Welke neusriem voor jong paard ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:01

ambre schreef:
Lusitana:Gelukkig wordt er in de hogere klasses wel van uit het jury oogpunt goed gekeken of de mond gesloten blijft.
Zo strak aansnoeren van een hoge neusriem dat de mond helemaal niet meer open kan lukt mij igg niet en ik heb wel eens het commentaar gehad(ZZ zwaar) bij een wissel:5,mond moment open.
Dus daar word je gelukkig wel op afgestraft.

Omdat men daarop niet afgestraft wil worden, worden juist de neusriemen aangesnoerd zodat de mond niet open kan, maar dat wil niet zeggen dat er correct gereden is.

DAAROM zou ik willen zien dat er zonder neusriem gereden werd, zodat men geen ruiterfouten kan verbloemen door een strakke neusriem. Laat het paard maar gewoon de mond openen. Een paard mag de mond openen, het mag alleen niet de mond open sperren. Een en ander zijn verschillende dingen waar een goed jury ook verschil in ziet.
In de regels gaat het echt duidelijk om "overmatig openen" .
Het is jammer dat ruiters (en sommige juries) het openen op zich als fout zien. Het is immers alleen ruimte geven aan het bit of tongboog.
Je bent dus onterecht afgestraft bij het "mond moment open". Als je dat weer op je protocol tegenkomt, zou ik op de jury afstappen en vragen wat ze gezien heeft, openen of overmatig openen oftewel sperren uit verzet, omdat openen toegestaan is.
Ik raad dit bij iedereen aan, omdat het lijkt alsof zelfs juries soms niet het verschil kennen! En het is onterecht om aftrek te doen als de mond wat opent!!!

sporter schreef:
Ik ben er voor mezelf niet overuit of ik het een goed idee vind om om mensen zonder neusriem te laten rijden. Ik denk ook niet dat dit perse vriedenlijker is. Om het na de sport te vertalen vanaf welke klasses zou je dit willen zien Lusitana?

Ik heb al eerder gezegd dat het direct na de B kan. Omdat je feitelijk in de B paarden hebt die aan het begin van hun africhting staan en het meest onwennig aan een bit en daardoor een neusriem handig is om ze aan te leren dat ze niet onder het bit vandaan kunnen komen. Jonge paarden rommelen vaak wat met het bit, of je nu zachte handen hebt of niet. Dat wil niet zeggen dat een bit op zich onvriendelijk is, ze spelen ermee om te kijken wat er allemaal mogelijk is.
Van mij mogen ze dan ook al zonder, omdat je mag aannemen dat als je gaat starten, het paard bevestigd is in zijn bitgebruik, maar ik vind wel dat er in de B nog wat clementie mag zijn omdat het toch vaak jeugdige dieren zijn.
In de L mag je aannemen dat je paard aan de hulpen staat en aan het bit gewend is en is de neusriem overbodig.
waar het omgaat is dat het dan duidleijk zal tonen wanneer de ruiter in de fout gaat. Op wedstrijden beoordelen we immers de kunde van de ruiter. Het gaat mij niet zo zeer om diervriendlijkheid op wedstrijden hoewel het wel vriendelijker is.
Het geven van ruimte aan een tongboog in actie of punt van een trens is nl vriendelijker dan het maar tegen het verhemelte laten botsen omdat de mond niet wat open kan.
In die strekking is het strak doen van de kinketting vriendelijker dan het lossing doen wat men als vriendelijk ziet. Dan slaat de stang door en prikt de tongboog juist meer in het verhemelte!

We moeten goed kijken naar het zogenaamde nut van de neusriem, want die is er feitelijk niet, behalve als je kijkt naar bv een kineton neusriem die voor een bepaald doel ontworpen is (druk naar de neus brengen).

Mensen geven teveel belang aan een neusriem en al helemaal aan het aansnoeren.
Men is te bang voor het openen van de mond, terwijl dat gewoon mag en de communicatie niet persee in de weg staat.
Het is het sperren, het overmatig openen dat duidt op verzet en dus een ruiterfout en mag dus idd bestraft.
Maar het is oneerlijk om dan maar het sperren te voorkomen met een neusriem!

Ik zag iets over wisselen voorbij komen:
Dat staat los van bitgebruik. Paarden kunnen juist lekker knauwen en kwijlen om minder last te hebben van het wisselen met een bit in!
Daarbij is het nog af te vragen hoeveel last een paard heeft van wisselen.
Maar het is hier geen discussie over bitten, maar over neusriemgebruik.