Cambiar schreef:Muppett schreef:Mijn merrie loopt super op een academische kaptoom. Lekkerder dan op een bit, dus waarom zou ik een bit inhangen? Ik rijd wel af en toe met bit omdat ik vind dat we dat allebei ook goed moeten kunnen.
Ik heb veel gelezen over rechtrichten vanuit de klassieke dressuur. Het schijnt dat een scheef paard vanaf het neusbot makkelijker stelling aan kan leren/nemen dan met bit. Als het paard dan geen stelling wil nemen, gaat hij zijn onderkaak scheef houden. Dat kan niet als hij geen bit in heeft en vanaf het neusbot moet inbuigen. Mijn merrie is van nature erg rechtsgebogen, bitloos krijg ik haar redelijk recht maar met bit heb ik daar persoonlijk veel meer moeite mee.
Het ligt aan het paard en aan wat zijn ervaringen zijn met bit/bitloos denk ik. Er is niet een oplossing voor alle paarden. En aan de anatomie van de mond natuurlijk.
Hé, dit vind ik echt super interessant! Welke kaptoom gebruik je als ik vragen mag? Zit er ijzer in?
Hoi Cambiar, in de neusriem zit een fietsketting. Dit voel je echter niet vanaf de buitenkant. Een riem van alleen leer is er ook, maar heeft een andere inwerking. De neusriem is door de ketting wel flexibel en te vormen naar de neus.
Ik heb mijn academische kaptoom bij westeind ruitersport gekocht. Hij is erg netjes afgewerkt. Je hebt ook een klassieke kaptoom. Daarvan is de neusriem dunner dus scherper.
Ik kan hem iedereen aanraden.

Misschien omdat ze dan geen pijnprikkel krijgt in haar gevoelige mond als ik haar terug wil nemen?
Maar we gaan het gewoon proberen