Wel of geen bontje onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lyonesse

Re: Wel of geen bontje onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 16:01

Ik vind het nogal een slap excuus dat iemand een bontje gebruikt omdat zn zadel te wijd is, of omdat het paard een gevoelige rug heeft. Zelfde verhaal met peesbeschermers, als je daar naar vraagt, heeft iedereen ineens een paard dat zich nog wel eens aan wil tikken, of een paard dat strijkt. Jeah right :+

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 18:45

ik snap gewoon niet dat sommige mensen niet snappen, dat een bontje je zadel krapper maakt en dat het voor de druk verdeling niets uitmaakt.
Mijn voorbeeld : ik heb 's winters van die bont gevoerde rijlaarzen, als 1e moet ik die een maat groter kopen vanwege het bont, waardoor een laars dan krapper wordt en ten 2e loop ik altijd op de buitenkant van mijn voet, maar in de bontlaarzen word dat niet anders en word de drukverdeling echt niet anders door dat bont...

En over die peeskappen..ik doe het ook, vroeger streek mijn paard , nu niet altijd meer, maar ben het gewoon liever voor, als ze der eigen een x aantikken kan je beter kappen omhebben..
Ik vind bandages meer een mode verschijnsel dan kappen ( wat is daar nou mooi aan) bandages is veel slechter..

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 18:53

Sja, er is getest dat een bontje de druk beter verdeeld dan bijv een gelpad. Die laarzen waar jij het over hebt heb ik ook, leren laarzen met bont aan de binnenkant. Als ik die aan heb en er ergens mee op druk, is dat weldegelijk beter verdeeld dan wanneer ik hetzelfde met een rubberen laars zou doen. Maat groter moeten hebben, heb ik ook geen last van gehad :Y)

Dat peesbeschermer beter zijn dan bandage's is ook niet bewezen want neopreen is warmtevasthoudend ;)

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 19:15

die kappen zijn in die zin beter dat ze klappen opvangen als ze zich aantikken en bandages niet

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 19:17

Lyonesse schreef:
Sja, er is getest dat een bontje de druk beter verdeeld dan bijv een gelpad. Die laarzen waar jij het over hebt heb ik ook, leren laarzen met bont aan de binnenkant. Als ik die aan heb en er ergens mee op druk, is dat weldegelijk beter verdeeld dan wanneer ik hetzelfde met een rubberen laars zou doen. Maat groter moeten hebben, heb ik ook geen last van gehad :Y)

Dat peesbeschermer beter zijn dan bandage's is ook niet bewezen want neopreen is warmtevasthoudend ;)

een bontje wordt vaak gebruikt als een zadel niet goed ligt ( scheef of iets dergelijks, maar dat vang je niet op met een bontje of gelpad overigens vind ik die allebei drama, zowel bontje als pad

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 19:17

ik heb crocs met (nep) bont erin en die moest ik ook echt 1 maat groter hebben :P

ik zou ook gaan voor peeskappen omdat die de tikken nog opvangen,bandages doen dat weinig tot niet

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 19:20

Snoevie schreef:
ik heb crocs met (nep) bont erin en die moest ik ook echt 1 maat groter hebben :P

ik zou ook gaan voor peeskappen omdat die de tikken nog opvangen,bandages doen dat weinig tot niet

Dat bedoel ik..

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 19:21

Lyonesse schreef:

Dan heb je vast niet dezelfde laarzen als ik :P

DearDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 19:23

dus een gelpad heeft de zelfde werking als een bontje?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 19:24

@ flugeltje: Ik heb HKM gronlands :+

DearDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 19:26

dus heeft een gelpad de zelfde werking als een bontje?

maritha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 19:27

Mijn thermo boots met bont erin heb ik geen maat groter hoeven te kopen.

Ik rijd ook met bontje, geen shabrak verder onder, dus alleen een bontje.

Volgens de manege eigenaresse maakte het niet veel uit of je er een bontje of shabrak onder gooit, want het bontje word platter, en vormt zich aan de rug en zadel. Bontje zal uiteindelijk wel iets dikker zijn maar niet veel.

Ik rijd met bontje omdat ik het mooi vind, en lekker zacht voor de rug van men paardje.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 19:53

@ maxipaxixx: Nee, een bontje verdeeld de druk beter.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:08

maritha schreef:
Mijn thermo boots met bont erin heb ik geen maat groter hoeven te kopen.

Ik rijd ook met bontje, geen shabrak verder onder, dus alleen een bontje.

Volgens de manege eigenaresse maakte het niet veel uit of je er een bontje of shabrak onder gooit, want het bontje word platter, en vormt zich aan de rug en zadel. Bontje zal uiteindelijk wel iets dikker zijn maar niet veel.

Ik rijd met bontje omdat ik het mooi vind, en lekker zacht voor de rug van men paardje.

normaal gesproken zijn de kussens van je zadel ook lekker zacht, maar alleen een bontje zonder dekje vind ik dan beter ja, maar toch is het verschil best groot hoor, tenzij je zo'n oud votje hebt, maar dan is het ook niet echt mooi

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:10

maxipaxixx schreef:
dus heeft een gelpad de zelfde werking als een bontje?

in principe wel, alleen schijnt de drukverdeling ( wat helemaal niet nodig is met een goed zadel) beter te zijn met bontje, nou het knelt alleen zijn schoft af bij beide dingen..

DearDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:39

dus als je moet kiezen tussen een gelpad en een bontje...wat is dan het beste?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:45

Bontje dus

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:49

geen van beide..gewoon een goed passend zadel..

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:51

:))

Loukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 09:36

Ik reed met mijn vorige paard altijd met een bontje (echt lamsvel) ONDER het schabrak.
Dus direct op de huid.

Nu gebruik ik de bontjes tussen het zadel en schabrak. Heeft eigenlijk geen nut, ik weet het. Het is een idee wat tussen mijn oren zit denk ik, voor het opvangen van eventuele onelegante bewegingen in het zadel ;)
Ik gebruik ook nog vaak dikke dekjes, dus het is eigenlijk onzin.

Maar zelfs met een bontje en een dekje past mijn zadel nog goed.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 10:43

Gelukkig zijn hier ook mensen die eerlijk toegeven dat ze een bontje gebruiken alleen omdat ze het mooi vinden.
Als een manegeeigenares tegen mij zegt dat het geen kwaad kan om een bontje eronder te doen dan trek ik mij er niets van aan, mijn zadelmaker (een goeie) zegt dat het alleen maar slechter voor de rug is bij een goed passend zadel omdat het het zadel krapper maakt en gaat knellen, misschien merk je de eerste tijd niets maar op den duur krijgt je paard er wel rugproblemen door.
Over bandages, dat is ook alleen maar voor de show, uit een test is gebleken dat de temperatuur onder die bandages veel te hoog wordt wat ook niet bevordelijk is, het heeft totaal geen nut want het vangt de klappen niet op, peesbeschermers zijn dan altijd nog beter, die vangen wel de klappen op en gaan minder broeien.

Inge_Tyara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 18:24

geen bondje, zoals jij het zelf al zegt, het is meer een uit de hand gelopen mode verschijsel. Een bondje is alleen nodig om het zadel te corrigeren. Zelf vind ik het wel mooi staan, alleen het zadel moet er wel beter van gaan liggen! Anders verziek je de rug van je paard!!! |(

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 18:28

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 07-03-24 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:11

merel_gomez schreef:
intressante dit, ik zie toch vaak ook de bekende ruiters met bontjes en geld pads rijden.

ja... en...?? geven die altijd het goede voorbeeld dan ??

ouwerakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:13

geen bontje onder het zadel doen,
bontjes zijn alleen nodig, als correctie om het zadel goed te leggen, anders niet!