Zadeldrama (scheef zakken)! Wie weet raad?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dondeyne

Re: Zadeldrama (scheef zakken)! Wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 21:59

Babootje, als ik hem normaal opzadel ligt mijn zadel verder naar achteren, dus ik zou niet weten hoe hij er anders op reageert.. Nog verder naar achter leggen gaat echt niet. Wil eventueel wel een foto voor je maken als hij goed ligt, maar kom liever even niet meer met dit zadel in zijn buurt..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:47

dondeyne schreef:
Babootje, als ik hem normaal opzadel ligt mijn zadel verder naar achteren, dus ik zou niet weten hoe hij er anders op reageert.. Nog verder naar achter leggen gaat echt niet. Wil eventueel wel een foto voor je maken als hij goed ligt, maar kom liever even niet meer met dit zadel in zijn buurt..

Oke oke. Ik had alleen de foto gezien met het zadel teveel naar voren. Dus dacht ik dat je altijd zo rijdt. Ik heb zelf alleen zo'n andere ervaring met het zadel. Vind het echt een top zadel. Ik kan alleen maar bedenken dat het echt moet liggen aan degene die het dan aanmeet.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 08:23

Het kan best zijn dat het daaraan ligt hoor, ik weet het ook niet meer :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 10:07

Mijn zadel is aangemeten door Jan van Rijs bij DAP Bodegraven met een zadeldrukmeting. Door alle ellende was mijn paard ook heel gevoelig op de rug geworden en dan is het zowiezo moeilijk aanmeten. Mijn paard liep ook lateraal (linksachter/rechtsvoor) niet helemaal rad (kortere pas). Maar verbeterde onder het zadel zo sterk dat wel duidelijk was dat dat de reden was. Dat moet je als zadelpasser wel kunnen zien natuurlijk. Daarom wordt ook aangemeten bij een dierenarts. Als Jan twijfelt, kun je meteen door een dierenarts laten nakijken.
Ik zou niet zo snel weten wie er bij jou in de buurt zit. Ik ben er in de 4 jaar dat gemodderd heb met zadels ook wel achter gekomen dat niet iedere zadelmaker ook een goede zadelpasser is.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 14:57

Dat is ook mijn grote probleem nu :j Ik kan mijn zadel wel inruilen, maar waar haal ik dan een goed passend zadel vandaag? Elke zadelmaker (en stalgenoten en bokkers en...) roept iets anders! Wie kan ik dan vertrouwen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:59

Het vervelende is dat als jouw paard scheef is, dat je dus een zadel krijgt aangemeten op die scheefheid...ga je recht richten, ligt je zadel weer verkeerd. Kan zelfs zijn dat je jarenlang met een zadel met scheve boom hebt gereden...

Mensen weten niet dat als je zonder krukje opstapt dat je dan je zadel naar je toe trekt en dat je dus de boom scheeftrekt.

Ik denk dat het voor jouw een echt op maat gemaakt zadel gaat worden, en dat is niet goedkoop reken op de 1700 / 2000 euro....een zadelmaker die dus regelmatig controleert en de kussens aanpast totdat je paard lekker recht en goed bespierd is.

Hulsebos is misschien een idee.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 15:09

Russel, ik heb dit zadel pas 9 maanden dus dat valt gelukkig mee (het paard is ook pas 5) :) Daarbij stap ik altijd met krukje op. Mijn huidige zadel is duurder geweest dan de prijzen die je noemt, dus die prijs maakt me niet zoveel uit, inmiddels ben ik op het punt dat ik er alles voor over heb als mijn paard maar weer gewoon loopt.. Maar ik begrijp niet geheel waarom je ervan uitgaat dat ik een op maat gemaakt zadel zou moeten hebben? Mijn paard loopt perfect met verschillende andere zadels die niet voor mijn paard gemaakt zijn en naar mijn mening (en die van mijn lesgever, dierenarts en osteopaat) is mijn paard niet zodanig scheef dat zijn zadel er onder zou moeten lijden of dat hij een apart zadel zou moeten hebben. Hoewel hij de laatste maand veel last heeft met het buigen rechtsom, is ook zijn bespiering niet in die mate scheef.

Hulsebos heb ik inmiddels ook genoeg negatieve verhalen over gehoord, dus die valt voor mij af.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 15:15

Ik heb vandaag alle data trouwens op een rijtje gezet en na drie maanden heeft de osteopaat al geconcludeerd dat het zadel niet goed lag (toen had hij al huidverdikkingen). Dat betekent dat het zadel al voor drie maanden na aankoop niet meer goed moet hebben gelegen, dus begin ik mij ernstig af te vragen of het ooit wel goed heef gelegen of dat me gewoon een heel verkeerd zadel is verkocht.. Ik rijd voorlopig met mijn dertig jaar oude Kieffer, daar krijg ik rugpijn van maar dan is mijn paard in ieder geval wel happy en dan hoop ik dat we snel tot een oplossing komen..

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:26

dondeyne schreef:
Dat is ook mijn grote probleem nu :j Ik kan mijn zadel wel inruilen, maar waar haal ik dan een goed passend zadel vandaag? Elke zadelmaker (en stalgenoten en bokkers en...) roept iets anders! Wie kan ik dan vertrouwen?

Ik vind Ninon (zadelatelier.nl) echt super, ze heeft een aantal standaard zadels, maar maakt/ontwerpt eventueel ook zadels compleet op maat voor paard en ruiter voor een hele redelijke prijs en zoekt net zo lang aan totdat het in orde is.
Ze komt ook sowieso na een half jaar nog een keer langs om zadel en paard te controleren en het zadel bij te vullen aangezien een nieuw zadel zich altijd nog een beetje moet zetten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:50

dondeyne schreef:
Ik heb vandaag alle data trouwens op een rijtje gezet en na drie maanden heeft de osteopaat al geconcludeerd dat het zadel niet goed lag (toen had hij al huidverdikkingen). Dat betekent dat het zadel al voor drie maanden na aankoop niet meer goed moet hebben gelegen, dus begin ik mij ernstig af te vragen of het ooit wel goed heef gelegen of dat me gewoon een heel verkeerd zadel is verkocht.. Ik rijd voorlopig met mijn dertig jaar oude Kieffer, daar krijg ik rugpijn van maar dan is mijn paard in ieder geval wel happy en dan hoop ik dat we snel tot een oplossing komen..

Dat mag natuurlijk niet. Het kan niet zo zijn dat een zadel meteen al niet goed ligt. Kun je niet met de osteopaat en de zadelmaker te samen kijken of er een oplossing te vinden is? Mocht de zadelmaker niet mee willen werken, zou ik een 2nd opinion vragen bij een zadelmaker van zekere naam (statuur) die ook Albion dealer is. Niet om het zadel op te laten vullen, maar gewoon om te beoordelen hoe het ligt. Vervolgens alles op papier laten zetten en de verkoper in gebreke stellen. Hij heeft je geen passend zadel verkocht. Stuur desnoods een klacht naar Albion met de 2nd opinion erbij.
Verder mag een zadel nooit scheef worden opgevuld. Dat is iig wat Jan van Rijs mij heeft verteld. Dan belemmer je het paard in de opbouw van zijn spieren. Je zou hem kunnen bellen om te vragen of hij een goede zadelpasser in jouw buurt weet (zadelmakers onder elkaar kennen elkaar wel, of iig de goede). Als het voor je aan te rijden is, zou je wellicht ook daar in Bodegraven een beoordeling kunnen laten doen.
Het is niet morgen opgelost, maar wel de enige manier om je geld nog terug te zien. Ik heb het 2 x moeten doen maar wel 2 x in geslaagd. Als een zadel echt niet goed ligt en ook niet goed kan worden aangepast is er een fout gemaakt.
Ik zou zelf niet meer voor een op maat gemaakt zadel gaan. Probleem is dat je maar moet afvragen wat je krijgt en past het dan ook niet heb je ook een eindeloze discussie. Het product kun je nl pas goed uitproberen als het klaar is. Op maat gemaakt is maar subjectief hoor. Een boom is een boom en de lengte is de lengte. Onderkussens kunnen worden aangepast, maar verder is het op maakt gemaakte er vooral voor de ruiter.
PS: ik ben ook bij Ninon Schutte geweest. Erg prettige en vakkundige vrouw. Maar uit de modellen die zij had, kon ik geen match met mijn paard vinden.

maartjeqween

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:53

Mijn paardje is scheef. ze hangt naar links.
dus met een zadel 'duwt' ze je als het ware naar links. waardoor je ook je gewicht op links brengt.
Hierdoor wil ze onder je gewicht lopen en zorgt dat je er weer boven zit. dan gaat ze weer naar links hangen en kom je in een soort cirkel terecht. De oplossing die voor mijn paardje heeft gewerkt is simpel. Namelijk, een barebackpad.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 08:27

Er is gisteren veel gebeurd, dus het wordt weer een lang verhaal :D

Gisterochtend belde de betreffende ruitersportzaak mij dat ze nogmaals overlegd hadden met de zadelmaker en dat ze mijn paard zo gevoelig vonden dat ze niks meer voor mij konden/wilden betekenen en ik mijn paard maar op de wei moest zetten, omdat het toch niks meer werd (letterlijk). Hierop heb ik haar in alle redelijkheid proberen te overtuigen dat het niet het paard maar het zadel is (vroege aanvang van problemen, andere zadels beter enzovoort), maar ze bleef dit maar herhalen. Toen opperde ze dat ik bij een andere zaak een zadel met een aantal maanden garantie zou kopen om te kijken of dat zou gaan. Toen ben ik boos geworden, ieder product heeft immers een garantie en heb ik gezegd dat we het ook op die manier konden spelen. Hierop zei ze dat ze dan helemaal niks meer voor me zou doen, maar dat deden ze nu ook al niet meer (ze wilden me immers niet meer helpen en ik mocht ook mijn zadel niet terugbrengen). Hierop gaf ze eindelijk toe, ik mocht mijn zadel terugbrengen tegen een redelijk bedrag (iets meer dan de helft van de nieuwprijs). Ik ben acuut akkoord gegaan, aan een rechtszaak die jaren duurt heb ik immers ook niks.

Vervolgens ben ik meteen doorgereden naar een andere ruitersportzaak, waar ik veel positieve verhalen over heb gehoord. Deze zadelmaker had voor een aantal paarden met een op het oog onmogelijke rug een goed passend zadel gevonden. Deze mensen waren heel meelevend en gaven al snel aan dat ze de helft van de tijd bezig waren met het opruimen van de rotzooi van bovenstaande ruitersportzaak. Verder geen verkooppraatjes, maar gewoon goed meedenken wat mijn paard nodig heeft en wat de oorzaak zou kunnen zijn van alle klachten. Daardoor meteen een heel goed gevoel en dus maar een afspraak gemaakt. Uiteindelijk zijn ze gisteravond meteen langsgekomen, echt super! Daar bleek dat mijn paard gewoon heel erg rondgeribt is en daardoor een hele brede boommaat nodig heeft (wat mijn Albion dus zeker niet had en waar de Albion qua kamer en kussens ook absoluut niet bij past). Verder heeft hij de hele rug opgemeten, iets wat eerder ook nooit gedaan is, en gelukkig bleek dat hij verder helemaal recht is en hij ook gelijk bespierd is. Het zadel dat ik erna geprobeerd heb, zat volgens hem nog niet perfect (de boommaat kon hij maar gedeeltelijk aanpassen), maar ik vond hem heerlijk zitten en mijn paard liep er super onder. Ik krijg nu dus een op maat gemaakte Prestige Top Dressage met boommaat 33-34 zonder keilkussens. Hopelijk is het hiermee helemaal opgelost :D

Bedankt voor al jullie tips en meedenken! Zonder jullie en de zadelmaker die ik telefonisch heb gesproken, had ik dit nooit gedurfd en ook nog gedacht dat het echt aan mijn paard lag! En voor andere mensen met zadelproblemen: vertrouw je zadelmaker niet blindelings als het voor je gevoel niet goed zit. Je ziet er ook maar weer dat er, helaas, heel veel zadels verkeerd worden aangemeten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 09:57

Succes met je zadel. Schofterig dat je je zadel met verlies terug kon geven..

Ik heb na een jaar een niet passend zadel zo zonder problemen terug kunnen geven aan een zadelpasser...zij erkende dat mijn paard een aparte rug had en en op maat gemaakte boom nodig had....Moest 100 euro bij betalen voor het laten maken van die boom, kreeg hagelnieuw zadel er voor terug.

Maar ik heb ook meegemaakt met andere zadels dat je idd iets krijgt aangesmeerd en dan mag je het verder uitzoeken.

Hoop voor je dat het nu is opgelost +:)+

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:09

Super dat je nu eindelijk een oplossing lijkt te hebben! Ben het helemaal met Russel eens dat het schandalig is dat je veel geld hebt moeten inleveren en er alleen maar ellende voor terug hebt gekregen (je had door hen gecompenseerd moeten worden!), maar ik begrijp goed dat je voor de oplossing hebt gekzoen die ze je boden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:18

Fijn dat het is opgelost.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 10:52

Bedankt :) De ruitersportzaak bleef volhouden dat het niet aan mijn zadel maar aan mijn paard ligt, dus dit was in hun ogen 'heel redelijk'. Ik had echt geen zin meer om in discussie te gaan, dus ben blij dat ik in ieder geval nog iets heb teruggekregen want dit bedrag was op internet waarschijnlijk niet gelukt..

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:24

super opgelost! Paard blij en jij weer blij.
Toch vreemd dat een zadelmaker/verkoper aanbeveelt het paard maar op de wei te zetten ???
Je had ook nog kunnen afspreken, als je na teruggave van het zadel, (en deel geld terug) nu blijkt dat je een zadel kon/kan vinden waarbij deze problemen niet ontstonden, je het hele aankoopbedrag alsnog terugkreeg...
maar goed. Blij dat je een fijn passend zadel gevonden hebt.