Bit echt zo pijnlijk als iedereen zegt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 18:39

Maartje1990 schreef:
Citaat:
Verstoring van de ademhaling
Het reguleren van de snelheid van het paard-met-bit berust op het buigen van het hoofd. Hoe verder de kin richting borst beweegt, hoe verder de ademhalingsweg wordt dichtgeknepen. (In vrijheid rennende paarden bewegen hun hoofd naar voren, onder andere om de luchtweg vrij te maken.)
Door de speekselvorming, opgewekt door het bit, worden paarden geprikkeld om te slikken. Maar tijdens het slikken wordt de luchtweg afgeknepen (net als bij mensen). Bij een galoperend paard volgt de ademhaling het ritme van de beenbewegingen; slikken verstoort deze choreografie.

Verstoring van de gang
De ademhaling en beenbewegingen zijn in balans met elkaar. Wanneer de ademhaling wordt verstoord zal het paard proberen het ritme te herstellen en vaak gebeurt dit door de gang aan te passen aan de ademhaling. Het slikken zorgt voor een vertraging van de ademhaling, de gang past zich aan. Het eindresultaat is een onregelmatige, rommelige gang.
Paarden gebruiken hun relatief zware hoofd als balanceerorgaan, op dezelfde manier als waarop kleinere zoogdieren hun relatief zware staart voor dat doel gebruiken. Het hoofd van het paard maakt subtiele bewegingen om de gang zuiver te houden; wanneer het paard het hoofd niet meer vrij kan wegen wordt de gang minder efficiët.

Mond- en gebitsproblemen
Paarden zijn gemaakt om door de neus te ademen: tijdens beweging is de mond stevig gesloten. Een bit verbreekt deze verzegeling en vaak loopt het paard met een min of meer geopende mond.
Het bit stoot vaak tegen kiezen, en ligt in het gevoelige gebied waar de nog niet doorgekomen wolfskiezen vlak onder de oppervlakte drukken. Paarden wisselen hun melkgebit voor hun definitieve gebit tussen de 2 en 5 jaar en moeten in deze periode, waarin ze van zichzelf al een pijnlijke mond hebben, vaak al met een bit lopen.

Deze quotes zijn eigenlijk van toepassing op een bit dat NIET stil ligt in de mond, maar dat op dat moment gebruikt wordt om het dier te rijden.

Dus nogmaals de vraag;
waarop is gebaseerd dat een bit dat stil ligt in de mond al pijnlijk is?

Ik ben het daar namelijk niet mee eens.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 18:45

Goof schreef:
Deze quotes zijn eigenlijk van toepassing op een bit dat NIET stil ligt in de mond, maar dat op dat moment gebruikt wordt om het dier te rijden.

Dus nogmaals de vraag;
waarop is gebaseerd dat een bit dat stil ligt in de mond al pijnlijk is?

Ik ben het daar namelijk niet mee eens.

Pijnlijk lijkt het mij ook niet als er echt helemaal niet aangezeten word . Wel denk ik dat even goed het ademhalingssysteem word verstoord.

Maar het bit licht natuurlijk niet helemaal stil in de mond onder het rijden , dat kan niet. De kleinste beweging met je vinger voelen ze al in de mond . Iedereen heeft regelmatig momenten dat ze net iets te veel druk geven of een hulp net iets te scherp geven of weet ik veel wat . Dat is gewoon geen pretje.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 18:46

Waratje schreef:
Wat betreft je tweede alinea: ook weer "KAN veroorzaken". Dat is niet hetzelfde als "zal veroorzaken". Over diverse bitloze optomingen kun je ook vanalles aanhalen wat het KAN veroorzaken.

daarom zeg ik toch ook dat ik daar nog op terugkom?

en ik zei nergens pijnlijk trouwens, alleen schadelijk

PuurxNatuur

Re: Bit echt zo pijnlijk als iedereen zegt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 18:48

Tja misschien is het niet zo pijnlijk als iedereen zegt maar:

Waarom een stuk ijzer in de mond hangen terwijl het gewoon zonder kan? Voor de ''mooiheid'' of ga je toch verder in de sport, en wil je daarom persé een bit in, met stang en trens etc..

nee, van mij hoeft geen bit :n

steefxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:00

ik rijd zelf met bit en mijn pony heeft er geen probleem mee. ik ga er ook zeker niet over denken om bitloos te rijden.
je rijd je paard met bit om contact te hebben. als je bitloos rijd, en je paard slaat ophol, is er niks meer aan te doen, gewoon blijven zitten...

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:02

steefxxx schreef:
ik rijd zelf met bit en mijn pony heeft er geen probleem mee. ik ga er ook zeker niet over denken om bitloos te rijden.
je rijd je paard met bit om contact te hebben. als je bitloos rijd, en je paard slaat ophol, is er niks meer aan te doen, gewoon blijven zitten...

dat is dus onzin , als je paard gaat , dan gaat ie . Met bit of zonder bit . Als ie er vandoor gaat om te klieren en niet omdat ie bang is en je houd hem alleen maar op bit is er toch echt iets mis tussen jou en je paard. Ook bitloos heb je contact . Daar heb je geen mond en bit voor nodig.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:03

steefxxx schreef:

dit is echt een kul opmerking van de bovenste plank, jij weet overduidelijk helemaal NIKS van bitloos want anders zou je zo'n opmerking niet plaatsen.

Als jij met een bit rijd en je paard slaat op hol en je gaat lopen trekken in z'n mond = pijn = nog harder er vandoor gaan.. ja geweldig zo'n bit als je paard aan de kletter gaat.

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:03

steefxxx schreef:

zonder bit kan je evenveel als met bit hoor ;)
Als je bitloos rijd, heb je ook contact, en als je paard op hol slaat, moet je zowiezo niet aan de teugels trekken. Als je bitloos rijd, kan je ook gewoon hetzelfde doen hoor als je paard op hol slaat. ( op een volte sturen etc.)

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:04

haha met z'n 3en tegelijk..

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:07

ja maar sommige doen de sperriem op de verkeerde plek, precies op de plek waar paarden door hun neus ademen, en dan doen sommige de sperriem ook nog eens heel strak ;)

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:07

huh?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:10

heeft waarschijnlijk 't bericht verwijdert voor je er erg in had, althans 't lijkt alsof dat gebeurt is gezien ik anders niet weet waar jij op reageert

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:11

het bit verstoort de ademhaling van je paard en dit is onafhankelijk van de hand van de ruiter.

Ademhaling en spijsvertering (slikken) zijn bij een paard gescheiden. In galop is de luchtpijp wijd open en is de opening naar de slokdarm gesloten. Als een paard eten doorslikt is dit precies andersom. Paarden kunnen niet tegelijkertijd eten en rennen, mensen eigenlijk ook niet, probeer maar eens met een droog biscuitje in je mond de 600 meter uit te rennen.

Als een paard iets in zijn mond heeft, komt het eetreflex op gang, ook met een bit, het maakt niet uit of je aan het bit zit of dat je de teugels los laat hangen. Het lichaam denkt nu dat er eten aankomt en gaat zich daar op voorbereiden. Het paard gaat met de tong bewegen en ook kauwbewegingen maken. Tegelijkertijd wordt een paard met een bit in geacht te werken. Er worden dus twee systemen tegelijkertijd geactiveerd, wat zorgt voor een conflict. Het lichaam kan zich namelijk instellen op maar één van de twee.

Paarden hebben een ingewikkeld systeem om slokdarm en luchtpijp van elkaar te scheiden, het zijn als het ware drie huigen die in elkaar grijpen, het strekt hier te ver om dat tot in detail uit te leggen. Wanneer het paard moet bewegen met iets in zijn mond en tegenstrijdige signalen de hersenen binnenkomen, begint ook de huig slecht te sluiten. Hiermee wordt de ademhaling van een paard ernstig verstoord.

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:17

ze zei:

maar paarden ademen toch door hun neus?

en daar had ik die reactie op gegeven :o

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:50

PuurxNatuur schreef:
zonder bit kan je evenveel als met bit hoor ;)
Als je bitloos rijd, heb je ook contact, en als je paard op hol slaat, moet je zowiezo niet aan de teugels trekken. Als je bitloos rijd, kan je ook gewoon hetzelfde doen hoor als je paard op hol slaat. ( op een volte sturen etc.)

Een bit heeft per definitie een andere inwerking dan een bitloze optoming, misschien kan je wel "evenveel" doen, maar het gaat anders en wellicht soms lastiger en de vraag is of het paard daarbij gebaat is.
Ook is er veel verschil tussen diverse bitten, net als er veel verschil is tussen bitloze optomingen, je kunt niet met elke willekeurige bitloze optoming dezelfde resultaten verwachten als met een (bepaald) bit. Net zoals paarden een voor- of afkeur voor een bepaald bit kunnen hebben, hebben ze dat ook voor bitloze optomingen. Mijn oude merrie rij ik met een dubbel gebroken watertrensje, ditzelfde bitje vond ons ruintje heel onrustig, die heeft nu een Myler die veel rustiger in de mond ligt. Hij verkoos een enkelgebroken bit boven het dubbelgebroken, alleen vond ik dat enkelgebroken niet prettig, daarom doorgezocht en bij de Myler uitgekomen.
Kruislingse bitloze systemen zijn voor mijn merrie niet werkbaar, touwhalster gaat wel goed, maar kun je niet precies genoeg mee werken in de dressuur en een sidepull kun je ook niet zo precies mee werken als met een bitje.
Ik vind het heel bijzonder hoe hier braaf de teksten van meneer Cook worden neergetypt, maar ik zie in de praktijk bij mijn paarden niet zo heel veel bewijs voor alle beweringen. Leef ik dan in een andere wereld dan hij? :o?

Oja, een paard dat op hol slaat (echt op hol slaat) daar valt niet aan te sturen, het enige wat je dan kunt doen is heel hard bidden dat het goed komt. Een paard dat er vandoor gaat is een ander verhaal, daarbij is een bit geen garantie op succes, maar een bitloze optoming netzomin.

Teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:04

Bij mijn pony Mayday gaat bit aanbrengen zeer makkelijk. Dit omdat ik eigelijk nooit gebruik maak van de teugels, met trekken in ieder geval. Ik kan mijn pony sturen met hulp van knijpjes in de teugel geven en voornamelijk met mijn benen sturen. Zo heb ik dat altijd geleerd. Het is niet goed om aan een bit te trekken dit kan pijn doen. Zeker omdat het stuk mond waar het bit licht, en waar geen tanden zijn het gevoeligste gedeelte van de mons is. Ik rij ook vaak bitloos en ik merk geen verschil tijdens het rijden. Eigelijk is het enige verschil met bit dat je de pony kan stoppen als ze er echt tussenuit gaat.

Ik ben ervan overtuigd dat zolang je er voorzichtig en met respect mee omgaat de pony het bit zal accepteren. Maar zodra hij weet dat je met foute bedoelingen zit hij dit dus niet zal accepteren.
Maar als ik het goed heb zal een bit alleen pijn doen als je er fout mee om gaat, of het te klein is en de mond beschadigd. (dit kan trouwens ook als hij te lang is en tegen de tanden klappert).

Groetjes en Succes.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:20

@ teugel: klopt uiteraard, maar omdat een paard iets accepteert, betekend dat nog niet per definitie dat 't goed is voor 'm.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:26

Millanka schreef:
Maar mijn eigen paard laat ook weten het bit niet te waarderen, en eigenlijk ken ik maar bar weinig paarden die netjes hun mond open doen en het bit aannemen.

Ik ken toevallig wel paarden die netjes blijven staan als het hoofdstel inzicht komt en zelf hun mond open doen. :j
Dat kun je er gewoon in trainen en is helemaal niet zo moeilijk. Toch kun je er daardoor niet vanuit gaan dat een bit hen geen pijn doet: je kunt zelfs wilde dieren immers ook (clicker)trainen om injecties te ondergaan of andere pijnlijke behandelmethodes. Dat wordt bijvoorbeeld veel in dierentuinen en dolfinaria gedaan.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:29

Ik heb nooit aan mijn paarden gemerkt of gezien dat zij schade hadden aan hun bitten, ook de tandartsen vinden nooit iets merkwaardigs.
Ook nemen mijn paarden hun bitten keurig netjes aan en doen hun mondjes niet constant wijd open, en nee; Ik rij meeste paarden niet sperriem maar met zo'n amerikaans hoofdstelletje.

Comfortabel is wat anders, maar je kan het je paard natuurlijk zo comfortabel maken met een stille, zachte en constante hand.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 21:07

Maartje1990 schreef:
Verstoring van de ademhaling
Het reguleren van de snelheid van het paard-met-bit berust op het buigen van het hoofd. Hoe verder de kin richting borst beweegt, hoe verder de ademhalingsweg wordt dichtgeknepen. (In vrijheid rennende paarden bewegen hun hoofd naar voren, onder andere om de luchtweg vrij te maken.)

Over het algemeen rijden mensen niet hun paard in standje 'zeepaard' (uitzonderingen daargelaten) Zelf rijd ik graag het paard met een wat langere en lagere hals. Niks dichtgeknepen luchtpijp.
Zelfs Ascot, die toch echt met 1 1/2 gruind was, kan zich heerlijk aanstellen in de wei...en rond galoperen met de kin bijna op de borst. Hijis er nog nooit bij neergevallen

Citaat:
Door de speekselvorming, opgewekt door het bit, worden paarden geprikkeld om te slikken. Maar tijdens het slikken wordt de luchtweg afgeknepen (net als bij mensen). Bij een galoperend paard volgt de ademhaling het ritme van de beenbewegingen; slikken verstoort deze choreografie.

Als je paard zo loopt te kwijlen, wordt het tijd voor een ander bit ;) Ook dit punt gaat voor mij, en velen met mij niet op

Citaat:
Verstoring van de gang
De ademhaling en beenbewegingen zijn in balans met elkaar. Wanneer de ademhaling wordt verstoord zal het paard proberen het ritme te herstellen en vaak gebeurt dit door de gang aan te passen aan de ademhaling. Het slikken zorgt voor een vertraging van de ademhaling, de gang past zich aan. Het eindresultaat is een onregelmatige, rommelige gang.
Paarden gebruiken hun relatief zware hoofd als balanceerorgaan, op dezelfde manier als waarop kleinere zoogdieren hun relatief zware staart voor dat doel gebruiken. Het hoofd van het paard maakt subtiele bewegingen om de gang zuiver te houden; wanneer het paard het hoofd niet meer vrij kan wegen wordt de gang minder efficiët.

Als die vertraging nou eens waar was...had ik vast minder angstzweet in mn handjes gehad toen ik net met Ascot begon :') Krijgt een ruiter dit toch voor elkaar, dan ligt dit niet aan het bit, maar toch echt aan de rijstijl van de ruiter

Citaat:
Mond- en gebitsproblemen
Paarden zijn gemaakt om door de neus te ademen: tijdens beweging is de mond stevig gesloten. Een bit verbreekt deze verzegeling en vaak loopt het paard met een min of meer geopende mond.
Het bit stoot vaak tegen kiezen, en ligt in het gevoelige gebied waar de nog niet doorgekomen wolfskiezen vlak onder de oppervlakte drukken. Paarden wisselen hun melkgebit voor hun definitieve gebit tussen de 2 en 5 jaar en moeten in deze periode, waarin ze van zichzelf al een pijnlijke mond hebben, vaak al met een bit lopen.

Ik had juist geleerd dat een sperriem niet te strak mag zitten, júist zodat het paard tijdens het rijden de mond wat kan openen. Iets dat Ascot alleen doet wanneer we discussie hebben over wel of niet remmen, en dan rijd ik zonder neusriem. Maar inmiddels heb ik ook bij een bitloos gereden paard gezien dat het droog zijn mond opende toen hij toch dringend verzocht werd af te remmen

Afbeelding[/quote]
Ja...welke ruiter met welk bit heeft dit dier gereden??? Paardentandarts heeft bij Ascot werkelijk nog nooit andere problemen gevonden als een haak op de kies.

Leuke info hoor, maar ik wacht nog steeds op het schadelijk effect van een normaal gereden paard. Daarnaast ben ik ook zeer benieuwd naar schadelijk effect van verschillende bitloze optomingen. Nu kan ik wel het voorbeeld noemen van het paard dat half gewurgd werd op de proef-bitloos dressuurwedstrijd, maar dat was ook maar 1 paard, in die ene situatie ;)

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 21:12

Ik zeg, doe het in je mond en test het uit, voel je het zelf

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 21:13

bolletje: daar een mens geen lagen en ruimte tussen de tanden heeft, kun je dit absoluut niet vergelijken.

enige manier om het te weten te komen: allemaal massaal ons paard slachten, en schedels vergelijken! :+

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 22:08

bolletje schreef:
Ik zeg, doe het in je mond en test het uit, voel je het zelf

Dat vind ik ook een rare vergelijking. Jou mond is heel anders als die van het paard.
Ik heb niks tegen bitloos en ook niks tegen een bit vind alleen de manier waarop je er mee om gaat belangrijk.

Als jij je paard naar beneden trekt omdat ie ´mooi´in de krul moet lopen dan haal je bij mij het slechste naar boven.
Maar als jij je paard het bitje juist lekker laat opzoeken om de ontspanning te vinden dan ga je goed met het mondje van je paard om.
Er is geen getrek en geruk voor nodig.

om nog even terug te komen op het manege verhaal. Iedereen heeft moeten leren rijden en iedereen heeft wel een aan een paarden mondje gehangen. toch blijf ik erbij dat een manege pony toch wat meer gewent is dan een eigen paard. bij manege pony´s wordt toch veel vaker hard in de mond getrokken als dat er bij een eigenpaard gebeurd. omdat je met een eigen paard toch mee bewust ervan bent en waarschijnlijk alweer meer ervaring heb om hier mee om te gaan (helaas geld dat natuurlijk niet voor iedereen)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 22:15

Wel 'komisch' wanneer het mensen uitkomt vergelijken ze paarden en mensen, wanneer 't ze niet uitkomt is 't opeens onzin. Met dekens wordt opeens de vergelijking met mensen gemaakt 'wij hebben 't koud, paard ook' Maar dan met zoiets niet en met bijv. stal staan van een paard kan opeens ook geen vergelijking met mens-paard gemaakt worden. Paarden op stal is namelijk niet 't zelfde als een mens in een toilet hokje.

Zal je iets vertellen, in alle gevallen kun je geen vergelijking maken paarden en mensen zijn niet 't zelfde, niet met dekens, niet met stallen en niet met bitten. Alleen de meeste mensen doen het gewoon wél wanneer het hun uitkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:19

Is niet helemaal waar. Qua belasting van de spieren kun je prima een vergelijking maken tussen paard en mens, spieren werken bij alle zoogdieren vrijwel hetzelfde, en hebben ongeveer dezelfde tijd nodig om te herstellen.
Qua dekens wil het ook eigenlijk wel, mijn paard stond eind van de zomer, natgeregend te rillen, en ik zou toch zweren dat ze het koud had..... volgens PN had ze dat niet uiteraard, maar 't was toch apart dat ze ermee stopte toen ik haar afgedroogd had, en ze onder een fleecedekentje op stal stond. Ze keek toen ook veel vrolijker, maar goed, dat zal ik me ongetwijfeld ook ingebeeld hebben :+
Overigens is ze daarna, toen ze goed droog was, met waterdichte regendeken weer lekker naar buiten gegaan, en 't zal ongetwijfeld vermenselijking zijn geweest, maar ze leek toen geen last meer te hebben van de regen.

Offtopic.

Wat betreft het belemmeren van de ademhaling:
Dit is een resultaat van geruk en gepluk, als het paard in een valse knik loopt, en inbuigt bij de 2e en 3e halswervel, komen de speekselklieren in het gedrang, wat zorgt voor overmatig speekselen. Je ziet dan ook de speekselklieren opbollen, dan kan de ademhaling idd in het gedrang komen. Dit gebeurt niet als er op de goede manier gereden wordt, en het paard zelf de onderkaak tegen het bit legt, je krijgt dan een heel andere verbinding. Je ziet dan ook geen overmatig schuim, alleen een klein schuimrandje op de lippen.

Verder ademt een paard door de neus, niet door de mond, zoals wij, op dat punt kun je dus geen vergelijking maken.

Wat verstoring van de gang betreft: als er correct gereden wordt, wordt de ademhaling niet verstoord, en de gangen dus ook niet.

Mond en gebitsproblemen: als een paard met min of meer geopende mond loopt met een bit, kun je er weer vanuit gaan, dat er gewoon niet op een goede manier wordt gereden. Een paard dat correct bereden wordt, houdt ook met bit de mond gesloten.

De stelling dat een bit je niet fijn lijkt, is imo gewoon vermenselijking, en als ik dat niet mag, mag jij het ook niet.