Rondgeribt, kort, breed paard, welk zadel heb jij?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Maiska

Re: Rondgeribt, kort, breed paard, welk zadel heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:49

Ik had op mijn ronde haflinger een Harrys horse met verwisselbare boom, leer liggen. Zijn nog moielijk te krijgen. Paste hem goed!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 10:28

Ik post hier even een plaatje van een skelet van een rondgeribt paard.
Daaraan kan je zien, dat de ribben toch wel wat anders lopen dan de engels volbloed bijvoorbeeld.
De ribben bij de wervels kan je niet voelen , die liggen zeker 10 cm onder het paard.
Afbeelding
Wat belangrijk is bij de barokke paarden is de ruimte bij de schouder/schoft en dat het middelpunt van het zadel daadwerkelijk in het midden van het laagste punt van de paardenrug ligt.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 10:32

Ik heb nu na heeeeeeeeel lang zoeken en passen een tekna dressuur 17 inch.
Van goedkoopst tot duurst op mijn pony gepast en deze lag echt het best.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 10:39

Had eerst een Barefoot Cheyenne maat 1 maar helaas lag het zadel niet super.
Nu een Wintec vzh met witte boom, 17 inch.
Kruising tinker

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 10:41

Ik heb inmiddels een Startrekk Endurance Shorty. Ik weet nu ook dat de Startrekk Western Shorty niet geschikt is voor rond, korte, brede paarden. Het zadel gaat wippen omdat de singelrigging net te ver naar voren ligt. De endurance shorty heeft een V-singel systeem en verhelpt zo het probleem.

Hier kwam ik achter door een bokker die hetzelfde probleem had als ik, dus misschien voor iedereen die ook naar een startrekk kijkt wel erg handig is om te weten :)

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 12:55

Ik heb een wintec zadel. Heb veel zadels gehad, maar deze ligt toch het beste.

gupje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 13:04

Mijn cavaletti werd te breed. Heb nu een Fryso luxe erop liggen

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 13:06

Ik heb voor mijn rondgeribte, brede en korte Haflinger heb ik een Trekker zadel en dat bevalt super. Ik heb nu ook een Hidalgo Valencia te koop die ook erg goed op dit soort paarden past maar voor onze Tinker kruising van 1,33 is het zadel wat te massaal.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:38

Voor mijn Tinker heb ik nu tijdelijk een Wintec, met witte boom erin.
We zijn wel van plan later voor een Massimo Trail te gaan :)

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:20

ik verbaas me er over dat er nog zoveel mensen zijn die vrij standaard merken op brede paarden hebben, rossner, hh enzo. die waren voor mijn brede paard echt veel te smal.

ik heb nu een bruine dressuurzadel van ian hastilow, model concept, met verwisselbare voorboom, die gewoon flink breed kan. er zit een thorowgood, kent&masters, fairfax boom in, en hij heeft korte franse kussens. ben er erg blij mee, en ze zijn ook nog eens niet duur.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:30

Verbaas ik mij inderdaad ook wel over! Ook worden zadels genoemd die voor mijn pony echt te lang waren. Ik heb veel speciale 'cob' zadels gepast, thorowgood, kent en masters, massimo enz. maar die waren allemaal nog te lang voor de rug van mijn pony.
Maar goed, het ene brede paard is het andere ook niet natuurlijk!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:31

Euroriding Topas haflinger. Bestelt in 34cm en daarna nog een extra cm breder gemaakt.
Dit is absoluut geen kwaliteit zadel en ik heb ook direct de originele vulling vervangen, maar hij ligt heel vlak aan het paard en is erg kort (18" is korter dan kent en masters 17").
Ik vind persoonlijk alleen de steigbeugelophang te ver naar voren, maar voor de inrijfase was dit allemaal niet zo'n drama.
Voor het verdere werk zullen we weer verder moeten zoeken ben ik bang.

Nonnie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:37

Ik heb op mijn tinker een Torowgood dressuur zadel

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:42

Def schreef:
Verbaas ik mij inderdaad ook wel over! Ook worden zadels genoemd die voor mijn pony echt te lang waren. Ik heb veel speciale 'cob' zadels gepast, thorowgood, kent en masters, massimo enz. maar die waren allemaal nog te lang voor de rug van mijn pony.
Maar goed, het ene brede paard is het andere ook niet natuurlijk!

zo kwam ik op ian hastilow uit, wel de boom van de cobtypes van bijvoorbeeld thorowgood, maar verder volledig hun eigen dressuurzadel er om heen, met korte franse kussens. ook plattere kussens als thorowgood, ook prettig als het paard formaat picknick tafel is ;)

ik durf wel te zeggen dat 90% van de merken die hier genoemd worden onmogelijk geschikt zijn voor mijn paard. maar goed, wat de een breed vind... misschien vind ik dat weer minder breed vergeleken bij mijn tank.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:46

Massimo ligt ook aan het model.
Ik heb er 1 die is 42 cm lang, maar je hebt er ook nog van 40 cm.
Maar je hebt er ook van 46 cm.
Dus niet elke massimo is even lang.

Wintec wide, en de thorowgood met de breedste boom was te smal en te lang voor mijn paard.

Dus een witte boom van de gewone wintec vind ik dan weer niet breed.
Ook de maten van al die andere merken zoals hh, jc gaan hooguit tot maat 36.
Dat is voor een breed rondgeribt paard niet echt breed.

Maar als ik soms zadels zie hier op bokt op de foto's zie je ook erg vaak dat de voorkant ook niet genoeg kan zakken en het dieptepunt ook achter in het zadel ligt ipv in het midden.

Marielle82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:25

Een massimo trail dressuur model met franse kussens vanwege een korte rug

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:09

zorro schreef:
ik verbaas me er over dat er nog zoveel mensen zijn die vrij standaard merken op brede paarden hebben, rossner, hh enzo. die waren voor mijn brede paard echt veel te smal.

Tsja, het ene paard is het andere niet.
Rondgeribt wil niet meteen zeggen dat hij breed is. En kort hoeft ook niet altijd zo te zijn.

Ik heb een massimo trail gehad, die werd op een gegeven moment ook te breed en rond.
Nu heb ik een MSFC Xtreem, boommaat MW. Heel geschikt voor een rondgeribt paard, maar niet super breed. En maar iets korter dan standaard.
Zadel staat te koop omdat ik overstap op western en nu begint de zoektocht weer van voren af aan :D
Maar ook daar zijn er types en merken zadels die zeer geschikt zijn voor dit type paard. Wil echter niet zeggen dat het per definitie zo'n zadel wordt. Als het past, dan past het. Ongeacht de bekende merken voor types paard.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:11

Inderdaad, het ene paard is het andere niet, en wat de een breed vind, vind de ander wel weer mee vallen. Veel mensen vinden mijn trekpaard echt breed qua schoft, terwijl mijn fjord kruising dus veel breder is, die heeft ook een heel ander model.

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:51

Ik heb een massimo trail :)

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 18:24

Startrekk Isi. Boomloos ,maar lijkt op boomzadel. Ligt op mijn rondgeribde ijslander met voorlijke singelgroeve. Gaat goed!

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 18:34

ik heb een tinker.. Daar ligt een stübben avalon op!

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 22:05

Ik heb ook een ronde Tinker, veel geluk gehad met een 17,5" Premiére dressuurzadel, op proef gekocht en na wat kleine aanpassingen goedgekeurd door de zadelmaker.
Voor buiten heb ik de Barefoot Cheyenne mt 2 erop liggen, duidelijk langer dan het dressuurzadel maar het is gewoon niet te vergelijken, ik zit natuurlijk op dezelfde plek boven het paard. :)

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 23:21

Voor mijn KWPN x New Forest heb ik vanaf dat hij net onder het zadel is (nu 9 jaar geleden) een Massimo dressuurzadel, boommaat 38. Hij is in die 9 jaar 3x bijgevuld en vorig jaar helemaal opnieuw gevuld. Het zadel past nog steeds perfect. Dat vind ik veel zeggen over de pasvorm van deze zadels.
Mijn paard is erg rondgeribd en heeft een korte rug en na lang zoeken was dit het enige zadel wat echt goed paste en waar ik ook comfortabel in zit. Ook de kwaliteit is erg goed. Zadel ziet er nog heel mooi uit.

zomer09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 20:17

Massimo trail , top!

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 21:52

Ik ben op zoek naar een westernzadel voor mijn kruising Quarter/IJslander, is ook een behoorlijke opgave kan ik wel vertellen, hij is ook echt kort!
T is ook maar een uk van 1.40

Iemand suggesties?