voor-en nadelen van een bontje onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:43

Snoevie schreef:
dat is niet helemaal waar,dat het altijd slechter ligt.

daarom zei ik ervoor, dat ik vind dat het alleen gebruikt mag worden als de zadelmaker zegt dat hij er beter van gaat liggen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:46

chaos: het is nogal een kinderachtige discussie,laten we hier maar mee stoppen,we zijn nogal offtopic gegaan :7

wbt de drukkingen: die zaten naast de schoft. waar het dus ging drukken vanwege het bontje eronder,omdat de ruimte gewoon onvoldoende was door het bontje

steffiY: je zegt zelf dat een bontje de ligging alleen maar kan verslechteren, vandaar mijn reactie

__Nathalie__

Re: voor-en nadelen van een bontje onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:48

Ik denk dat je voor drukverdeling beter een pad kunt gebruiken als ik in mn vorige post liet zien :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:49

Je begrijpt het gewoon niet. Het is geen discussie, absoluut niet. Het was een RESPONS!!!! Maar dat gaat er blijkbaar niet echt in..

Maar feitelijk kun je die drukkingen alleen krijgen als je zadel te krap ligt desalniettemin met of zonder bontje. Een te groot zadel zal gaan schuiven en andere drukkingen veroorzaken, toch? Dit is gewoon een vraag om het voor mezelf weer even duidelijk te krijgen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:52

Nathalie: Dat verschilt denk ik, ik heb het niet zo op die dingen. Ik vindt ze nogal stug en echt héél dik. Bovendien als ik mijn dekje+bontje aan voor- en achterkant goed omhooghaal in de kamer dan heb je toch nog steeds die ruggengraatvrijheid?

Voor sommige paarden zal het jouwe heel goed werken, en voor anderen totaal niet.

Toevallig dat ik hier een heel gevoelig paard op stal gehad heb. Heel gevoelig op de rug, van alles geprobeerd met zadeldekken en zadels uiteindelijk dit ding eronder. En het paard heeft zich toen in een half uur tijd helemaal kapot gereden. Maar voor de een werkt het wel, en voor de ander niet. :) Zo is het met alles natuurlijk..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:53

@chaos: ja net hoe je het noemen wilt hoor,ook goed. laten we er maar over ophouden

om even terug te komen op je vraag over de drukkingen, naar mijn idee heeft het bontje ruimte genomen die er niet was,en ligt het daarom te krap,en kan dus plekken gaan veroorzaken

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:02

Die prolite die ik liet zien is niet dik of stuk hoor een bontje is dikker en stugger, het ding zelf is heel slap, met ruggengraat vrijheid. En die pads die er in moeten is een hele dunne en een iets dikkere maar nog niet dik (minder dik als een bontje)
Ik had zo;n ding nog nooit gezien maar volgens de zadelmaker moet ik absoluut merken dat mijn paard beter loopt met dat ding er tussen dus we zullen het gaan zien van de week :D

Omhoog halen in de kamer lijkt mij ook niet werken. Ik denk ook dat je kamer er smaller van word, er zit niet voor niks zo'n loze ruimte tussen de kussens onder je zadel.
En idd wat snoevie zegt een bontje is best dik wat je er tussen doet, dus als die zonder goed ligt, word het met bontje er tussen te krap.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:04

Ja! Wellicht had die klant dan een ander. Een andere klant had wel bovenstaande, die is zéér tevreden.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:04

Je behoort je dekje toch ook altijd omhoog te halen bij de schoft zodat hij niet vasttrekt op de schoft? :)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:06

Ja maar een dekje is vele male dunner als een bontje :)
Met bontje er tussen is gelijk de lege ruimte vol :P

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:09

O zo! :P
Ja dat klopt.
Moet ik wel zeggend dat ik teruggesneden kamers heb en sowieso dus al meer ruimte. En mijn kamer is dan wat voller maar de schoft is dan vrij, als je snapt wat ik bedoel.

En ik zeg niet dat het geen ruimte inneemt, want dat doet het natuurlijk wel. :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:12

de korte periode dat ik ooit een bontje had,toen haalde ik hem ook altijd wat omhoog,net als je met je dekje doet. alleen die had geen ruggengraatvrijheid,als het ooit weer nodig moest zijn,zou ik er wel een nemen met ruggengraat vrijheid

een teruggesneden kamer scheelt absoluut. ook is het belangrijk wel de goede maat bontje te gebruiken, want ik zie ze ook weleens die echt te kort voor het zadel zijn,en dan ligt de druk net op het randje van het bont.

suprleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:11

mijn zoontje reed zijn pony eigenlijk altijd met een bontje. dan zat het zadel gewoon beter. maar sinds de pony meer weidegang krijgt en wat dikker is geworden op de rug, rijdt hij zonder bontje omdat het zadel nu veel beter past zonder. het is maar net hoe het uitvalt denk ik.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 20:07

RT-->HAR.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 22:22

Ik rijd er nu mee, ik rij verschillende paarden, waaronder ook tijdelijk, ik kan dus onmogelijk mn zadel 100x gaan aanpassen. bontje kan soms uitkomst bieden, al kijk ik dan wel uit dat het zadel voor niet te smal wordt. Ook als er zonder dekje gereden wordt komt er een bontje onder te liggen.
Ik heb er zelf eentje met ruggegraatvrijheid. Verder qua dikte valt het al bij al nog mee hoor, als er druk op komt blijft het geen 5cm dik ;).

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 05:04

5 cm is bij zadels behoorlijk wat vind ik,vandaar dat het ook problemen kan geven soms.

ik ben benieuwd wat voor hulpmiddelen de mensen die meerdere paarden rijden nog meer onder de zadels gebruiken,qua onderleggers

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 06:06

Van alles. :P

Onze oude pony heeft een gelpad, en een van de verkochte pony's van dit jaar reed en verkocht ik met zo'n bont ding. Maar die dan aan de achterkant helemaal rond is en naar voren toe meer in een punt en hij komt niet bij de schoft. Maar dat kwam omdat die pony zo'n aparte bouw/zadel had.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 06:07

zo'n tennisracket bedoel je :P

die heb je volgens mij ook van schuim

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 07:24

5cm is idd heel wat, maar er zit wel wat lucht in, dus als dat eruit geduwd wordt, naja ik bedoel maar dat het geen 5cm blijft. Ik gebruik verder niks anders, als hij min of meer goed ligt, niks zelfs.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 07:27

Ja deze was van de buitenkant van dat bont, en wat er binnenin zat? Schuimrubber? :+ Geen idee. Ik kreeg hem toendertijd bij het zadel en de pony en heb het er ook weer bij verkocht. :P

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 08:34

Ik heb gisteravond die prolite pad getest. Niet er op omdat ik vandaag nog even zadelmaker wil bellen, maar wel met zadel er op met touwtjes gelongeerd en dat ging erg ontspannen, zadel lag mooi in balans en diepte punt mooi in het midden ipv voor aan.
Wat ik wel vond, is dat ik eigenlijk voor een dikke, midden dunne en achter niks moest doen. Dat vond ik er vreemd liggen, zadel lag achterover ipv recht (had nog niet aangesingelt maar zadel lag zo hoog) Dus heb voor dunne, midden dunne en achter niks gedaan en toen lag die voor mn gevoel veel beter, dus daar moet ik even over bellen vandaag :P

maar mijn paard was erg blij met dat ding er tussen, normaal zijn de eerste rondes toch wel gespannen en ze liep nu heel fijn ontspannen.

PaardenByMy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 00:13

weet iemand ook toevallig waar je een goed en goedkoop bontje voor onder het zadel kan bestellen/kopen?

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 00:22

PaardenByMy schreef:
weet iemand ook toevallig waar je een goed en goedkoop bontje voor onder het zadel kan bestellen/kopen?

Google even.
Dit is al een oud topic.

applejoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 21:42

Vraagje.. Denken jullie dat het een voordeel is als ik een bontje onder het zadel doe
Omdat de achterkant steeds iets loskomt van m'n paards rug als ik draaf. Ik heb net m'n zadel voor
250 euro laten opvullen. En hij blijft dus klapperen. Zal een bontje dan een voordeel zijn?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 21:44

Nee.