Gezocht: adressen McClellan of endurance bomen!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:25

Cambiar schreef:
Het model van boom is gewoon niet populair en daardoor niet commercieel genoeg om daar veel geld aan te spenderen vermoed ik, wat wel het geval is voor de gemoderniseerde Portugese en Spaanse bomen zoals Deuber dat gedaan heeft.

Je kan ook voor zoiets gaan natuurlijk: http://www.sawtoothsaddle.com/images/saddles/39.jpg
Dit is ook een evolutie van een Spaanse boom (nl. van deze die gebruikt werden in het zuiden van de VS en Mexico, en waar McClellan ook zijn inspiratie gehaald heeft).
Deze mensen zijn echt kunstenaars, en de prijzen zijn er dan ook wat naar (+3000€ meestal, afhankelijk van de afwerking) ;) http://www.sawtoothsaddle.com/saddles.php
Maar als idee als je toch zelf gaat bouwen is het misschien wel iets.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 15:46

Bandida schreef:
Het is denk ik nog eenvoudiger. Een echte Mc Clellan, zoals je die op tal van Amerikaanse re-enactment sites zal vinden is een ding uit het verleden. Het is ontstaan in een tijd dat legers heel streng selecteerden op de maat en types van hun paarden en van hun cavaleriesoldaten. Samengevat, niet alleen in de zadels zat weinig variatie, dat was gewoon niet nodig, want in de paarden én de ruiters waar ze voor gemaakt zijn zat ook weinig variatie.

Nu vallen mensen vandaag de dag nog steeds heel erg voor de positieve eigenschappen van dat type zadel, die ons uit de leger-tijd overgeleverd zijn. Alleen.. we willen die eigenschappen wel voor een veel ruimere variatie aan paardentypes en ruitertypes. Dan zijn er eigenlijk maar twee oplossingen.
1. Je gaat voor het originele zadel. Dan zal je genoodzaakt zijn om met je eigen maten en die van je paard binnen de grenzen te blijven van wat de US Cavalery in 1857 als aanvaarbaar vond.
2. Je kiest je paard, en je bent zelf wat je bent, maar wil toch zo veel mogelijk van de eigenschappen van een Mc Clellan uit de 19de eeuw. Dan doe je best wat duizenden ruiters na de Civil War gedaan hebben, en dat is hun favoriet zadeltype aanpassen aan andere types paarden (in hun geval ranching stock) en aan andere doelen. Uit de militaire Mc Clellans (en enkele andere militaire types) zijn hele goeie functionele western- en trailriding types geëvolueerd, en ergens zit er daar wel eentje tussen die jou en je paard gaat passen.

Mijn idee is dat je niet moet proberen een echte (kopie) McClellan te rijden als je paard groter is als 155 en rondgeribt is. Malibaud bijvoorbeeld is ook een aanpassing van het originele idee met als doel trail-riding op het voor hen lokaal en best geschikte paardje. Wil je dat op een warmbloed van 1.75.. tja, pech. Met zo'n model paard kijk je best eens naar trail types in Duitsland of Hongarije, of naar Amerikaanse trailzadels voor warmbloeden.

Neen geen copie, maar inderdaad herwerkt zoals je zegt. Western is afgeleide van de vaquera veehoeder zadels? Trail is afgeleid dan van de McClellan of van de western?
Malibaud is eer der een barok type zadel, dan de western. de geometrie is ook anders dan een western denk ik, ook eerder Iberisch voor de opgerichte gangen van het Iberische paard. Trailzadels zijn weer een ander type. In feite een soort barok zadel, met de geometrie voor een barok paard en ruiter die rechtop zit met been onder zich, anders dan western waar ruiter meer in stoelzit zit, zonder die hele dikke kussens van een Spaans zadel en met een hardseat voor zo fijn mogelijk contact.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 19-10-11 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 15:49

Bandida schreef:
Cambiar schreef:
Het model van boom is gewoon niet populair en daardoor niet commercieel genoeg om daar veel geld aan te spenderen vermoed ik, wat wel het geval is voor de gemoderniseerde Portugese en Spaanse bomen zoals Deuber dat gedaan heeft.

Je kan ook voor zoiets gaan natuurlijk: http://www.sawtoothsaddle.com/images/saddles/39.jpg
Dit is ook een evolutie van een Spaanse boom (nl. van deze die gebruikt werden in het zuiden van de VS en Mexico, en waar McClellan ook zijn inspiratie gehaald heeft).
Deze mensen zijn echt kunstenaars, en de prijzen zijn er dan ook wat naar (+3000€ meestal, afhankelijk van de afwerking) ;) http://www.sawtoothsaddle.com/saddles.php
Maar als idee als je toch zelf gaat bouwen is het misschien wel iets.

Hm, dit: http://www.sawtoothsaddle.com/images/saddles/39.jpg is toch wel héééél erg mooi....misschien een idee voor een tweede project naast het Middeleeuws geïnspireerde zadel... :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:58

Cambiar schreef:
Een doornsee westernzadel is niet zo mijn ding, vanwege het feit dat het me meer in stoelzit zet en verder over de schouders komt (Spaanse paarden hebben toch veel schoudervrijheid nodig door hun opwaardse bewegingen?)

Ja maar er zijn zo veel prachtige niet-stoelzit western types.. we hebben er hier in Europa gewoon veel minder zicht op.
Dit vind ik bijvoorbeeld ook helemaal niks:
http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... N7CvOSkZU3
Dat is een cutting saddle, die zoeken die stoelzit echt op, en wat mij betreft zit er ook veel te veel leer aan en zo.. echt iets wat ik niet zou willen om de hele dag uit wandelen te gaan.

Maar dit soort zadels, eentje die op a la brida zitten gebouwd is liefst (want ze bestaan 'modern' ook)..kwijl!
Laatst bijgewerkt door Ruga op 19-10-11 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 16:00

Bandida schreef:
Cambiar schreef:
Een doornsee westernzadel is niet zo mijn ding, vanwege het feit dat het me meer in stoelzit zet en verder over de schouders komt (Spaanse paarden hebben toch veel schoudervrijheid nodig door hun opwaardse bewegingen?)

Ja maar er zijn zo veel prachtige niet-stoelzit western types.. we hebben er hier in Europa gewoon veel minder zicht op.

Ik had m'n post veranderd, sorry is vervelend voor jou, maar is moeilijk om uit te leggen :o , western is niet zelfde als barok, Malibaud is eerder barok, niet western....komt minder ver over de schouders voor paarden met opgerichte gangen die schoudervrijheid nodig hebben.

Ik poste dit: Neen geen copie, maar inderdaad herwerkt zoals je zegt. Western is afgeleide van de vaquera veehoeder zadels? Trail is afgeleid dan van de McClellan of van de western?
Malibaud is eer der een barok type zadel, dan de western. de geometrie is ook anders dan een western denk ik, ook eerder Iberisch voor de opgerichte gangen van het Iberische paard. Trailzadels zijn weer een ander type. In feite een soort barok zadel, met de geometrie voor een barok paard en ruiter die rechtop zit met been onder zich, anders dan western waar ruiter meer in stoelzit zit, zonder die hele dikke kussens van een Spaans zadel en met een hardseat voor zo fijn mogelijk contact.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:02

jackyline schreef:
leuk topic ga ik even volgen
heb wat links bekeken en doet mij erg aan mijn zadel denken
heb het kort geleden gekocht omdat ik hem zo grappig vond
de verkoper zei dat het een canadian police tracking saddle was
Hij lijkt erg op de malibua guardian en wat volgens green distance ook een mcClellan type is

http://i1197.photobucket.com/albums/aa4 ... P118-1.jpg

ligt momenteel bij de zadelmaker om wijder te maken voor mijn erg brede haflinger
hoop dat dat lukt want ik vind hem erg leuk

Erg mooi zadel maar ik ben zeer nieuwsgierig hoe de zadelmaker deze gaat verbreden :o . Ik denk namelijk dat het hem niet gaat lukken en hij zich verkeken heeft. Dit is namelijk een type McClellan boom en geen engelse veerboom. Bij een engelse veerboom zit er er een metalen kopijzer in wat ze binnen bepaalde marges kunnen uitbuigen. Als je even verder kijkt in dit topic zal je gelijkende bomen zien zoals die in jouw zadel zitten. Hierin zit geen kopijzer maar gewoon een volledig houten pommel/fork. De enige optie om deze zadels te 'verbreden' bij de schouders is hem helemaal bloot leggen en de bars ruimer/vlakker schuren. Dat laatste zal de constructie geen goed doen. Dus tenzij deze zadelmaker zelf westernzadels bouwt en dus weet met wat voor constructie hij temaken zou ik het zadel terug halen voordat hij onomkeerbare schade heeft toegebracht.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 16:05

Bandida schreef:
Mijn idee is dat je niet moet proberen een echte (kopie) McClellan te rijden als je paard groter is als 155 en rondgeribt is. Malibaud bijvoorbeeld is ook een aanpassing van het originele idee met als doel trail-riding op het voor hen lokaal en best geschikte paardje. Wil je dat op een warmbloed van 1.75.. tja, pech. Met zo'n model paard kijk je best eens naar trail types in Duitsland of Hongarije, of naar Amerikaanse trailzadels voor warmbloeden.

Ik weet niet of je het op mijn paardje hebt, maar die is maar 1m50, wel rondgeribd....

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:13

Cambiar schreef:
Ik weet niet of je het op mijn paardje hebt, maar die is maar 1m50, wel rondgeribd....

Nee was in het algemeen..
Ik had in die vorige post ook nog een extra link gestoken ter illustratie. Wordt wel een beetje een warrig gesprek zo haha :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:15

Juliette86 schreef:
Erg mooi zadel maar ik ben zeer nieuwsgierig hoe de zadelmaker deze gaat verbreden :o .

Zaag? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:20

Bandida schreef:
Juliette86 schreef:
Erg mooi zadel maar ik ben zeer nieuwsgierig hoe de zadelmaker deze gaat verbreden :o .

Zaag? :+

Ben er bang voor :') . Als 'normaal' verbreden een optie was dan was dit topic overbodig geweest :) .

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 16:25

Bandida schreef:
Cambiar schreef:

Nee was in het algemeen..
Ik had in die vorige post ook nog een extra link gestoken ter illustratie. Wordt wel een beetje een warrig gesprek zo haha :D

Sorry, is tussen het werken dat ik antwoord door en dat gaat niet :+ . Computer afzetten nu is beste oplossing :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:29

Cambiar schreef:
Computer afzetten nu is beste oplossing :D

Idem hier, al is de oplossing Bokt uitzetten en als de bliksem voorttypen aan het werk :+

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:52

Hallo.. 't gaat hard ineens. Zag iets over verbreden van een heel leuk McClellan zadel... pff, ben bang dat dat niet gaat lukken en zou 't er niet op wagen aangezien ik dénk dat je't zadel er mee sloopt en onbruikbaar maakt. Eeuwig zonde!

Toen las ik over westernzadels en stoelzit en dan ga ik toch een beetje stuiteren want dat HOORT dus niet! Alleen een cutter en in enige mate het reiningzadel geeft een stoelzit, maar dat is met een réde en die ligt in het werk wat je met dat zadel doet. Geloof me, in een slidingstop en tijdens dit soort werk
Afbeelding
wíl je je been verder naar voren kunnen brengen, om überhaupt boven te blijven...
Zelfde geldt bijv. voor de boomloze westernzadels van Bob Marshall en Debra Sibley. Dit zijn zadels die oorspronkelijk voor de barrelrace-markt gemaakt zijn en ook daar is een lichte stoelzit wenselijk.
Maar het standaard ranch zadel en nu ook de moderne equitationzadels (equitation wil zeggen hebben en horen gewoon een a-la-brida zit te hebben.
Dat je het hier in Nederland zelden ziet is omdat de gemiddelde huidige westernruiter geen benul meer heeft van westernzadels, zich maar zo iets laten aansmeren en 'reining' bijna sinoniem is aan 'western' hier... En da's jammer, want zoals Bandida laat zien zijn er zoveel mooie western-opties die wél a la brida stijl toestaan.

Even plaatjes.
Juiste WP-houding (WP is dus een onderdeel wat over houding en zit gaat, wordt bij voorkeur dus in een equitationseat zadel gereden).
Afbeelding

Foute houding (wordt helaas niet als zodanig beoordeeld, de stoelzit is algemeen geaccepteerd binnen de westernsport). Hier zie je dus die stoelzit en als je goed naar het zadel kijkt, zie je direct de oorzaak. Fender zit zo'n beetje bij de pommel vast, in plaats van recht onder het zwaartepunt van 't zadel. In dit zadel KAN je niet anders dan in stoelzit zitten... Drama! Ik kan op zo'n zadel dus acuut niet meer rijden want omdat ik mijn been verder onder me wil, ga ik compenseren en duik ik met m'n bovenlichaam naar voren. Dit is zo'n belangrijk punt om op te letten bij de aanschaf van je westernzadel...
Afbeelding

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:50

Bandida schreef:
Francis schreef:
Het oogt voor mij het zelfde als die GM boom van even terug... een soort samenvoegsel van ideeën die met z'n allen in 1 boom net niet werken. Ik denk dat je die twee uitersten gewoon niet samen kúnt voegen.

Wel, dat hangt van je doel af. Gaston Mercier heeft bij aanvang een zadel bedacht om aan de top van de endurance beter te kunnen rijden als de concurrenten, hij wil aan hoge snelheid maar niet in voorwaartse zit (omdat dat nu eenmaal zwaar vermoeiend is voor de ruiter en de voorhand van het paard) over een echt lange afstand gaan, zijn zadelboom en bijhorende rijstijl is een ingenieus gevonden oplossing en helemaal passend voor dat doel. De recreatiemodellen zijn daar iets makkelijker te rijden afgeleiden van.

Voor een zadel dat in oorsprong voor trekking bedacht is in plaats van endurance zoals die JM vind ik die zadels zonder bars, met Engelse of afgeleide bomen, een erg vreemde keuze. Geef me dan maar gewoon een goeie western, wade tree met brede bars, daar kan je ook rustig 8 uur+ in zitten zonder je paard tot moes te rijden..

Goed samengevat Bandida, merci!!!
(hele dag op pad geweest, oa voor zadels voor iemand die een mega trektocht naar Istambul aan het plannen is), dus deze enorme berg posts aan het bijlezen.
Maar je vat samen wat ik ook wilde zeggen over GM (en dat is mede ook de reden waarom ik GM eigenlijk niet echt aanbeveel voor trektochten oid)
Een heleboel links moet ik nog ff bekijken dus dat komt later evt nog...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 18:22

Francis schreef:
Hallo.. 't gaat hard ineens. Zag iets over verbreden van een heel leuk McClellan zadel... pff, ben bang dat dat niet gaat lukken en zou 't er niet op wagen aangezien ik dénk dat je't zadel er mee sloopt en onbruikbaar maakt. Eeuwig zonde!

Toen las ik over westernzadels en stoelzit en dan ga ik toch een beetje stuiteren want dat HOORT dus niet! Alleen een cutter en in enige mate het reiningzadel geeft een stoelzit, maar dat is met een réde en die ligt in het werk wat je met dat zadel doet. Geloof me, in een slidingstop en tijdens dit soort werk
Afbeelding
wíl je je been verder naar voren kunnen brengen, om überhaupt boven te blijven...
Zelfde geldt bijv. voor de boomloze westernzadels van Bob Marshall en Debra Sibley. Dit zijn zadels die oorspronkelijk voor de barrelrace-markt gemaakt zijn en ook daar is een lichte stoelzit wenselijk.
Maar het standaard ranch zadel en nu ook de moderne equitationzadels (equitation wil zeggen hebben en horen gewoon een a-la-brida zit te hebben.
Dat je het hier in Nederland zelden ziet is omdat de gemiddelde huidige westernruiter geen benul meer heeft van westernzadels, zich maar zo iets laten aansmeren en 'reining' bijna sinoniem is aan 'western' hier... En da's jammer, want zoals Bandida laat zien zijn er zoveel mooie western-opties die wél a la brida stijl toestaan.

Even plaatjes.
Juiste WP-houding (WP is dus een onderdeel wat over houding en zit gaat, wordt bij voorkeur dus in een equitationseat zadel gereden).
Afbeelding

Foute houding (wordt helaas niet als zodanig beoordeeld, de stoelzit is algemeen geaccepteerd binnen de westernsport). Hier zie je dus die stoelzit en als je goed naar het zadel kijkt, zie je direct de oorzaak. Fender zit zo'n beetje bij de pommel vast, in plaats van recht onder het zwaartepunt van 't zadel. In dit zadel KAN je niet anders dan in stoelzit zitten... Drama! Ik kan op zo'n zadel dus acuut niet meer rijden want omdat ik mijn been verder onder me wil, ga ik compenseren en duik ik met m'n bovenlichaam naar voren. Dit is zo'n belangrijk punt om op te letten bij de aanschaf van je westernzadel...
Afbeelding

Oeps, dat is wellicht heel wat andere kwaliteit dan wat ik al onder m'n Q gehad heb....
Kun je me even hierbij helpen? Ik had er nog geen reply op gehad omdat ik het zo warrig geformuleerd had wellicht :D en het is toch de essentie van wat ik moet weten. Geeft de Malibaud boom niet wat meer schoudervrijheid dan een westernzadel? Mijn paarden hebben iets verheven gangen, dus een boom die over de schouder komt is minder goed veronderstel ik? Of komen niet alle westernbomen over de schouder?
Vroeg me ook af of iemand een voorbeeld heeft van een kale malibaud boom...
Deze link is ook wel leuk ivm afgeleide van McClellan:
http://www.evolutionarysaddles.com/battery.htm
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 19-10-11 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:43

Cambiar schreef:
Vroeg me ook af of iemand een voorbeeld heeft van een kale malibaud boom...

Als je een fotootje neemt van een randonnée, dat is eigenlijk de boom. Buiten een laagje vilt en een laag leder zit er niks aan.
Even kijken of ik er hier eentje heb.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:47

Een westernzadel ligt wel over de schouder, daarom is die pasvorm dus zo belangrijk en daarom noemde ik eerder die link naar die andere pagina op de site van Rod Nikkel, die over Factors that Affect Tree Fit . De schouder hoort namelijk onder het zadel door te kunnen bewegen.
Nu zijn er paarden met dusdanig ronde schouders dat ze altijd last blijven houden van de druk op die spier. Mijn Paintmerrie Dot was zo'n paard. Ookal had ze een passend boomzadel, dan nog had ze last van de druk op de extreem ronde spier op haar schouder (ze had echt twee van die ronde bollen naast d'r schoft, waar meeste paarden juist een 'deuk' hebben). Daar ben ik dus niet verder mee gaan zoeken. Maar ook dan moet het mogelijk zijn een passende boom te vinden/maken. Het hangt niet alleen af van de hoek van de bars, maar bijv. ook van de crown/flare van de bar (de mate waarin deze afgerond is en dus ruimte geeft voor de schouder om er onderdoor te 'glijden'). Er komt zoveel meer bij kijken dan alleen 'hoe breed of smal is de boom'... Je kunt qua breedte en zelfs hoek passende bars hebben, maar dan nog hoeft het geen passende boom te zijn. Daarom is een westernzadel 'off the rack' kopen zo'n riskante business in mijn ogen... je hebt geen idee wat voor boom er in zit en of dat echt ideaal bij je paard past. Bij de standaard quarters en Paints gaat het nog wel goed, omdat die gemiddeld ook de standaard westernbomen wel passen. Zelfde verhaal als Bandida's cavalerie verhaal eigenlijk. Het gemiddelde type ranchpaard wat een redelijk uniform type paard waar dus een standaard zadel op paste (een cowboy deed echt niet zomaar z'n zadel van de hand, die ging met hem mee, ongeacht op welk paard hij reed).
Maar zodra je paard iets minder 'standaard' is, zul je ook heel veel meer moeite moeten doen om een passend zadel te vinden. En met de huidige fokkerij en het feit dat de wereld steeds kleiner wordt en paarden dus over grotere afstanden getransporteerd worden (en dus gekruist worden en gebruikt in gebieden en voor onderdelen waar ze oorspronkelijk niet voor gefokt waren), krijg je dus steeds vaker te maken met die 'afwijking van de standaard'.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 18:49

Bandida schreef:
Als je een fotootje neemt van een randonnée, dat is eigenlijk de boom. Buiten een laagje vilt en een laag leder zit er niks aan.
Even kijken of ik er hier eentje heb.

Er zit op de nieuwe modellen een witte foam onder het leder van de seat, hier zie je het een beetje:http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-LIHSAMII.jpg De kussens waren wellicht ook gevuld met die witte foam, dat voelde te zacht aan om vilt te zijn (mijn oudere Malibaud was veel harder aan de kussens en dat was wellicht de vilt):http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-QFFIRXZB.jpg
Had gewoon graag eens gezien hoe fijn die bars zijn...
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 19-10-11 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Re: Gezocht: adressen McClellan of endurance bomen!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:50

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:01

[/quote]
Zaag? :+[/quote]
Ben er bang voor :') . Als 'normaal' verbreden een optie was dan was dit topic overbodig geweest :) .[/quote]

Dit zadel heeft een kunststof boom en wordt verwarmd en dan op een pers gezet daarna rustig afkoelen
net als je bij een kieffer kan doen
Ik heb hem vanmiddag gezien is nog niet gedicht dat gaat hij morgen doen maar hij was wijder geworden en ook nog heel
maar wijder dan dit wordt het niet dus nu is het hopen dat hij goed ligt op een van de haflingers die ik heb.
dus nee geen zaag of beitel

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:03

jackyline schreef:
Dit zadel heeft een kunststof boom en wordt verwarmd en dan op een pers gezet daarna rustig afkoelen

Ah zo, ok :D

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:08

Bandida schreef:
jackyline schreef:

Ah zo, ok :D

ja want ik wordt een beetje nerveus als jullie gaan roepen dat het zadel verkloot wordt.
Hoop dat die man( met 25 jaar ervaring ) echt weet waar hij mee bezig is dan want ik zou het ook zonde vinden van het
zadel als er wat mee gebeurt

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:10

Laatst bijgewerkt door jackyline op 19-10-11 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:11

jackyline schreef:
ja want ik wordt een beetje nerveus als jullie gaan roepen dat het zadel verkloot wordt.

Niet doen, ik ging alvast uit van een houten boom.. die man zal het wel weten.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 19:19

jackyline schreef:
Ik heb hem vanmiddag gezien is nog niet gedicht dat gaat hij morgen doen maar hij was wijder geworden en ook nog heel
maar wijder dan dit wordt het niet dus nu is het hopen dat hij goed ligt op een van de haflingers die ik heb.
dus nee geen zaag of beitel

Ik heb dit laten doen met een TH cuir boom, de ERA, maar dat lukte niet goed om die op die manier te verbreden. De boom was zelfs scheef getrokken. Ik zou hier heel erg mee opletten....ik vermoed dat je hiermee ook de sterkte van de boom beïnvloedt...