gesloopt kadet zadel (leerzaam)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 12:12

Pasterza bedankt voor je leerzame foto's, zo'n zadel wil je toch niet op je paard hebben. Is het kussenkanaal ook heel erg smal.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:38

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 07-01-26 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

mirkip

Re: gesloopt kadet zadel (leerzaam)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:59

Haha ja :j begrijp dat je er niet mee gereden hebt :D

Soo die goertz is al een oudje! Waar is die gemaakt? Hetzelfde als waar ze nu nog gemaakt worden?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:05

germie schreef:
Dit heb ik dus bij iemand die ik ken meegemaakt. Mooi springzadel, maar door die lamme haak verloor ze telkens beugels in het parcours. Uiteindelijk heeft ze de boel maar met touwtjes bij elkaar gehouden. Niet de veiligste manier, maar ja, wat moet je dan?

Wat dacht je van de haak laten vervangen :+
Er zit garantie op de boom, waarschijnijk niet op de haken.

dat garantieverhaal gaat natuurlijk overal op. Als mijn TV 2 dagen na de garantie stuk gaat kan ik het ook schudden. Waar moet zo'n winkel anders de grens stellen? De garantie van de fabrikant is verlopen en moeten ze het dus op eigen kosten gaan vervangen en verlies maken. Moet dat binnen een week na verloop, binnen een maand, in jouw geval wil je het nog na 6 maanden, daarna vind iemand 2 jaar ook nog redelijk.....
Ik snap dat het vervelend is, maar niets gaat eeuwig mee helaas (alhoewel ik een Kieffer van 25 jaar heb waar nog geen naadje of nageltje aan kapot is, is het anderste uiterste :D).

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 10:03

Nee Sizzle, men denkt altijd dat na de zgn. fabrieksgarantie alles verloren is. Maar dat is dus niet zo. De consument is beschermd, en je mag van een produkt een verwachte levensduur verwachten. Na de fabrieksgarantie heb je nog recht op garantie. Het kan wel zijn dat je een deel van de reparatie moet betalen, maar het is niet dat je alles kunt schudden.
Een tv die 2 dagen na de garantie stukgaat MOET de verkoper ook gewoon wat voor regelen. Zo is het nu eenmaal:
http://www.zibb.nl/10213291/Bedrijfsvoe ... rantie.htm

veel mensen laten zich echter afschepen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 10:59

Ik ben wel op de hoogte van de garantie tov verwachte levenswaarde, maar ik vraag me af wie bepaald wat de verwachte levenswaarde van een beugelhaak is. Volgens mij is dat allemaal zo vaag als wat en ben je toch afhankelijk van de goodwill. Ik zou na 5 jaar bijvoorbeeld overleggen met de klant dat het waarschijnlijk toch tijd is om de vulling te vervangen (als dat nog niet gebeurd is) en dan de haak voor kostprijs daarin mee te nemen oid. Ligt er ook aan wat er precies stuk is. Is de hele haak los van de boom geraakt, staat hij enkel te ver naar buiten of is het veiligheidspalletje lam.
In het eerste geval vind ik het een productiefout tenzij er nog zichtbare andere gebruiksschade is op die plek. Het tweede is simpel op te lossen, en bij een lam palletje kun je gewoon niet verwachten dat ze dit na 5,5 jaar oplossen. Veiligheidspalletjes hebben bepaald geen mega lange levenduur en heb je geluk als hij niet vastroest of kapot gaat, daarom maken ze die nu ook bijna niet meer op duurdere zadels.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:25

In dit geval was het palletje lam. Een beugelriemhaak zonder zo'n palletje zou ik beslist niet op een springzadel willen hebben. Het is mij ook wel eens overkomen dat ik beugels uit de haken sprong, en dat is geen pretje. In het parcours kun je dan stoppen. En het is dus echt gevaarlijk. Dus ik vind zoiets beslist een produktiefout.
Ik heb bij zadels nog nooit meegemaakt dat de haak lam werd, behalve dus bij die van Kieffer.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 19:53

Die dingen zitten heel vaak vast door vuil en krijg je ze met de beste wil niet meer open zodat je de riem los moet maken, ook niet bepaald veilig. Het is bij die dingen heel simpel, als je ze weinig gebruikt gaan ze niet snel stuk. Als je netjes op je spullen bent en regelmatig je riemen wisselt zullen ze sneller lam worden.
Het is hoe dan ook geen onderdeel dat doorgaans deel van een garantie is want zo'n simpel veertjes systeempje is gewoon niet slijtvast.
Je ziet tegenwoordig vaker de haken zonder pal die aan de achterkant hoger weglopen (halve maan achtig).
Ik heb ze tegenwoordig eigenlijk ook nooit meer dicht, ook niet met springen. Zelfs als je ze dicht heb is de functie dat ze open gaan bij druk. Als je paard stijgert bijvoorbeeld gaan ze vaak ook open en sta je ernaast met je beugels aan je voeten (enkele malen gehad :D ) Enerzijds onhandig, anderzijds is dat wat de bedoeling is.
Als ze er echt eenvoudig van af vallen kan ze de haken iets dichter naar het zadel laten buigen zodat je meer weerstand hebt aan het leer, maar ook weer niet te veel want dat vind je paard niet leuk.
Persoonlijk zou ik ze in iedergeval door een andere soort haak laten vervangen als je zo afhankelijk bent van de sluiting. Neem het mee met een het vullen van je (haar) zadel zodat het toch al open moet en dan komt daar geen vermogen bovenop.