bokt en beenbescherming??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:10

Marion71 schreef:
Chaos schreef:
Waarom? Om mijn paarden te behouden in goede gezondheid. Ze leiden er niks aan, onzin gedoe altijd.. :P

Hihi, volgens mij is het doel van beschermers juist om ze te beschermen, niet om ze te laten lijden (leiden heeft er volgens mij al helemaal niks mee te maken).

Maar serieus, hoe doen jullie dat in de wei dan? Altijd in de bescherming?

Nee, in de wei letten ze wel op zichzelf. :+
Lijden bedoel ik idd. :+

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:12

Ik gebruik altijd peesbeschermers bij mijn paarden, áltijd. Waarom? Extra stukje veiligheid denk ik,
ik weet niet, maar ik vind het gewoon fijn.

Elenore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:03

Ik rij en spring altijd met peesbeschermers. Ik zou niet willen wat 1 van mijn paarden tijdens het springen bijvoorbeeld tegen zijn pees aantrapt en daardoor een peesblessure oploopt.

jetla

Re: bokt en beenbescherming??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:07

Ik rijd/train ook altijd met peesbeschermers rondom en met springen nog eens klokken erbij.
Voorkomen beter dan genezen lijkt mij.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:30

Ik rij meestal zonder :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:50

en hoe denken jullie over bescherming tegen invloeden van buitenaf?
(zware bak,zware bospaden,bos met soms moeilijke stukken met kreupelhout of harde bodem)
kan je daar wat voor gebruiken?(wel ademend?)

Tsjebbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:14

Ik rijd met fries met pees en strijklappen omdat hij ze achter wel nodig is!

en voor het buitenrijden raakt hij ook nog wel is takken enzz

maar is het daarna afspuiten aan te raden? en zo ja waarom?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 09:19

ik spuit alleen in de zomer de benen af,zowel koelen als lekker fris en schoon...
volgens mij om echt intensief te koelen(dus de pees)moet je heel lang afspuiten,ik doe dat zelf niet.

zit nu zelf te twijfelen om iets aan te schaffen voor bosritten..

jetla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 12:40

Als ik naar buiten ga gebruik ik ook been bescherming rondom.

Suzannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 13:02

Het liefst gebruik ik niets, maar mijn paard treedt ver onder met het achterbeen en vandaar dat ik, tegen eventueel aantikken, voor de voorbenen peesbeschermers van Anky gebruik. Deze zijn ademend en doe ik zo snel mogelijk af, nog voor het uitstappen.

Edit: van mijn instructrice heb ik geleerd dat je ook cool packs kunt gebruiken (ook te koop bij een campingwinkel) voor het koelen van de pezen. Met een waterslang moet je inderdaad minstens 10/15 minuten per been besteden. Ik ben met mijn fries wel voorzichtig met het nat maken van de sokken in verband met het risico op mok en andere aandoeningen.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:53

Koelen na het rijden is al helemaal onzin :D Waarom zou je dat willen doen?
De doorbloeding is juist prima na het rijden, lekker uitstappen en het lichaam koelt vanzelf wel weer af.

jetla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:08

Grappig dat de paarden op top nivo van top tot teen worden in gepakt met beschermers en altijd worden afgespoeld naar training of wedstrijd.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:16

Ik gebruikte ze ook nooit tot bijna nooit omdat ik het overbodig vond. Afgelopen keer was mijn paard nogal schieterig op wedstrijd heeft zichzelf flink geraakt en 1.5 week daardoor stil gestaan. Dus ik doe ze dus nu gewoon om. Heb ook een paar gevonden die aan mijn eisen voldoen en handig in gebruik zijn :)

http://pic20.picturetrail.com/VOL94/514 ... 645017.jpg

birte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:49

ik gebruik alleen peesbeschermers bij het springen en crossen, puur uit voorzorg want er kan altijd wat mis gaan (er is al een keer een peesbeschermer aan flarden gegaan) sinds kort heb ik ook transportbeschermers omdat ze steeds wondjes had in de trailer. en ik het 1 setje bandages voor de show (is gewoon mooier als je met meerdere paarden rijd die allemaal het zelfde om hebben)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 21:07

jetla schreef:
Grappig dat de paarden op top nivo van top tot teen worden in gepakt met beschermers en altijd worden afgespoeld naar training of wedstrijd.

Ach ja, dat zijn vaak ook de paarden die niet in de wei komen, laat staan in een groepje, die aan de hand mogen grazen, die kilo's brok krijgen, vaak maagzweren hebben van weing ruwvoer en veel stress, etc. En ondanks alle bescherming toch van de laadklep afdonderen en weken geblesseerd zijn. Of toppaarden nou per se een voorbeeld moeten zijn durf ik te betwijfelen.

Bacardyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 22:12

ik vind het mooi, en mn pony tikt vaak aan,
maar ik gebruik het niet altijd, maar ga het wel meer gebruiken omdat ie aardig tikt

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 07:39

ik heb 1x bandages gebruikt...verder doen ze meer kwaad dan goed.(bij mij op de paardenkliniek hangt zelf een bord erover).

ik gebruik zelden peesbeschermers en strijklappen/springschoenen.maar voor een 1ste cross heb ik ze toen moeten aankopen.
en met cross zoek je meer gevaar op dus met het er ook mee eens.

benen afspuiten doe ik alleen met wassen en een eventueel eens warm/dik been.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 08:02

mijn paard heeft altijd kappen om.. Mijn vorige ook. Beiden stonden altijd al op 4 ijzers en waren dat gewend. Mijn vorige paard strijkte achter vrij vaak en mijn nieuwe paard strijkt achter en voor nog weleens als ze niet rechtgericht genoeg is.. Ik HOOR haar soms zelfs dus ze heeft ze echt wel nodig.

Bandages echter heb ik voor op de foto's en als ik zin heb om een leuk setje bij haar aan te doen. Ze is net zoiets als een chihuahua dan. Paardjeskleding, en het liefst in barbiekleuren. I (L) Penny :P

Het is niet dat ik er niet vaker mee wil rijden, maar de beentjes worden er vrij heet van.. En daarnaast is het veel werk om ze netjes om te doen. Dan pak ik liever peeskappen en strijklappen :) Ademt veel meer, je kunt ze (mits je ze correct omdoet) niet afknellen. Er zijn mensen op mijn stal die zweren bij die lange 3 in 1 bandages die meeveren, waarbij
de koot ook afgesloten is. Dan rijden ze een uur Z-oefeningen(nou ik alleen dat al teveel vind voor zo'n dier) maar om hem dan ook bloedheet en zeiknat + die benen nog heter
te rijden.. nee.. ALS ik met bandages rijd dan rijd ik mijn paard automatisch al niet lang/nat. Zoveel hitte is niet goed voor de benen en daarnaast worden ze ook hartstikke smerig :P

Edit: met opwennen in de wei hebben ze dus ook altijd kappen om. Als ze eraan gewend zijn en rustig zijn op de wei mogen ze pas af :) Als je zo'n mafketel hebt als mijn vorige paard heb je die ook ECHT wel nodig.. zeker met ijzers om.. Als je die jongen zag gaan door het land.. die rende niet... die vloog bijna door de wei.. maar dan zonder redbull.

Paarden zonder ijzers zou ik niet zo snel kappen/bandages om doen, tenzij ze echt een beenafwijking hebben zoals Franse stand, X-benig staan voor o.i.d. "Waarom zou je zo'n paard kopen?" hoor ik bokt al denken. Maar er lopen er meer rond (ook in de dressuurring) dan je denkt.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 28-02-11 08:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 08:21

Ik gebruik regelmatig peesbescherming, vind daar niks mis mee. Bandages gebruik ik eigenlijk nooit.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 08:29

Ik rijd altijd met bandages, omdat mijn paard een hele, hele lichte franse stand en zichzelf dus nog wel eens wil aantikken als hij erg onstabiel is. Peeskappen zouden de 'klap' dan beter opvanger, maar werken juist averechts omdat ze breder zijn en hij zich dan juist meer aantikt.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 08:32

dondeyne schreef:
Ik rijd altijd met bandages, omdat mijn paard een hele, hele lichte franse stand en zichzelf dus nog wel eens wil aantikken als hij erg onstabiel is. Peeskappen zouden de 'klap' dan beter opvanger, maar werken juist averechts omdat ze breder zijn en hij zich dan juist meer aantikt.

Grappig, ik had net mijn post ge-edit wbt beenstanden :P Maar het hangt ook wel af van de dikte van de peesbeschermers.. Ik heb een HH-set waarbij mijn paard meer
strijkt dan bij een Eskadron-set. Persoonlijk denk ik dat met bandages hij net zoveel strijkt.. maar omdat het stof is hoor je dit gewoon niet.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 08:56

ik gebruik bij mn paard voornamelijk alleen voor pessbeschermers,
dit heeft al bij 1 vervelend ongelukje haar benen beschermt dus ik hou dit er wel in.
wanneer ze mok heeft op de plek waar de peesbeschermers zitten dan krijgt ze ze niet om, omdat dit gewoon gemeen is dan.
pony van mn zusje heeft voor peesbeschermers en achter strijklappen, ze strijkt achter behoorlijk goed, buitenrit en dressuurmatig in de bak.

ik gebruik ze dus uit iets meer veiligheid en bescherming. maar soms rijd ik ook zonder het ligt er aan wat we gaan doen

jetla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 11:02

Marion71 schreef:
jetla schreef:

Ach ja, dat zijn vaak ook de paarden die niet in de wei komen, laat staan in een groepje, die aan de hand mogen grazen, die kilo's brok krijgen, vaak maagzweren hebben van weing ruwvoer en veel stress, etc. En ondanks alle bescherming toch van de laadklep afdonderen en weken geblesseerd zijn. Of toppaarden nou per se een voorbeeld moeten zijn durf ik te betwijfelen.

Mmmm wel eens op zo'n stal geweest of gewerkt denk het niet want je heb wel een héél verkeerd beeld ervan.
Nee idd de toppers lopen niet in de wei maar het overige vehaal :n klopt niet.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 11:03

svdijk86 schreef:
Grappig, ik had net mijn post ge-edit wbt beenstanden :P Maar het hangt ook wel af van de dikte van de peesbeschermers.. Ik heb een HH-set waarbij mijn paard meer
strijkt dan bij een Eskadron-set. Persoonlijk denk ik dat met bandages hij net zoveel strijkt.. maar omdat het stof is hoor je dit gewoon niet.

Mijn paard heeft zo'n lichte franse stand dat hij niet strijkt (tenzij hij echt heel onstabiel loopt), maar bij lichte onstabiliteit om het zo maar te zeggen zitten de kappen net genoeg in de weg om hem toch te laten strijken terwijl dat met bandages dus niet zo is.. En over kapjes heb je inderdaad gelijk, mijn scapa-kappen doen het veel erger dan mijn vorige BR-kappen. Iemand misschien nog tips voor smalle kapjes ;)

jetla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 11:09