zadel voor korte rug

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vippie

Re: zadel voor korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 07:47

En daarom moet je zoals eerder gezegd altijd proefzitten en rijden en geen zadel kopen wat te krap is voor je eigen achterste ;) Dat geldt niet alleen voor Massimo maar voor elk zadel ook met normale kussens.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 18:21

Voor mijn 3jarige Noordzweedse ruin komt er ook een Massimo trailzadel met franse kussens *\o/*
Ik wil dit zadel echt al jaaaaaren en nooit kwam het ervan. Nu had ik al helemaal niet verwacht omdat meneer vanwege zijn leeftijd volop in de groei is.
Ik dacht zelf meer aan de wintec wide of een kent & Masters cob. Dit in verband met de verwisselbare bomen. Ik had bijna een wintec wide besteld op de gok.
Toch knaagde dat aan me en ik besloot toch maar een zadelpasser te laten komen. Pieuw, wat ben ik blij dat ik die keuze gemaakt heb.
We hebben nl de Kent & Masters erop gehad en die was met de wijdste boom al aan de krappe kant. Wintec was ook geen optie. Mijn jonkie heeft al een boommaat 40 :+ !
Volgens de zadelmaker was het een goede keuze om een 4 maten grotere boom te nemen zodat mijn paardje erin kan groeien en dan nog is hij 2 a 3maten te verbreden.
Hij verwacht dat mijn paardje uiteindelijk wel uitgroeid tot een boommaat 46 a 47 :') Hij moet speciaal op bestelling gemaakt worden en dat duurt 6 tot 8 weken.
Maar goed, hij is toch nog niet onder de man dus ik heb die tijd wel.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 12:19

Nu al 4 maten groter bestellen is vragen om problemen, dan zit je de komende jaren te klooien met bontjes enz enz. Om nog mar niet over je eigen balans en drukplekken te spreken (been there done that) Welke zadelmaker heb je erbij gehad?

Maar succes met wachten , ik heb de mijne helaas nog niet en zit al 7 weken ...

A_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 17:01

Ik heb een county perfection van 17.5 op mijn PRE x arabier die ook een korte rug heeft. Zijn wel dure zadel maar zoals de naam als zegt is het echt een perfect zadel.

Vaniela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 09:30

Ik ben ook op zoek naar een zadel voor mijn paard met korte rug en brede boom. In dit topic staan goede ideeen!
TS, heb je al een zadel kunnen vinden?

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 09:32

Ik weet niet of het al genoemd is, maar wat denk je van een WoW?
Je kan 17" kussens nemen (voor je paard dus) en een 18" zitting (voor jouw achterwerk). Ideaal.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 14:13

Ik heb voor mijn kortrugappie een Thorowgood T4 endurance zadel en een D&P barock zadel. Allebei totaal wat anders maar past goed op haar korte rug. Had er eerst een westernzadel op maar dat was voor mij te zwaar en voor haar te lang. Beide zadels hebben een aanpasbaar kopijzer.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:45

Prisjee91 schreef:
Je kan 17" kussens nemen (voor je paard dus) en een 18" zitting (voor jouw achterwerk). Ideaal.

Jammer alleen dat ze tig keer zo duur zijn en dat het aanmeten bij vele WOW-dealers te wensen over laat. Ben na het lezen van het topic hier op bokt van dit merk afgestapt. Massimo zit net zo lekker ;)

Vaniela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 23:03

Prisjee91 schreef:

Als je dit doet, word de druk achterin het zadel dan niet te groot? Lijkt mij dat er het gewicht van de ruiter dan niet goed verdeeld gaat worden en grotendeels achterin het zadel (en dus op t zwakste deel van de rug van het paard) terecht komt.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 05:48

Nee dus.

Zucht.... hier nog steeds geen zadel en we zitten al op week 8. Begin het nu wel zat te worden.

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 05:57

Vaniela schreef:
Prisjee91 schreef:

Als je dit doet, word de druk achterin het zadel dan niet te groot? Lijkt mij dat er het gewicht van de ruiter dan niet goed verdeeld gaat worden en grotendeels achterin het zadel (en dus op t zwakste deel van de rug van het paard) terecht komt.

Hoe dit 100% zit kan ik niet precies vertellen, ik weet alleen dat het vaker wordt gedaan. Het beste daarvoor kan je beter een fitter een mail sturen of even bellen. Maar voor zover ik weet, kan dat gewoon gedaan worden. Scheelt natuurlijk dat je het lucht bij de WoW kan aanpassen, wellicht heeft dat er wat mee te maken (betere druk verdeling?).

Vaniela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 10:28

Prisjee91 schreef:
Hoe dit 100% zit kan ik niet precies vertellen, ik weet alleen dat het vaker wordt gedaan. Het beste daarvoor kan je beter een fitter een mail sturen of even bellen. Maar voor zover ik weet, kan dat gewoon gedaan worden. Scheelt natuurlijk dat je het lucht bij de WoW kan aanpassen, wellicht heeft dat er wat mee te maken (betere druk verdeling?).

Ja daar zou het wel aan kunnen liggen, hoewel ik me dan afvraag hoe het met de traditionelere zadels zou werken! Mij is als stelregel verteld dat je zowiezo nooit een groter verschil dan een halve inchmaat moet krijgen tussen kussens en zitting.

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 10:36

Vaniela schreef:
Prisjee91 schreef:

Ja daar zou het wel aan kunnen liggen, hoewel ik me dan afvraag hoe het met de traditionelere zadels zou werken! Mij is als stelregel verteld dat je zowiezo nooit een groter verschil dan een halve inchmaat moet krijgen tussen kussens en zitting.

Misschien werkt het juist minder bij andere zadels omdat die dat niet hebben. WoW werkt niet met halve inch maten dus daar zit sowieso 1 inch tussen. Maar volgens mij is dat ook inderdaad wel de max. :j
Mijn fitter is jammer genoeg dinsdag geweest, anders had ik het haar nog wel even kunnen vragen. Ze komt midden - eind oktober pas weer (althans, wanneer me zadel geleverd word).

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 15:01

Vippie schreef:
Nee dus.

Zucht.... hier nog steeds geen zadel en we zitten al op week 8. Begin het nu wel zat te worden.

Bij wie heb je hem in bestelling?

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 15:02

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:49

Claudia78 schreef:
Vippie schreef:
Nee dus.

Bij wie heb je hem in bestelling?

De fabriek, maar die hebben geen haast lijkt wel.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 06:08

Nou ik heb er zelf achteraan moeten bellen maar bij blijkt dus binnen te zijn (en joost mag weten hoe lang al en wanneer ik gebeld zou worden???).
Maargoed over 2 weken (joepie weer 2 erbij) dus afpassen, éindelijk na 10 weken wachten!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 19:46

Dit issum dan, lang op moeten wachten maar hij is het echt, de nieuwste editie van de massimo Trail met Franse (korte) kussens, boommaatje 18,5/42 en minder ringetjes van achter := vers van de fabriek.
Afbeelding
Hij ligt hier nog iets ver naar voren, heb hem even later iets naar achter gelegd.

Wow even balans weer vinden, maar zit rechter dan met mn leenzadel *\o/* Deze editie is toch iets meer richting dressuur dan die versie die ik te leen had. Was wel weer even wennen.
Afbeelding

En even later hadden we de knopjes weer gevonden...
Afbeelding

En toen we de registratiekaart in orde aan het maken waren, Herman en ik, wilde Clau wel even uitstappen hihihihi. Mocht ze eindelijk eens op een écht paard /3 hahahaha _O-
En eerlijk is eerlijk: ze spoort niet..... :')
Afbeelding

Maar kdies kon dr wel hebben en sjokte braaf rond <3
Afbeelding

En uitgescheurd Clau? :')
Afbeelding

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 22:13

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 12:47

Leuk! Ziet er goed uit! Met zo'n kleur zou ik serieus bruin hebben overwogen, maar zwart misstaat ook zeker niet. Veel plezier met je nieuwe zadel!

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 18:09

Mooie foto`s hoor Vippie :D

Mijn zadel komt 28 sept als het goed is

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:12

Tipje: gewoon even bellen, hij had al heel veel binnen namelijk.

Succubi: had een Trail maar dan een oud model (korte singelstoten en plattere zit, meer vz/spring zeg maar) met normale kussens. Dus deze is wel even wennen.

Idefix4: gatver bruin, no thanx. Zo lastig om daar weer zelfde tint van alles bij te vinden enzo. Geef mij maar gewoon zwart :D

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:19

Oke... "oude model trail"... Sinds hoe lang zijn ze anders van model?
Ik had mijn trail 3 of 4 jaar geleden nieuw gekocht, daarvoor een trail te leen (ook van Herman, met blauwe suede zit) en heb nu weer een trail... In die 3 trail's heb ik volgens mij geen verschil gehad >;)
Ze hadden wel allemaal lange singelstoten (ik dacht dat dat op voorkeur van de koper was, niet iets standaards).
(niet als aanval bedoelt hoor, ik wist alleen echt niet dat er verschillende modellen waren geweest :) )

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:27

Geen flauw idee hoe oud deze was, was een 2e handsje maar enige met de goede boommaat, anders had ik 3 mnd niet kunnen rijden.

Lange stoten zijn standaard op de modellen nu, voorste singelstoot loopt nu onder het zweetblad door, kussens zijn iets anders, kniewrong ook enzo, lepel hoger, zweetbladen iets rechter. Ik moet er erg aan wennen in ieder geval.

Ik jureer endurance en heb op de laatste wedstrijd 6 verschillende modellen/versies van de Trail voorbij zien komen op de PA (behalve deze versie uiteraard, wilde zo graag zien hoe hij eruit zou komen te zien) :D Ze blijven doorontwikkelen.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:42

Ja?!... Ik ga eens in mijn foto's kijken :')