Interessant, ik heb nog nooit bij C en D stilgestaan maar het kan handig zijn.
SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Geplaatst: 20-08-11 13:11
B, maar moest wel heeeeeeel diep nadenken want het gaat zo automatisch dat je er eigenlijk niet eens bij stil staat. En waarom B....paardlief heeft er een handje van alle loshangende onderdelen in zijn mond te stoppen, als ik eerst het bit en dan gelijk de sperriem doe krijgt hij daar geen kans toe.
Anoniem
Geplaatst: 20-08-11 13:20
Ik doe altijd D omdat mijn shire eerst heel moeilijk het bit wilde aannemen. Hij gooide zijn hoofd dan in de lucht (3 meter hoog ) en dan kwam ik er dus niet meer bij. Als ik op een trapje ging staan gooide hij me eraf. Dus ik heb hem geleerd voor wat lekkers zijn hoofd laag te houden, dan kan ik het hoofdstel over zijn oren doen terwijl het bit aan 1 kant los is, dan haal ik het bit door zijn mond (die hij dan heel netjes open houdt) en maak ik dat vast en omdat mijn handen dan zo dicht in de buurt van de neusriem zijn maak ik die eerst vast en daarna de keelriem. Een sperriem heeft hij niet.
Ik heb voor B gekozen, mijn paard doet zijn mond gewoon van te voren al open voor het bit . Maar als ik dan eerst de keelriem ga vastmaken dan gaat hij kauwen op de sluiting van de neusriem of op de sperriem, vandaar dat ik die eerder vastmaak.
Anoniem
Geplaatst: 20-08-11 18:56
Die van mij heeft een apart hoofdstel..
Dus eerst z'n hoofd door dat keelriem gedeelte wat nogal lastig is neusriem, bit in, kopstuk naar achter.. Sperriem vastmaken en dan het keel gedeelte.
ziet er wel mooi uit dat hoofdstel, nog nooit gezien zo. Wat is de functie van dat extra riempje?
dodyg
Geplaatst: 20-08-11 19:04
wanneer wij gaan mennen met onze bels optie C maar met gewoon rijden meestal a
tinkerfunss
Geplaatst: 20-08-11 19:06
ik heb b. van onder naar boven. mocht het paard er halferwege vandoor gaan, helpt de neusriem meer dan de kaakriem. niet dat ik ooit een paard heb gehad die er vandoor ging tijdens het hoofdstel indoen, maar er zit wel een logica in.
Koper
Geplaatst: 20-08-11 20:34
Anders, namelijk...
Bit in, kopstuk over ene oor, voorpluk door kopstuk, andere oor erdoor. Dan pak ik de -losse, hij ziet niet aan het kopstuk vast- neusriem, die doe ik om het hoofd en dan de kinriem vast.
Verder heb ik ook nog een sidepull, bestaande uit een neusriem+kinriem met een kopstuk. Die gaat gewoon hotseflots van neus erin, en dan het kopstuk net als met het trenshoofdstel. In het voorjaar stel ik de kinriem af op paard met zomerhaar en in het najaar gaat hij weer ruimer zodat paard z'n baard kwijt kan.