Zadel op manegepaarden/pony's

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cadanza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 07:27

Vind het een beetje onzin.
Op de manege waar ik vroeger reed, was iemand met een eigen zadel.
Echt vervelend als jij nou net diegene was die na haar op dat paard moest.
Kon je eerst nog opnieuw gaan zadelen.

MisticRider

Re: Zadel op manegepaarden/pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 08:13

op sommige manages rij je op een vast paard, daar zou het wel voor kunnen. rij je steeds op een ander paardje dan lijkt het mij geen optie.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 08:30

wij hadden vroegah. Zon 17 jaar geleden helemaal niets zelf, alleen een zacht borsteltje en een cap :+

wat een onzin allemaal die toelie voor een manege pony. Vind een dekje en peesjes al onzin. Laat staan een hoofdstel of zelfs een zadel!

Bacardyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 18:47

nee,
elke rug is anders.
als je nou altijd op dezelfde pony rijd is het anders.
wat oudere mensen hadden het altijd wel bij ons

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 18:52

Voor de manege pony's vind ik het geen optie, en voor de klanten is het vaak ook geen optie. Elke week rijden op een ander, word aardig wat zadels aanschaffen.

Als ik zelf de les een keer niet op mn eigen paard rijd, neem ik mijn eigen zadel wel mee. Er zijn 2 paarden waar mijn zadel prima op past, en als ik daar op rijd , gaat gewoon mijn eigen zadel er op * Dit ook omdat ik op veel zadels last krijg van mijn rug* . Ik heb samen met mijn baas(staleigenaresse) gekeken of mijn zadel goed ligt, en die liggen goed op die 2 paarden :) .

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 19:12

Nou , ik heb weinig met maneges omdat het vaak maar een sneu gebeuren is voor de paarden , maar stel dat ik nog eens op een manege zou gaan rijden dan kan ik me toch voorstellen dat ik mijn Barefootzadel erg zou gaan missen :)

Vaak passen zadels van manegepaarden toch niet zo geweldig op de rug , dan zit ik ook met een schuldgevoel er op als ik daarop moet rijden... dan liever mijn eigen zadeltje dat op 9 van 10 paarden een fijne pasvorm heeft :)

Tel daarbij op dat ik er zelf veel fijner in zit omdat ik vaak niet goed pas in normale zadels vanwege korte pootjes , en ik snel last heb van rugpijn , en graag goed contact heb met een paard....dan zou ik graag mijn boomloosje meenemen hoor mits het gewoon netjes past op het paardje waar ik op moet :)

Als je echter zo'n zeldzame manege gevonden hebt waar alles wel goed voor de paarden geregeld is , kan ik me voorstellen dat men er absoluut niet op zit te wachten als mensen met eigen spullen aankomen.

Het systeem met kleurtjes klinkt leuk , als men daar serieus werk van maakt dan kan dat best leuk werken , zowel voor paarden als ruiters :) Ook al past een zadel dan 80% , als er elke keer een andere op komt die net op een ander plekje niet helemaal lekker ligt dan wisselt het tenminste nog een beetje af :P

Wat betreft het verhaal van kleinvosje : dat is heel anders dan hoe dat kleurtjes-systeem nu gebracht wordt :)

Als iemand keihard beweert dat zijn doorsnee Engelse boomzadel een "universele" maat heeft en op 99% van de paarden goed past , en ook wat andere kreten neertypt die echt een schoolvoorbeeld zijn van dommigheden / misverstanden qua zadelpasserij , dan reageren mensen daar op , dat is logisch.

Misschien verwoordt kleinvosje het gewoon allemaal erg ongelukkig :)

Nu iemand gewoon helder verteld hoe het werkt op de manege klinkt het best handig :j

heyhallohey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 19:25

Als je een bepaald paard of pony altijd rijd dan zou ik het niet eens een heel erg slecht idee vinden.
Ken maneges waar de zadels niet goed passen van de manege, en zou dan wel in staat zijn om zelf een zadelmakerij te laten komen.. omdat er paarden staan met wonden van het zadel

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 19:28

Ja ik vind het nogal raar inderdaad, heb er ook zoeentje op de manege :')