bandages, peesbeschermers ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oliiviia

Re: bandages, peesbeschermers ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 20:17

Ik gebruik zelf ook vaak peesbeschermers, vooral bij het springen.
En na het rijden spuit ik de benen goed af, zodat de pezen niet 'oververhit' raken, volgens mij kan het dan niet echt kwaad?

En dat van die bandages en peesjes heb ik al vaker gezien, maar ik zou ook niet weten wat het nut is van beide aan te doen :=

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 18:47

-> HAR

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:53

X_Linz_X schreef:
hier op stal staan 7 paarden, Die we allemaal vierkant gebandageerd rijden, Op de wei, met longeren of in de stapmolen hebben we er vaak alleen voor bandages om, behalve 2 paarden die ook dan vierkant gebandageerd moeten. Peesbeschermers ben ik niet zo fan van, omdat die van mij ze er gewoon vanaf trekt (zelf gezien) en met rijden had ik ook vaak dat er zand tussenkomt wat ik toch liever niet heb ivm schuren.
Het is misschien overdreven maar als ze ergens tegenaan bokken ofzo tegen de bakomheining en daardoor krijgen ze wondjes ofzo dan ben je wel een paar weekjes uit de sport, en dan erbij.... de dierenarts is altijd duurder dan een setje bandages.
We doen wel altijd METEEN na het werken de bandages eraf. Zodat de benen meteen af kunnen koelen, een beetje spiergel erop, en dan nog vaak even vrij laten uitstappen door de bak, of met een zweetdekentje 5 minutjes in de stapmolen voordat ze terug op stal gaan..>uiteraard eerst uitstappen met ruiter erop maar dan 5 minutjes vrij is dan dus zonder bandages. En ook alleen als ze eerst gereden zijn of flink gelongeerd.

misschien heeft het wel een rede dat ie ze aftrekt ... jij zou als je voeten 45 graden zijn ook je schoenen uitdoen

Wieze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:54

Mijn paard heeft ijzers dus die doe ik peesbeschermers aan tegen hte aantikken maar verder gebruik ik niets. Teveel gedoe allemaal! haha

EJV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:07

Ik gebruik geen peesbeschermers als ik even kort ga rijden.
Als ik langer ga rijden. (meer als 20 minuten) gebruik ik ze meestal wel. Dan doe ik meestal ook wat meer figuren enzo. Met zijgangen is het erg fijn want dan hoor je hem soms wel eens tikken. Voor de rest heeft hij ook een verrekte pees gehad, dus heb ik ook altijd springschoenen om, dan als hij strijkt is het iets zachter. Soms heb ik ook kogelbeschermers om maar deze heeft hij minder hard nodig. Met springen, buitenrijden, crossen en op vreemd terrein heeft hij ze zoiezo altijd om. Ik heb overigens wel goed ventilerende van Tri-zone, erg tevreden mee en altijd ''droge'' benen. :)

Kimberly_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 18:28

Heb zelf altijd bandages om, anders krijgt me pony altijd wondjes op zn benen ;)

annnneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 18:31

Ik heb alleen bij het springen peesbeschermers om.
en af en toe als ik zin heb om ze om te doen dan doe ik ze wel gewoon om.
Bandageren kan ik (nog) niet.

dropje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 08:55

Hebben jullie er ook bij stilgestaan dat door bijvoorbeeld peesbeschermers en strijklappen om te doen, je beide benen breder maakt dan dat ze van nature zijn, waardoor ze juist gaan strijken/aantikken e.d.?
Dus de beschadigingen op de beschermers als referentiekader gebruiken van 'oh dan heeft mijn paard het nodig' klopt dus niet.

Ik bedoel ik was vroeger ook een groot fan van matchende spulletjes, maar tegenwoordig gebruik ik ook alleen maar bij springen bescherming omdat ik dan het risico toch aanzienlijk groter vind.
Verder moet iedereen het zelf weten maar ik vind wel dat je toch zeker de voor en nadelen moet afwegen. (tenzij het natuurlijk door zoals bij sommigen hier door de DA word aangeraden ;) )