meisje is ingereden. Ik heb een 17 inch zadel, no way dat dat op een pony van 1.25 past.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:57

Ik vind jou zeker niet mager TS, heel normaal figuur. Maar als ik er ong hetzelfde uit zou zien als dit meisje zou ik met mijn 1.62 zeker richting de 65/70 kilo gaan denk ik zo... maar wat ik al zei, het ligt ook echt aan je bouw en puur op gewicht afgaan werkt niet.
Maar daar gaat het allemaal niet zo om, het is niet dat het meisje ontzettend te dik is oid - ze past gewoon niet meer goed op deze pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:58

Balou_k schreef:
Ik heb wel een foto waar ze zonder zadel op zit maar dan in winterjas dan denken mensen helemaal dat ze ontploft bij wijze van.

[ Afbeelding ]

Jammer dat je zelf steeds hamert over het gewicht van de ruiter.
Vind jij zelf wel dat het meisje nog prima op de pony past? Denk jij zelf wel dat een zadel goed passend voor ruiter en paard haalbare kaart is.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 15:00

Eerder schrijf je dat ze naar zeggen 60 kilo weegt. Nu heb je haar aan de hand van dit topic op de weegschaal gezet? :o

Haar gewicht zegt niet alles.
De ene persoon heeft het gewicht meer op de buik,de ander op de bips en weer een ander mooi verdeeld.
Maar haar bips past niet op het zadel wat je op de foto plaatst. En daar gaat het toch om?
Dan moet er een groter zadel op en dat is wat niet kan op deze B pony.

Waarom verwachten dat er een (bijna) volwassen persoon op een B pony past. Dat begrijp ik niet.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 15:02

Mindim schreef:
Balou_k schreef:

[ Afbeelding ]

Jammer dat je zelf steeds hamert over het gewicht van de ruiter.
Vind jij zelf wel dat het meisje nog prima op de pony past? Denk jij zelf wel dat een zadel goed passend voor ruiter en paard haalbare kaart is.

Ik vind haar ook niet meer passen, haar moeder zegt ook dat ze te groot is, maar ik kan geen kind van een pony af trekken. Ik kan het alleen maar zo goed mogelijk maken door advies in te winnen over een goed passend zadel voor beide en een osteopaat aanraden.

Little_King:
Ja meisje wou nu wel weten hoeveel ze woog omdat ze behoorlijk van stuur was.

Edit: Ik hamerde er op omdat twee personen het gewicht niet geloofde.
Laatst bijgewerkt door Balou_k op 02-10-13 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 15:03

wintec wide... zijn wijder dan de normale wintec die passen echtwel:)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 15:05

Idd haar kont past gewoon niet in zo'n klein zadel. Even heel simpel gezegd... en dat hoeft niks met gewicht te maken te hebben maar wel met het verschil tussen de bouw van een kind en een (jonge) vrouw. Als kind heb je niet zoveel heup/billen en pas je nog makkelijk op zo'n kleine pony maar het gros van de vrouwen groeit daar letterlijk uit, ook als ze niet ontzettend lang zijn... Ik ben zelf ook maar klein, en ik weeg ook niet zo heel veel maar helaas ben ik ook gewoon te breed voor sommige kleine pony's.

Meisje is niet te dik, ze past prima op andere (grotere) pony's, alleen op deze moet ze niet meer willen zitten...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 15:07

Wintec valt volgens mij vrij groot uit dus zou op deze pony geen optie zijn met deze ruiter.
Verder snap ik niet dat er zo door gegaan word op gewicht daar gaat het toch helemaal niet om. De ruiter is niet passend en dat heeft niet alleen met haar gewicht te maken. Het is gewoon een kleine pony. Beetje vreemd dat de ruiter zich daar wel "zorgen" om maakt dat ze te dik zou zijn maar niet dat ze gewoon niet meer op de pony past. Ze leest gewoon niet goed als ze daarom overstuur is.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 15:09

Ik ga mee met de reactie hier boven. Ik denk dat dit meisje geen goed passend zadel gaat vinden. En de pony is beter af als hij niet meer door haar gereden wordt.

Daarmee zeg ik absoluut niet dat het meisje te dik is, maar op een gegeven moment pas je gewoon niet meer op de kleinere pony's. En dat moment is nu waarschijnlijk aangebroken voor haar.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 15:10

Tigra_ schreef:
Wintec valt volgens mij vrij groot uit dus zou op deze pony geen optie zijn met deze ruiter.
Verder snap ik niet dat er zo door gegaan word op gewicht daar gaat het toch helemaal niet om. De ruiter is niet passend en dat heeft niet alleen met haar gewicht te maken. Het is gewoon een kleine pony. Beetje vreemd dat de ruiter zich daar wel "zorgen" om maakt dat ze te dik zou zijn maar niet dat ze gewoon niet meer op de pony past. Ze leest gewoon niet goed als ze daarom overstuur is.

Of sommige bokkers nuanceren niet helemaal geweldig.

Ik denk dat dit topic echt weinig nut heeft, de tips zijn gegeven het commentaar is geweest.
Meisje zal niet stoppen met rijden door dit topic, en het enige wat ik kan doen is zorgen voor zoveel mogelijk comfortabelheid voor de pony. Dit kunnen mensen anders zien dan mij, maar ik kan niks aan het wel of niet rijden doen, wel aan de omstandigheden hier rondom.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 15:12

Toch triest eigenlijk, dat mensen meer geven om hun eigen plezier dan om hun pony. Blijft jammer... enige wat je dan kunt doen is proberen om een zadel te vinden wat zo goed mogelijk past voor beiden. Een kort zadel maar wel met zoveel mogelijk ruimte voor de ruiter.
Ik heb medelijden met het dier.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 15:14

Tja, little king omschrijft het naar mijn idee zoals het is: haar bips past niet in dit zadel en een groter zadel past niet op de rug van de pony.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 15:15

Fiffill schreef:
Toch triest eigenlijk, dat mensen meer geven om hun eigen plezier dan om hun pony. Blijft jammer... enige wat je dan kunt doen is proberen om een zadel te vinden wat zo goed mogelijk past voor beiden. Een kort zadel maar wel met zoveel mogelijk ruimte voor de ruiter.
Ik heb medelijden met het dier.

*\o/*

Iemand de mij snapt!?

Meisje is te groot, volgens de berekeningen te zwaar, dit heb ik ook met de moeder besproken.
Maar het kind er af trekken zit er echt niet in, zo ben ik niet. Ik probeer te helpen waar kan. Zo komt ook de osteopaat omdat ze mij advies vroegen wat betreft haar gedrag en rug.
Het is een lieve meid, maar mennen wilt ze niet en ze ziet zelf niet in dat ze gewoon niet meer past.

Pony was ook niet voor haar bedoeld, maar bleek te fel voor de kindern, en van af en toe een keertje kwam meerdere keren per week.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 15:16

Tja dan ben ik misschien nu wel heel kort door de bocht maar wat dacht je van niet meer opstappen op dat dier? (als ik uit ga van de foto van de OP) Het past niet, in mijn ogen lijkt dier zeker last van te hebben, zelfs een groter zadel zal de combinatie gewoon niet fijn ogen. Tevens zal er op die pony alleen een zadel oppassen waar de ruiter niet in zal passen.. Dan moet je ook eerlijk naar je dier zijn en haar dan wel aftrekken want het kan niet.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 15:16

Nou dan moet die moeder haar maar van die pony trekken...