wat voor bit is dit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 16:39

Chaos, was dat voor mij bedoeld?

Blowdiene, jij gooide de term Engels in de groep ;) .

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 16:39

Ik bedoel dat de huidige dressuurport is zoals hij is. En dat is dus niet bitloos op een lange teugel. Het is heel simpel. Dressuur = dressuur.

Waarom??!
Er zijn zat mogelijkheden om wedstrijden te rijden, zelfs bitloos. Waarom altijd meer, je kunt je als je dat dan perse wilt toch aanpassingen doen?

Men kiest er zelf voor.

Chaos

Re: wat voor bit is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 16:40

Nee tegen Blowdiene. Maar die roept dus iets wat ze zelf ook niet weet. :P

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 16:41

Chaos schreef:
Ik bedoel dat de huidige dressuurport is zoals hij is. En dat is dus niet bitloos op een lange teugel. Het is heel simpel. Dressuur = dressuur.

Waarom??!
Er zijn zat mogelijkheden om wedstrijden te rijden, zelfs bitloos. Waarom altijd meer, je kunt je als je dat dan perse wilt toch aanpassingen doen?

Men kiest er zelf voor.

Dressuur is voornamelijk het rechtrichten van je paard.. Ervoor zorgen dat je paard recht word en niet met strakke of lange teugels rijden :+

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 16:41

Chaos schreef:
Nee tegen Blowdiene. Maar die roept dus iets wat ze zelf ook niet weet. :P

jij weet het anders blijkbaar ook niet

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 16:42

Maar Chaos begon niet over engels.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 16:45

Nee, maar ik roep het toch ook niet. Duh. :+

Ook dat ben ik niet met je eens. Dressuur is zo veel meer als dat. Rechtrichten is een ding, dan heb je nog het gymnastiseren van je paard etc., En ik heb het over de huidige dressuursport. Je moet wel beter leren lezen zeg, ik blijf aan het herhalen.

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 16:49

Sorry hoor maar in de dressuur word wel degelijk engels gereden.. Engels rijden is namelijk met 2 benen elk aan 1 kant en contact houden met de teugels (zoals ons word verteld heel erg nodig is :+ )

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 16:51

Chaos schreef:
Nee, maar ik roep het toch ook niet. Duh. :+

Ook dat ben ik niet met je eens. Dressuur is zo veel meer als dat. Rechtrichten is een ding, dan heb je nog het gymnastiseren van je paard etc., En ik heb het over de huidige dressuursport. Je moet wel beter leren lezen zeg, ik blijf aan het herhalen.

Zoals het nu is is het het paard voornamlijk dingen laten doen die de mens mooi vind en luisterd het paard niet.. Hup pets met de zweep.. Het spijt mij zeer, maar zo gaat het vaak wel.. (ik zeg niet altijd)
En vaak word er ook nog getraind in de Rollkur.. Wat heel slecht is voor de bovenste wervels van het paard en ook nog eens heel erg pijn doen, maar het paard moet wat, omdat het anders in zijn mond getrokken word

Maar jij zei ook dressuur = dressuur en dressuur is gebaseerd op de harmonie tussen mens en dier en het rechtrichten van het paard.
Laatst bijgewerkt door blowdiene op 15-08-10 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 16:52

blowdiene schreef:
Zoals het nu is is het het paard voornamlijk dingen laten doen die de mens mooi vind en luisterd het paard niet.. Hup pets met de zweep.. Het spijt mij zeer, maar zo gaat het vaak wel.. (ik zeg niet altijd)

Ja, als een westernpaard een opdracht krijgt die hij neit uitvoert, dan wordt dat wel gewoon goed gevonden :j

:roll:

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 16:53

Nies_ schreef:
blowdiene schreef:

Ja, als een westernpaard een opdracht krijgt die hij neit uitvoert, dan wordt dat wel gewoon goed gevonden :j

Western is anders dan dressuur en hier weet ik niet veel van af dus ga ik ook niet mijn mening bij geven..

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 16:55

Inderdaad, je weet er niets vanaf en toch loop je te oordelen..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 16:56

Ik ben even de clou van je verhaal kwijt. Ik snap echt totaal niet meer waar je het over hebt, sorry.

En ik heb altijd begrepen dat Engels rijden meer een benaming is idd voor de manier van zitten, en niet voor een totale trainingswijze. Maar dat weet ik niet.

En een rollkur kan idd erg schadelijk zijn. Maar ik kan me een onderzoek herinneren waarbij Salinero, Bonfire en ik geloof Lingh compleet gerontgend zijn, ook met van die kleuren enz. (kan niet op de naam komen van die technologie maar ze scannen het hele paard en dan krijg je kleuren gebieden waar het drukt of pijn doet enz) en die paarden kwamen er beter uit dan andere paarden. Dus indien goed gereden en met mate zou dit niet zo heel veel kwaad moeten kunnen. Ik stel mijn paarden ook wel eens dieper en ronder in, rij ik nu ook gelijk een rollkur.

En ja, als mijn paard heel vervelend is krijgt hij een mep, maar andersom ook. Is hij braaf, dan weet hij dat ook. :)

Maar nu gaat het wel heeeel ergens anders over.

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 16:57

Nies_ schreef:

En waar slaat dit op? Ik geef alleen toe dat ik niks van western rijden af weet.. En dat is ook zo..
Ik rij namelijk ook engels, maarja het zal wel weer :+

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 16:57

Nies_ schreef:
blowdiene schreef:

8)7 Jup.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 17:14

blowdiene schreef:
Nies_ schreef:

En waar slaat dit op? Ik geef alleen toe dat ik niks van western rijden af weet.. En dat is ook zo..
Ik rij namelijk ook engels, maarja het zal wel weer :+

Laat ik voorop stellen, dat ik echt dressuur geweldig vind!
Maar de stelling, dat western anders is als dressuur? Nee, dat kan ik niet helemaal volgen.
Western rijden is een heeeeeel erg ruim begrip. Net zoals Engels rijden.
Je kan beiden onderverdelen in vele disiplines.
Er zijn onderdelen in de western, die niet onderdoen voor dressuur.
Dus ook de training en het materiaal wat wordt gebruikt, lijken vaak erg op elkaar.
Met andere woorden, je .... uit je nek. -:)
Sorry hoor. Als je er geen verstand van hebt, doe dan niet zo negatief!

Appelsapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 17:18

xTweetyx schreef:
boriskim schreef:
En misschien rijd ik wel 3 jaar op een manege, maar dat zegt niks van je rijervaring. ;)

sorry maar dit vind ik dus wel.
want als je op een manege rijd, weet je dus niet hoe het is om met een Z paard op wedstrijd te gaan.
ik heb eig. ook nog nooit gehoord van een manege die ponys heeft die meer kan dan een pasje wijken,
dus ja. ik vind dat het wel veel zegt over rijervaring.
en je zegt niet of je een verzorg pony hebt of wat dan ook.dus dat zal wel niet.

dus dat scheelt wel.

Ik weet niet hoe dit is in nederland maar hier in portugal kunnen de meeste manege paarden al passage , appuyeren enz (piaffe meestal niet bij manege paarden) en dat gewoon op 1 BIT!
Dus ik vind dat het helemaal niets zegt over je rijervaring!
Meeste mensen zonder eigen paard gaan hier gewoon met een manege paard naar een Z-wedstrijd (hier in portugal M) en mischien rijdt boriskim gewoon op paarden die eerder Z hebben gelopen.
Wie ben jij om wat te zeggen over andermans rij-ervaring??

Even ontoppic weer: Ikzelf vind een stang en trens bit overbodig tenzij je een erg lichte hand hebt , ik heb al paarden gereden die zo vaak met een stang en trens bit hebben gereden en dat er zo hard in hun mond werd getrokken dat het gewoon helemaal vast zat.
Daarom vind ik het ook echt belangrijk dat je de nodige rij-ervaring hebben om zoiets te gebruiken.
1 bit in een paardenmond gaat al tegen de natuur van het paard in , wat dacht je dan van 2 bitten?!!
Dan zijn er uiteraard ook nog de mensen die denken : Joepie! Ik zit in het Z laat ik maar direct 2 bitten in de mond van mijn paard proppen en wanneer ze dat hebben gedaan hebben ze GEEN idee hoe ze dat moeten gebruiken.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 17:25

Dan zoek je toch een instructeur die bij je past? :+ Of rij je op een manege? Maar dan mag je de paarden dus wel totaal anders rijden buiten de lessen om? Of hoe is die situatie.

Appelsapje, Portugese maneges zijn niet te vergelijken met de Nederlandse, dit gaat dus ook niet op.

Yelita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 17:26

Een stang en trens

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 17:28

:+

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 17:31

Chaos schreef:
Dan zoek je toch een instructeur die bij je past? :+ Of rij je op een manege? Maar dan mag je de paarden dus wel totaal anders rijden buiten de lessen om? Of hoe is die situatie.

Appelsapje, Portugese maneges zijn niet te vergelijken met de Nederlandse, dit gaat dus ook niet op.

Ik rijd op een manege inderdaad.. En ja als ik buiten de lessen om rij doe ik lekker mijn eigen ding.. Zeker, omdat het paard van mij is..

Appelsapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 17:32

Chaos schreef:

Portugese maneges niet te vergelijken met nederlandse? Hier wordt toch wel echt gewoon engels gereden + ik heb al eens in nederland gewoond en hier zijn de lessen ook gewoon hetzelfde als in nederland ja mischien als je in de gevorderden zit ga je een stuk verder dan in nederland (passage enz) en in nederland alleen maar wissels en wijken maar voor de basis is het toch echt wel hetzelfde

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 17:32

Hoezo rij je dan met je eigen paard bij die manege? Ik snap er iedere keer minder van. Als jij er zo op tegen bent, wat doe je dan in godsnaam nog op een manege waar je het zo moet doen? Dan zoek je toch iets anders? Of ben ik nou gek.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 17:33

Chaos schreef:
Hoezo rij je dan met je eigen paard bij die manege? Ik snap er iedere keer minder van. Als jij er zo op tegen bent, wat doe je dan in godsnaam nog op een manege waar je het zo moet doen? Dan zoek je toch iets anders? Of ben ik nou gek.

Jij bent niet gek..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 17:33

Appelsapje schreef:
Chaos schreef:

Portugese maneges niet te vergelijken met nederlandse? Hier wordt toch wel echt gewoon engels gereden + ik heb al eens in nederland gewoond en hier zijn de lessen ook gewoon hetzelfde als in nederland ja mischien als je in de gevorderden zit ga je een stuk verder dan in nederland (passage enz) en in nederland alleen maar wissels en wijken maar voor de basis is het toch echt wel hetzelfde

Zucht.
Dat bedoel ik dus ook. De Portugese maneges zijn wat dat betreft beter geschoold dan de Nederlandse, en daarom niet te vergelijken.