inesje15 schreef:Comfortzone voor een paard (met voldoende ruwvoer in de winter) is tussen -5 en 20° in het gewone natuurlijke haarkleed. Als een zelf ontwikkelde vacht dit hanteert, zou jij er nog een deken willen opleggen vanaf 15°?? Jammer dat je dan voor een wit paard hebt gekozen. Je kiest zelf wat je doet natuurlijk, maar soms is even verder denken niet steeds onverstandig.
Volgens wat jij nu schrijft is een deken boven de -5 op een ongeschoren paard al onzin, dus dan gaat het argument dat het in de zomer veel erger is als in de winter al niet meer op
. De comfortzone van een paard verschild trouwens per individu en conditie, voerniveau ed, en ik denk dat ie bij een gemiddeld nederlands paard nog wel lager ligt als de door jou aangegeven temperatuur (-15 tot 10 is mij namelijk ooit geleerd)
di_angelo schreef:Net als de friezen die helemaal ingepakt staan met uv werende dekens omdat ze anders op die ene dag show niet perfect zwart zijn, echt erg vind ik.
Volgens mij snap je dat dan toch niet helemaal, want een paard met een pikzwarte vacht in de zon word bijna geroosterd als je er dan een UV werende deken oplegt neemt hij juist minder warmte op. Iets met straling die reflecteerd enzo
. En als die deken wel ventileerd maakt dat niet zoveel verschil kwa warmte afgifte, dus heb je uiteindelijk een koeler paard