Welke deken paard zomer op, alleen om paard schoon te houden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 17:16

liedje89 schreef:
Het lijkt bij sommige reacties welhaast of de TS de vraag heeft gesteld: "kan ik ophouden mijn paard te voeren, want ik vind het smerig als hij poept?" Kom op zeg bloot staan is geen eerste levensbehoefte. In de winter is het ineens normaal als je voor je eigen gemak een deken op je paard gooit, in de zomer is het uit den boze???

Lijkt me toch wel wat verschil qua temperatuur. Die van mij stond onder een eczeem deken al onwijs te zweten.

Batlow

Re: Welke deken paard zomer op, alleen om paard schoon te houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 17:23

Leuk, je paard het hele jaar rond onder een deken. Mijn pony staat bijna nooit onder een deken, dus ik vind een deken in de zomer al helemaal waardeloos. Geef je paard is wat vrijheid.. Jeeeeezus!! :x

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 17:27

Comfortzone voor een paard (met voldoende ruwvoer in de winter) is tussen -5 en 20° in het gewone natuurlijke haarkleed. Als een zelf ontwikkelde vacht dit hanteert, zou jij er nog een deken willen opleggen vanaf 15°?? Jammer dat je dan voor een wit paard hebt gekozen. Je kiest zelf wat je doet natuurlijk, maar soms is even verder denken niet steeds onverstandig.
Laatst bijgewerkt door Debola_89 op 09-05-12 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 17:28

Nou, nou wat een topic weer!
Als TS het paard een deken op wilt doen, doet ze dat denk ik toch wel! Laten we dan nog het beste advies geven. (Al vind ik het ook onzin om een wit paard zo wit te houden hoor)
Maar dan zou ik ook voor de eczeem deken gaan, kan makkelijk ook in de regen en is niet heel dik.

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 17:30

Wit is nou eenmaal een kleur waar je alles op ziet.
Tenzij je elke dag op concour gaat, zou ik me er niet zo druk om maken en gewoon met een poetsblok doen.
Paard kost nou eenmaal tijd :)

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 17:36

Britty schreef:
Mijn paardje loopt in een eczeemdeken. En niet omdat ze niet vies mag worden, maar omdat ze eczeem heeft. Ik zou het geweldig vinden als ze de hele zomer in haar blote kont buiten kon, maar dat zit er helaas niet in.

Helemaal mee eens!! Ik moet zeggen dat mijn bonte onder haar exzeem deken ook aardig wit blijft. (behalve als ze echt midden in de stront ligt, dan drukt het er wel doorheen) Ze staat onder de eczeem deken bij hoge temperaturen wel te zweten. Als je echt graag een deken op wilt zou ik voor een eczeem deken kiezen maar ik zou gewoon lekker zonder deken laten en desnoods iets vaker wassen. Met de shampoo van cowboy magic yellow out krijg je ze weer heel mooi wit!

carrotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 17:46

Ik merk dat een vliegendeken in de zomer mijn paard toch schoon houd vooral stof vrij.
Doordat de haartjes een beetje door het deken door kunnen word hij in principe een hele dag door geborsteld .
Maar een heel jaar deken op ik zou het niet willen voor mijn paard en ik heb een super wit paard van kop tot teen.
En ik doe helemaal niets sopeciaal maar ik heb ook het geluk dat hij niet rolt in modder alleen maar op droog zand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 17:50

TS, weet je wat de functie is van een vacht en van rollen? Ga je daar eens in verdiepen, dan snap je waarom het voor een paard gezonder is om geen deken op te doen.
Omdat 'iedereen' op stal het doet wilt het nog niet zeggen dat het goed is. ;)

En anders had je een zwart paard met witte stippen moeten zoeken...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 18:21

Heb hier op Bokt een topic voorbij zien komen met de vraag of een veulentje geen deken om moet ??

Geef mij maar mijn Tinker veulentje van dit jaar.
Bont, met veel wit.
nog geen 7 weken oud.
En lekker stampen in de plassen en daarna eens flink gaan liggen rollen op een goede natte plek.

Voor TS, Juist door veel wassen wordt de haar structuur slecht.
Het vet is eruit.
De schubben gaan openstaan.
Dus de vacht is nog meer besmettelijker voor vuil.

Chay_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 18:29

Ra_chel schreef:
ik zou t paard in een stal zetten op een rooster , dan valt de mest en de urine er zo doorheen , en omdat een rooster niet lekker ligt zal ie ook niet gaan liggen en dus niet vies worden. wel op tijd afstoffen dan.

sorry hoor , ik wordt hier echt ongelooflijk simpel van..... een wit paard met een gele vlek ziet er goedkoop uit? ik neem aan dat je zelf ook je haar niet verft? en geen kunstnagels draagt? of nep leer? of imitatie merken?
want oh, het zou er maar eens goedkoop uit kunnen zien.......

laat dat dier lekker in de wei lopen, dat beetje zand of modder is er zo afgeborsteld, en wat andere mensen denken? als die een klein beetje verstand van paarden hebben dan weten ze dat een paard wel eens vies kan zijn!

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 18:35

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 18:38

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 18:39

TS had beter in haar openingspost kunnen zetten dat ze op zoek was naar een goede allergie deken voor de zomer. Dan had de meeste in dit topic een stuk viendelijker gereageerd!
Ik moet wel lachen om jullie fanatieke opmerkingen, maar heb gelijk ook wel wat medelijden met TS!

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 18:40

Pff laat een paard lekker paard zijn en smerig worden. In de zomer hoort een paard gewoon in zijn blote kont. Dan maar wat vaker wassen ;)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 18:44

Moderatoropmerking:
Zullen we het wel even gewoon bij het onderwerp houden. Slowchat hoort thuis in de HK. En blijf wel netjes op elkaar reageren. Vriendelijkheid siert de mens! ;)

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 18:45

@ ariebren, ik zou er alleen van me levensdagen niet op gaan zitten, mijne is heel gevoelig op der rug, als ik der zo een zadel opgooi kan ik er donder opzeggen dat ze vanaf pas 1 staakt, want dat zand schuurt en dan loopt mevr niet meer,, ook niet na goed poetsen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 18:46

Joolien schreef:
Ariebren schreef:
Toch heerlijk als je deze "viespeuken" ziet.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-UAW4Z7IX.jpg

Als mens moet je hoop geld betalen voor een modder bad. :7

Hogedrukspuit erop en klaar :D :D

Nee hoor, een uurtje in de zon, zomers, of op stal 's winters en je borstelt het zand er zo uit.

En wisten jullie dat zand ook nog vuil opneemt ?? :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 18:47

Ariebren schreef:
Joolien schreef:

Hogedrukspuit erop en klaar :D :D

Nee hoor, een uurtje in de zon, zomers, of op stal 's winters en je borstelt het zand er zo uit.

En wisten jullie dat zand ook nog vuil opneemt ?? :7

Nee echt? En het verwijderd ook dode huidcellen en ongewenste beestjes!!?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 19:11

Klopt, en als we thuis komen na de wedstrijd mag het paardje ff de bak in.
Lekker rollen, alle kriebeltjes en vreemde luchtjes weer weg.

di_angelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 19:30

Pff serieus wat een onzin, ik heb ook een wit paard en die is in de zomer na het rollen weer net zo schoon na een poetsbeurtje met een zachte borstel. Helaas als ze in de mest rolt net wat minder.. denk niet dat ze het je in dank afneemt als ze constant onder een deken moet staan.
Laat je je hond dan ook niet uit als het regent want dan worden die voetjes ook modderig, en bahbah al die stapjes in huis... snap het niet dat mensen zijn die zo denken bij een recreatie paard. Net als de friezen die helemaal ingepakt staan met uv werende dekens omdat ze anders op die ene dag show niet perfect zwart zijn, echt erg vind ik.

Btw is ze in je profiel ook verre van schoon dus weet niet waar je je druk om maakt... haar been/bil en hoofd/hals zijn gewoon geel hoor, daar is geen deken tegen bestand.

Je hebt volgens mij vuilafwerende spray voor witte paarden, weet niet of het werkt maar wellicht een oplossing

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 19:37

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 20:10

opisop_shop schreef:
vanaf wanneer schuurt ze dan? die van mij komt zodra de temperatuur het toelaat zonder deken te staan en krijgt rond maart/april zijn eczeemdeken op. Scheelt overigens wel dat hij onder lichtgevoerde deken staat in de winter, dat bouwt gemakkelijk af (desondanks staat hij wel 24/7 buiten in de winter trouwens).

We hadden hier begin maart een warme periode, toen is het gelazer weer begonnen. En in de winter loopt ze wel met een aardig dek op, dus het was weer bijna de ene er op, de andere er af.

Bij de eczeemdeken trouwens geen last van schuurplekken, maar mijn andere paard heeft daar bij zijn rambo vliegendeken wel last van. Mocht dat de keuze van TS nog uitmaken....

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 22:06

Bedankt voor alle tips! Ik ga ze rustig doornemen en de vele schoonmaak/borstel manier uitproberen.
Ik vond het trouwens grappig dat iemand schreef, over dat zij het de eerste maanden ook verschrikkelijk vond al die viese vlekken op haar paard, maar zich er nu bij neer heeft gelegd. Misschien is er nog hoop haha

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 23:52

inesje15 schreef:
Comfortzone voor een paard (met voldoende ruwvoer in de winter) is tussen -5 en 20° in het gewone natuurlijke haarkleed. Als een zelf ontwikkelde vacht dit hanteert, zou jij er nog een deken willen opleggen vanaf 15°?? Jammer dat je dan voor een wit paard hebt gekozen. Je kiest zelf wat je doet natuurlijk, maar soms is even verder denken niet steeds onverstandig.

Volgens wat jij nu schrijft is een deken boven de -5 op een ongeschoren paard al onzin, dus dan gaat het argument dat het in de zomer veel erger is als in de winter al niet meer op :Y) . De comfortzone van een paard verschild trouwens per individu en conditie, voerniveau ed, en ik denk dat ie bij een gemiddeld nederlands paard nog wel lager ligt als de door jou aangegeven temperatuur (-15 tot 10 is mij namelijk ooit geleerd)

di_angelo schreef:
Net als de friezen die helemaal ingepakt staan met uv werende dekens omdat ze anders op die ene dag show niet perfect zwart zijn, echt erg vind ik.

Volgens mij snap je dat dan toch niet helemaal, want een paard met een pikzwarte vacht in de zon word bijna geroosterd als je er dan een UV werende deken oplegt neemt hij juist minder warmte op. Iets met straling die reflecteerd enzo :Y). En als die deken wel ventileerd maakt dat niet zoveel verschil kwa warmte afgifte, dus heb je uiteindelijk een koeler paard :Y)

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 00:44

De mijne staat het hele jaar door met dekens op de weide. In de winter is hij geschoren, dus winterdeken. In de zomer altijd een vliegendeken (met buik, nek en hoofd). Onze paarden kunnen 24/7 buiten staan in de weide met open stallen, maar ze staan hellaas wel midden in de bossen. Ze worden nu al gek van de mugjes, en straks met de dazen wordt het nog 1000 keer erger. Maar met vliegendekens leiden ze niks, en kunnen ze toch lekker de hele dag buiten staan. Ook als het warm is lijken ze niet echt last te hebben van de dekens, het zijn zeer luchtige.
Toch zou ik als het kon, mijn paard vaker zonder deken buiten zetten. Als hij een keer eens buiten kan zonder deken, doordat het bijvoorbeeld al een paar dagen slecht weer is, en de dazen meevallen, dan zie je ze echt genieten. Constant rollen en elkaar krabbelen enzovoort. Maargoed hier kan het helaas niet anders, dus het is een noodzakelijk kwaad.
Voor alleen een paard schoon te houden, zou ik het persoonlijk niet doen. Een paard vindt het wel degelijk fijner zonder deken.