Gypsy schreef:Aangezien er hier meer mensen met verstand van boomloos zitten, ga ik even een vraag in de groep gooien.
Wat vinden jullie van een boomloos zadel (barefoot nevada) op trektocht?
Het plan is om maximaal 9 kg bagage mee te pakken, plus mijzelf uiteraard, 70 kg.
De voorkeur gaat uit naar een stevig gebouwde hobbelpoown, maar de dravers zijn ook nog in de race.
De afstanden waar ik aan denk? 25 km per dag toch zeker, 5 dagen in de week, en als het gaat zijn meer km's natuurlijk heel leuk.
Wat vinden jullie hier nou van?
Tegenargumenten: Boomloos voert de warmte niet goed af. Verdeeld de druk niet goed. Je paard zou er binnen een paar weken rugklachten van krijgen.
Mijn ervaring in de praktijk zegt iets heel anders, dus nu twijfel ik....
Dat kun je rustig doen
Zorg dan wel dat je een goed pad hebt met "verse" inlages
Bij een paard met een wat mindere rugbespiering kun je beter dubbele inlages doen
Zelf doe ik dan extra stevige en de zachte er onder (die komen dan op de rug van het paard)
Waarom zou een Barefoot de warmte niet goed af voeren en een Boomzadel wel
Barefoot bestaat uit verschillende (zachte) laagjes en is afgedekt met zuiver scheerwol
de onderkant van de (barefoot) pad is ook scheerwol dus de warmte kan juist prima weg
De berichten van een slechte drukverdeling komen regelrecht uit de fabeltjeskrant
Een Barefoot zou misschien ietsje meer druk in het midden kunnen geven
maar op die plaats kan een rug juist veel hebben!
Een Boomzadel geeft doorgaans eerder puntbelasting op plaatsen waar je het juist liever niet wil hebben (oa de schoft en op de achterkant van de rug) dat kan het paard enorm belemmeren in beweging
Tenzij het een perfekt passend boomzadel is (kom ik maar weinig tegen)
Juist daar zie ik veel rugklachten van
Vandaag heb ik trouwens nog een ander boomloos zadel (sensation) gezien (en gevoeld
)
Mooi zadel om te zien ook een lekkere zachte zitting
Alleen viel de onderkant me niet echt mee
ik vond het toch wat aan de smalle kant voor paarden met een erg brede wervelkolom
Een nepper kan er vanaf een plaatje leuk uitzien (na-apen is nogal makkelijk en goedkoop)
Ik vind de onderkant erg belangrijk
Geeft het voldoende ruggegraat vrijheid en voelt het ook zacht/comfortabel aan?
Nee dus.....