Tips: Springzadel voor groot paard, rechte rug, hoge schoft

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Taartdoos

Re: Tips: Springzadel voor groot paard, rechte rug, hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 00:17

Heb je nagedacht over een tweedehands zadel en dat op maat aanpassen aan je paard?

Bij ons komt altijd Feike Bruinsma.

Als je hem belt met de vraag of hij was zadels mee wilt nemen voor een groot paard met hoge schoft en je wensen, kan je een goed zadel krijgen op maat gemaakt voor jou en je paard en dat hoeft ook niet zoveel te kosten.

Vriendin van mijn zus had vorig jaar een stubben siegfried op maat voor 600,= en ze is er echt blij mee. :D

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 09:55

Hey Sammie, ik ben heel benieuwd wat het zo gaat worden. Mijn paard was tot vorige week inderdaad niet goed. Rij er inmiddels al een week op en niks meer aan de hand maar hij heeft na de eerste hoefzweer uiteindelijk weer 3 weken er last van gehad... was echt een crime.

Maar ik wilde niet afzeggen (en hoeft ook niet).... anders dan blijf ik bezig. Hij is nu rad, zit goed in zijn vel en dus gaan we er weer voor :j

Ik houdt je op de hoogte!!

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:44

Taartdoos, ik denk dat wildflower eerst vandaag afwacht, onze zadelmaker komt vandaag bij haar om zadels te passen. Ik verwacht dat hier zeker iets moois en goeds tussenzit. Als ze via deze zadelmaker echt niets vind zal ze nog wel verder gaan kijken, maar gezien de hoeveelheid zadels die worden gepast, zal er wel iets tussen zitten.

Wildflower, het is goed nieuws dat je paard nu weer helemaal goed is, even afkloppen natuurlijk voordat het ongeluk weer toeslaat. Als het paard goed is hoef je niet af te zeggen, kijk wel even of de spieren in de rug niet zijn verkleint door rust en dergelijk, dan moet je er wel rekening meehouden dat deze weer terugkomen. Maar daar zou helen wel rekening mee houden.

Verder wil ik wel weten wat je van de ideaal impala vond(de zwarte zadelhoes met de gele kroon erop) en natuurlijk van dat mscf zadel(heb hem ten slotte speciaal voor jou teruggebracht naar helen) . En wat je keuze is geworden, natuurlijk.

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 15:55

Nou hierbij de update. :D
4 springzadels gepast... en 2 gereden.

Helaas heb ik de crown wel gezien maar ben ik vergeten om er heel bewust naar te kijken, sorry := Helen gaat dan gewoon lekker haar eigen gang met het erop en eraf halen van zadels dat ik dan zelf gewoon afwacht totdat er één goed ligt.
Maar ik heb weer op de MSFC gezeten maar kon er echt niet mee overweg. Hij lag goed op Zeldzaam maar qau zit werkte het bij mij op de één of andere manier niet. Ik bleef een beetje zoeken in dat zadel.
De enigma en de Crown hebben er ook op gelegen maar daar was ze wat minder tevreden over. Lagen iets minder goed dus die heb ik niet zelf geprobeerd maar.... wonder boven wonder het Thorrowgood springzadel lag goed!!

Dus daar mee gereden en nog bijzonder ik zat er gewoon goed en lekker in. Veel zekerder dan het MSFC zadel. Daarnaast was het zadel ook nog gelijk de kleur die ik wou (niet het belangrijkste maar toch leuk ;) ) dus die heb ik nu te leen. Volg weekend heb ik springles dus dan moet ik hem gewoon uitproberen en ws word dat hem.

Een kunststof zadel was in eerste instantie niet mijn doel maar het zat goed, het ligt goed, ziet er mooi uit... dus waarom niet!
En het prijskaartje werkt natuurlijk ook leuk mee.

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 15:56

@ Taartddoos: bedankt voor de tip maar ik heb een super zadelmaker dus ik ging er vanuit dat ik er met haar wel uit zou komen... en het lijkt nog gelukt ook :j
Laatst bijgewerkt door Wildflower op 19-02-10 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

IrisenUledi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 15:58

ik heb een chamberlaine basel en past goed op zoon rug want mijn paard heeft ook een hoge schoft en rechte rug

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 16:13

Afbeelding

Dit is hem trouwens precies :D in Havanna bruin met een licht stikseltje en ik had al een Havanna bruin hoofdstel liggen.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 16:58

Jah die heb ik gezien, en ik vond het zo verschrikkelijk mooi en zat inderdaad lekker voor mij, maar ik denk dat de kussens te smal waren voor mijn paard. Die kon er niet lekker ontspannen onder lopen, heb er twee rondjes mee gestapt en toen direct eraf.

Dat MSFC zadel licht ook op mijn paard super, maar hij ligt voor mijn gevoel achterover, maar als je kijkt is dat niet zo. Ik heb geheel geen balans in dit zadel, zit de hele tijd te zoeken. Mijn instructrice zei dat het zadel wat ik heb besteld voor mij de beste keuze was, ik kan zo mooi stil erop zitten, netjes in balans.

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 19:08

Wat grappig dat jij dat precies zo had bij het MSFC zadel. :=
Ik had daar ook heel erg moeite mee was ook echt aan het zoeken en daarbij had ik bij mijn benen constant het idee dat ik tegen een zweetblad aan zat te duwen.

Mijn paard liep een stuk beter onder het thorrowgood zadel dan de MSFC... en ik ook :D

Ik was trouwens nog even heel hard aan het denken wat er nou met de crown was... In ieder geval ging hij daar de allereerste keer (paar maand geleden) dat ik erop wilde stappen mee vandoor en nu zakte hij geloof ik te ver naar beneden. Hij is in de tussentijd wat ingevallen door blessures (bijna weer helemaal opgevuld hoor ;) )

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 19:25

Kieffer Norbert Koof FL. Deze heeft keilkussens en een teruggesneden kamer. Wij hadden namelijk met onze grote merrie (1,76m) hetzelfde probleem.
Sinds december hebben we met heel veel geluk een nieuwe Kieffer gekocht op internet voor 800 euro.
Hij zit fantastisch, echt een aanrader.

Oh ja, het is wel een maat 1, met een gewone medium boom. Onze merrie heeft een hoge schoft en wat weinig bespiering erlangs, smal gebouwd.
We leggen er wel, op advies van de zadelpasser er een bontje onder welke op het achterste gedeelte extra dik is (extra laag bont erop). Zodat het zadel achter iets ophoog komt en dan ligt het helemaal perfect. Ze heeft ook een beetje een banaanvormige rugvorm...

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 19:48

Heb je het thorrowgood zadeltje nu eerst nog gewoon op proef?? of direct al gekocht??

Dat MSFC heb ik dan te leen maar ik kan er ook niet aan wennen, mijn paard loopt er super onder, maar ik moet constant mijn evenwicht balanseren, terwijl je dat met luchtvulling toch ook hebt. Dit ben ik gewend want dat heb ik in mijn dressuurzadel en dan binnenkort ook in mijn springzadel. En op dat zadel kon ik ook absoluut niet doorzitten, stuiter alle kanten op.

Ik dacht dat helen toen langs was geweest met die frank baines reflex, dat je dat toen had geschreven.

Ik vond het thorrowgood zadel de mooiste van allemaal maar als hij niet past heb je er niets aan, en helen had gezegd je kunt er flair(luchtvulling) in laten bouwen. Dan kan hij opeens wel goed liggen omdat de druk dan beter verdeelt wordt, de boom paste wel e.d., maar ik zei die gok neem ik niet. Ga geen zadel aanschaffen terwijl ik niet zeker weet of hij echt wel lekker ligt voor mijn paard, is zonde van het geld dan.

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 20:58

ik heb hem nog te leen. Ga eerst springlesje mee rijden en dan zien we wel of het echt wat het is... maar hoop het wel.

En kan me voorstellen dat je inderdaad de gok niet waagt met een zadel aanschaffen waarbij je nog niet zeker weet of het na de nodige dure aanpassingen wel goed ligt.

Ik weet dan nu echt ff niet meer wat het nou met de crown was... ik herinner mij dat Helen wel iets zei over dat we die eerder hadden gepast... maar ja.

@Fokkertje: Ik heb 2 Kieffer's op mijn paard gehad maar was beide echt geen succes.

Taartdoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:23

Wildflower schreef:
@ Taartddoos: bedankt voor de tip maar ik heb een super zadelmaker dus ik ging er vanuit dat ik er met haar wel uit zou komen... en het lijkt nog gelukt ook :j

Fijn dat het gelukt is, succes met proefrijden, ik houd dit topic iig in de gaten, kunnen we allemaal van leren, toch?

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 11:27

absoluut daarom ben ik hem ook ooit begonnen ;)

En wat bij mij niet werkt kan bij een ander vergelijkbaar paard als de mijne wel werken.

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 12:49

Met Thorrowgood springzadel eerste lesje gehad. Moet echt nog heel erg wennen aan mijn benen die ineens heel goed zitten maar hij ligt goed op mijn paard en ik zit er zelf ook redelijk stabiel op. De rest is met name een kwestie van balans krijgen en oefenen.

Paard vond het springen trouwens helemaal geweldig. Ging nog echt niet vlekkeloos. Balkjes werden regelmatig meegesleept maar hij werd er heel enthousiast van en deed echt zijn best. :D

Taartdoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 21:52

Super dat jullie beiden al zo snel tevreden zijn. :Y)
Denk dat je wel snel went hoor :))

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:16

'Redelijk stabiel' klinkt nog niet helemaal overtuigend. Eigenlijk moet je direct op een goed zadel in balans kunnen zitten zei mijn instructrice, vandaar dat ik een hele goede keus had gemaakt, op dat MSFC zadel blijf ik naar balans zoeken.

Ben nu bezig met een wow springsingel voor bij mijn zadel, maar wil van de week eerst eens een voorbeeld zien. Helen komt bij een vriendin van mij passen, zij heeft zelf een mooi wow zadel tweedehands gekocht en helen gaat kijken of hij daawerkelijk pas te krijgen is. Maar dan zou ze de singel even meenemen als voorbeeld.

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 14:40

Wat is het bijzondere aan een WOW springsingel?

wbt het zadel. Ik zit er wel stevig in/op (4 benen tegelijk de lucht in aan het begin en ik bleef er zonder moeite opzitten :D )alleen bedenk wel dat ik zelf al tijden niet meer heb gesprongen dus ik moet sowieso mijn balans in "spring"zit opnieuw uitvinden. en het hebben van zulke korte beugels is voor mij ook echt een hele nieuwe ontdekking. Dus ik denk dat ik gewoon simpelweg nog een paar keer moet proberen.... en dan zien.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 23:34

Je moet zoiezo een paar keer rijden en een paar keer springen met een zadel voordat je het echt zeker weet. Is altijd even wennen maar doe er ook eens gewoon mee dressuren dat het zadel ook een beetje went en wat springen.

Ik was bezig met een singel met buikflap maar dan een dressuurmaat, omdat ik die lange singelstoten aan het zadel heb besteld. Dan zitten de singelgespen me minder in de weg bij mijn knieen. Nu zei Helen al eerder van ik kan die wow singel wel voor je bestellen, dus wilde weten wat hij dan moest kosten en dat zou dan wel tegen inkoopprijs kunnen(voor die prijs had ik een andere singel gezien maar kwalitatief een stuk slechter), had tenslotte al een hele nieuwe springset gekocht. Maar wilde de singel nog wel van te voren zien, voordat ze hem ging bestellen. Zou hem vandaag zien, ze kwam bij een vriendin dan een wow zadel aanpassen(die paste, vriendin heel blij ermee), dus zou daar zijn. Erg mooi singeltje super kwaliteit, het d oogje zat niet helemaal logisch maar als ik hem zou bestellen zou ze kunnen vragen of ze dit oog iets anders zouden kunnen plaatsen. Over het singeltje was goed nagedacht, mooi leer en goede afwerking, in de flap zat heel mooi dik foam om de buik te beschermen. Maar ze had nog een merk die op dezelfde prijs zou zitten maar nog mooier leer en steviger was, ze zou me nog een foto sturen en dan kon ik me keuze maken. 15 maart was Helen weer in engeland en dan kon ze waarschijnlijk het zadel mee terug nemen, ze zou daar de flair luchtkussens er dan al inzetten en ze zou erop aandringen dat ze dan ook meteen de singel mee kon nemen. Dan kon ik met mijn nieuwe zadel 3 april de cross rijden, deze cross wordt anders met de zwarte impala gereden.