Paardenmateriaal opknappen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ladygiroc

Re: Paardenmateriaal opknappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 22:51

Die dekens vallen idd snel goed als je ze oplegt. Merrie's zeiken het dus onder.. en ik was zo snugger dat bilriempje er al af te knippen voor de zomer. Laatst moest paardlief d'r regenjas op, op de wei en omdat ik er nog geen lieskoorden op gezet had waaide de achterkant dus omhoog.. :+

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 22:55

Tipje, van Rambo zijn er bilkoorden van elastiek met plastic er omheen. Oa bij paardendrogist en divoza

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 22:56

Mijn ruin mest er ook overheen, en wij hebben witte strotouwtjes :Y) Maar wanneer hij die deken draagt zit z'n staart ervoor, en die strotouwtjes houden de mest minder vast dan het stuk nylon dat er als bilriem aan zat.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 23:43

Mijn ruin doet dat dus ook, soms zo vies! Maar dan hang ik gewoon een strotouw eraan en was ik de bilkoord even.
Net zo makkelijk :p

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 23:53

Leen_ schreef:
Resistance schreef:

Ik hoop dat ik alle spulletjes er als nieuw kan laten uitzien zodat ze ook trots kan zijn op haar 'afgedankte' spullen.

Wat ontzettend lief !!
Leuke dingen zie ik hier voorbij komen zeg.
Ik pimp ook wel eens wat maar momenteel niks, is meer winter kost hier. Dus binnenkort gaat het wel weer kriebelen.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 09:11

Als het alleen een vies koord was geweest was ik ook niet aan het knutselen geslagen hoor (strotouw ook geprobeerd btw, is wel minder erg). Maar madam zeikt en poept zich de hele benen daardoor onder, en het smet zo erg dat er open plekken ontstaan waar het touwtje aan haar huid komt :(:) Ook evt. wondjes op de benen ontsteken zodra ik een dagje afspoelen oversla. Nu met beenriemen niks meer aan de hand, dus dan maar meer gedoe en klikjes voor mij :)

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:30

@Vientje: Jeetje wat vervelend dat ze daar meteen zo heftig op reageert! Dan heeft ze denk ik een gevoelig huidje.. Iemand heeft al eerder een bilkoord genoemd met plastic eromheen, is dit geen idee?
Verder ook geen gedoe dat je steeds die riemen vast moet doen ;)

http://www.divoza.com/collectie/paard/d ... koord.html

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:46

Ik had idd al wat zitten experimenteren met plastic koorden en strotouwtjes, leek me iig deels het probleem oplossen :j Het mikken met plassen/poepen blijft echter hetzelfde probleem, achterbenen en deel vd billen blijven goor en plakkerig omdat het koord de stroom afbuigt richting pootjes e.d. :') (heel smakelijk verhaal _O- ). En daar reageert ze dan heel heftig op dmv dat smetten, ze heeft inderdaad een heel teer huidje :j

Ach, als de oplossing is even knutselen en wat meer klipjes maar paard dan wel zienderogen comfortabeler is heb ik dat er graag voor over :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:50

PrimaDonna_ schreef:
@Vientje: Jeetje wat vervelend dat ze daar meteen zo heftig op reageert! Dan heeft ze denk ik een gevoelig huidje.. Iemand heeft al eerder een bilkoord genoemd met plastic eromheen, is dit geen idee?

Aha, dat is dus het plastic ding. Afwasbaar lijkt me heel praktisch! En ik snap dat er elastiek in zit maar eigenlijk is het dus niet te verstellen? Mijn strotouwtje is ongeveer 15 a 20 centimeter lang namelijk.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:52

Koper schreef:
PrimaDonna_ schreef:

Aha, dat is dus het plastic ding. Afwasbaar lijkt me heel praktisch! En ik snap dat er elastiek in zit maar eigenlijk is het dus niet te verstellen? Mijn strotouwtje is ongeveer 15 a 20 centimeter lang namelijk.

Zo te zien kan je hem inderdaad niet verstellen.. Dat is dan weer niet handig !

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 11:06

Ik heb afgelopen voorjaar ook een opknaptrailer gekocht, tot nu toe helaas nog niet veel aan kunnen doen door omstandigheden.
De bodem was gelukkig nog super, hebben er tot nu toe alleen een nieuwe neuswiel op gezet en nieuwe banden eronder.
Nu moet alles nog een keer geschuurd en geverfd en een nieuwe koppeling voor, en zeiltje achterop de trailer moet vernieuwd worden.
Heeft iemand enig idee waar je zo'n zeil kan kopen voor een trailer?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 11:10

Ja ik ben er ook zo eentje! Ik vind het heerlijk om oud spul weer tot leven te brengen. Hebben op stal een grote tas oud tuig liggen wat nog opgeknapt dient te worden. Zodra ik weer groen licht heb om weer naar stal te gaan (zit thuis met een hersenschudding, van de trap gevallen) wil ik er toch wat mee gaan doen. Dan de zooi verkopen en centjes voor stal verdienen :) Wie weet kunnen we er dan wat leuks mee kopen. En dan heb ik lekker de winter door kunnen poetsen.

Kimmutjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 13:51

Ik heb de opknaptrailer laten gaan. De hoogte was slechts 2.17m, dus was net-net aan, maar die bodem was echt slecht. Ik heb niet de middelen om de trailer helemaal op te knappen, want is de bodem slechts dan moet echt de volledige trailer eraf en weer erop gezet worden. Veel te veel werk, helaas. Maar wachten tot we een andere potentiële zien :)

xoxsannexox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 16:44

Ik heb een vraag, misschien weten jullie iets! Ik heb een suede zadel, maar aan de achterkant is er een klein sneetje ontstaan doordat hij ergens tegenaan is gekomen. Enig idee om dit op een nette manier te repareren?

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 17:41

Goh, dat zou ik niet weten...

Gisteren, eindelijk na twee weken, een mailtje gekregen van de webshop waar ik de suede verf besteld had voor mijn zadel dat de verf niet meer leverbaar was. Jammer... ik ga morgen eens bij de schoenmaker kijken of ze daar zo'n verf hebben.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:14

xoxsannexox schreef:
Ik heb een vraag, misschien weten jullie iets! Ik heb een suede zadel, maar aan de achterkant is er een klein sneetje ontstaan doordat hij ergens tegenaan is gekomen. Enig idee om dit op een nette manier te repareren?

Hmmm dat zou ik ook niet weten, misschien even langs de zadelmaker of schoenenmaker?

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 19:03

Stomme ik :+ kijk ik een uur geleden in de kast of we niets hadden staan wat ik zou kunnen gebruiken. Hebben we gewoon donkerbruine nubuck/suede verf staan! Nuja verf, het is een onderhoudsproduct met kleur is, een beetje zoals gekleurde schoenpoets.

De onderkant van het zweetblad is gewoon dezelfde kleur als de rest, maar door de lamp lijkt dat donkerder. Nu is het zadel echt egaal van kleur. Enkel op het zitvlak is het wat lichter, maar dat zie je uiteindelijk niet en daar wil ik ook liever niet met verf oid. aan de slag voor moest het erg afgeven. Ik heb nu met een witte handdoek over de wrongen gewreven en er komt zo goed als niets af. Een heel klein beetje maar het is dan ook nog maar net gekleurd.
Ik ben heel erg tevreden met hoe het er nu uitziet!

nog niets gedaan
Afbeelding
1 wrong gedaan
Afbeelding
beide wrongen gedaan
Afbeelding
En de andere kant:
1 wrong gedaan
http://img35.imageshack.us/img35/1346/vaqq.jpg
Beide wrongen gedaan
http://img62.imageshack.us/img62/1350/ushj.jpg

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:29

Heel erg mooi geworden, nu maar hopen dat 'ie past! :P

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:57

Dat gaat een mooie worden, ben echt benieuwd.

Zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:26

Wauw die is echt heel mooi geworden Leen! Ik duim voor je dat ie gaat passen :D

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:29

Leuk topic!
Ik doe zelf ook veel met hergebruik van oude materialen.
Zit nu even te kijken naar een oude deken waar de singel ophanging zo van stuk is dat er weinig meer mee te doen is.
Maar de bovenkant is nog wel goed dus denk dat hij eerdaags een uitrij deken zal zijn.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:31

Dat zadel knap super mooi op!

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:36

ik heb nog wel een grappig opknap verhaal. Toen ik een jaar of 14 ofzo was, toen had ik op een rommelmarkt bijna antieke strijklappen gekocht. Het elastiek was helemaal uitgerekt, en ze waren een maat te groot voor mijn verzorgpony, maar rianne fikst dat wel. dus die dingen in de sop gehad, en daarna het elastiek aan elkaar genaaid, zodat het wat kleiner werd.

Ik die dingen om bij mijn verzorgpony... paste goed, vond ik, tot ik ging draven. toen zakte ze af, met een paniekende verzorgpony als gevolg :p. Toen ben ik van een bokkende pony afgesprongen, en heb ze van haar voeten gehaald haha. ze zijn ook echt meteen in de container beland.

Ik heb wel op dezelfde rommelmarkt een heel mooi hoofdstel gekocht. was ook al bijna antiek, maar het is echt een van de fijnste hoofdstellen die ik heb gehad. mooi rond genaaid, en hele fijne teugels.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 10:57

Ik zal morgen eens een foto maken in daglicht. Ik vind het echt een leuk zadeltje geworden!

Maar ik heb wel een vraagje, ik had goudkleurige beweegbare (antieke) stijgbeugels. Nu had ik daar met een luchtbuis en visdraad daar weer een soort kokertje rond gemaakt zodat het niet te veel beweegt. Maar door de vorm schuift het de hele tijd naar boven. Nu was ik aan het denken om daar een soort rubber rond te (laten) zetten zoals de beweegbare van tegenwoordig
Deze:
Afbeelding
En ik wil ze dan graag zoiets als dit:
Afbeelding
Maar welk materiaal is stevig genoeg, en plooit toch? (en een beetje betaalbaar voor dat beetje)
Edit: ik heb net deze mensen een mailtje gestuurd: http://www.polyservice.nl/Gietrubber-c-273.html ik hoop dat zij iets weten.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 10:13

Ik zou het verder ook niet weten nee, lastig! Hopelijk hebben zij nog tips :)

Hier sinds gisteren een nieuw projectje: ook een zadel :Y) Een antieke low-budget Passier die voor zover ik kan zien qua boom/leer/stiksels/stoten nog goed is en past op mijn paard. Alleen echt behoorlijk verkleurd dus ziet er niet meer uit, en dus een erg verouderd model.

Inmiddels al ontvet, vanmiddag eens beginnen met onderste zweetbladen verven en kijken wat het geeft :Y) Mocht het verven OK uitpakken komt de zadelmaker erbij voor controle (maat/kussenvulling) voordat ie in gebruik gaat. Vind het wel leuk zo'n projectje, als het goed uitpakt heb ik voor weinig mijn reserve/buitenrittenzadel erbij en kan ik mooi mijn dure dressuurzadel een beetje sparen en anders ben ik er weinig op verloren :)