Aansnoerneusriem, bit op de plaats houden? Hoe dan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:16

Ik ben overigens pas nog voorover van paardlief gelanceerd, maar heb de teugels toch echt los moeten laten. Ik dacht ook dat ik de reflex van vasthouden had, maar met die vaart ging dat echt niet. :+
Tijd om te kijken wat er met het bit gebeurde had ik niet, maar heb geen beschadigingen in zijn mond gezien.
Hij zal vast een tik hebben gehad, maar dat was niet structureel, een gevolg van zijn explosie en ik denk dat de tik die hij mij toebracht harder aan kwam :))

Overigens heb ik er geen neusriem om hangen vanwege terugkomende schuurplekjes door een neusriem.
Bevalt prima overigens. Hij wil nog wel eens schudden door irritatie van de neusriem en nu doet hij dat veel minder. Dus eigenlijk bevalt het beter dan met neusriem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:17

Staat al in het topic.

De neusriem is uitgevonden om te voorkomen dat het kopje (waar de kaak aan de schedel zit) afbrak als je te ruw met je bit om ging. Dan bleef het paard in ieder geval bestuurbaar......

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:18

Yamcha schreef:
Upendo's post neit gelezen? 't kan ook mét sperriem......

Ja, maar dat is 1 geval. Geloof niet dat het heel veel voor komt en dan is het waarschijnlijk ook een bit geweest, dat te laag hing, waardoor het te veel ruimte had.

Anoniem

Re: Aansnoerneusriem, bit op de plaats houden? Hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:19

Nou, ik denk vooral dat het een achterlijk lompe ruiter was, denk je niet? :)*

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:21

Ik ga vooralsnog ervan uit, dat iemand dat niet bewust doet en als diegene dat wel bewust doet, dan hoop ik, dat omstanders er iets van gezegd hebben!
Zo niet, dan vind ik die omstanders net zo fout!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:22

Dat maakt toch geen bal uit, of het wel of niet bewust was, 't is gewoon in beide gevallen rete-lomp, het hoort je sowieso niet te gebeuren, al heb je alleen maar een kopstuk met een bit eraan.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:44

Dit ben ik niet met je eens Yamcha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:47

Ik zou zeggen: onderbouw je antwoord, dit is echt redelijk nietszeggend.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:49

Dat heb ik al in 6 berichten gedaan.
We zijn het gewoon niet eens en ik vind het niet nodig je te overtuigen van mijn mening.
Neem mijn mening zoals die is en laat het verder maar wezen.

Ik denk gewoon, dat dit soort dingen je kan overkomen en je er dan niets aan kan doen!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:55

Maar ik hoop toch dat je het wel met me eens bent dat het hele bit aan een kant door de mond heen trekken als je erop blijft zitten niet echt de normale gang van zaken is? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:00

Volgens Tendance is zulks volkomen normaal en kun je het voorkomen door sperriem en aansnoerneusriem. Uiteraard ligt het niet aan de ruiter.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:04

Tuurlijk niet :')

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:04

upendo schreef:
Maar ik hoop toch dat je het wel met me eens bent dat het hele bit aan een kant door de mond heen trekken als je erop blijft zitten niet echt de normale gang van zaken is? :)

Dat kan zeker niet, maar de situaties die ik noem zijn in mijn ogen anders en zonder schuld.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:05

Ik heb toch meer de voorkeur voor het oplossen van de onkunde van ruiters boven het oplossen van problemen door middel van schijnoplossingen... :P

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:05

Yamcha schreef:
Volgens Tendance is zulks volkomen normaal en kun je het voorkomen door sperriem en aansnoerneusriem. Uiteraard ligt het niet aan de ruiter.

Dat heb je mij nooit horen zeggen!
Maar bij een incident zoals ik het steeds omschrijf geloof ik niet in opzet van de ruiter.

Jammer, dat als ik mijzelf niet wil herhalen, jij dan dit soort uitspraken gaat doen.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:07

Toen ik nog met bit reed had ik een hoge Engelse neusriem, waar dus een sperriem aan zou moeten, die ik er al heel snel af had gehaald. Ik zie wel eens paarden die door de sperriem heen hun mond proberen open te doen, tong eruit en hoofd in de lucht, ongelooflijk triest is dat :n Ik heb ook wel eens (veel) te hard aan de teugels getrokken, toch een fijn idee dat de pony er dan een beetje onderuit kan komen. Volgens mij doet alleen een hoge neusriem niet zoveel.

Ik ben er ook wel eens met één teugel afgevallen, maar een bitring in de mond? :? Daar kan ik me echt niks bij voorstellen.

Aansnoerneusriem is trouwens wel een heel ongelukkige naam... het is toch niet de bedoeling dat je deze ook daadwerkelijk aansnoert?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:08

upendo schreef:
Ik heb toch meer de voorkeur voor het oplossen van de onkunde van ruiters boven het oplossen van problemen door middel van schijnoplossingen... :P

Op het moment van een incident spreken we over een situatie waar de ruiter weinig tot niets aan heeft kunnen doen.
Dan heb ik liever een oplossing, die pijn zo veel mogelijk reduceert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:08

Tendance schreef:
upendo schreef:

Dat kan zeker niet, maar de situaties die ik noem zijn in mijn ogen anders en zonder schuld.

oh, dan heb ik.je idd goed begrepen.

Blijft wat bijzonder dat iets altijd iets anders is als dat beter uitkomt O:)

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:09

Appelmoes_11 schreef:
Toen ik nog met bit reed had ik een hoge Engelse neusriem, waar dus een sperriem aan zou moeten, die ik er al heel snel af had gehaald. Ik zie wel eens paarden die door de sperriem heen hun mond proberen open te doen, tong eruit en hoofd in de lucht, ongelooflijk triest is dat :n Ik heb ook wel eens (veel) te hard aan de teugels getrokken, toch een fijn idee dat de pony er dan een beetje onderuit kan komen. Volgens mij doet alleen een hoge neusriem niet zoveel.

Ik ben er ook wel eens met één teugel afgevallen, maar een bitring in de mond? :? Daar kan ik me echt niks bij voorstellen.

Aansnoerneusriem is trouwens wel een heel ongelukkige naam... het is toch niet de bedoeling dat je deze ook daadwerkelijk aansnoert?

In mijn ogen hoort hij losjes te hangen ja :j

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:12

Hmm ja, ik houd mijn teugels soms wel en soms niet vast als ik val, dat gaat onbewust, pony blijft gewoon staan als ik op de grond lig dus eigenlijk zou ik mezelf aan moeten leren om altijd los te laten... maar volgens mij kan dat alleen door te oefenen, en dat was ik nou net niet van plan :+

Ik snap ook niet helemaal hoe een sperriem de pijn verminderd als je zo ongelooflijk veel kracht aan de teugels krijgt..?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:18

Yamcha schreef:
Blijft wat bijzonder dat iets altijd iets anders is als dat beter uitkomt O:)

Zo goed lijkt het me niet uit te komen als je ernaast ligt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:26

Zo bedoel ik het niet en dat weet je best.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:29

upendo schreef:
Nu je het zegt..
Ik heb een keer een combi gezien mét een aansnoerneusriem waarbij de ruiter het voor elkaar kreeg om het bit in zijn geheel door de mond heen te trekken.

die zat dus duidelijk niet strak genoeg _O- sorry, inkoppertje :+

een 'gewone' hoge neusriem heeft in mijn ervaring vaak dat het gespje precies ter hoogte van een kaakbotje zit, lijkt mij niet prettig, daarom heb ik een aansnoerneusriem, niet vanwege de functionaliteit, maar omdat hij lekker zacht onderlegd is :+

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:30

Maar het benadrukt wel, wat mijn reden voor mijn mening was.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:30

Jade schreef:
upendo schreef:
Nu je het zegt..
Ik heb een keer een combi gezien mét een aansnoerneusriem waarbij de ruiter het voor elkaar kreeg om het bit in zijn geheel door de mond heen te trekken.

die zat dus duidelijk niet strak genoeg _O- sorry, inkoppertje :+

een 'gewone' hoge neusriem heeft in mijn ervaring vaak dat het gespje precies ter hoogte van een kaakbotje zit, lijkt mij niet prettig, daarom heb ik een aansnoerneusriem, niet vanwege de functionaliteit, maar omdat hij lekker zacht onderlegd is :+

Als hij daar zit, dan zit hij te hoog, of dat nu onderlegd is of niet.