Op maat gemaakt zadel ligt ronduit slecht!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

deniece

Re: Op maat gemaakt zadel ligt ronduit slecht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 11:24

TS heb je ondertussen al een second opinion gehad?

Furias

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 11:29

EliseLukas schreef:
Jeetje zeg, ongelooflijk. Ik zou er al geen vertrouwen meer in hebben eerlijk gezegd en mijn geld zoiezo al terug willen. Maarja, de vraag is of hij dat zomaar doet. En het is rot omdat je dan weer opnieuw een zadel moet laten aanmeten etc. Daar gaat misschien ook weer wat tijd overheen.

Mee eens ja. Ik zou gewoon zeggen dat het zadel totaal niet past en je graag je geld terug wilt of dat het zadel wel goed op maat wordt gemaakt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 13:27

Schangah schreef:
knollentuin schreef:
wat ik van iedereen lees is dat jullie denken dat deze zadelmakers de zadels zelf maken in een eigen werkplaats ofzo? volgens mij gaat het meer zo: de zadelmeneer komt langs,meet je paard op -rug-schouder-boommaat-kleur modelletje en gaat dan savonds thuis op de mail een bestelling doen naar de zadelfabriek,die leveren binnen een week of 8 het zadel af met op de merkjes het logo van de persoon die bij jou thuis geweest is. als al die zadelmaneren ook daadwerkelijk de zadels geheel zelf inelkaar zetten dan moeten ze naar mijn idee snachts en in het weekend doorwerken om alles en iedereen aan de vraag te voldoen..en dan nog... ik weet dat t bij hulsebos iig zo gaat en ik denk van al die mensen die ooit bij hulsebos gewerkt hebben het kunstje hebben afgekeken. de enige waarvan ik voor 100 % durf te zeggen dat ze het zadel vanaf 0 inelkaar zetten zelf in eigen atelier is daaleman[en er zullen er best meer zijn maar die ken ik niet]

Je vergeet erbij te vermelden dat al die merken vaak allemaal uit dezelfde fabriek komen. :)

Idd. Vaak in Roemenië of andere Oost-Europese landen. Kieffer doet het zo, maar ook heel wat merken die op-maat-zadels aanbieden dus.

Zitten vaak PRIMA zadels bij hoor, moet alleen niet denken dat je zadelmaker hem s avonds zelf in mekaar staat te zetten.

Ik wil nu ook wel weten om wie het gaat?

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 13:32

Kieffer doet er ook niet geheimzinnig over, maar zegt wel bepaalde modellen nog in München te maken.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 13:35

Ik zie er ook geen problemen in, zolang ze kwaliteitscontroles uitvoeren, kan het vaak een pak schelen in de prijs. De ene fabriek waar ik het van weet haalt zijn leer in dezelfde looierij als waar Kieffer ze haalt dus dat zal ook niet uitmaken.

_DP_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 13:36

Kan iemand mij een pb sturen over welke zadelmaker het gaat? Ik zoek er namelijk ook 1. Misschien is er in het topic de naam genoemd maar heb niet alles evengoed doorgelezen...

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 13:48

poes schreef:
Ik zie er ook geen problemen in, zolang ze kwaliteitscontroles uitvoeren, kan het vaak een pak schelen in de prijs. De ene fabriek waar ik het van weet haalt zijn leer in dezelfde looierij als waar Kieffer ze haalt dus dat zal ook niet uitmaken.

Ik heb er ook helemaal geen problemen mee, wel met het feit dat er zadelmakers zijn die doen voorkomen of ze het zadel helemaal zelf hebben ontwikkeld. Moet je maar eens gaan kijken hoeveel zadels op de zadels van ideal lijken.

Het zijn allemaal componenten die aan elkaar worden gezet en waar ze dan een keuze uitmaken. De bomen komen voor een groot deel van lariot en die gaat op aanwijzing voor die ene zadelmakertje uit Nederland echt geen totaal nieuwe boom ontwikkelen.

http://www.lariot.co.uk/

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 09:42

Wat ik met zadels passen heel erg belangerijk is, is niet zommaar iemand klakkeloos vertrouwen!
Gewoon research doen hoe een zadel hoort te liggen op een paard.
Dat heeft mij heel veel ellende al bespaard!

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 10:34

Waar ik dan wel weer moeite mee heb, is dat zo'n zadel wat uit een fabriek komt, een massa produkt, met eventuele kleine aanpassingen, niets goedkoper is, dan een zadel van bv Daaleman.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 13:31

knollentuin schreef:
wat ik van iedereen lees is dat jullie denken dat deze zadelmakers de zadels zelf maken in een eigen werkplaats ofzo? volgens mij gaat het meer zo: de zadelmeneer komt langs,meet je paard op -rug-schouder-boommaat-kleur modelletje en gaat dan savonds thuis op de mail een bestelling doen naar de zadelfabriek,die leveren binnen een week of 8 het zadel af met op de merkjes het logo van de persoon die bij jou thuis geweest is. als al die zadelmaneren ook daadwerkelijk de zadels geheel zelf inelkaar zetten dan moeten ze naar mijn idee snachts en in het weekend doorwerken om alles en iedereen aan de vraag te voldoen..en dan nog... ik weet dat t bij hulsebos iig zo gaat en ik denk van al die mensen die ooit bij hulsebos gewerkt hebben het kunstje hebben afgekeken. de enige waarvan ik voor 100 % durf te zeggen dat ze het zadel vanaf 0 inelkaar zetten zelf in eigen atelier is daaleman[en er zullen er best meer zijn maar die ken ik niet]

de meeste maatwerkzadels worden idd gewoon alleen opgemeten door de zogezegde zadelmaker en daarna word op basis van de info verkregen bij het passen een zadel bestelt bij een fabriek , veelal in engeland(die van ideal in het geval van verschillende zadelmakers/passers)
de echte zadelmakers zijn een uitstervend ras...had graag gehad dat er een echte zadelmaker in de regio zat, zou zo in de leer gaan

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 16:17

juist! maar de meeste mensen denken dat ze echt een op maat gemaakt zadel kopen...gefabriceerd door de persoon die bij ze aan huis komt,en zo is t dus meestal niet

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:36

Sonja_vR schreef:
knollentuin schreef:

de meeste maatwerkzadels worden idd gewoon alleen opgemeten door de zogezegde zadelmaker en daarna word op basis van de info verkregen bij het passen een zadel bestelt bij een fabriek , veelal in engeland(die van ideal in het geval van verschillende zadelmakers/passers)
de echte zadelmakers zijn een uitstervend ras...had graag gehad dat er een echte zadelmaker in de regio zat, zou zo in de leer gaan

Inderdaad de Ideal fabriek, daar komen de fryso zadels vandaan, Superhorse zadels enz vandaan.

Hoop voor de TS dat het zadel probleem goed opgelost kan worden.

Volgens mij is Daaleman het enige zadel in NL dat echt nog met de hand zelf gemaakt wordt.

schaapie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:02

Ook ik heb veel probelemen met een zadelmaker gehad en uiteindelijk een paard wat nooit meer helemaal van zijn zadelnijd is afgekomen eraan over gehouden. Wel mijn zadel terug kunnen doen uiteindelijk na lang gezeur en bij een ander een nieuw zadel gekocht.
Wel wil ik graag weten om welke zadelmaker dit gaat? Ben wel benieuwd of het toevallig dezelfde is.

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:39

volgens mij heb ik de enige zadelmaakSTER die de zadels wel helemaal zelf kan maken
duurt wel lang, maar het zadel is wel echt voor jou paard gemaakt
ik hoop voor de TS dat het goed komt, € 2000,- voor een niet passend zadel is veel te veel

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:14

steinstein schreef:

Inderdaad de Ideal fabriek, daar komen de fryso zadels vandaan, Superhorse zadels enz vandaan.

Hoop voor de TS dat het zadel probleem goed opgelost kan worden.

Volgens mij is Daaleman het enige zadel in NL dat echt nog met de hand zelf gemaakt wordt.[/quote]
hulsebosch ook btw
Daaleman is de enige mij bekende die idd echt zelf maakt

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:17

Hulsebos zadels worden ook gewoon in een fabriek in Engeland gemaakt.

Persoonlijk maakt het mij echt niet uit waar het zadel gemaakt wordt, als het kwalitatief maar zeer goed is en als gegoten ligt op mijn paard.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:34

Horseware schreef:
Hulsebos zadels worden ook gewoon in een fabriek in Engeland gemaakt.

Persoonlijk maakt het mij echt niet uit waar het zadel gemaakt wordt, als het kwalitatief maar zeer goed is en als gegoten ligt op mijn paard.

Ja ideal.

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 18:44

Wat je ook zou kunnen doen naast alle tips die al gegeven zijn is 1x met een wit sjabrak onder het poedersuiker rijden en dan kun je laten zien waar de drukpunten zich begeven en of hij wel overal draagt. Als het goed is komt er een afdruk op te staan, want wit is zo besmettelijk als..... Foto maken met opzadelen, als je erop zit en als je het sjabrak er weer afhaalt of desnoods een filmpje en die hem dan mailen. Pfff wat een lef.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:58

Ik heb liever een zadel trouwens die door een machine gemaakt is, dan door een mensenhand ergens... machines dag van vandaag kunnen iets tot een ietsiepiets van een mm goed maken, dat kunnen wij niet.
Handwerk heeft zijn hele hele grote voordelen, maar het is niet altijd over de hele lijn beter.

sacal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 08:16

Net gehoord en hebben helaas dezelfde zadelmaker. Heb zoveel problemen ermee. Ook met de singel die ik erbij heb gekocht, die trok de haren uit de buik. Heb er maar een hoesje voor gemaakt.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 09:51

@ TS : ik heb een vergelijkbare ervaring gehad. Duur zadel op maat laten maken. Bij het afleveren viel me al op dat het imo niet goed lag. Ach, dat moest nog zakken volgens medewerkster van zadelmakerij.

Dus ik ben er mee gaan rijden. Na een aantal weken had mijn paard echter zo'n last van zijn rug dat ik er niet meer mee kon rijden. DA erbij geweest: zeer gevoelige rugspieren en lendenen. Het zadel zakte nl helemaal naar achteren en duwde dan op zijn lendenen.

Opnieuw zadelmakerij gebeld en geëist dat ditmaal de 'baas' zelf zou komen kijken. Die gaf toen onmiddellijk ronduit toe dat het zadel wat voor mijn paard gemaakt was, absoluut niet paste. Dat zadel hebben ze terug genomen en een heel nieuw zadel gemaakt voor mijn paard.

Dit nieuwe zadel heeft inmiddels op veel paarden gelegen en moest op een gegeven moment verbreed worden voor mijn nieuwe paard. Daarna is de ellende met desbetreffende zadelmakerij opnieuw begonnen. Na het verbreden van de boom lag het zadel niet meer goed. 3x weer iemand erbij van de zadelmakerij, honderden euro's lichter en een zadel wat gewoon niet goed lag.

Uit wanhoop een andere zadelmaker gebeld, waar goede dingen over te horen waren. Die heeft het hele zadel uit elkaar gehaald en de kussens opnieuw gevuld. Eindelijk lag het weer goed.
Belachelijk dat zichzelf respecterende zadelmakerijen zulke prutsers in dienst hebben.
Wel een klacht bij hen neertgelegd, maar daar hoor je natuurlijk nooit meer wat van.

Nee, zadelmakerij **** heeft voor mij voorgoed afgedaan. Het is dat ik dit zadel nu eenmaal heb en het nu (weer) goed ligt op mijn paard, maar ik heb spijt als haren op mijn hoofd.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:02

Ik heb uit betrouwbare bron, dat je tegenwoordig de leverings voorwaarden aan een zadelmaker kunt vragen. Net zoals als bij elk bedrijf in feite. Misschien zijn we te gemakkelijk wat dat aan gaat, en zou je daar moeten beginnen, gezien de problemen die er vaak oprijzen. Dus beginnen met de vraag; wat zijn de mogelijkheden, en wat kan ik van u verwachten, als het mis gaat. Ik weet dat de leden van de vereniging van zadelmakers, zulke voor waarden KUNNEN hebben, voor elk bedrijf verschillen deze voorwaarden dan wel weer.

Je zou goed kunnen opletten, of je met een zadelmaker te doen hebt, of zadelpasser, enz. Het is namelijk een vrij beroep, en daar ligt momenteel dus ook het probleem, hoewel er hard aangewerkt wordt, een en ander beter te regelen.Ook waar je als zadelmaker en passer aan moet voldoen, zowel qua kunde, als qua probleem oplossing. Dat kost helaas veel tijd, zeker nog een paar jaar. En er zullen vast stromingen blijven bestaan, die zich niet aansluiten bij een overkoepelend orgaan, wat overal gebeurt. Ikea is (geloof ik) ook niet aangesloten bij het CWB (schrijf ik dat goed?) voor interieurzaken. Waar je dan mee in zee wilt gaan, is voor jezelf.

Overigens wordt elk zadel met de hand gemaakt, ook de zgn fabrieks zadels. Dan heb je dus veel meer te maken met een zadel passer.Dus ook de goedkopere zadels, het is handwerk. Prijs wordt dan veelal veel meer door de kwaliteit bepaalt, zowel inwendig (boom, vulling), als uitwendig (leer).

Bij een fabrieks zadel geeft de passer de maten en wensen (lengte zweetbladen, materiaal boom en maten) door aan de fabriek, waar het dus wel handmatig in elkaar gezet wordt. Meestal dan, afhankelijk van de wensen, tegen meerprijs. Afhankelijk van het zadel en het basis model, zijn er dingen wel en niet mogelijk, bv een zadel heeft standaard een kunststof boom, hout is niet mogelijk.

Iig, de consument wordt gehoord, de problemen en onduidelijkheden zijn bekend, en er wordt aangewerkt. Helaas gaat het nog een paar jaar duren, voor het compleet in orde is.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:36

nadita schreef:
@ TS : ik heb een vergelijkbare ervaring gehad. Duur zadel op maat laten maken. Bij het afleveren viel me al op dat het imo niet goed lag. Ach, dat moest nog zakken volgens medewerkster van zadelmakerij.

Dus ik ben er mee gaan rijden. Na een aantal weken had mijn paard echter zo'n last van zijn rug dat ik er niet meer mee kon rijden. DA erbij geweest: zeer gevoelige rugspieren en lendenen. Het zadel zakte nl helemaal naar achteren en duwde dan op zijn lendenen.

Opnieuw zadelmakerij gebeld en geëist dat ditmaal de 'baas' zelf zou komen kijken. Die gaf toen onmiddellijk ronduit toe dat het zadel wat voor mijn paard gemaakt was, absoluut niet paste. Dat zadel hebben ze terug genomen en een heel nieuw zadel gemaakt voor mijn paard.

Dit nieuwe zadel heeft inmiddels op veel paarden gelegen en moest op een gegeven moment verbreed worden voor mijn nieuwe paard. Daarna is de ellende met desbetreffende zadelmakerij opnieuw begonnen. Na het verbreden van de boom lag het zadel niet meer goed. 3x weer iemand erbij van de zadelmakerij, honderden euro's lichter en een zadel wat gewoon niet goed lag.

Uit wanhoop een andere zadelmaker gebeld, waar goede dingen over te horen waren. Die heeft het hele zadel uit elkaar gehaald en de kussens opnieuw gevuld. Eindelijk lag het weer goed.
Belachelijk dat zichzelf respecterende zadelmakerijen zulke prutsers in dienst hebben.
Wel een klacht bij hen neertgelegd, maar daar hoor je natuurlijk nooit meer wat van.

Nee, zadelmakerij **** heeft voor mij voorgoed afgedaan. Het is dat ik dit zadel nu eenmaal heb en het nu (weer) goed ligt op mijn paard, maar ik heb spijt als haren op mijn hoofd.

Dat is vaak het probleem bij het verbreden van de boom. De kussens moet dan altijd worden aangepast. omdat door het verbreden de rest van de boom ook in een andere stand komt te staan. Dit wordt heel vaak dus niet gedaan.

Misschien handig bij de eigen verhalen gewoon de naam te noemen ipv geheimzinnig te doen.
Ervaringen uit eigen hand is gewoon toegestaan zo ver ik weet. En je kunt andere mensen die eventueel zadel bij de betreffende maker willen bestellen in iedergeval bewust maken voorzichtig te zijn.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:12

Goed idee Schangah, al die verzoeken om "wie is het stuur me een pb" maken het ook wel weer spannender dan het is. Ik denk dat de ts goede tips heeft gekregen over hoe zo'n geschil aan te pakken en ik hoop dat het netjes afgehandeld wordt.
Wat luv-roses aandraagt is nuttig voor iedereen die overweegt een maatzadel aan te schaffen.
Probleem is denk ik meer dat als je besluit die stap te maken tot een aangemeten zadel je op een punt zit van "nu doe ik het een keer goed na alle ellende" en dat maakt je kwetsbaar. Bij paarden komt toch ook veel emotie kijken, waar een zakelijke benadering handiger zou zijn.
Kijk, het is net als met hoefsmeden en instructeurs, je paard moet er zich happy bij voelen maar ook de relatie tussen de eigenaar en degene die een dienst levert moet prettig zijn. Mond-op-mond-reclame is goud waard in deze business. En wat bij de één totaal niet werkt kan voor een ander prima functioneren.
Als zoals in dit topic het beestje bij zijn naam genoemd zou worden, zouden er ook reacties verschijnen van mensen die wel heel tevreden zijn over geleverd werk. Misschien kan er dan vergeleken worden bij wat voor type paard zijn zadels wèl passen, en bij wat voor type paard totaal niet.
Ik had een smal doch rondgeribt paard met hoge schoft en weke rug. Mij is achteraf duidelijk dat ik met zo'n type niet terecht kon bij Hulsebos. Die hebben echter heel veel tevreden klanten. Ik ga geen oordeel vellen of ze goede of slechte zadelmakers zijn, met mijn model paard konden ze niets. Dan kom je in de afdeling "probleemafhandeling" en daar heb ik een naar gevoel aan over gehouden. Met mijn nieuwe paard, die een veel makkelijker model rug heeft, ga ik dus niet meer naar HB. Een collega is -na wat dreigen met advocaten- echter wel keurig geholpen met een probleem. Dus zij is overall een tevreden klant.
Ideale situatie zou zijn als de zadelmaker van de TS zelf zou zeggen van: sorry, maar jou kan ik niet helpen. Ik wil het proberen, maar het type boom/kussen/singelophanging waar ik mee werk kan ik niet goed krijgen op jouw paard. Scheelt hem ook een boel gezeik en gesmoes via bijvoorbeeld hier.
En ook die mythe van totaal maatwerk... waarom? Wees eerlijk, een zadel wat prettig ligt voor paard en prettig zit voor ruiter kan prima van ideal afkomstig zijn. En openheid daarover neemt zo te lezen niemand je kwalijk, kijk naar het voorbeeld van Kieffer.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:19

Citaat:
Meneer bleef erbij, ondanks het slaan met de staart, het schoppen en het wit in de ogen laten zien van mijn paard dat er met zijn zadel niets aan de hand was. We hebben het met z'n vieren aan zijn verstand proberen te peuteren maar hij wilde het niet geloven. Zijn zadel is kwalitatief goed en ligt ook goed op het paard. Ik kreeg weer het standaard verkooppraatje (2 vingers bij de schoft ruimte en bij de flanken kon hij z'n hand ertussen steken. Het zat dus prima..maar.. ik hoefde niet te rijden haha! Dan zie de gebreken nog erger en daar wilde hij niet aan. Ik heb hem nog proberen te laten begrijpen dat de kwaliteit van zijn zadel misschien wel goed is maar dat het zadel gewoon niet voor mijn paard gemaakt is. Het paard stelde zich gewoon aan volgens hem, het zou wel iets anders zijn. Het lag gewoon aan het paard want ze is erg gevoelig volgens hem. Dit schoot bij mij in het verkeerde keelgat, ik werd eigenlijk gewoon uitgemaakt voor leugenaar. Uiteindelijk zijn we na een hele verhitte discussie tot de afspraak gekomen om een second opinion aan te vragen bij een andere zadelmaker tevens heb ik meteen mijn veearts gebeld. Zijn letterlijk bewoording was: "is het weer zover, sommige mensen willen het ook echt niet begrijpen". Mocht de second opinion niet voldoende zijn kan ik nog een drukonderzoek laten doen bij DAP Bodegraven

Als een paard dat aangeeft dan is dat zo. Ik zal je sterker vertellen ik hem ooit een zadelmaker erbij gehad met een meetmat. Die drukpunten en warmte meet. twee zadels waren aangepast door de zadelmaker. Volgens het matje lag de fryso perfect. Deze had ook mijn voorkeur. Maaar mijn paard ging elke keer als die fryso er op lag in de staak..!
Zadels om en om gewisseld zodat paard niet meer wist elke hij nu op zijn rug lag ( zo slim was dat dier) En bij de luxor die volgens het matje wat minder lag liep hij goed, en de fryso had ik elke keer een boos paard. Dus uiteindelijk toch voor de luxor gaan ondanks dat de meetmat en de zadelmaker anders zeiden :).