Halster aan in de wei ? Levensgevaarlijk.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 09:25

Bari schreef:
er zijn speciale halsters elders te koop en vraag me nu niet waar want ik kan er niet op komen, die een soort klittenband veiligheidssluiting hebben zodra een paard vast komt te zitten blijken ze open te gaan zodat hij nooit kan blijven hangen. dit voor mensen ofwel paarden bvb die zich niet eenvoudig laten pakken, laat staan als ze geen halster om hebben. ik heb het zelf niet probeerd dus heb geen ervaring mee...mschn schiet me og wel binnen waar ik dat gezien heb op internet...

dat klinkt dan wel weer intressant..
mijn paard heeft nl een halster om met zonnig weer ivm neusflap en nee, factor 50 smeren helpt niet :n die moet je ook gewoon iedere paar uur opnieuw smeren (anders verbranden ze gewoon nog)en ik moet helaas ook nog werken ;)
mijn schet heeft een halster om voor zijn greenguard. wel zorg ik dat de halsters niet te los zitten..

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 09:25

Dat is dus de rede dat ik na 4 jaar toch mijn halster af doe in de wei en er toch maar achterna ga hollen :P

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 09:26

rowo schreef:
Is allemaal wel makkelijk praten voor iedereen dat ie af moet. Maar in mijn situatie dat ze dus al een keer opd e weg hebben gelopen en ik niet thuis was (ben ik overdag nooit), dan ben je erg blij met een halster op en dat je ma (die al geen held met paarden is) en je buurman ze kunnen pakken. Anders waren ze op de provinciale weg beland.

Ik neem dan liever het risico dat ze misschien een keer er wat mee krijgen.

Dit is ook bij ons de reden dat de paarden hun halsters gewoon om hebben. De paarden staan bij de ouders van de staleigenaresse thuis, en die werkt ook gewoon in de middag en wij werken ook allemaal. De enige die thuis zijn zijn haar ouders. En mocht er iets gebeuren hebben de paarden altijd een halster om. Ik zit dus best wel in dubio wat ik moet doen. Wil ze graag af, maar ook weer niet, omdat als er iets gebeurd niemand ze durft/kan pakken..

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 09:37

Rienn schreef:
rowo schreef:
Is allemaal wel makkelijk praten voor iedereen dat ie af moet. Maar in mijn situatie dat ze dus al een keer opd e weg hebben gelopen en ik niet thuis was (ben ik overdag nooit), dan ben je erg blij met een halster op en dat je ma (die al geen held met paarden is) en je buurman ze kunnen pakken. Anders waren ze op de provinciale weg beland.

Ik neem dan liever het risico dat ze misschien een keer er wat mee krijgen.

Dit is ook bij ons de reden dat de paarden hun halsters gewoon om hebben. De paarden staan bij de ouders van de staleigenaresse thuis, en die werkt ook gewoon in de middag en wij werken ook allemaal. De enige die thuis zijn zijn haar ouders. En mocht er iets gebeuren hebben de paarden altijd een halster om. Ik zit dus best wel in dubio wat ik moet doen. Wil ze graag af, maar ook weer niet, omdat als er iets gebeurd niemand ze durft/kan pakken..

Dit zet me wel aan het denken hoor. Mijn pony blijft waar het gras is, en iedereen kan haar pakken. Ze rent hooguit een paar meter verder omdat ze nog niet klaar is met eten. Maar als ze los is, kan iedereen zich er mee redden. Mijn paard is een heel ander verhaal, die laat zich eigelijk alleen door mij pakken, bij mijn vader en moeder rent ie gewoon weg. Zonder halster is het voor hen nog moeilijker om hem te pakken. Dat is gewoon heel lastig.

Nou heb ik geen uitbrekers *klop het wel even af* maar stel dat het een keer gebeurt.. Hoe denken jullie hierover?

MyWup

Re: Halster aan in de wei ? Levensgevaarlijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 09:40

ik heb nooit, maar dan ook nooit een halster om bij mijn paarden.
vooral vanwege de gevaren.

kort maar krachtig ;)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 09:43

In Spanje, waar de paarden een aantal jaar op grote gebieden lopen in de opfok, heb ik vaker gezien dat er een oudere ruin bij de jongelingen loopt met een halsband met daaraan een bel.
Ze lopen daar tussen bomen, rotsen, struiken noem het maar op.

Die bel is daar om de groepjes te kunnen vinden, maar het idee erachter is niet verkeerd.
Je kunt je paard pakken, en het risico op gevaarlijke situaties is stukken minder .

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 09:45

Ik zorg bij mij thuis iig dat er iig 1 of 2 een halster hebben. Als je er 1 kunt pakken scheelt al een hoop. Als ze allemaal aan de ren gaan hou je er niets aan.

Ik dacht ook altijd dat mij het niet zou overkomen dat ze uitbraken. Maar helaas; door in de draad komen met rollen knapte het en zetten ze het dus wel op een lopen. En ik kan je vertellen, dan sta je echt doodsangsten uit.

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 09:46

Ik zou toch kiezen voor geen halster, want vind het gewoon een heel eng idee, dat ze ergens achter blijven hangen.
Mijn paard is gelukkig makkelijk te pakken, alleen mannen moeten wat meer moeite doen. Maar rammel met een emmertje dan komt hij wel haha.
Als je een paard heb die lastig te vangen is dan kun je hem/haar misschien eerst ff een touw om de hals leggen (hihi werkt natuurlijk ook niet altijd) en dan kun je het paard daarmee naar stal leiden. Dat zou met mijn paard ook kunnen.

Maar goed het is een lastig iets, wel of geen halster. Het gaat natuurlijk ook heel vaak wel goed.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 09:48

irmalouise schreef:
Ik zou toch kiezen voor geen halster, want vind het gewoon een heel eng idee, dat ze ergens achter blijven hangen.

Het idee dat ik (of anderen) ze niet kan pakken als ze uitbreken vind ik nog veel enger.

beantsje

Op mijn pensionstal worden ze altijd omgelaten in de wei.
Keuze heb ik dus niet.
Paardentango schreef:
De nylon halsters, en daar gaat het om, gaan niet meer stuk, daar zijn ze op gemaakt.

Daarom draagt mijn paard een leren halster; die knapt wel als hij echt gaat hangen.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 17-07-09 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Prinslover

Vre-se-lijk verhaal zeg.......... toch je ergste nachtmerrie zoiets............. ;(
Mijn paard staat áltijd zonder halster op stal en/of wei!!! Juist voor dit soort dingen, heel gevaarlijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 09:51

Sheila staat met halster in de wei, met zo'n ding met touwtjes tegen de vliegen eraan. Maar er is niks waar ze achter kan blijven haken. Bij het schrikdraad blijft ze sowieso weg en verder is er niks in de wei. :)

Wel heel naar verhaal hoor....

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 09:56

@ cheyentic...ik ben aan het zoeken en alsik het vind stuur ik je een pb

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 09:59

Ik heb mijn mannen allebei zonder halster op de wei staan.

Ze staan hier wel aan een drukke weg, maar het zijn geen uitbrekers, dus daar maak ik me niet zo'n zorgen om. Of nouja, Bartje is wel een uitbreker, maar een bangerik. Zolang Duncan in het weiland blijft, zal Bartje dat ook doen. Rent Duncan op de weg, dan rent Bartje op een paar meter afstand erachteraan. Waar Duncan is, is Bartje. Dus voor mij is het gewoon zaak om in ieder geval Duncan binnen de draden te houden. Maar het weiland is in tweeën verdeeld. Het weiland is parallel met de weg gesplitst zeg maar. Zo hou ik ze dus 's nachts altijd in de achterste wei, degene die dus niet aan de weg grenst. Dan moeten ze eigenlijk twee keer uitbreken willen ze op de weg belanden. Lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat ze dat zo voor elkaar krijgen.

En Trouwens, Duncan is al twee keer op de weg beland (door onbenulligheden van mijn vader (het hek eventjes open laten staan en denken dat Duncan wel in het weiland blijft), en toen was hij dus prima te pakken. Gewoon bij zijn neus pakken en meenemen. Daar heb je bij hem niet eens een halster voor nodig.

Maar ik moet zeggen, Duncan is al meerdere keren in het voorste weiland beland, door de draad gerend. Sinds die voorvallen komen ze 's nachts dus echt niet in het voorste weiland, als ze dan door de draad rennen ben je ze wel kwijt hoor. Pff, moet er niet aan denken.

Gewoon zonder halster dus. :)

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:02

Barefoot heeft tegenwoordig mooi halster met klitteband sluiting!

Ideaal!

Wil er ook eentje hebben omdat ze bij ons met halster in de wei lopen....mag van mij zonder maar ja....

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:02

Bari schreef:
@ cheyentic...ik ben aan het zoeken en alsik het vind stuur ik je een pb

+:)+ anders ga ik vanavond ook ff opzoek :D

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:04

felicity schreef:
Mijn paarden staan overdag op de wei met een halster. Ik heb daar een flapje aan tegen het verbranden van de neus. Ik weet anders niet hoe ik dat kan voorkomen. s'nachts staan ze wel zonder halster op stal.

Je hebt ook vliegenkappen die doe je zonder halster om. hebben wij thuis ook omdat we er 2 hebben met een nogal grote bles. daar zit ook een kapje aan. Ik ben sws niet van een halster om in stal of in het land. onze merrie heeft zich zelf ook een keer byna opgehangen. gelukkig optijd er bij, aan het ringetje waar je halstertouw aan doet, was een stuk draad door gegaan gelukkig is het halster geknapt..

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:07

overdag met halster op de wei omdat onze paarden zodra ze zonder halster staan worden losgelaten :( en dan krijg je ze niet gevangen. in de bak thuis en op stal zonder halster maar mijn halsters zitten heel los en kunnen dus heel makkelijk af :+ je hebt ook weidehalsters met klitteband maar die schuren ik zie net dat jullie het erover hadden voor de geintresserde ik heb er een maat cob liggen in het blauw. maar zit te strak dus die schuurt. verder kan je ze bij nicky's keet kopen voor 9,95

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:19

rowo schreef:
irmalouise schreef:

Het idee dat ik (of anderen) ze niet kan pakken als ze uitbreken vind ik nog veel enger.

Liever dat ze los rondrennen dan dood ergens hangen.... Snap je punt maar heb je dan wel vielige halsters aan? Dus van die goedkope leren of een vieligheidshalster want daar gaat het net om.
Komen jou paarden niet naar een emmer met brokjes?
Ik heb mijn paarden op onze wei zonder halster staan. Vind het gewoon te gevaarlijk. Mijn ander paard op pension moet wel een halster aan maar die heeft dus een oud en versleten leren halster aan dat als hij blijft hangen het kapot schuurt.
Die nylon halster gaan ook echt niet kapot dat is er zo vervelend aan.

Loan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:22

Bij ons in de manege is het ook al twee keer voorgekomen dat een paard zich ophangt door met zijn achterhoef te willen krabben aan zijn nek en dan met zijn ijzer blijft zitten achter het halster.
Dus ik vind het echt super gevaarlijk. Ook al past het halster goed, dan nog bestaat er een kans dat hij ergens blijft hangen.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:26

Heb het hier laatst nog gehad, deed 1 van mijn paarden een halster om in de stal, doe de deur ff dicht, buk om een borstel op te pakken en op het volgende moment zit ze al vast met onderste stuk van haar halster aan de klip van de deur.....
Als je er op zo'n moment niet bij bent, blijven ze doorhangen en in het ergste geval glijden ze met de benen weg en hangen ze dus op hun keel op de rand van de deur....
Brrr.... ;( En dan kan je wel raden wat er gebeurd...

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:30

mijn weide pony heeft altijd een halster om !
nou ik het verhaal heb gelezen schrik ik wel !
gelukkig kan mijn pony haast niet vast komen te zitten,
en ze staat bij mijn oma en mijn oma merkt gelukkig alles !
er is altijd wel iemand duss ..
maar vind het toch wel griezelig ook al breekt ie van mij wel eens uit
en dat ie daarom een halster om moet voor geval van nood ,
maar als ik dit hoor , |(

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:30

Hier staan ze nooit met halster. Heb het 1 keer meegemaakt dat er 1 is blijven hangen in de stal, heeft het wel overleefd omdat er iemand aanwezig was maar was dat niet het geval geweest dan was hij er niet meer geweest.

In het land hebben ze het ook niet om, ze kunnen hier (en doen ze ook vaak) schuren aan de bakrand waar ze achter kunnen blijven hangen. En inderdaad het oortjes krabben. Daarbij vreet mijn shetlander de halsters toch van de kop van de andere af dus zoveel zin heeft het niet :+

Nee geen halsters hier, alleen vliegenkappen.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:33

Ja vliegenkap is 1 klittenbandje en die dingen scheuren wel....

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:37

Hier ook geen halsters. Niet op stal, niet in de wei. Ik gebruik alleen een halster als ze in de trailer moeten.