voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 21:29

caaramel schreef:
ik heb nog geen eigen paard maar binnenkort hopelijk een shetlander. ik kan daar natuurlijk niet op rijden maar mijn zusje wel. toch is de koop van het zadel enz grootendeels voor mij. zou ik een boomloze kiezen?

Dat ligt er maar net aan , hoe is je zusje gebouwd , wat vinden jullie leuk qua type zadel, hoe is de Shet gebouwd , wat ga je doen met de Shet...dat soort dingen :)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 21:35

:+
Gypsy schreef:
Aangezien er hier meer mensen met verstand van boomloos zitten, ga ik even een vraag in de groep gooien.

Wat vinden jullie van een boomloos zadel (barefoot nevada) op trektocht?
Het plan is om maximaal 9 kg bagage mee te pakken, plus mijzelf uiteraard, 70 kg.
De voorkeur gaat uit naar een stevig gebouwde hobbelpoown, maar de dravers zijn ook nog in de race.
De afstanden waar ik aan denk? 25 km per dag toch zeker, 5 dagen in de week, en als het gaat zijn meer km's natuurlijk heel leuk.
Wat vinden jullie hier nou van?
Tegenargumenten: Boomloos voert de warmte niet goed af. Verdeeld de druk niet goed. Je paard zou er binnen een paar weken rugklachten van krijgen.

Mijn ervaring in de praktijk zegt iets heel anders, dus nu twijfel ik....

Dat kun je rustig doen
Zorg dan wel dat je een goed pad hebt met "verse" inlages
Bij een paard met een wat mindere rugbespiering kun je beter dubbele inlages doen
Zelf doe ik dan extra stevige en de zachte er onder (die komen dan op de rug van het paard)

Waarom zou een Barefoot de warmte niet goed af voeren en een Boomzadel wel }:0
Barefoot bestaat uit verschillende (zachte) laagjes en is afgedekt met zuiver scheerwol
de onderkant van de (barefoot) pad is ook scheerwol dus de warmte kan juist prima weg

De berichten van een slechte drukverdeling komen regelrecht uit de fabeltjeskrant :+
Een Barefoot zou misschien ietsje meer druk in het midden kunnen geven
maar op die plaats kan een rug juist veel hebben!
Een Boomzadel geeft doorgaans eerder puntbelasting op plaatsen waar je het juist liever niet wil hebben (oa de schoft en op de achterkant van de rug) dat kan het paard enorm belemmeren in beweging
Tenzij het een perfekt passend boomzadel is (kom ik maar weinig tegen)
Juist daar zie ik veel rugklachten van

Vandaag heb ik trouwens nog een ander boomloos zadel (sensation) gezien (en gevoeld :P )
Mooi zadel om te zien ook een lekkere zachte zitting
Alleen viel de onderkant me niet echt mee
ik vond het toch wat aan de smalle kant voor paarden met een erg brede wervelkolom

Een nepper kan er vanaf een plaatje leuk uitzien (na-apen is nogal makkelijk en goedkoop)
Ik vind de onderkant erg belangrijk
Geeft het voldoende ruggegraat vrijheid en voelt het ook zacht/comfortabel aan?
Nee dus.....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 21:41

Gypsy schreef:
Dat is ook mijn mening. Ik mag graag eens van houding wisselen, die overigens prima is anders deed ik zonder zadel niet net zo gek als met, en ben me goed bewust van wat ik met het paard doe.
Overigens, wat zijn dan volgens jou geschikte inlages enzo?

De meest geschikte inlages zijn ook weer afhankelijk van de situatie van paard / ruiter / zadel / soort gebruik :)

Nu met de VPS zadels worden de Barefoot pads verkocht met belachelijk zachte inlages er in , die knijp je echt tot heel dun samen , ik schrok me rot toen ik die nieuwe pads voor het eerst in handen kreeg :oo

Maar Barefoot is druk aan het testen geweest met digitale drukmetingen tijdens de ontwikkeling van het VPS en de nieuwe dekjes , en dit materiaal scoorde i.c.m. de VPS zadels beter dan de oude , wat stevigere inlages. En in de praktijk blijkt het voor 90% van de paarden ook inderdaad prima te werken , gelukkig ;)

Maar is of zit een ruiter wat zwaarder / heeft het paard een opliggende ruggengraat / wil de ruiter graag wat smaller zitten , dan is het beter om nog een oude stevige inlage , bovenop de nieuwe zachte inlage te leggen voor wat extra verhoging van de "kussens".

Ik zelf vind ook de ademende witte inlages van FRA wel erg fijn , die zijn van een mooie dikte , ZEER goed ademend , veren lekker in waardoor ze goed schokdempend werken. Ze lijken alleen soms wat sneller definitief plat te worden en er kan wel eens een "haartje" van nylon uitsteken , en die haartjes zijn best scherp en prikken dan door je pad heen in je paard :=

Supracor inlages vind ik ook erg fijn , zijn wel belachelijk duur en moeten uit de USA komen.

Traagschuim kan ook leuk zijn , maar is niet helemaal mijn ding. Is vaak te hard of te dun.
Vilt kan ook wel leuk zijn , maar ik heb dan toch liever een materiaal dat wat meer in kan veren , dat werkt zo geweldig schokdempend :j

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 21:44

Safiera schreef:
Hoe is de London in dat opzicht? Lexington ziet er dan nog beter uit, maar die is niet in bruin, én nog duurder (ook tweedehands)...

Londonfan meld zich :D
Die zijn (als het goed is :P ) binnenkort (in een beperkte oplage) beschikbaar in het licht/cognac bruin
Zie onderschrift 8-)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 21:45

Oké, ik heb een oud model zonder vps, ga dus (als het paard er is) rustig advies vragen bij een barefoot dealer welke inlages ik er het beste onder doe, en met welk dekje. :)

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 21:47

Ik heb een Barefoot Cherokee gehad waarbij ik de voordelen niet vond opwegen tegen de nadelen (vooral het brede zitten) en, heel dom, had ik ook nog eens een maat 2 gekocht die enorm was op mijn klein Fjord.

Ik geloof echter wel in het idee achter boomloos en met een Fjord in de groei en met heel wisselend en relatief weinig werk (in ieder geval nu hij nog jong is (bijna 5)) vond ik het toch de verstandigste keuze i.v.m de aanpasbaarheid (dat vind ik dus ook het grootste voordeel)

Ik heb nu een paar maanden een Startrekk Comfort Shorty (perfect voor de korte rug). Mooi aan te passen door de panelen en het kopijzer. Zit heerlijk en veel paard-contact.
Enige nadeel voor mij als 'herintredende amazone' (na 20 jaar niet gereden te hebben ;) ), je wordt wel met je neus op de feiten gedrukt qua zit want er zijn bijvoorbeeld geen kniewrongen, ik maak daar zelf maar het 'voordeel' van dat ik gewoon netjes moet zitten en we hebben alle tijd dus doen het stapje voor stapje :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 21:51

Safiera schreef:

Deze vind ik er best netjes uit zien , dat is 1 van de mooiere merkloze zadels :)

Wel zitten de singelstoten belachelijk ver naar achteren zo te zien.
Ook is het niet heel erg duidelijk hoeveel schoftruimte het zadeltje heeft , maar het lijkt in ieder geval geen volledig horizontale ruglijn te zijn :P

Ik vind deze er van buiten heel aardig uit zien , niet het goedkoopste van het goedkoopste , er is best wat zorg aan besteed om hier een net zadeltje van te maken +:)+

Alleen tja , het komt wel heel vaak voor bij merkloze en wat goedkopere zadels dat ze niet goed symmetrisch zijn of er qua binnenwerk toch wat teveel bespaard is , dat risico is toch groter dan bij de merken die een naam hoog te houden hebben. Maargoed , ik ben natuurlijk een Barefoot-verkoper en krijg veel verhalen te horen van mensen die tegen allerlei problemen aanlopen bij Marktplaats-zadeltjes , dus misschien hoor ik net altijd van de pech-gevallen :o

Zelfs bij de duurdere merken komt het trouwens wel eens voor dat er een niet helemaal symmetrisch zadel door de controles heen glipt , maar daar wordt er toch strenger op gelet :)

Diaz

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 08:27

Wat zijn jullie ervaringen met springen met boomloze zadels?

En als je wat zwaarder bent? beter boomloos?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:45

heb gisteren heel wat afgestruind op internet over alles van boomloze ikzelf zou dan voor de lexinton gaan.

maar wacht zo iezo twijfel nog wel, en me pony waar het voor bedoelt zou zijn is nog pas 2.
maar vind het erg jammer dat je je gewone dekjes niet kan gebruiken, zou je niet zo n speciaal dekje voor de barefoot eronder en dan nog eens een dressuur dekje of gata dat niet,

ook zie ik weleens mensen die hun ´gewone´ dekje om hebben gebouwd wat zijn hier de ervaringen mee? en is dit wel slim.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:24

@Klijntjuh
Ik ben zelf ook aan de wat zwaardere kant, en met goede inlages in de pad gaat het gewoon super, met een vps-zadel zou het denk ik nog beter zijn maar zo gaat het ook al goed :) ook een sprongetje zo nu en dan gaat goed vind ik.
@StalNollie
Of je een dubbel dekje kan gebruiken weet ik niet, lijkt me dat het kan gaan schuiven..
Gewone dekjes ombouwen heb ik geen ervaren mee, maar kan me wel voorstellen dat het een stuk goedkoper is, maar ook dat je misschien verkeerde drukverdeling krijgt omdat de pads toch wel speciaal gevormd zijn.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 13:29

Wij hebben er ook een omgebouwd gewoon dekje onder. Zit prima, schuift niet. :) Gewoon stukken stof aan de onderkant van een dekje naar keuze naaien met een geul er tussen waar de ruggengraat in valt, daar de inlages in stoppen en het werkt precies hetzelfde als de pre-made dekjes.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 13:54

pmarena schreef:
Deze vind ik er best netjes uit zien , dat is 1 van de mooiere merkloze zadels :)

Wel zitten de singelstoten belachelijk ver naar achteren zo te zien.
Ook is het niet heel erg duidelijk hoeveel schoftruimte het zadeltje heeft , maar het lijkt in ieder geval geen volledig horizontale ruglijn te zijn :P

Ja, dat viel mij ook erg op! Die singelstoten... dat kan haast niet goed gaan bij een ronde pony.
pmarena schreef:
Het ligt er een beetje aan hoe je bipsje precies uitgevallen is :P maar vaak kan het prima hoor.

Ik ben helaas 10 kilo aangekomen vanwege verhuizen en fiets verruilen voor auto , en heb nu ook maat 42.
Ik pas prima in een maat 1 Cheyenne met de wrong-seatsaver. Want ik wil eigenlijk gewoon niet meer zonder dijwrongetjes :j

Maar ik ben maar iets van 1m60 groot en dat scheelt ook weer voor je zittinglengte. Iemand van 1m75 zit sowieso een stuk krapper in een maat 1 dan iemand met dezelfde dikte van kont en bovenbenen van 15 cm korter :)

Ikzelf ben helaas 15 kg aangekomen door medicijnen en de revalidatieperiode na een ongeluk (ik kon haast niet bewegen) :( Ik ben wel 10 cm groter dan jij, namelijk 1,70.

Vind bruine londons het gaafst denk ik. Maar wil dan wel persee VPS... Al lijkt me de lexington nog fijner, maarja, de kleur he :o
Misschien moet ik toch maar voor een goedkoper boomzadeltje gaan, tot ik zelf ook weer met mijn pony kan rijden en deze zadels zelf kan uittesten. Al is het risico dat dat boomzadeltje niet goed past, en dus rugklachten veroorzaakt bij paardlief wel groot... En dat is die paar honderd euro extra voor een boomloos ook niet waard.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 14:00

weten jullie of er nog meer kleinere boomloos westernzadels zijn behalve van Barefoot.
bob marshall verkoopt ze, maar dan zou ik ze uit amerika moeten halen.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 14:04

@ minikatje,
ik denk dat ik zelf uiteindelijk voor deze ga:
Afbeelding
(maar dan in nubuck)
Ik heb er meerdere die ik kan bestellen, maar deze lijkt mij het kleinst ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 14:17

Nadeel van boomloze zadels vind ik de belabberde drukverdeling. Laatst iets gelezen (volgens mij in het bit) waarop je goed kon zien dat bij een boomloos zadel bijna alle druk echt op die 2 puntjes die je zitbeenknobbel vormen terecht komt. Bij een boomzadel is dat toch wat beter verdeeld. En dan kun je natuurlijk dikke pads en inlages eronder leggen, maar dan haal je het hele effect van dat zadel weg.
Ander nadeel is de beperkte ruggengraad vrijheid. Hier geld ook weer: met extra inlages kun je dat een beetje opvangen, maar ook dan haal je het effect van het zadel weg.
Verder vind ik dat een groot deel van de ruiters er een ontzetten belabberde zit van krijgen. Stoelzit in stap, gehobbel in draf en voorover gedoken in galop. Benen gaan vanuit min of meer netjes in de stap naar compleet naar achteren in de galop. Paard hoeft maar 1 onverwachtte beweging te maken en de ruiter hangt er ergens naast.

Voordeel is de makkelijke pasvorm: geen vorm = past altijd. Ander voordeel is dat je goed kunt voelen wat je paard van plan is. Jammer genoeg wordt dat positieve effect wat afgedaan door de dikke inlages en pads die je nodig hebt voor drukverdeling en ruggengraadvrijheid.

Al met al denk ik dat je beter een goed passend boomzadel kunt kopen dan een boomloos zadel.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 14:24

Die test in de Bit was met een barebackpad, niet met een boomlooszadel.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 14:27

@ vjestagirl: Er zijn zoveel verschillende soorten boomloze zadels dat je nooit zulke algemene beweringen kunt doen. Als je mijn post een stukje terug in het topic leest kun je lezen dat ik veel verschillende zadels heb getest waarvan een groot aantal vaste kussens had en een aantal zelf een soort "boom" van leer of vilt hebben. Jij hebt het nu over 1 type zadel, zo'n type zadel is inderdaad niet voor elk paard of voor elke ruiter geschikt, net zoals je een boomzadel kiest wat goed bij je paard maar ook bij de ruiter past moet je dat met een boomlooszadel ook doen.
De test in bit werd in een ander topic ook aangehaald maar blijkt over barebackpads te gaan, wat iets heel anders is dan een goed boomlooszadel.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 14:29

dorientjuh schreef:
Die test in de Bit was met een barebackpad, niet met een boomlooszadel.

en bit staat naar mijn idee ook niet echt objectief tegenover een boomloos.

@kleintjuh, zulke westernaanbieders heb ik slechte ervaringen mee, dus daar ben ik beetje huiverig voor
hopelijk krijg ik genoeg mensen mee voor een barefoot Arizona maat 0 :)

edit: post wat vriendelijker gemaakt
Laatst bijgewerkt door minikatje op 08-04-11 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 14:50

Alles wat je typt over rugvrijheid gaat ook niet echt op voor een passende VPS zadel lijkt me. Mijn paard heeft genoeg vrijheid bij zijn ruggengraat.

En ik lees nu dat het ging over ene barebackpad, dat is toch iets heel anders dan een boomloos zadel. ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 14:51

Stalgenote heeft een boomlooszadel liggen (geen flauw idee welk merk of model) en die heeft ook weleens op mijn paard gelegen. Bij alle 2 de paarden (die toch heel verschillend zijn in bouw) totaal geen rug-vrijheid. Echt 0,0. Heb ook andere mensen met boomloze zadels zien rijden: geen rugvrijheid. Ja, zolang ze ernaast staan. Zodra ze erop zitten is het compleet weggezakt/gedrukt.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 14:54

Ik heb laatst toen ik erop zat mijn hand onder het zadel gedaan en hij kon er helemaal onder, echt ruimte zat had ie... Heb rond gevoeld of het ergens drukte ofzo, helemaal niks.

Was het wel een speciale pad? Die inlages maken wel echt het verschil. Anders is het hetzelfde als dat je een boomzadel zonder opvulling op het paard legt, dat ligt ook voor geen meter dan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 14:56

Er ligt een bontsjabrak onder, geen idee of die bedoeld is voor dat zadel of niet. De onderkant is wel 'raar', niet zoals bij een normaal dekje.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 14:57

wel goede inlages?
vind de bijgeleverde inlages altijd beetje aan de dunne kant voor de paarden hier, dus die krijgen een extra inlage.

een normaal bontdekje geen geen ruggegraatvrijheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 14:59

Moeten die lagen in de dekjes dat niet voorkomen dat er geen rugvrijheid is?

ik lees ook even mee, ben er nu uit dat ik over 2 jaar boomloos wil gaan inrijden.. maar als je opgelucht bent die keuze te hebben gemaakt.. begint het nieuwe bomenbosgedoe met wélke dan?
[***] heeft iig een korte rug, dat is iets om rekening mee te houden. Zelf maat 40 en rijden zal western zijn en buitenritjes, niets fanatieks. Als iemand hier denkt hé die zou je wel liggen.. (of eerder je paard :D ), dan sta ik open voor suggesties :D

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:08

he, wel boomloze-bos gedoe :P