Help geen enkel zadel past goed op mijn pony!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ididit

Re: Help geen enkel zadel past goed op mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:19

Ik heb qua zadels niet zo heel veel verstand ervan, maar ik zie wel dat je paardje nog jong is. 2005 las ik in je profiel, dus 4 jaar? Dat paardje zal nog best wat groeien en bijtrekken en dan zal hij ook minder overbouwd zijn (wat ik op de foto al niet heel schrikbarend vind). Die van mij was veel erger overbouwd toen ik haar kocht (was 5 jaar) en die is met iets meer dan een jaar, met spieropbouw aan longe en onder het zadel en lekker veel weidegang, helemaal recht getrokken.

Ik zou omdat het lichaam nog zo veranderd misschien ook eerst gaan voor een boomloos zadel en niet een duur zadel laten aanmeten. Je paardje gaat de komende 2/3 jaar nog gigantisch veranderen :j Een goed zadel is natuurlijk een must, maar ik denk dat als je paardje uitgegroeid is het een stuk makkelijker is om een (boom)zadel passend te krijgen...

Succes!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 11:54

Bedankt voor jullie reacties allemaal!

Ik heb er inderdaad ook een beetje schrik voor dat meneer toch nog van boommaat gaat veranderen. Dat blijven paarden volgens mij ook wel doen, dus wat dat betreft gaat de voorkeur zeker uit naar boomloos. Ik hoop dat het testzadel (BF london) er snel is, ik hoor er niks meer van..

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:04

Barefoot was niks voor mij. Ik heb nu een equestor met verstelbare boom, helaas worden die niet meer gemaakt (wel zonder verstelbare boom). Je zo wel een emailtje naar equestor kunnen sturen om te kijken wat zij zeggen.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 07:47

Link naar test van boomloze zadels: http://www.flexiblesaddle.com/pdf/CavalloTest.pdf (deze link staat ook op de site van Green Distance).

Op de site van Trekker heb ik gezien dat je ook losse dunnere (en dikkere) kussens kunt kopen. Heeft iemand dit? Waarom wel/niet ? Ik denk dat het voor je eigen balans en voor de breedte van je zit wel fijner is... Maar heeft iemand hier ervaring mee?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 07:56

laura1986 schreef:
Link naar test van boomloze zadels: http://www.flexiblesaddle.com/pdf/CavalloTest.pdf (deze link staat ook op de site van Green Distance).

Op de site van Trekker heb ik gezien dat je ook losse dunnere (en dikkere) kussens kunt kopen. Heeft iemand dit? Waarom wel/niet ? Ik denk dat het voor je eigen balans en voor de breedte van je zit wel fijner is... Maar heeft iemand hier ervaring mee?

Ik meen dat er standaard de 6 cm. kussens onder zitten en dat je daarnaast voor 9 cm. dikke kussens kunt kiezen?!
Weet niet of er nog dunnere zijn maar dan moet je mss ook een speciale boomloze pad eronder gebruiken?

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 12:17

Standaard schijnt 4 cm te zijn, dun is 2 cm en dik is 6. Ik vond de standaard kussens al erg dik lijken, maar dit moet dus 4 cm zijn.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 12:50

^) -:(- %) zadels :(

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:57

laura1986 schreef:
Standaard schijnt 4 cm te zijn, dun is 2 cm en dik is 6. Ik vond de standaard kussens al erg dik lijken, maar dit moet dus 4 cm zijn.

Ik heb ze ff opgemeten. De kussens over de lengte zijn bij mij toch 6 cm. dik. De kussens ter hoogte van de kniewrongen zijn iets dunner.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 13:08

Op de site staat : An der Unterseite hat er 4 cm dicke, per Klett abnehmbare Trachten. Ebenfalls erhältlich: Trachten in 6 cm Stärke sowie 2 cm Stärke. (http://www.baumloser-sattel.de/proendurance.html)
Maar dat klopt dus blijkbaar niet?

Nog dikkere kussens lijken me een ramp.. Je zwaartepunt gaat steeds verder omhoog. Lekker breed en wiebelig...

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 07:36

Citaat:
Nog dikkere kussens lijken me een ramp.. Je zwaartepunt gaat steeds verder omhoog. Lekker breed en wiebelig...

Is wss voor paarden met een wat hoger liggende ruggengraat.
Het zadel zakt natuurlijk ook wat in hè, als je er op gaat zitten ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 09:08

Ach als je kijkt naar hoe dik de kussens onder een boomzadel zijn , en dan ook nog die boom en alles ertussen....dan valt het nog wel mee met het hoog zitten :)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 10:16

:\ Ik vond het echt super hoog zitten.. Dat is opzich geen onoverkomelijk probleem, maar dat i.c.m. de echt brede zit, gaf het mij niet bepaald een fijn / veilig gevoel.

Ik hoop dat het een beetje opschiet met het HM (test)zadel...

Het is zulk mooi weer, ik wil rijden!!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:09

Ik hou er ook niet van hoor , dat hoge zitten ;)

Ben wel bang dat dat met de HM ook wel een beetje is....ben erg benieuwd wat je daarvan zult vinden :)

Is het al gelukt om een testzadel ervan te bespreken ?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 12:28

Ik heb er eigenlijk niet zo over nagedacht bij dit zadel of ik hoog zit. Tis me ook niet opgevallen.
Ik weet wel dat mijn Wintec Wide hoger zat, ook anders, meer in A-vorm.