welk bit voor mijn paard ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 14:34

BPVS schreef:
Bij een kleine mond, gewoon een bit kopen wat goed past.
Het enige slimme wat je kan doen is dit: er zijn gebitsverzorgers die erg veel verstand hebben van bitten bij een paard zoeken. Ik zou die er bij halen. En hoe ben je er zo zeker van dat het zadel goed past? En ligt het echt niet aan je hand van rijden?

Kun je ook vertellen, hoe oud dit paard is?

hoi
het ligt niet aan me hand ik heb het al keer gevraagt aan de paarden tandaarts alleen die zij, scherpere bit moest gebruiken ik heb er ook heele tijd mee gereden maar je merkt dat ze het niet pretig vind

BPVS

Re: welk bit voor mijn paard ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 14:39

Dan heb jij een rare tandarts. Want dat is geen advies.
Waarom geef je geen antwoord op mijn andere vragen?

Hoe weet je zeker dat het zadel goed ligt?

Hoe weet je dat het niet aan jouw hand ligt?

Hoe oud is het paard?

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 14:41

je kan het ook eens proberen bij een bittenbank. (heb ik laatst eens van gehoord) dat is iemand die gewoon langs komt met heel veel bitten en dan kun je proberen.

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 14:43

Dat woord bedoel ik. Er zijn paarden tandartsen die een bittenbank hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 15:00

jannie8 schreef:
ik heb het al keer gevraagt aan de paarden tandaarts alleen die zij, scherpere bit moest gebruiken

Lekkere paardentandarts zeg. :(
Waardeloos en zeer paardonvriendelijk 'advies'.

ilovetessa schreef:
je kan het ook eens proberen bij een bittenbank. (heb ik laatst eens van gehoord) dat is iemand die gewoon langs komt met heel veel bitten en dan kun je proberen.

Een goede gebitsverzorger met veel kennis van de anatomie van de mond en die ook een bittenbank heeft, is Paul Versluis:
http://www.paul-versluis.nl/versluis.php?pagina=0004

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 15:15

jannie8 schreef:
hij heeft ook heel klein mondje dat maakt voor me exstra moelijk om bit keuze te maken en ik wil er ook niet alles in hebben hangen wat er te koop is het is wel een paard en geen kerstboom
heb er nu dubbel-gebroken bitje van in maar hebt idee dat ze er niks van wilt weten
en ongebroken trens vind ze egt niks komt dan ook omhoog
hij is naar de tandaarts geweest heeft dus geen haken zadel past ook prima
ik sta op moelijke keus weet het ook even niet meer want het rijden gaat egt kl..te om het maar even zo te zegen

vaak hoor je dat je dan een dunner bitje moet hebben 14mm of 16mm zo heeft je paard nog ruimte over ...
je hebt van HH goldbrass bustrensjes met gouden mondstuk van 13mm dik en een bol tussen stukje ...
dit bis is zacht voor de mond- koper stimuleerd het kauwen en nagevelijk heid - dubbelgebroken bustrens is zoiezo zacht.

een scherper bit inhangen werkt maar tijdelijk !!!! ook dan zal je paard waarschijnlijk in verzet gaan .
mischien vraag je wel te veel van je paard en probeerd hij/zij zo onder het werk / rijden uit te komen

maar als dit ook niet zou helpen zal het denk ik toch echt rijtechnisch bij jou liggen hoor

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 15:24

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:47

Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:50

manonutjuh schreef:
het vriendelijkste bit is een ongebroken bitje, dus gewoon recht bitje.

Meen je dat nou?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:52

Het is heel vriendelijk, maar ik vind de inwerking minder fijn als een dubbelgebroken bitje.
Want als je de ene kant aanneemt, laat je automatisch de andere kant los.

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:07

@ BPVS; TS wil gewoon perse niet zien dat de fout waarschijunlijk bij haar ligt en is er zwaar van overtuigd dat rijtechnische problemen opgelost moeten worden met een bit...

Mijn pb's wil ze niet beantwoorden, mn post negeert ze, net als dat ze jou negeert en je vragen niet wil beantwoorden... Ik ben het wel met je eens en zou ook graag haar antwoord op jou vragen horen. Maar ja, in mijn optiek heeft ze een beetje last van een tunnelvisie... Alleen willen zien en lezen wat ze wil zien en lezen en vooral GEEN advies aan willen nemen

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:24

Ja dan houdt het op.
Sneu voor het paard.

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 20:23

hier mag slotje op mensen kunnen niet normaal reageren _-:( :Z

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:28

Jannie, mensen willen jou helpen. Maar als jij vragen niet beantwoord, dan wordt dat heel moeilijk.
Ik heb een paar keer gevraagd, hoe oud jouw paard is en daar geef je ook geen antwoord op. Toch kan de leeftijd er veel mee te maken hebben.
En met wat voor bit ontstonden de problemen die je tegen kwam?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:37

jannie8 schreef:
hier mag slotje op mensen kunnen niet normaal reageren _-:( :Z

mensen reageerde zeer redelijk tot jij om vragen heen ging draaien en ging negeren, op pagina 1 of 2 is al gevraagd waarom je niet is op een halster erop gaat en daar heb je tot op heden geen antwoord op gegeven ;)

verder wil jij een vriendelijk bit maar ieder bit is zo vriendelijk als de hand van de ruiter, het ene bit zal echter wel beter naar de mond van het paard passen.
En zodra je een scherper bit neemt zal het tijdelijk problemen wegnemen en daarna moet je t nog wat verder zoeken voor t zelfde resultaat tot je niet verder kunt, niet aan te raden dus :)

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 07:13

op mijn vraag reageerde je ook niet ... het lijkt wel alsof je idd al weet welk bit je wilt ...

advies : gewoon proberen wat je zelf in gedachten heb en je merkt het vanzelf ..
oja je moet niet verwachten dat als je een ander bitje probeert dat je meteen resultaat voelt merkt .... je paard moet eerst wennen aan het nieuwe bitje ..

hoe oud is je paard ?
krijg je les?
met wat gaat je paard in staking ?

LTSje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 08:41

Hoi

Heb jee een dik of een dun dubbelgebroken
met een plaatje of rond
1 soort metaal of 2

Wat ik zou pakken al ik jou verhaal zo hoor
middelmaat dikte die mooi in de mond past
met een rond middenstuk
daar kan niet veel mis mee gaan

Als zo'n paardje erg sterk blijft (dat je hem moeilijk kan houden of rijden) dan zou ik een enkelgebroken adviseren dat als je wat meer tegen houd een stangetje word zodat als jij zacht in de hand bent het bitje ook niks doet

ik hoop dat je hier wat mee kan

jannie8 schreef:
Hoi
welk bit is het fijnst voor mijn paard ze heeft een gevoelige mond
rij haar nu op dubbel-gebroken watertrens maar heb het idee dat ze het geen fijn bit vind
Omdat ze vaak tegen de hand is

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 09:43

ik had dubbel-gebroken maar die was erg dun en scherp volgens mij heb ik nu de midelmaat er van in liggen
dubbel-gebroken met rond miden stukje

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 11:20

geef je nou nog eens antwoord op de vragen dan? Kunnen wij ons ook een beeld vormen, we kunenn wel klakkeloos allemaal bitten op gaan noemen... maar daar heb je écht niets aan.

hoe oud is je paard ?
krijg je les?
met wat gaat je paard in staking ?

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 12:00

Hier mag een slotje Op probleem is opgelost !

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:01

oke das plots :+

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:17

sorry maar geloof er geen flikker van ...dan ben ik wel heel benieuwd hoe je het opgelost hebt :D

een ander bit ?
welk bit heb je gekozen dan ?

vind het een beetje raar dat je dat niet even vermeld iedereeb heeft hier zijn goed bedoelde adviezen gegeven .

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:53

Whahaha, wat een giller!!

Ze kaart een zogenaamd probleem aan, wat ze zelf al een oplossing voor heeft.... Zoveel mogelijk met bitten ouwehoeren en vooral niet willen geloven dat het zeer waarschijnlijk bij haar ligt. Je kunt een paard nl op een loeischerp bit rijden, zolang jij zacht met je hand bent, is ook dergelijk bit niet super scherp meer...

Ofwel; fout ligt zeer waarschijnlijk bij jou. Iedereen wil je helpen, maar hulp kan alleen geboden worden als we een beeld kunnen vormen aan de hand van antwoorden en evt. foto's.

Jij hebt dat waarschijnlijk van te voren niet bedacht en op het moment dat het je te moeilijk wordt haak je af en zijn spontaan alle problemen opgelost...

Weet je... je geloofwaardigheid is bij gezakt tot ver onder 0. Niet alleen hier, maar ik zie ook geen reden meer om je in andere topics nog wel te geloven.

Nog een kleine PS: toon even wat meer respect naar mensen die je willen helpen... Willen ze dat in het vervolg misschien wel weer. Is alleen maar in je eigen voordeel.

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 14:10

het probleem is opgelost dus kan je wel blijven praten in dit topic maar het is opgelost dus
heeft het niet veel zin meer om je zin door te dramen ;) ;)Women2

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 14:12

en hoe heb je het nu opgelost dan?