Hallo.. 't gaat hard ineens. Zag iets over verbreden van een heel leuk McClellan zadel... pff, ben bang dat dat niet gaat lukken en zou 't er niet op wagen aangezien ik dénk dat je't zadel er mee sloopt en onbruikbaar maakt. Eeuwig zonde!
Toen las ik over westernzadels en stoelzit en dan ga ik toch een beetje stuiteren want dat HOORT dus niet! Alleen een cutter en in enige mate het reiningzadel geeft een stoelzit, maar dat is met een réde en die ligt in het werk wat je met dat zadel doet. Geloof me, in een slidingstop en tijdens dit soort werk

wíl je je been verder naar voren kunnen brengen, om überhaupt boven te blijven...
Zelfde geldt bijv. voor de boomloze westernzadels van Bob Marshall en Debra Sibley. Dit zijn zadels die oorspronkelijk voor de barrelrace-markt gemaakt zijn en ook daar is een lichte stoelzit wenselijk.
Maar het standaard ranch zadel en nu ook de moderne equitationzadels (equitation wil zeggen hebben en horen gewoon een a-la-brida zit te hebben.
Dat je het hier in Nederland zelden ziet is omdat de gemiddelde huidige westernruiter geen benul meer heeft van westernzadels, zich maar zo iets laten aansmeren en 'reining' bijna sinoniem is aan 'western' hier... En da's jammer, want zoals Bandida laat zien zijn er zoveel mooie western-opties die wél a la brida stijl toestaan.
Even plaatjes.
Juiste WP-houding (WP is dus een onderdeel wat over houding en zit gaat, wordt bij voorkeur dus in een equitationseat zadel gereden).

Foute houding (wordt helaas niet als zodanig beoordeeld, de stoelzit is algemeen geaccepteerd binnen de westernsport). Hier zie je dus die stoelzit en als je goed naar het zadel kijkt, zie je direct de oorzaak. Fender zit zo'n beetje bij de pommel vast, in plaats van recht onder het zwaartepunt van 't zadel. In dit zadel KAN je niet anders dan in stoelzit zitten... Drama! Ik kan op zo'n zadel dus acuut niet meer rijden want omdat ik mijn been verder onder me wil, ga ik compenseren en duik ik met m'n bovenlichaam naar voren. Dit is zo'n belangrijk punt om op te letten bij de aanschaf van je westernzadel...