Anky pad? ja of nee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:30

MelanieB schreef:
LETS schreef:
Ik heb een Anky Oxblood. De kwaliteit is goed (kleur blijft mooi, pad blijft stevig), maar ik vind de pasvorm niet echt geweldig. Zou er het geld niet voor over hebben. Als mijn paard net geschoren is en dus heel glad op zijn lijf schuift ie de hele tijd onder m'n zadel weg, hoe strak ik ook aansingel. Met als gevolg dat hij dan inderdaad ook strak over de schoft ligt.

Laat je nooit een patroontje van het zadel ongeschoren liggen? Doe ik wel altijd en pad ligt nog steeds goed. :j

Ja, maar alleen aan de bovenkant zegmaar laat ik haar zitten, dus niet helemaal die zadelvorm.. Aan de zijkanten begint ie dan te schuiven. Zodra de pad wat natter wordt van het zweet en dus wat stroever blijft ie wel liggen, maar meestal is hij er na het losrijden al zover onderuit geschoven dat ik er eerst af moet om de pad goed te leggen.

loveeguess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:35

Ze blijve niet liggen onder mijn zadel. Maar ze zijn wel mooi

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:30

Ooit 1 keer gekocht, maar nooit meer. Geen goed model en ook erg kort.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:53

loulou schreef:
Schangah schreef:
nee, ze zijn te dik en niet van katoen. synthetisch materiaal is niet prettig voor het paard en kan door wrijving extra warmte creeren.
Ik heb ze gehad en allemaal verkocht nadat mijn merrie er een hele lelijke witte plek op haar schoft ervan heeft overgehouden.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-MZH76DHV.jpg

ik vind het erg knap dat je zo'n plek krijgt van een dekje. als het al mogelijk is, dan is het niet van 4x rijden en dan heb je dus zelf echt niet op zitten letten.

ik heb zelf meerder anky pads en vind ze erg fijn.
in het begin zijn ze te stug, maar na een keer wassen en wat vaker gebruiken worden ze snel soepeler.
ze nemen goed vocht op, drogen daarna ook weer snel en liggen prima onder mijn zadel.

dat de nieuwe versie voorgevormd is, is natuurlijk nog beter.

ik koop ze alleen tweedehands of in de aanbieding, anders vind ik ze veel te duur. maar dat geld tegenwoordig voor de meeste merken.

Ik moet je teleurstellen dit kan al na 1 keer rijden!!!! Als je iets afweet van de anatomie van het paard weet je dat de huid heeeeel erg dun is boven op de processus spinosus die o.a. de schoft vormen.

Vind je veronderstellen zeer beledigend aangezien ik zeer zuinig ben op mijn paard. Voordat je zulke kwetsende opmerkingen maakt graag eerst een nadenken voor dat je iets opschrijft.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:28

Schangah schreef:
Ik moet je teleurstellen dit kan al na 1 keer rijden!!!! Als je iets afweet van de anatomie van het paard weet je dat de huid heeeeel erg dun is boven op de processus spinosus die o.a. de schoft vormen.

Vind je veronderstellen zeer beledigend aangezien ik zeer zuinig ben op mijn paard. Voordat je zulke kwetsende opmerkingen maakt graag eerst een nadenken voor dat je iets opschrijft.

Nounou, iets rustiger kan wel.
En ook ik vind het apart dat dit komt van dekje hoor. Zo hard is die rand niet, dus nee ik kan het me niet voorstellen, zie dit eerder als deken drukplek of zadeldrukplek.
Nu hoef je ook mij niet aan te vallen met anatomie maar dit denk ik namelijk omdat het vrij apart is.

charmaine90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:35

op bedrijven waar ik stage had gelopen hadden ze wel eens anky pad´s en ik vond ze op zich wel goed liggen altijd, na het rijden lagen ze gewoon hetzelfde.
maar ik heb zelf een pad QHP en die vind ik ook erg fijn, blijft goed liggen en trekt niet naar de schoft.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:46

Ook op mijn nieuwe pony liggen ze ook gewoon goed. Zowel het voorgaande als het nieuwste model.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 09:52

MelanieB schreef:
Schangah schreef:

Nounou, iets rustiger kan wel.
En ook ik vind het apart dat dit komt van dekje hoor. Zo hard is die rand niet, dus nee ik kan het me niet voorstellen, zie dit eerder als deken drukplek of zadeldrukplek.
Nu hoef je ook mij niet aan te vallen met anatomie maar dit denk ik namelijk omdat het vrij apart is.

Ja het zadel komt daar :+ heeeeeel apart. Weet wel iets meer af van het ontstaan van drukplekken dan de gemiddelde ruiter. En nee het is geen deken drukplek.

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:13

eridinges schreef:
Marietje_007 schreef:
*ik geef toe heb het niet helemaal gelezen, sorry als ik herhaal*
Maar er is een onderzoek geweest, gepubliceerd in paard & sport geloof ik) die uitwees dat de Anky pads heel slecht zijn voor de rug van je paard omdat er geen vorm inzit (ze zijn kaarsrecht van boven). En dat is slecht.. jammer want ik vind ze mooi maar koop ze daarom niet.

Als je ze goed in de kamer trekt is er geen probleem hoor.
het lijkt mij logisch dat je ze niet neerlegt en hieroverheen je zadel doet zonder het dekje in de kamer te trekken. Denk eerder dat het aan een slecht passend zadel ligt als aan een dekje

Ik weet natuurlijk niet hoe die onderzoekers hebben getest.. maar vast niet met verkeerde zadels. Was er niet bij, maar het is wel opvallend dat ze dat niet hebben en andere dekjes wel. De nieuwe hebben het nu wel, las ik hierboven ergens. Dus dan lijkt het me zeker wel dat het nut heeft anders passen ze dat niet ineens aan. ;)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:34

Schangah schreef:
Ja het zadel komt daar :+ heeeeeel apart. Weet wel iets meer af van het ontstaan van drukplekken dan de gemiddelde ruiter. En nee het is geen deken drukplek.

niet iedereen neemt het even nauw met een goed passend zadel, dus ik zou er helemaal niet raar van staan te kijken als er paarden op die plek drukkingen krijgen van een zadel.

ik sta er meer verbaasd van te kijken dat een paard van 1x rijden zo'n grote drukplek met witte haren krijgt van een dekje. kan me dat eerlijk gezegd gewoon niet voorstellen. witte haren ontstaan over het algemeen pas naar langere tijd of na een wond. het is meer een drukplek die je vaak ziet bij slecht passende dekens.
als jou paard van één dag zo'n drukplek kan krijgen dan heeft hij wel een heel extreem gevoelig huidje.

wennie19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:06

ik heb een heleboel anky's en vindt ze echt geweldig en heb ze op tig paarden gehad en nooit problemen mee gehad
ook bij een paard waar iedereen last had dat dekjes weg gleden (ook de hh enzo) blijft de anky bij mij super liggen
is denk gewoon een kwestie van goed opzadelen en aansingelen

Therightway

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:13

ik lees ook even mee.. ik heb zelf pk en ook anky.. vind pk beter liggen omdat die is voorgevormd. maar als je de anky er goed op legt blijft hij bij mij altijd liggen en heb geen problemen met de schoft.. verschilt denk ik ook of je paard een hoge schoft heeft of niet.. maar de pads zijn over het algemeen zacht genoeg.

gekkenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:21

Ik heb 1 ankypad van het oude rechte model.
Als ik hem optrek in de kamer blijft hij met rijden netjes liggen.
Moet dan ook wel zeggen dat mijn paard niet heel veel schoft heeft, dat maakt ook uit natuurlijk.

Feria

Re: Anky pad? ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 18:48

<ik heb ook enkele anky's, en ik ben er super blij mee! Ze zijn lekker dik, maar drogen snel. Bij mij blijven ze ook gewoon goed liggen op men paarden, maar ik heb er 1 gehad waarbij ze niet bleven liggen, en dat was nochtans ook met het zelfde zadel. Ze zijn inderdaad wel erg duur ja, maar ze verslijten ook minder snel dan een gewoon dekje, en voor een gewonn dekje betaal je ook al snel 30-35 euro als je wat een mooi kleurtje wilt. Dus meer dan zen geld waard hoor..

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 18:53

Ik vind ze fijn :)

Máár; het verschilt ook heel erg per paard :j
Op een van mn toenmalige verzorgpaardjes, schoof de pad al heel snel (en ja, het zadel pastte gewoon goed ;) ).
Op de andere 2 lag zo'n anky perfect :j Geen geschuif, niks.

De nieuwe zijn inderdaad voorgevormd, en hebben anti slip letters.

Ik vind de 2 laatste modellen het fijnst :j
De vierkante vind ik niks :n De allereerste zeg maar! (Mensen die de vierkante wel fijn vinden; ik heb nog een lichtblauwe te koop :P )

En over dat slechte drogen.. Pads drogen juist hardstikke snel :=
Ook als ik ze net gewassen heb.. Je hangt ze even op, en zijn in no time droog!

PK pads zijn ook heel fijn! En QHP ook wel :j

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 18:58

de nieuwe dekjes met letters en voorgevormd zijn wel beter, maar let er wel op dat ze een stuk korter zijn als de oude modellen,
als ik deze in de kmer van mijn zadel trek komen ze tot halvewege het zweetblad van mijn passier zadel, dit had ik met de oude dus niet,
heb wel een zadel met iets lagere zweetbladen volgens mij want bij de rossner van een vriendin past het net/

heb ze dus weer terug kunnen brengen

bitchiej00

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:02

ze zijn inderdaad mooi alleen ik vind ze veelste dik

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:03

Ze zijn niet dik, dat is gewoon een standaard uitspraak. :+
Knijp in een simpel katoenen dekje en in een Anky pad.
De katoenen is dikker.. De Anky blijft niets van over...

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:11

Ik vind ze super fijn! Zodra je zadel goed ligt heb je geen last van verschuiven of zoiets dergelijks.
Vind juist dat ze snel drogen, die katoenen dekjes blijven juist langer nat als de Anky pad's. En heb echt nog nooit last gehad van dat ik ze te dik vind, het is heel luchtig spul... Ik wil niets anders meer!

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:20

Mijn zadel ligt toch echt goed maar de anky dekjes blijven schuiven. Zadel wordt 1x in het jaar nagekeken en evt. opgevuld.

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:28

Dan moet je hem gewoon goed erop leggen, je moet de voorkant een beetje ''omhoog trekken'', en de achterkant ook een beetje. Weet niet hoe je dat goed uitlegt, maar als je hem er zo opkwakt en dan je zadel erop legt blijven ze niet liggen nee, maar dan ligt het ook echt niet fijn.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:33

Zo leg ik er hem iedere keer op maar hij blijft schuiven.. Ik kwak sowieso mijn dekjes er nooit zomaar op.

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:47

apart :=

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:52

Ja vooral vervelend eerst had ik dat namelijk nooit met hetzelfde zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:56

Dan past het waarschijnlijk toch niet helemaal...