Scherper bit, opties?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Re: Scherper bit, opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 18:58

Tot nu toe wel. Maar dat is dus nog maar zelden aan de orde geweest, omdat ik niet meer veel op ander terrein ben geweest.
Mijn paard is professioneel ingereden zonder gesloten deuren. Ik heb alles gezien, van de eerste keer longeren tot de eerste keer erop tot de eerste keer galop en ga zo maar verder. Op dat vlak is het nooit fout gegaan. Wat ik wel heb gehoord, is dat hij vroeger enkele traumatische ervaringen heeft meegemaakt die duidelijk zijn schrikgedrag in de hand hebben gewerkt. En dat knopje draai je niet zomaar om Knipoog Wat we nu kunnen is imo al heel wat, als ik het vergelijk met wat hij kon toen hij hier aankwam. De enige problemen zijn er nu dus nog op vreemd terrein. Maar de pelham is daar een goed hulpmiddel voor.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 19:11

Misschien toch ook maar eens proberen. Kennis van me heeft op buitenrit voor de zekerheid ook een pelham, alleen zaterdag vergat ze teugel nr. twee erbij te pakken, toen paardje bokkend wegrende. Die is dus in de brandnetels beland.
Zij heeft een dubbelgebroken, is vriendelijker dan stang of enkelgebroken, lijkt me.

Waarom mijn Es zo'n paniekhaas is weet ik niet, heb haar nog niet zo lang, vorige eigenaresse had haar 7 jaar, bij haar schoot ze de eerste jaren ook zo enorm in de stress als er even iets anders is dan anders. ze is nu 15, dus 't zal wel wat beter worden naarmate ze hier langer is, maar helemaal over gaat het niet meer, denk ik. Verder is ze heel groot voor een IJslander, boven de 1.45 in elk geval, en beresterk. Die keer dat ze er vandoor ging had ik geen enkele grip op haar. Eng!!!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 19:17

Een gebroken pelham (enkel of dubbel) is absoluut NIET vriendelijk. Een ongebroken wel. Uitleg lees je eerder in dit topic.

Naooom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 19:19

Ehm , misschien een pessoabit enkel gebroken ?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 20:11

Pessoa heeft geen kinketting, dat vind ik ook het bezwaar van de mylercombinatie. Die geeft wel druk op de neus en achter de oren, alvorens het bit in gaat werken.

Ongebroken, pakken ze dat niet sneller vast?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 20:13

Ongebroken pakken ze juist niet vast.

Naooom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 20:15

mijn pony pakte eerder ook het bit tussen de tanden en toen kreeg ik een bit met van die rolletjes er om heen die werd mij toen geadviseerd. Het hielp wel, maar daarna ben ik toch over gestapt op pessoa enkelgebroken