Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:25

Hier ook heel spannend aan het wachten op de vachtjes die bij Don binnen gaan komen!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:42

Dr zitten ook nog katoentjes aan die vachtjes ;)

Ik zal nog wat fotootjes uploaden later (drukjes hier) dan hebben jullie een beter idee.

Qua binnenwerk zit er niet heel veel verschil tussen dit en het standaard boomloze zadel, maar het is geen Trekker (om er nu maar even 1 te noemen met dikke kussens) en (langdurig) in de beugels hangen of zwaar licht te rijden ( *D ) beveel ik op geen enkel zadel aan. Boom of niet. Zeker met een extra boomloos dekje er onder kan je het als zadel gebruiken. Het enige nadeel dan is dat het wat minder houvast heeft, omdat het nergens achter "blijft hangen" en als je dan al je gewicht aan 1 kant hebt...hoef ik verder niet uit te leggen??? ;)

Zoals beloofd foto's op FB gezet.

liljebo

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:21

het schuift dus makkelijker op een rond paard dan een boomloos zadel bv?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:25

Dat hangt uiteraard van de balans van de ruiter af en geldt alleen maar als je er beugels aan gebruikt en daar dan aan 1 zijde op gaat hangen. Zonder beugels schuift er helemaal niets (of het moet vreselijk fout gaan - maar daar is dan niets tegen bestand...singel niet goed vast, malle sprongen, aan boomtak blijven hangen etc.)

We gebruiken zelf een Christ pad onder een boomloos zadel en dat schuift zeker niet meer (eerder minder) dan met een andere pad.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:40

En de christ bbp voor een paard met hoge schoft en weinig bespiering ernaast ? gaat dat samen ?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 15:23

Maris schreef:
En de christ bbp voor een paard met hoge schoft en weinig bespiering ernaast ? gaat dat samen ?

Foto??? Heel erg eerlijk, je zou kunnen overwegen om wat training aan de hand te doen, tot de spieren weer zijn teruggekomen. Aan de andere kant is deze pad zo zacht, dat ik geen problemen verwacht - beter wel de variant met (extra) inlagen nemen, om de wervelkolom beter te beschermen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 15:47

Hoi,
nee, training aan de hand helpt niet om de bespiering terug te laten komen. Toevallig net vandaag met de osteopaat over gehad. Zij denkt dat die spierproblemen misschien zelfs al bij de geboorte zijn ontstaan. Ze ziet vaker grote , grof gebouwde paarden met die spierwegval bij de schoft. daar is niets aan te veranderen volgens haar.
Maar zit de singelbevestiging wat naar achteren of meer ter hoogte van de schoft ? Ik denk dat dat het belangrijkste is.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:03

Maris schreef:
Hoi,
nee, training aan de hand helpt niet om de bespiering terug te laten komen. Toevallig net vandaag met de osteopaat over gehad. Zij denkt dat die spierproblemen misschien zelfs al bij de geboorte zijn ontstaan. Ze ziet vaker grote , grof gebouwde paarden met die spierwegval bij de schoft. daar is niets aan te veranderen volgens haar.
Maar zit de singelbevestiging wat naar achteren of meer ter hoogte van de schoft ? Ik denk dat dat het belangrijkste is.

Zie de foto's op FB
Ze zitten niet heel erg aan de voorkant....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:34

don,ga jij ook geen testservice aanbieden??

zou jij zeggen dat ze, met extra inlages,ook geschikt zouden zijn voor lange ritten...?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:20

Ik vind een barebackpad van lamsvacht niet een product om als testmodel aan te bieden. Een pad onder een zadel kan ik na elke rit wassen en dan wordt die pad er niet slechter van en - bijvoorbeeld - een HAF pad met sympanova onderzijde kan ik tussendoor nog een keer met een microvezeldoekje schoon maken (en regelmatig in de wasmachine) maar een echte lamsvacht pad wil ik niet na elke rit in de machine stoppen, daar wordt het niet echt heel veel beter van en dan maar niet wassen, met alle risico's van dien, wil ik ook niet doen. De enige mogelijkheid is nog om ze met een extra pad er onder te gebruiken, zodat de onderkant niet vies wordt.
(ja ik weet - iedereen zorgt heel goed voor zijn paard en niet ééntje heeft een huidkwaal...maar....soms weet je het als eigenaar niet eens en dan is mijn halve klantenbestand voorzien van een schimmeltje)

Om even heel kort door de bocht te gaan: als we met zijn allen op een Barefoot/Libra/Randolletje lange ritten maken, zie ik niet in waarom dat met een Christ lamsvachtzadel (want zo worden ze genoemd) niet zou kunnen. Zeker wanneer je investeert in een pad met inlagen en/of extra inlagen in de bbp stopt. Bij geen enkel zadel (boom EN boomloos) beveel ik langdurig staan in de beugels aan. Bij boomloos hangt de beugelriemophanging vaak over de wervelkolom en dan kan er veel druk op die relatief kleine plek komen. Bij een boomzadel zit vaak de beugelriemophanging ver naar voren waardoor het boomzadel iets naar voren kiept en er veel druk rond de schouders komt. Hele dikke stevige boomloze zadels, zoals bijv. de Freeform en de Trekker, kunnen al veel beter met deze druk omgaan en sullen ook niet snel naar voren kiepen. En het gebruik van een goede pad helpt ook heel veel. Maar qua constructie doen de Christ bbp's dus niet onder voor veel boomloze zadels.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:46

Carmy81 schreef:
Iemand al gevonden waar de Premium Plus op voorraad is te bestellen. Ik kan niet anders vinden in NL dan gigantische levertijden.... Overigens verkopen niet heel veel shops ze, meer in Duitsland allemaal. Of zoek ik nou gewoon verkeerd dan?

http://www.ebay.de/sch/i.html?_nkw=lamm ... 86.c0.m359

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:11

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:15

Ik heb vandaag besteld - wat in voorraad is, versturen ze maandag en dan is het uiterlijk 2 dagen later hier - zijn dat vreselijke levertijden????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 11:37

dankje Buitenzinnig,voor je duidelijke antwoord.
Ik houd het toch maar bij mijn trekker,die verdeelt best fijn de druk(vind ik tenminste).
zou me met een christ toch niet helemaal 'safe'voelen denk ik.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 11:42

Ik vind de Fellsättel ook echt niet te vergelijken met de huidige Barefoots hoor....misschien die van 6 jaar geleden :)

Wil er zelf dan ook niet in de standaard versie mee gaan lichtrijden enzo , doe er een set inlages in met een drukverdelende kern daarvoor.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:05

Citaat:
Ik vind de Fellsättel ook echt niet te vergelijken met de huidige Barefoots hoor....misschien die van 6 jaar geleden

Je vond van de Barefoots van 6 jaar geleden ook dat iedereen daar een lekkere lange buitenrit op kon maken.... :o
Ik geef daarom ook aan dat het wel kan met extra inlagen of een extra pad voor boomloos er onder en dat ik dan nog steeds niet vind dat je dan lekker in de beugels mag staan.

En dan iets wat ik misschien beter niet kan zeggen 8-) Het staat iedereen vrij om een product te kopen en wegens niet bevallen ongebruikt weer terug te sturen. Je bent dan alleen je verzendkosten kwijt. Dat is gewoon bij de wet zo geregeld (dat geldt voor dingen die je niet fysiek gezien hebt - dus internet aankopen)
Dus mocht je een Fellsattel bestellen en je legt hem met een extra dekje er onder op je paard en je stapt/draaft of galoppeert een rondje en je denkt "nee, dat is niet wat ik zoek" kan hij gewoon terug. Mits nog schoon en netjes, uiteraard. Dus niet een lekkere lange boscrossrit!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:35

Juist die pad met inlages eronder maakt natuurlijk wel het verschil , daar gaat het nu juist om :)

Ik zou ook niet met een Barefootje van 6 jaar geleden zonder goede pad met goede inlages eronder willen rijden , die horen er gewoon echt bij. Maar dat geldt ook voor het Fellsattel voor mij. Enkele jaren geleden heb ik er een aantal gehad toen alleen het normale zadelvormige model er nog maar was en ik durfde daar toch echt niet zo met stijgbeugels aan intensief te rijden. Heb er een paar keer mee gereden maar zonder stijgbeugels eraan om die reden.

Nog een pad eronder doen vind ik ook weer zo wat , dat schiet het doel van het Fellsattel een beetje voorbij vind ik :)

Vandaar dat ik wil kijken of er met de inlages wat te goochelen valt waardoor het allemaal net iets steviger wordt zonder meteen te star te worden :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 14:14

Nou , hier zijn ze binnen gekomen :)

De Iberica Plus is 58 cm lang en de Premium Plus is 56 cm lang.
Ik zie wel dat ik zelf inderdaad de Butterfly ga houden. Deze heeft een teruggesneden schoft en de andere modellen niet.

Ik ga straks een aantal foto's uploaden.

calimerootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:05

foto s :9 tot en met welke maat pas je in een pony maat als jij het zo bekijkt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:33

Nou ik heb te veel te doen in te weinig tijd en snack dan nogal makkelijk dus zit nu met m'n dikke reet in een maat 44 Barefoot jeans en pas er prima in :P

Ik heb de foto's van de 3 types (rondom) op de Marktplaats advertenties erbij gezet :)

calimerootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:44

nee nog niet op marktplaats zetten :o Ik wil er een. welke ga jij wegdoen mij lijkt die iberica het fijnst. Wanneer mag ik komen kijken of heb je daar geen tijd voor :o

Heb je een link van de advertentie

laat maar al gevonden denk ik :+

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:50

Ik zag net nog foto's van iemand die aan het rijden was met de butterfly..Moet zeggen dat het er goed uitzag..Ze reed zelfs met beugels(alleen ben ik nu de site vergeten :o :o )

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:28

Zo ik vind die buterfly eigenlijk wel echt super leuk en er netjes uitzien, vooral ook door die schoft uitsparing. Gewoon lekker simpel niet te veel er onnodig aanzitten. Heb zelf de premium als ik die niet al had toch wel een butterfly willen hebben hoor. Vind denk ik allen de manier van ophoging bij de premium beter/fijner lijken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:34

*dubbel*
Laatst bijgewerkt door pmarena op 04-03-12 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:35

Ik doe de Iberica Plus en Premium Plus weg.

Ben niet van de kijkers , te druk met 1001 dingen inderdaad , moet m'n tijd een beetje vrij in kunnen delen om dat te kunnen blijven trekken :o

Maar daarom ben ik altijd wel van de foto's rondom , ter compensatie :P

De Butterfly vind ik fijner vanwege inderdaad het simpele : lekker compact , lekker smal voor de heupen door de korte zijkanten , schoftuitsparing , ook geen randje bovenop de schoft (hoeft voor mij niet zo nodig) en het achterboogje is een heel stuk hoger dan die van de Iberica en dat kan ik ook wel waarderen :)

Het is alleen wel jammer dat deze Butterfly geen "Plus" is , en dus geen inlagevakken heeft.... ik heb er nu een Christ westernpad onder gelegd en daarin de nieuwe zware inlages van Barefoot gedaan en zo wil ik hem van de week een keer gaan proberen.

Alleen de Plus inlages vind ik ook wel magertjes hoor om daarmee met stijgbeugels te gaan rijden....ik kan me wel voorstellen dat er voor gekozen wordt om er nog een pad met inlages onder te leggen. Maar dat vind ik dan wel weer jammer....het is juist zo lekker compact zo. Aan de andere kant misstaat het ook weer niet enorm zoals het er nu uitziet met die losse westernpad eronder. Alleen het model is wel weer heel anders :P