Ik ben opzoek naar een scherper bit, iemand tips/afraders ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 22:00

BrankaZ schreef:
Waarom vraag je hier welk bit je moet kopen als je een instructeur hebt die je adviseert om een ander bit aan te schaffen? Lijkt mij dat als zij zoveel kennis heeft ze je ook precies kan adviseren welk bit je het beste kan kopen.
Scheelt je een hoop moeite en een flinke discussie op Bokt ;)

Ja dat is waar , ze heef alleen niet verteld wat voor bit zij zou doen dus vroeg ik het hier maar..
ook zodat ik meerdere verschillende meningen heb en meerdere bitten kan proberen ;).
mijn intructrise heeft maar 1 mening dusja :+

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:01

dat heet shanks bij mijn soort Kim :+
Of soms heet dat ook wel bit en dat ding zonder pootjes in diverse soorten snaffle :D
Om het nog eenvoudiger te maken allemaal :P
Laatst bijgewerkt door Anya op 28-05-10 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:02

een ongebroken trens word ook wel een stangetje genoemd,

anders hjeb je andere benamingen liverpoolstang, pessoa etc etc.

naar mijn weten is een stangetje nog altijd zonder poten

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:03

Als jou instructrice inderdaad zo goed is al jij zegt en zoveel ervaring heeft. Dan zou ik haar de volgende les nog eens vragen wat ze precies bedoelt en waarom. Zijn weet hoe je paard loopt en waar jullie probleem zit en kan daar waarschijnlijk een beter advies door geven, dan dat wij zitten te gissen naar of het alleen smaller of ook strenger moet.
Misschien heeft je instructrice zelfs nog wel een bitje voor je te leen, hoef je niet meteen een nieuw bit aan te schaffen, want die K&K bitten zijn niet de goedkoopste. Zou zonde zijn als je veel geld uitgeeft en het nieuwe bit heeft niet veel positief effect.
Laatst bijgewerkt door mcsjelle op 28-05-10 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:04

nanoeh schreef:
Ja dat is waar , ze heef alleen niet verteld wat voor bit zij zou doen dus vroeg ik het hier maar..
ook zodat ik meerdere verschillende meningen heb en meerdere bitten kan proberen ;).
mijn intructrise heeft maar 1 mening dusja :+

Als mijn instructrice mij een ander bit adviseert vraag ik haar welke en waarom. En als ik vind dat mijn paard prima op het huidige bitje loopt zeg ik dat ik haar heb gehoord, maar dat ik niet van plan ben om iets te veranderen.
Gelukkig heb ik een instructrice die standaard uitlegt waarom ze iets laat doen. Dat is ook in de les een verademing, niet alleen opdrachten maar ook uitleg waarom ik met mijn paard iets aan het doen ben ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:04

Volgende keer alles aan je instruktrice vragen, daar wordt ze voor betaald en dan kan ze je uitleggen waarom je een ander bit nodig hebt.

Misschien kan jij je handen niet stil houden en trek je het bit door de mond, en met een gebroken of enkel gebroken bit is dat heel erg vervelend voor een paard. Zeker die enkel gebroken bitten, dat vind ik zulke nare bitten, met de lichtste druk maakt die al een hoek en drukt in het zachte verhemelte. Maar als je links bv erg sterk bent, dan heb je links altijd weer meer druk omdat een gebroken bit dan in die kant drukt.

Een ongebroken bit, dat is zachter omdat dat rustiger in de mond ligt. Sommige paarden vinden dat fijner. Dunner kan zijn omdat de tong dik is en een dik bit is dan weer heel erg onplezierig, meestal doen ze dan ook hun mond open omdat ze de druk en de hoeveelheid niet kwijt kunnen.

Ik vind het een gemist kans van je dure les als ze je niet uitlegt waarom jij samen met jouw paard voor een ander bit moet gaan en welk bit je moet hebben....zij kan je dat precies vertellen en dan moet ze samen met jouw kijken in de mond of dat bit beter ligt en of het past.....

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:06

meet de dikte van je bit die je nu hebt op mm ga naar een ruitersportzaak met je bit - leg daar het probleem uit en kijk eens wat voor bitten hun hebben hangen... mischien heb ik erover heen gelezen maar met welk bit rijd je nu ???

nanoeh

Re: Ik ben opzoek naar een scherper bit, iemand tips/afraders ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 22:07

@ Russel, ik ga het morge meteen vragen..

lovelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:08

Sjonge....wat een gedoe....neem je bit mee naar een paardenzaak, leg het probleem uit en vraag daar om informatie/oplossing!!!
Als jezelf last hebt van je gebit ga je toch ook meteen! naar de tandarts en vraag je naar een oplossing/informatie???
Alhoewel je daar wel je probleem 'duidelijk' moet uitleggen, anders krijg je straks een scherp kunstgebit
terwijl je ook 'normaal' kunstgebit af zou kunnen of whatever! :(:)
Zoek eerst het probleem bij jezelf/instructrice of wat dan ook.
Ben het inderdaad eens met wat eerder is gezegd in dit topic...."Wanneer de technieken bij de ruiter ophouden, beginnen
de hulpmiddelen" ... succes iig met het zoeken van een ander bit!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:11

En toch kan het best dat dat paard zo de pest aan gebroken bitjes heeft dat hij heel sterk wordt. Dat kan ik van hier niet zien.

Ik heb er i.i.g. twee van dat soort. Lan heb ik dressuur vroeger gereden met een ongebroken bitje en vanaf dat moment was ze fijn te rijden. Terwijl ze bij andere bitten gewoon duidelijk aangaf ze niet te willen.
Western rij ik haar met een grazerbit (stang met tongboog en shanks).

Wiz ben ik begonnen met een enkel gebroken bit, toen een dubbelgebroken bit en nu heeft hij een ongebroken bit met tongboog (zonder shanks dus). En ook voor hem geldt dat hij daar harstikke fijn op loopt. Mijn handen zijn niet anders. Ik rij niet anders. Het verschil zit echt in het bit. Bovendien heeft mijn mederuiter op Wiz dezelfde ervaring.

Zo heeft een vriendin van mij een pony die altijd op een zacht dubbel gebroken dik bit werd gereden. Maar ze had altijd haar tong iets uitsteken (bolling) buiten de mond. Tot de tandarts een keer kwam en zei: dat paardje heeft helemaal geen ruimte voor zo'n dik bit. Is voor haar helemaal niet vriendelijk. Dunner bitje gekocht en het probleem met de tong was over.

Dus ik vind het allemaal net te makkelijk om alleen maar iets te roepen over de noodzakelijke zachte hand van de ruiter. Ja die heb je ook nodig. Maar een ander bit kan wel verschil maken. Als je maar niet alle problemen op het bit als oorzaak gooit.

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 22:13

nee maar dit is van een poosje terug :

Afbeelding

en hier zie je dat hij dat laatste mooie knikje niet maakt. hij kant het wel, maar vind het moeilijk en doet het alleen als ik echt aan het bit ga zitten wat er (denk ik) nogal gemeen uit ziet maar dat komt weer omdat dit bit waarscheinlijk te groot is.

PS: niet op mijn houding letten, ik was op een vreemd terrein en nogal gestresst :P

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:14

Ik heb op de foto het idee, dat het dier zijn hoofd kanteld? wanneer is de tandarts voor het laatste geweest?

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 22:16

de tandarts is 1,5 week ervoor geweest !. hij word 1x per jaar gecontroleerd en bijgevijlt.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:18

Oke dan kan je dat mooi uitsluiten, heb jij je teugels gelijk? en ik zou echt is proberen om verschillende bitjes te kunnen proberen, een stangetje (ongebrokentrens bedoel ik dan) een dunner bitje en misschien dat je dan zegt van ja dit loopt beter of nee dit loopt absoluut niet goed aan het bit ligt het niet en dan kan je weer iets anders gaan kijken van is dit of dat wel goed :)

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:18

Hoe bedoel je met 'het knikje' ?
Als je echt mooi wilt dat hij hogerop gaat lopen ligt het niet aan het bit maar aan het niveau waarop jullie rijden, dat heeft gewoon tijd nodig. En je krijgt geen knikje door van bitje te veranderen..

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 22:21

@ Megamutsj : nee indd, maar je krijgt wel een knikje door met het bit te spelen en hoe dikker het bit is hoe meer ik moet spelen dus heb ik liever een dunner bit waardoor ik minder hoef te spelen met het bit .. dat is fijn voor hem maar ook voor mij !

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 22:23

smurffie schreef:
Oke dan kan je dat mooi uitsluiten, heb jij je teugels gelijk? en ik zou echt is proberen om verschillende bitjes te kunnen proberen, een stangetje (ongebrokentrens bedoel ik dan) een dunner bitje en misschien dat je dan zegt van ja dit loopt beter of nee dit loopt absoluut niet goed aan het bit ligt het niet en dan kan je weer iets anders gaan kijken van is dit of dat wel goed :)

ja ik ga gewoon wat bitjes uitproberen en kijken waar hij het best op loopt :)).
vooral dunnere bitjes..

ik zal morge trouwens foto's laten maken van het rijden dan zien jullie mischien wat ik bedoel met dat knikje..

hij kan het knikje wel maken hoor !.
aan het begin lukte het maar 5 minuutjes in totaal maar nu al meer omdat we het steeds oefenen waardoor hij het steeds makkelijker gaat vinden.. maar de weg ernaar toe duurt alleen zo lang en ziet er soms zo grof uit.. vandaar ;)

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:27

Het optimale knikje heeft gewoon tijd nodig, dat moet je trainen, trainen en nogmaals trainen :)
Verder over het spelen met het bit.. Als je teveel speelt kan dat ook de reden zijn dat je paard zo hangt in de teugels! Daar kunnen ze ook steeds sterker door worden in de mond.
Een bitje kan erg véél veranderen, dat is zeker waar. Maar laat je lesgeefster er maar eerst even op rijden, kijken of het anders dmv rijden opgelost kan worden.. En dan als het niet lukt kan je altijd nog kijken voor een ander bitje. Of zadel, maar daar beginnen we maar niet over haha. :P

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:28

nanoeh schreef:
@ Megamutsj : nee indd, maar je krijgt wel een knikje door met het bit te spelen en hoe dikker het bit is hoe meer ik moet spelen dus heb ik liever een dunner bit waardoor ik minder hoef te spelen met het bit .. dat is fijn voor hem maar ook voor mij !

je moet je handen stil houden, niks geen geknijp/gespeel met het bit.
als je met dat "gespeel" een dunner bitje nodig hebt, waardoor je "gespeel" scherper door gaat komen, heb je kans dat je paard bang word in zijn mond.
eerlijk gezegd denk ik dat de basis bij jouw paard nog niet voldoende is.
ga eerst eens aan het werk met het feit dat ie lui/bot op je been is, ipv aan die voorkant te rotzooien...
je paard heeft ook een vrij zware hoofd-halsverbinding, dus is het voor hem zowieso wat lastiger om dat "knikje" te maken.

sorry, ben enorm offtopic aan het gaan....maar zit dit al 7 pagina's lang te lezen, en ik kan niet langer m'n mond houden.

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 22:31

timilon schreef:
nanoeh schreef:

je moet je handen stil houden, niks geen geknijp/gespeel met het bit.
als je met dat "gespeel" een dunner bitje nodig hebt, waardoor je "gespeel" scherper door gaat komen, heb je kans dat je paard bang word in zijn mond.
eerlijk gezegd denk ik dat de basis bij jouw paard nog niet voldoende is.
ga eerst eens aan het werk met het feit dat ie lui/bot op je been is, ipv aan die voorkant te rotzooien...

sorry, ben enorm offtopic aan het gaan....maar zit dit al 7 pagina's lang te lezen, en ik kan niet langer m'n mond houden.

hmm dat klopt niet echt..
zoals ik al had gezegt, hij reageert al steeds beter op mijn been enz. en daar werken we ook zeker aan !

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 22:32

Megamutsj schreef:
Het optimale knikje heeft gewoon tijd nodig, dat moet je trainen, trainen en nogmaals trainen :)Verder over het spelen met het bit.. Als je teveel speelt kan dat ook de reden zijn dat je paard zo hangt in de teugels! Daar kunnen ze ook steeds sterker door worden in de mond.
Een bitje kan erg véél veranderen, dat is zeker waar. Maar laat je lesgeefster er maar eerst even op rijden, kijken of het anders dmv rijden opgelost kan worden.. En dan als het niet lukt kan je altijd nog kijken voor een ander bitje. Of zadel, maar daar beginnen we maar niet over haha. :P

ja dat klopt zeker ! het gaat ook steeds beter hoor dat wel..
maar dit bit is gewoon wat te dik voor zijn mond.. ook omdat hij zo'n fijn klein koppie heeft..
dit bit wat ik nu heb is dubbel gebroken maar weet nu niet of ik enkel gebroken moet proberen.. maar dat ga ik ook wel even doen ;)

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:36

Enkel gebroken zou ik eerlijk gezegd niet doen, een dubbelgebroken bit is veel vriendelijker. Een enkel gebroken bitje kan in het gehemelte komen wat erg zeer kan gaan doen.
Neem gewoon hetzelfde bitje wat je nu hebt (als het dubbelgebroken is zoals je eerder zij), maar dan iets dunner.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:38

Maar je paard laten nageven kan je ook op je zit doen, dus goed gaan zitten en zelf ontspannen..en dat leert de instruktrice haar. Want die weet ook wat een goede zit kan doen bij een paard en dat zelf helemaal ontspannen op je kont gaan zitten eigenlijk al een groot deel van het spel is.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:41

Vind het vaag dat je hier om tips vraagt als het antwoord gewoon voor je neus ligt?
Je instructrice heeft je aangeraden een ander bit dus toch niet zo moeilijk om haar op te bellen en te vragen op welk bit ze doelt?

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:53

nanoeh schreef:

Dan is het simpel, dan koop je een dunner bitje? :+