Hulsebos slecht ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 07:03

KarinvdM schreef:
Jan Hulsebos heeft bij mij nog nooit een zadel scheef opgevuld omdat mij paard opdat moment scheef was. :n Hij zegt dan dat ik mijn paard recht moet richten en ervoor moet zorgen dat ik midden boven mijn paard blijf zitten en dat scheef vullen absoluut niet de oplossing is.
Ook heeft hij me toen ik een ander paard kocht prima geadviseerd over een ander zadel omdat ik op mijn WB4 de ruime draf van mijn paard niet zo goed kon volgen. Daarom heb ik nu een Dynamic3, deze heeft een minder diepe zit.

Dat zeiden ze dus ook al toen ze bij mij waren voor het opmeten. Veel mensen hebben niet in de gaten dat zij misschien zelf wel scheef zitten, ja tegen scheef zittende mensen kan Hulsebos geen zadels maken. Hij vertelde me bijvoorbeeld dat hij eens bij een ontevreden klant was geweest omdat het zadel scheef was, maar dat mevrouw zelf met 2 gaten verschil reed.
Daarnaast, wees ook kritisch op jezelf naar je paard toe. Veel paarden hebben een 'mindere' kant, maar het is dus de kunst om zo te rijden dat je paard op twee kanten gelijk is. Zolang je dat niet goed voor elkaar hebt, kan je alle zadels van de wereld erop leggen.

Ben het dus met je eens Karin, denk gewoon dat het de kunst is om kritisch te zijn op jezelf en snel maatregelen nemen als het toch dreigt mis te gaan.

Ik wil trouwens niet beweren dat iedereen met een slechte ervaring ook zelf scheef zit of een scheef paard heeft.

CoriienRN

Re: Hulsebos slecht ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 07:34

Ik ga ze eind april laten komen :j voor een spring zadel ben echt benieuwd :)

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 07:55

WolinLotte schreef:
Beetje kort door de bocht flugeltje!! Tegenwoordig weet "iedereen" veel en is het lastig inschatten wie je nu moet geloven met zijn opgedane kennis.. Tuurlijk kunnen mensen zich er ook in gaan verdiepen, ik vind ook dat dat in paardenvoeten moet en hoefbeslag... Maar je gaat ook uit van de expertise van de professional en dat weet je niet van te voren, je kan vragen stellen en om uitleg vragen, maar dan kan het achteraf tegen vallen.

Ik vind bijvoorbeeld dat teveel zadelmakers niet kijken naar hoe het paard loopt en hoe de bespiering is (hoe scheef het paard is) en vullen domweg hier een zadel naar op, wat mensen niet beseffen is dat het niet de bedoeling is om je zadel naar de scheefheid van je paard te verbouwen, je probeert immers je paard zo trainen dat het meer symmetrisch wordt. Met een opgevuld zadel kan je nooit bespiering bij trainen etc. Hulsebos vond ik hierin ook ernstig te kort in schieten, maar dit is ook pas achteraf, aangezien ik nu een andere zadelmaker heb.

Verdieping is super, maar een zadelmaker die weet waar hij mee bezig is en zijn kennis up to date heeft en naar het paard in zijn geheel kijkt en de ruiter (goh holle rug.. niet verstandig denk ik zo'n diepe zit), is nog beter.

kort door de bocht..vind ik niet..
Als je er zelf sjoemel van hebt kun je pas bepalen of een zadelmaker goed is.. van alle zadelmakers die bij mij geweest zijn zat er 1 echt goede tussen. Die me idd voor het opvullen laat rijden met mijn zadel en ook na het rijden. En die mijn zadel goed opvult, maar als ik me er zelf niet zo in verdiept had, dan had ik dat niet geweten en had nog steeds 1 van de slechtere zadelmakers mijn zadel opgevuld.

Dat scheef opvullen ben ik het totaal niet mee eens, als je zadel scheef is, krijg je je paard nooit recht en waarom hij geen bespiering op kan bouwen als hij opgevuld is begrijp ik al helemaal niet...
Met dat beslag idd vind ik wel heel belangrijk en moet je idd ook veel vanaf weten en er zijn idd te weinig mensen die zich goed verdiepen in deze zaken..

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 07:57

Maar goed als jij je zadel scheef op je paard laat liggen, en scheef op vult heeft het toch geen zin?

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 07:59

CoriienRN schreef:
Maar goed als jij je zadel scheef op je paard laat liggen, en scheef op vult heeft het toch geen zin?

idd, als je zadel scheef is..zit jij ook scheef en heeft je paard zeker geen kans op spieren op te bouwen en wordt alleen maar schever.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 08:10

Mijn ervaring is ook positief!
Heb een 2e hands zadel gekocht, ziet er nog super uit! En tsja het is ook maar net hoe je er zelf mee omgaat!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 08:14

flugeltje schreef:
Als je er zelf sjoemel van hebt kun je pas bepalen of een zadelmaker goed is.. van alle zadelmakers die bij mij geweest zijn zat er 1 echt goede tussen. Die me idd voor het opvullen laat rijden met mijn zadel en ook na het rijden. En die mijn zadel goed opvult, maar als ik me er zelf niet zo in verdiept had, dan had ik dat niet geweten en had nog steeds 1 van de slechtere zadelmakers mijn zadel opgevuld.

Dat scheef opvullen ben ik het totaal niet mee eens, als je zadel scheef is, krijg je je paard nooit recht en waarom hij geen bespiering op kan bouwen als hij opgevuld is begrijp ik al helemaal niet...
Met dat beslag idd vind ik wel heel belangrijk en moet je idd ook veel vanaf weten en er zijn idd te weinig mensen die zich goed verdiepen in deze zaken..

Vind dat juist een beetje kort door de bocht. Je "huurt" toch iemand omdat je verwacht dat diegene er verstand van heeft? Je gaat naar de huisarts omdat hij er meer van weet. In jouw geval moet je dus eerst een cursus ziektes gedaan hebben, zodat je er zelf verstand van hebt, voordat je naar de huisarts gaat?

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 08:16

Vraag heeft iemand hier een springzadel?

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 08:20

Tja, ik heb er zelf geen ervaring mee maar hier op stal zijn er wel een aantal mensen met Hulsebos. Die zijn er zelf echt super te spreken over, en zeggen zelf ook dat ze even slikte toen ze een aantal slechte verhalen hoorden. Bij mensen is het alleen vaak zo dat de slechte verhalen het meeste opvallen.
Ik ken ook iemand met slechte verhalen over hulsebos, dit probleem was echter super opgelost, volgensmij had ze een heel nieuw door de eigenaar zelf aangemeten zadel gekregen. (maar dat kan ik mis hebben)

psst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 08:23

Ik heb mijn Hulsebos van mijn vorige paard aan laten passen op mijn Haf, hij ligt als een huis! Ben er helemaal blij mee :) Ze hadden hem mee genomen om aan te passen en bij aflevering hebben ze nog eens goed gekeken en moest ik er ook mee rijden. Ik vind de service top!

Verder ga ik helemaal mee met KvdM en Wanted :)

texelseJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 08:27

hier een dik tevreden klant van hulsebos, zowel over de geleverde materialen, als de service. Enige minpuntje dat hij vaak veel later komt dan afgesproken (bijv. een uur later), maar daar staat tegenover dat het werk prima is, dus dan nemen we dat te laat komen gewoon voor lief. Als hij bij ons dan een keertje langer bezig is, ben ik ook blij dat het werk toch netjes afgemaakt wordt en niet later, of afgeraffeld, omdat hij naar de volgende afspraak moet.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 08:35

CoriienRN schreef:

Ja ik, maar ik kan hem niet meer gebruiken omdat hij na het opvullen van Hulsebos (2x geprobeerd) niet meer op mijn pony past :D

Nieuw aan laten meten, een half jaartje mee gereden.

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 08:35

Wij hebben een zadel voor onze merrie gekocht. Vroeger werden de zadels door hulsebosch zelf gemaakt. Nu kwamen ze legden er verschillende zadels op . Eentje zat goed volgens hun. Onze merrie reageerde na 2 weken enorm op het zadel trappen bij aansingelen. Hulsebosch laten komen en natuurlijk lag het aan ons paard. DA er bij niets te zien alleen drukplekken van het zadel 6 weken niet rijden. Hulsebosch erbij. Paard was scheef. (goh dat hoor ik meer hier standaard antwoord dus) Fysio er bij en na 2 x zei die met dit paard is echt niets mis. Toen dochter er vanaf was gelancheerd heb ik ze opgebeld. We hebben paard en kind in de auto/trailer gedaan en zijn naar ze toe gegaan. 4 zadels hadden ze en op die van ons reageerde ze heel erg. Dus hun conclusie verkeerd zadel (goh dat wisten wij al maanden) En tot mijn verbazing wordt er een zadel uit de winkel gehaald. De zadels worden niet meer zelf gemaakt. Ze krijgen ze kant en klaar aangeleverd en maken ze dan zoals jij dat wilt. Hierna hadden we nog steeds problemen met dat zadel dus weer gebeld en rot behandeld. Heb zadel verkocht voor ons nooit meer zo'n (niet zelf gemaakt) zadel.
Hebben een daaleman zadel en die is helemaal met de hand gemaakt. Konden het ook zien. Helemaal opmaat van paard en ruiter, echt vakwerk. heb het zadel al 10 jaar en is nog steeds perfeckt. Hulsebosch maakt ze dus niet zelf maar vermaakt ze dat is wel wat anders.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:23

De meningen verschillen dus erg :) gelukkig is dat met alles..

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:21

riona schreef:
Wij hebben een zadel voor onze merrie gekocht. Vroeger werden de zadels door hulsebosch zelf gemaakt. Nu kwamen ze legden er verschillende zadels op . Eentje zat goed volgens hun. Onze merrie reageerde na 2 weken enorm op het zadel trappen bij aansingelen. Hulsebosch laten komen en natuurlijk lag het aan ons paard. DA er bij niets te zien alleen drukplekken van het zadel 6 weken niet rijden. Hulsebosch erbij. Paard was scheef. (goh dat hoor ik meer hier standaard antwoord dus) Fysio er bij en na 2 x zei die met dit paard is echt niets mis. Toen dochter er vanaf was gelancheerd heb ik ze opgebeld. We hebben paard en kind in de auto/trailer gedaan en zijn naar ze toe gegaan. 4 zadels hadden ze en op die van ons reageerde ze heel erg. Dus hun conclusie verkeerd zadel (goh dat wisten wij al maanden) En tot mijn verbazing wordt er een zadel uit de winkel gehaald. De zadels worden niet meer zelf gemaakt. Ze krijgen ze kant en klaar aangeleverd en maken ze dan zoals jij dat wilt. Hierna hadden we nog steeds problemen met dat zadel dus weer gebeld en rot behandeld. Heb zadel verkocht voor ons nooit meer zo'n (niet zelf gemaakt) zadel.
Hebben een daaleman zadel en die is helemaal met de hand gemaakt. Konden het ook zien. Helemaal opmaat van paard en ruiter, echt vakwerk. heb het zadel al 10 jaar en is nog steeds perfeckt. Hulsebosch maakt ze dus niet zelf maar vermaakt ze dat is wel wat anders.

De zadels worden wél zelf gemaakt. Ze hebben ook een groot aantal leen en paszadels, maar als je een nieuw zadel besteld wordt hij op maat gemaakt. Waarom zou het anders zolang wachten zijn op je nieuwe zadel :?

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:08

Hulsebos kan inderdaad de zadels niet compleet op maat maken. Simpelweg omdat ze daar de methodes, mensen en spullen niet voor hebben. Ze hebben een aantal standaardbomen, daar houdt het mee op.
Niet compleet maatwerk dus.
Komt direct van insiders (mensen die daar gewerkt hebben en al die zadels in elkaar hebben gezet).

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:27

#Ymke# schreef:
flugeltje schreef:

Vind dat juist een beetje kort door de bocht. Je "huurt" toch iemand omdat je verwacht dat diegene er verstand van heeft? Je gaat naar de huisarts omdat hij er meer van weet. In jouw geval moet je dus eerst een cursus ziektes gedaan hebben, zodat je er zelf verstand van hebt, voordat je naar de huisarts gaat?

In elk "vak" wat er bestaat, zijn er goede en minder goede of zelfs slechte mensen, dus ik nooit zomaar van iemand zijn menig uit. Ook niet van een huisarts, ook die kan het fout hebben. Ik ga altijd op mijn gevoel af, als mijn gevoel niet goed is laat ik het altijd checken en ik heb dan ook vaak gelijk..

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:38

Als ik naar de huisarts ga en die zegt jij hebt dit of dat, ga je daar toch van uit? Als je alles zelf moet checken heb je echt geen leven (meer).
Zo is het ook met een zadelmaker, als hij zegt dat het goed is, moet je er vanuit kunnen gaan dat het goed is! Dat laatste is bij hulsebos dus niet het geval, wat betekend dat hij imo niet geschikt is om zadels af te meten/te leveren of iets wat er op lijkt. Zijn functie is mensen adviseren die er geen ballen verstand van hebben, daar word hij voor betaald. Als je een zadelmaker niet kunt vertrouwen of een zadel goed is, schiet hij te kort in zijn functie. Als ik dat doe word ik op m'n vingers getikt, maar blijkbaar komt hij er ongestraft meeweg want iedereen vind het heel normaal dat je zelf alles nog 10x moet checken!

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:39

CoriienRN schreef:

Ja ik heb een springzadel, ik heb er alleen nog bijna niet mee gesprongen :+
ik wilde eigenlijk een VZ zadel (voor recreatief gebruik en af en toe een sprongetje) maar dat zat voor geen meter. Ik heb nogal lange benen en dat werkte dus niet, toen een springzadel geprobeerd en dat zat wel heerlijk.

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:02

sjaantje je hebt gelijk hoor. De zadels komen daar klaar aan en die vermaken ze naar wat je vraagt. veel mensen denken dat ze helemaal gemaakt worden dat was vroeger nu niet. Hebben ze ons laten zien en verteld. Dus absoluut geen maatwerk en waarom het zo lang duurt voordat het klaar is, denk dat dat interesant staat en dat mensen denken dat het zadel voor hun gemaakt wordt.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:16

Desalniettemin: als ik een goed zadel krijg, dan kan het mij geen hout schelen of het nou uit kant en klare onderdelen bestaat of niet.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:19

Wanted2003 schreef:
Desalniettemin: als ik een goed zadel krijg, dan kan het mij geen hout schelen of het nou uit kant en klare onderdelen bestaat of niet.

Nou, het lijkt me wel van toegevoegde waarde. Hij verkoopt z'n zadels onder het mom van "op maat gemaakt" en factureerd dus ook als "op maat gemaakt" .

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:43

Als je verschillende onderdelen tot één goed zadel vormt, is het ook op maat gemaakt. Zo zie ik het.. En factureert, tsja zo veel duurder als de andere bekende merken is HB niet.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:46

Daar zijn dan de meningen over verdeeld. Op die manier zijn er veel meer merken die op maat maken.
Ik vind H in verhouding tot kwaliteit en service duur, voor dat geld koop ik liever een ander merk.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:43

Precies #Ymke#. Waar het mis is gegaan, is dat Hulsebos ooit gezegd heeft zadels 'volledig op maat' te kunnen maken. Naar aanleiding daarvan zijn mensen met paarden met 'probleemruggen' naar ze toe gegaan, maar toen bleek dat ze helemaal niet voor elk paard een perfect passend zadel kunnen maken.

Wat overigens helemaal niet wil zeggen dat ik ze niet heerlijk vind zitten! Heb er zelf ook 2.