Welke OPTIES: EXTRA KORT zadel met 18" zitting?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Re: Welke OPTIES: EXTRA KORT zadel met 18" zitting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 20:19

Ja hihi daar heb je denk ik gelijk over!

Ik heb ook gewoon het idee dat dat een van de kortste zadels is, ik wacht nog op antwoord van enkele mar goed....

twister10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:58

ik heb esther groen van de green distance op stal gehad voor een zadel te passen
en ik ben naar de contry mill geweest in nijkerk, ik vind zowel eshter als de country mill er erg goed met het passen van zadels , ik heb jaren met verkeerde zadels gereden wat volgens de ( kenners) goed lag
en na een bezoek van een fisio voor de paarden bleek dat de zadels allenmaal niet goed lagen of te smal /of te lang ./ of brugde
paarden zijn daarna allemaal beter en waren veel meer ontspannen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 08:16

Nou ik heb de knoop doorgehakt en mijn Trekker te koop gezet.
Dat is imo zeker niet het zadel voor ons, er zijn teveel vreemdheden aan waardoor bij mij alarmbelletjes gaan rinkelen.

Nu hopen dat er wel een passende oplossing op ons pad komt, want doorrijden met het gevoel dat er mss wel eens iets niet goed zit is niet fijn ;)

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 16:59

Ik zie nu pas op je foto's, dat je een bontpad en normaal dekje eronder hebt.
Heb je al eens een speciale boomloze pad eronder gedaan? Ik zou nl altijd adviseren, zelfs bij semi boomloos om er een speciaal dekje onder te doen voor de juiste drukverdeling.
Het is nl wel een mooi zadel!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 17:11

Klopt, maar ik heb er al mega dikke kussens onder en met een pad met inlage zit ik nog hoger erobovenop.
Ik heb het nog niet geprobeerd, als ik geen goed bod krijg zal ik dat dan toch eens gaan doen.

Maar juist bij dit zadel zou het niet nodig zijn........

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 18:43

Dat is trouwens wel waar , ik zou ook eerder de kussens er onder vandaan halen en met een dekje met inlages gaan rijden , dat geeft over het algemeen een veel betere ligging.

Met het risico om over te komen als een zendeling :P : Barefoot kiest niet voor niets voor een systeem van zadel + dekje met inlages :)

Ik heb het heel lang heel stom gevonden dat ze niet gewoon kussens onder de zadels maakten , ben ook enthousiast andere merken gaan proberen die dat WEL gingen doen naarmate er meer verschillende boomloosjes kwamen , maar het bleek eigenlijk elke keer een teleurstelling te zijn qua pasvorm en ligging.

Het werkt in de praktijk gewoon veel beter als je de kussens "los" houdt onder het zadel , dan kan alles beter bewegen en zich aanpassen aan de ronding van de rug.

Vergelijk het met een telefoonboek : als je dat erbij pakt , dan kun je het boek helemaal dubbelvouwen omdat de pagina's ten opzichte van elkaar kunnen schuiven.

Zou je er echter een middagje voor gaan zitten om alle pagina's vast recht boven op elkaar te lijmen , dan merk je dat je hem lang niet meer zo makkelijk / ver kunt buigen.

Mijn Ghost lag ook een stuk beter toen ik de kussens er onder vandaan haalde en er gewoon met een Barefoot-dekje onder ging rijden :j

Erg zonde van de kussens , maar het geheel ligt er dan gewoon compacter en soepeler op.

Nu betwijfel ik het of het in jouw geval zal helpen hoor , ik denk het eigenlijk niet.
Maargoed , misschien heeft iemand anders er iets aan en als je een dekje met goede dikke inlages hebt liggen ergens is het allicht de moeite waard om eens te proberen natuurlijk , soms snap je toch niet waarom iets wel of niet werkt :)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 12:04

Nou knoop doorgehakt, over 2 weken op vrijdag de 18'de komt er iemand zadels passen oa de Massimo met verkorte kussens.

Erg spannend allemaal en ik hoop echt dat het gaat lukken, het zal voor mij even erg wennen zijn.......proefrijden op een boomzadel en dan de verschillende types ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 12:49

Loes'sCorner schreef:
Nou knoop doorgehakt, over 2 weken op vrijdag de 18'de komt er iemand zadels passen oa de Massimo met verkorte kussens.

:x

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 12:57

@Huertecilla , ik begrijp je vervelende reacties niet goed?
Het is duidelijk dat je VIND er een boel vanaf te weten, en je hebt wel degelijk op HEEL VEEL punten gelijk, maar het is niet nodig om mensen de grond onder de voeten weg te schoppen, ik denk namelijk wel degelijk aan mijn paard anders was ik niet bereid om weer een smak geld uit te geven.

Massimo word geleverd met Franse kussens, wellicht omschrijf ik het verkeerd als ik zeg verkorte kussens en komt daar je reactie op, maar het zijn gewoon zadels zonder keil, dus oplopend zodat ze en wat lengte verliezen maar niet zoals je bij WOW ziet met kleinere kussens groter zitvlak.

1 jaar geleden was de Massimo net te lang, met deze franse kussens zou het wel eens kunnen passen.

He ik word er een beetje ontmoedigd van.......verder kon de passer niet eerder in combi met mij.

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 13:00

Niekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 15:29

Ik ben heel benieuwd naar de resultaten. Plaats je hier nog een update?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 20:08

Hoi Niekes, ik zal zeker een reactie plaatsen.
Ik ben zelf ook echt super benieuwd en ik vind het ook een intressant topic voor andere met mijn probleem, dus alleen daarom zal ik zeker het resultaat posten ;)

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 10:06

Om ook nog even een korte reactie te geven:
Trekker is een heel goed boomloos zadel, maar het blijft een boomlooszadel. Je kan dus nooit dezelfde gewichtsverdeling daarvan verwachten als bij een boomzadel.

Naar mijn weten zijn de Massimo's de kortste zadels op de markt op dit moment, de 17,5" is inderdaad rond de 40 cm, de 18,5"trail is iets langer. Blijft natuurlijk wel dat met een korter zadel ook je draagvlak kleiner wordt.
Met dus een grotere druk per cm2 op de rug van het paard als je een wat zwaardere ruiter bent. Dus ook met een kort zadel kan je problemen blijven hebben met de druk. Dus sommige dingen kan je gewoon niet alleen oplossing met het zadel.

Mijn persoonlijke oplossing is oa 15 kg afvallen geweest... en daar voel ik me ten opzichte van mijn paarden echt heel veel prettiger bij.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 12:54

:x .........toen ik het zadel kocht was ik zwaarder als nu, ik ben nu niet veel zwaarder dan de testruiter die ze gebruikten in de test in het blad Cavallo......

Neem niet weg dat ik graag 15 kilo wil afvallen, zal hopenlijk ook gaan gebeuren dit jaar, ik ben al afgevallen het fagelopen jaar al is dat geen oplossing op korte termijn.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 12:57

Loes ik hoop echt dat de massimo nou de oplossing is. :)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 13:06

Daar zal ik als diëtist dan ook maar even op inhaken: langzaam afvallen is prima! Het gaat er vooral om dat het een gewoonte van je wordt om gewoon gezond te eten, waardoor je ook op een gezond gewicht terecht komt. Hier gaat het bij mensen die (zelfstandig) op dieet gaan vaak mis. Tijdens het volgen van het dieet vallen ze af en halen ze vaak keurig hun streefgewicht. Prima opzich, maar dan gaan ze weer ´gewoon´ eten (hun oude gewone eetpatroon waarmee het overgewicht ook bereikt is). Omdat het lichaam al ´schaarste´ mee heeft gemaakt wil het zo veel mogelijk reserves opslaan. Hierdoor eindigen mensen na een dieet uiteindelijk vaak zwaarder dan toen ze eraan begonnen. Dit omzeil je door je gewoontes duurzaam te veranderen (naar een gezond eetpatroon toe).

Je bent dus prima bezig.

Alleen voor ponylief ben je op dit moment misschien wel te zwaar (zie de berekening van HC)...

Een boomzadel kan je gewicht wel beter verdelen, maar als je dan alsnog te zwaar bent voor dat opp. dan ben je er nog niet.

Is het geen optie om tijdelijk vooral dingen naast je paard te doen, en als je dan wat verder af bent gevallen te gaan kijken naar een ander zadel?

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 13:25

laura1986 schreef:
Daar zal ik als diëtist dan ook maar even op inhaken: langzaam afvallen is prima! Het gaat er vooral om dat het een gewoonte van je wordt om gewoon gezond te eten, waardoor je ook op een gezond gewicht terecht komt. Hier gaat het bij mensen die (zelfstandig) op dieet gaan vaak mis. Tijdens het volgen van het dieet vallen ze af en halen ze vaak keurig hun streefgewicht. Prima opzich, maar dan gaan ze weer ´gewoon´ eten (hun oude gewone eetpatroon waarmee het overgewicht ook bereikt is). Omdat het lichaam al ´schaarste´ mee heeft gemaakt wil het zo veel mogelijk reserves opslaan. Hierdoor eindigen mensen na een dieet uiteindelijk vaak zwaarder dan toen ze eraan begonnen. Dit omzeil je door je gewoontes duurzaam te veranderen (naar een gezond eetpatroon toe).

Je bent dus prima bezig.

Alleen voor ponylief ben je op dit moment misschien wel te zwaar (zie de berekening van HC)...

Een boomzadel kan je gewicht wel beter verdelen, maar als je dan alsnog te zwaar bent voor dat opp. dan ben je er nog niet.

Is het geen optie om tijdelijk vooral dingen naast je paard te doen, en als je dan wat verder af bent gevallen te gaan kijken naar een ander zadel?

AMEN _/-\o_

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 13:27

@LAURA, BEDANKT VOOR JE TIPS.

Ik ben ervan overtuigd dat ik NIET te zwaar ben voor mijn pony.
Ik krijg goed les, en pony lief loopt super, staat geregeld onder controle van de osteopaat en niks aan e hand.
Heeft totaal geen moeite met oefeningen, en verder weeg ik geen 100 kilo hoor mensen ;)
Ik heb een gewone maat 40/42, beweeg veel, wandel ook veel met ponylief en heb genoeg ruitergevoel, we hebben een jaar lang hard toegewerkt naar het trainen van de rug en buikspieren die hij nu heeft.

Daar komt bij dat pony niet de makkelijkste is aan de hand.

Ik zal de laatste zijn die niet vind dat een kilo of wat minder voor ponylief messchien beter is, maar kwaad doe ik hem nu niet.

Ik ga voor een ander zadel, zijn er dan nog die vreemde dingen die ik nu constateer dan zou het wel kunnen maar vooralsnog geloof ik dat het komt door een verkeerd zadel in combi met onze belasting.

Ik heb me die vraag vaker afgesteld, en iedereen, DA en osteo verklaren me voor gek, Wodan heeft totaal geen moeite met mijn gewicht.
Al denk ik dat het in onze situatie wel heel belangerijk is te rijden met goed harnachement.

Op Bokt word heel snel geroepen dat mensen te zwaar zijn voor hun pony, vaak zijn dat imo de beste kenners ;) die vooral mensen onzeker maken en geen toegevoegde waarde geven aan het onderwerp of wat dan ook.

Verder gaat het eigenlijk helemaal niemand geen donder aan, maar ik heb MS, dat betekend dat ik beperkingen heb in mijn energetische enfysieke vermogen, dat even afvallen voor mij niet handig is als je geregeld prednison krijgt of medicatie die je stofwisseling vertragen waardoor je weer enkele kilo's wisselt omhoog en omlaag.\Soms moeten de meningen niet zo snel worden geroepen, en juist meer respect uiten voor wat er wel is.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 08-02-11 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Typo aangepast

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 13:35

Ik heb slechte ervaringen met green distance!
En ook de verkorte kussens van massimo waren voor mijn pon nog te lang, dus daar zou ik niet op gokken. Van de andere kant..geen paard is hetzelfde!

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 13:38

Loes'sCorner schreef:
:x .........toen ik het zadel kocht was ik zwaarder als nu, ik ben nu niet veel zwaarder dan de testruiter die ze gebruikten in de test in het blad Cavallo......

Neem niet weg dat ik graag 15 kilo wil afvallen, zal hopenlijk ook gaan gebeuren dit jaar, ik ben al afgevallen het fagelopen jaar al is dat geen oplossing op korte termijn.

Mijn post was puur algemeen (en qua afvallen opmijzelf) gericht hoor! ;)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 13:42

@Moragh , ja e hebt ook zeker gelijk hoor.
Ach het is ook alemaal moeilijk, je wilt het beste doen maar soms is dat niet altijd even makkelijk maar ik weet zeker dat we er gaan komen.

Wel heel kna zeg, zoveel afvallen!
Ik ben het afgelopen jaar 10 kiloe afgevallen, was iets meer maar is nu blijven staan op 10 kilo.
De winter was lang, dus veel meer auto als anders en minder gewandeld met de hond en poown.

Nu komt het voorjaar weer en dan kan ik ook weer meer met de fiets, dat scheelt.
Verder ben ik op mijn werk gestopt met COLA drinken, suikerbom, en alleen nog maar spa rood, geen suiker in de koffie maar zoetjes.
Moet weer stoppen met het snoepen zo stiekem, maar wie niet ;)

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 13:47

Dank je, ik ben er zelf ook blij mee... Is wel in bijna 2 jaar gebeurd hoor, 1e jaar 10 eraf en afgelopen half jaar nog 5... Sinds 20 jaar weeg ik weer minder dan 70 kg...
Ik heb bepaalde sportambities en dan kan ik mezelf lekker voor de gek houden en lichte zadels uitzoeken, maar als ik echt zo licht mogelijk wil zijn moet ik bij het begin beginnen, en dat ben ikzelf...

Ik kan slecht aan dieet doen dus heb gewoon goed bijgehouden wat ik at zodat ik daar bewust van werd en dus gaan minderen. Af en toe even lief zijn voor mezelf en even dagje(s) wat meer eten en zo ging het vrij aardig.

Meer bewegen helpt ook inderdaad, maar met MS zal je daar denk ik wel een grens bij hebben, pittig hoor!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 13:49

Ow en even terugkomend op de berekening van HC:

Als volgt voor mijn pony:

2x10x43= 860

109x860= 93,74 kilo max. gewicht.

Nou mensen, even ter geruststelling, meer dan dit weeg ik niet samen met mijn zadel endergelijke.......

@Moragh : ja ik doe het zo ongeveer hetzelfde.
Ik heb dus helaas beperkingen en moet beter naar mezelf luisteren, ook heb ik niet altijd alles in de hand, de mdicatie die ik zo nu en dan moet gebruiken naast de gewone suiten wekelijks doen oo wat met je lichaam en niet altijd zoals ik het graag zie ;)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:36

@ Loes, ik snap dat je soms het gevoel krijgt dat je je wil verdedigen op bokt.. Ik heb er expres misschien bij gezet, want dat kan iemand onmogelijk zo zien. Als je nu niet te zwaar bent kun je natuurlijk lekker blijven rijden, een ander zadeltje kopen etc.

Verder hoop ik op deze manier duidelijk te kunnen maken (aan iedereen) dat gezond eten en een gezond eetpatroon belangrijker is dan snel gewichtsverlies. Als je ook nog zit met ziekte en medicatie die dat beïnvloeden geld dat natuurlijk al helemaal. *einde preek*

Veel succes iig met het passen van de Massimo´s +:)+ Ben benieuwd of daar een passend zadel tussen zit voor jullie!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 20:16

@Laura, ja ik laat het jullie zeker weten, wil het toic ook even udaten tegen de tijd want ik denk dat er meer mensen zijn die mijn robleem kennen of hebben.
Tja, het zal altijd een welles nietes sel blijven hier, wel of niet te zwaar......wat ik eigenlijk gewoon bedoel te zeggen is dat ik absoluut goed naar mijn pony kijk en luister, voel en oplet, en ik heb gewoon simelweg neit het idee hem te bezeren zoals niemand in mijn omgeving, mocht dat wl zo zijn dan had ik erop gereageerd.
Het neem niet weg dat 10 kilo minder niet fijner is ;)

Ik heb inmiddels ook van Ninon Schutte een mail gehad, moet zeggen dat de rijs me meeviel, tegenover een MAssimo is het nog wel iets duurder jahhhh ;) maar ok....
Zij meende ook wel een zadel te kunnen maken voor ons, ook met die maten.
Het komt volgens haar meer voor oa bij ijslanders en arabieren.

Helaas is het wel iets boven mijn budget......als het met MAssimo niets word dan word dat dus wel optie 2.