Zadel voor paard met .....->

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marus

Re: Zadel voor paard met .....->

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 11:07

Lees later de berichten ff goed door en reageer dan op de tips

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 13:14

ik heb nu voor mijn merrie met hoge schoft een wintec front riser gekocht. Volgens de zadelmaker ligt mijn zadel prima maar door de hoge smalle schoft schuift hij door het rijden meer op de schoft. Moet meer rugspiertjes kweken haha. Schijnen meer paarden last van te hebben , lijkt hij goed te liggen , ga je zitten en lichtrijden en zakt het zadel.

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 08:58

hier ook een zadelprobleem gehad, mijn paard heeft ook zo'n enorme hoge schoft en niks pastte.
Ik heb met een hulsebos gereden en deze lag vrij bij de schoft en er werd me verteld dat het zadel goed lag.
toch kon mijn paard niet echt lekker lopen, nogmaals iemand anders ernaar laten kijken en die zei dat het zadel smaller moest :?
zadel op advies aan laten passen en toen lag het naar mijn zin nog niet goed, nog steeds was er genoeg ruimte bij de schoft maar wat mij opviel is dat de bespiering rondom de schoft minder werd.
Ik ben toen gaan googelen en vond toen een zadel van symbion, ik heb isabelle van superhorse laten komen en zij vertelde me wat ik dus al dacht.
de hulsebos lag beroerd, het zit hem niet alleen in de ruimte bij de schoft en de ruggegraat, maar ook waar het steunpunt van het zadel komt, bij veel paarden met een hoge schoft ligt dat dus lager en daarom liggen veel zadels op de spieren, wat dus problemen geeft.
Dit schijnt dus bij de duitse zadels zo te zijn, dat verklaarde meteen waarom er niks pastte.
Ik heb een symbion grandeur aan laten meten en deze lag vanaf dag 1 perfect, nu anderhalf jaar later ben ik er nog zo vreselijk blij mee, eindelijk een einde aan het zadel drama.
Ik hoop voor je dat je snel een goed passend zadel vind :)

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 12:11

@Rianne: bedankt voor je reactie.
Dat is het um idd juist! Haar schoft is bij alle zadels wel vrij, maar daar wat jij aangeeft komt teveel druk op te liggen.
Dit kun je ook altijd goed bekijken na het rijden als ze bezweet zijn, ik ga eens googlen over het merk wat je hier verteld.
Er is mij zaterdag verteld dat ik een grote kans zou hebben met een Barnsby Majestic doordat die een front panel??Ofzo hebben en andere kussens, ook ander materiaal.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 12:16

Ps : ik heb nu al een aantal hulseboszadels bekeken die op het paard waren aangepast.
Nou ik kon bij ze allemaal geen vinger voor tussen de kussens krijgen....DUs ik wil absoluut geen hulsebos of iemand van T.weespan

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:26

Ook al lees ik dat je geen Hulsebos wilt: Zij hebben voor onze merrie met extreme schoft wel een hele mooie oplossing gemaakt.

We waren een beetje de test-case, maar is heel goed uitgevallen.
Onze merrie heeft een behoorlijke schoft en is daarnaast ook nog eens vrij smal gebouwd, ze hadden zo'n aparte schoft/rug nog niet gezien. Op het moment van aanmeten was ze sowieso slecht bespierd wat het er niet makkelijker op maakte. Hulsebos heeft daarom naast de smalste boom die ze hebben op een dekje een soort van inlages gemaakt. Zijn leren delen die met klittenband op het dekje vastgemaakt zijn. Hiermee komt het zadel iets hoger te liggen maar blijft de ruggengraat wel vrij omdat in het midden geen ophoging zit (leg ik het goed uit? Het zijn 2 aparte delen links en rechts).
Bij mijn eigen paard (bovenstaande merrie is 'verzorgpony') heb ik zo'n siliconen frontriser gel-ding voor bij de schoft gehad. Dit werkt echter niet bij de merrie omdat de ruimte in het midden hiermee ook weggenomen wordt. Het dekje met de losse inlages is echt een super uitkomst. Genoeg ruimte en er knelt niets. Merrie beweegt er super onder!

Mocht je er toch in geïnteresseerd zijn wil ik wel kijken of ik een foto heb.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 12:31

@Jistke: ik weet denk ik wat je bedoeld, tegenwoordig heet het de prolite pad.
het is bij mijn paard zo dat de zadels geen genoeg ruimte bieden naast de schoft, dus zo'n pad maakt het alleen nog maar smaller. Ik heb eht geprobeerd met het idee misschien kom het zadel dan een tikkie hoger te liggen, maar dat maakte weinig verschil.
Opvullen is voor mij dus niet van belang doordat ze daar al te weinig ruimte krijgt van de zadels.

Maar ik ben echt geschrokken van de hulsebos zadels die waren aangepast/gemeten.
Maar goed ben ook van de zadelmaker geschrokken die ik had, want een ander liet mij even zien hoe scheef de kussens aande voorkant waren opgevuld..

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:47

Het is enigszins vergelijkbaar met een prolite pad inderdaad, maar niet helemaal. De prolite pad is 1 pad die dus ook vulling in het midden geeft, vrij dicht op de ruggengraat. Het voordeel van de pad die HB voor ons heeft gemaakt is dat hij dus alleen aan de zijkant ophoogt. Als het waren de spieren die er niet zitten creëert zodat daarmee het zadel wat hoger komt te liggen, maar zonder dat er in het midden ruimte wegvalt.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 12:59

@Jitske: de prolitepad die ik heb gebruikt heeft dat ook, alleen maar vakken aan de zijkant waar je vulling in kunt doen.
Maar toch wel bedankt voor het meedenken ;-)

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 20:09

Diegene waar ik mijn zadel heb gekocht heeft mij ook uitgelegd waardoor zoveel paarden met hoge schoft zo lastig zijn met een zadel, dit komt door de vorm van de boom, Isabelle van Superhorse ( komt uit Breda, is wel wat ver voor jou misschien?) heeft toen samen met een engelse fabrikant voor dit soort paarden, en ook rondgeribte paarden of juist weer paarden met een flinke schouderpartij, kortom, paarden die afwijken van standaard, een aantal zadelbomen ontwikkeld om dit soort problemen op te lossen.

Naar mijn mening zou ik geen pad oid gebruiken, het maakt een zadel smaller, wel is het handig om tijdelijk te gebruiken maar een zadel moet altijd zonder pad of bontje goed liggen, anders past het nog niet

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 20:11

barnsby majestic ken ik overigens niet, maar misschien is het wel een goeie mogelijkheid.
in ieder geval de moeite waard om te onderzoeken

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 10:42

Het probleem wat Marus beschrijft zou ook ons probleem kunnen zijn, heb je een zadel met veel ruimte voor de schoft dan wordt de schouderpartij weer afgekneld. Paard waar ik geen goed zadel voor kan vinden is al op leeftijd en ik denk dat er nog nooit een goed zadel opgelegen heeft want hij heeft rond de schoft heel veel plekjes wit haar wat toch wel duidt op drukkingen in het verleden . Paard heb ik net een jaar hier op stal. Momenteel is er geen spiervorming meer rond de schouder en ik ben bang dat ik dit er ook niet meer aan krijg. Zou het een paard zijn waar ik nog lang plezier van kan hebben dan wil ik best investeren in een nieuw zadel maar gezien zijn leeftijd (vermoedelijk rond de 17 jr.) is dat niet lonend dus ben dan op zoek naar een 2e hands zadel maar welke?

Afbeelding

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 12:13

Kan mijn bericht niet meer aanpassen maar het probleem komt van 2 kanten, mijn schouders willen niet meer en dan zou het ook nog een kunststof zadel moeten worden ivm het gewicht.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 12:40

Mijn vorige paard leek heel veel op die van jou (hoge schoft, lange rechte rug, rondgeribt) en daar had ik een Ideal Grace op liggen. Helaas past die niet op mijn nieuwe paard, ook met hoge schoft (zadel was te wijd) en nu wacht ik op een Custom.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 12:43

Kijk eens voor een WOW zadel, voor practies ieder paard is er een zadel wat op maat gemaakt kan worden ;)

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 21:07

Wow zadels lees ik toch ook weer veel negatieve ervaring over.
Mocht ik voor een zadel op maat gaan dan zal het eerder een Custom, nina schutte of Brandt zadel worden denk ik.
Nu doe ik het eerst met een simpele kieffer wien proffi zonder kniewrong haha maar wel met diepe zit.
heb er een prolitepad onder zodat het zadel voor iets omhoog komt

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 21:14

ik zou contact opnemen met het drunens ruiterhuis, zij hebben ook het anatomica zadel veel schoudervrijheid, vrijheid op de choft en treuggesneden kamer

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 21:57

Over het algemeen zijn de zadels die aangeraden worden, flink aan de prijs en dat is voor de tijd dat ik het zadel nog kan gebruiken niet in verhouding. Ik zoek dus iets in een betaalbare klasse en kan net zo goed een gebruikt zadel zijn. Lees ook veel over Thorowgood met fish systeem of bijv.Griffin, ook hebben ze ook zadels voor paarden met hoge schoft aangeduid met HW als ik het goed heb, als zo iets te koop is voor een leuke prijs en dan natuurlijk ook nog passend dan ben ik al heel blij.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 23:49

Marus schreef:
Ik vind die boomloze zadels eigenlijk niet helemaal geweldig als ik ze zo zie.
Wil misschien ook wel weer starten

kan met een boomlooszadel hoor :)

Ik weet niet wat je zou willen starten? Dressuur of springen? Springen is met een boomlooszadel wellicht iets minder, hoewel barefoot daar momenteel een limited edition voor heeft gemaakt (de notting hill). Je hebt trouwens ook erg mooie boomloze zadels van barefoot die heel veel lijken op een boomzadel. Bijv. barefoot london en lexington (beide speciaal voor de dressuur ontwikkeld) Overigens mag je ook gewoon met een 'simpele' cheyenne starten :j

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 18:00

Staroo: en toch kom ik ook heel veel positieve verhalen tegen over de Zaldi new kent!!
Zowel op het net als irl.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 18:00

@Maartje: dressuur rijden we, maar nee boomloos is niet echt iets wat mij aanspreekt