Wat een bit en bijzetten met de ademhaling van je paard doet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

smurf1988

Re: Wat een bit en bijzetten met de ademhaling van je paard doet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:35

suleilitha schreef:
Citaat:
Wat een onzin, ken jij iemand uit je naaste omgeving die het voor elkaar heeft gekregen een neusbot te breken? Ik durf te wedden van niet, wat het is volstrekt onmogelijk.

Duuh, recent een schedel van gezien en die kwam niet uit het museum maar was meegebracht door de instructeur. Het was al bekend dat het bot stuk was door een hackamore en toen het paard werd geslacht, heeft de instructeur de schedel gevraagd en trouwens ook gekregen.

Eerst zien dan geloven Knipoog Wil trouwens niet beweren dat het niet kan, alleen dan moet je wel een erg ruige hand hebben en de hackamore totaal verkeerd opgehangen hebben. Een hackamore dat op je juiste hoogte hangt kan geen neusbot breken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:47

Ik héb het gezien en het kwam van een hackamore, Nu zal ik niet zeggen dat die correct was aangebracht maar je ziet dan wel dat als je het verkeerd aanbrengt je wel je paard de dood in jaagt.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:07

Visconti, eerst zeg je 'dat is volstrekt onmogelijk' en vlak daarna, 'ik zeg niet dat het niet kan' dat spreekt elkaar behoorlijk tegen. Ik sta aan niemands 'kant' maar dat is wel een puntje van aandacht Knipoog

Ik word een beetje moe van bitloze-extremisten (dus niet de bitloze ruiters die lekker bitloos rijden en er niet mee te koop lopen, ik roep toch ook niet tegen iedereen dat ik vaak MET bit rij, lekker interessant) die iedereen koste wat kost wil bekeren, echt waar jehova-getuigen zijn er niets bij (met alle respect, maar liep laatst een topic over). Ik hoef niet bekeerd te worden of iemand te bekeren (zoals een irritante poster maar bleeef roepen dat ze niet overtuigt was), ik HEB al gezond verstand laat me mijn eigen keuzes maken!!
Om maar terug te komen ontopic, hetzelfde geld voor de openingspost, ik vind het interessant om over dit soort dingen te lezen, maar dan het liefst een beetje objectief!! En zo niet dan iig wetenschappelijk bewezen of iets wat in de buurt komt....

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:14

Visconti schreef:
Wil trouwens niet beweren dat het niet kan

Ik wel hoor, met overtuiging zelfs. Het kan niet. Als dit onzinverhaal blijft opduiken ga ik op een dag echt eens een verse slachtkop halen op een fotoreportage te maken.
@suleilitha, er zijn tal van omstandigheden te bedenken waardoor het lijkt dat dat neusbeen door een hackamore gebroken is. Verder kan je ook best wel een oude breuk herbreken, zoals je dat ook met een bit en een kaakbeen kan. Eveneens héél erg zeldzaam..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:18

Moet je wel een slachtkop hebben van een paard waarvan ze bij het leven al hadden geconstateerd dat de neus kapot was geramd met een hackamore, Bandida. Het kan zeer zeker wel. Ik snap niet hoe jij erbij komt dat het niet kan want je hebt de "slachtkop" die ik heb gezien, niet gezien en bovendien ken je de man niet die het meebracht en de eigenaren ook niet. Je doet gewoon voorkomen of ik het uit mijn dikke duim zuig en laat dat nou net niet zo zijn.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:21

suleilitha schreef:
Moet je wel een slachtkop hebben van een paard waarvan ze bij het leven al hadden geconstateerd dat de neus kapot was geramd met een hackamore, Bandida.

Neenee, ik bedoel gewoon een verse kop, onbeschadigd, en daar eens mee proberen het neusbeen te breken met een hackamore. Ik verzeker je dat je daar zelfs aan het tipje van het been een voorhamer voor nodig hebt.
En neen, ik beweer niet dat je wat uit je duim zuigt, ik ga er van uit dat ze je wat laten zien hebben wat fout geïnterpreteerd is.
En eigenlijk is dit allemaal off-topic. Het ging toch over ademhaling niet?
In dat opzicht zie ik de link met bitloos eigenlijk niet zo goed. Een bitloos paard wat zo in de krul loopt piept toch even hard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:23

Hoezo fout geinterpreteerd??? Stuk is stuk, hoor.
Je redt het niet om een dooie kop te breken met een hackamore, want je hebt niet 1 pk ter beschikking wat een paard wel heeft die er ktttsjinngggggggggg mee wordt afgestraft.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:29

Wij traditionals zijn echt evil........wij zouden berecht moeten worden Clown
Levenslang het gevang in (wel met een stuk ijzer in je mond) Koe

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:33

suleilitha schreef:
Hoezo fout geinterpreteerd??? Stuk is stuk, hoor.
Je redt het niet om een dooie kop te breken met een hackamore, want je hebt niet 1 pk ter beschikking wat een paard wel heeft die er ktttsjinngggggggggg mee wordt afgestraft.

Nee denk ik ook niet dat je dat redt. Begrijp ik je ergens verkeerd?
En die 1pk hangt aan twee mensenarmen toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:37

Ja en wat denk je wat de hefboomwerking er nog even toe doet? Die is niet gering!!! Moet er wel bijzetten dat de mens van dit paard aan beide armpies moest worden behandeld door de fysio.

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:41

Gezellige discussie hier Tong uitsteken . Maar op zich is het filmpje toch best interessant? Ik zou naar aanleiding van het filmpje in elk geval wel geinteresseerd zijn in wat er bij een degelijk uitgevoerd onderzoek aan het licht zou komen. Maar ik zat er nog even over na te denken en bedacht de volgende theorie. Ik neem voor het gemak even aan dat een paard niet kan slikken en ademhalen tegelijk. Het lijkt mij niet dat als een paard alleen iets in zijn mond heeft, hij dan gelijk niet meer kan ademhalen, want dan wordt grazen volgens mij ook een beetje lastig. Maar zou het dan niet zo kunnen zijn dat als een paard een bit in zijn mond heeft, hij meer speeksel aan gaat maken? (Dat doen ze nl ook automatisch als er eten in de mond zit) En als een paard meer speeksel aanmaakt, dan moet hij ook vaker slikken en dan zou het paard dus minder regelmatig kunnen ademhalen. Hij kan ook niet slikken; dan gaan ze dus schuimen. (Als je het op deze manier bekijkt zou dat inderdaad wenselijk zijn/lijken) De vraag is dan of het echt erg is dat het paard minder regelmatig adem kan halen. Misschien valt dat allemaal best mee als het paard een goede conditie heeft.
Nogmaals, het is maar een theorie en ik heb geen idee of het waar is, maar ik zou héél graag een goed onderzoek hierover willen lezen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:43

suleilitha schreef:
Je ziet van die mensen die alles vervloeken wat met een bit heeft te maken. Ondertussen nemen ze wel hun halve huishouding mee op de rug en kont van hun paard. (bed, tent, halve keuken) en dan vraag ik me af, hoe diervriendelijk dat dan wel niet is. Ach, hoe maak je van een mug een olifant?

ROFL Geweldig!!!! En o zo waar... heb daar al menig fotobewijs van gezien hier op Bokt. Over het filmpje; wat mij betreft het zoveelste subjectieve, nietszeggende fimpje van Ts die wat dropt en vervolgens zelf niet meer van zich laat horen.
Zoals ik het in een ander topic al noemde; ZEEMEEUWENMENTALITEIT; krijsend aan komen vliegen, alles eronder schijten om vervolgens weer door te vliegen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:44

Blijft t voor mij een raadsel hoe paarden meesters zijn in gras vreten met een bit in.

@ Kymalin, Pipo de Clown en Mamaloe hadden een toch wat vriendelijker manier van landlopen, die smeten alles in de wagen met Nononono ervoor.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-08 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:44

Nee inderdaad, die is niet gering, maar lang niet genoeg om een normaal neusbeen te breken. 'Naar mijn mening' voorlopig, maar als ik tijd heb zoek ik wel eens wat cijfers uit, we zijn nl. niet de eersten die zich hier vragen over stellen Knipoog

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:49

HELder schreef:
De vraag is dan of het echt erg is dat het paard minder regelmatig adem kan halen.

Dat lijkt me toch echt wel. Hoe kan je nu een topprestatie verwachten met een verstoorde ademhaling? En een verstoorde ademhaling moet toch ook voor stress zorgen.
De relatie met het bit is me niet duidelijk, maar dat dat bij een verkeerde halshouding gebeurt is iets wat iedereen, gewoon zonder microfoon, kan zien.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:50

suleilitha schreef:
Blijft t voor mij een raadsel hoe paarden meesters zijn in gras vreten met een bit in.

@ Kymalin, Pipo de Clown en Mamaloe hadden een toch wat vriendelijker manier van landlopen, die smeten alles in de wagen met Nononono ervoor.

Nee is ook niet vriendelijk want Nononono had een bit in..... Clown En met een btje pech ook nog ijzers onder.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:52

Ik vind arabesk moedig... Die blijft streven om 'haar' goede doel werkelijheid te zien worden... Maar het lukt precies niet...
Wel schattig Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:52

O god Eshter, hebben we dat weer Haha! en zo geraakten we toch weer on topic, namelijk bij het bit.

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:54

@ Bandida: ja ik denk het eigenlijk ook. Maar als een paard niet slikt en dus gaat schuimen, dan zou hij misschien wel gewoon kunnen ademen.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:56

HELder schreef:
@ Bandida: ja ik denk het eigenlijk ook. Maar als een paard niet slikt en dus gaat schuimen, dan zou hij misschien wel gewoon kunnen ademen.

Een paard ademt toch door de neus...

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:57

suleilitha schreef:

Was die eerste zin voor mij bedoeld? Maar dat is dan toch helemaal niet zo raar lijkt mij? Als ze gewoon nog kunnen kauwen, kunnen ze toch ook gras eten?

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:58

@Lindake: ja dat klopt, maar als het paard slikt dan sluit de huig zich. En kan hij dus op dat moment even geen adem halen. Probeer het zelf maar eens!
Laatst bijgewerkt door HELder op 11-11-08 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:58

Ik ben onvolledig geweest, sollieeee..... vul nog even aan dat ze tijdens het eten ook gewoon doorademen. Verder werd er gesteld dat ze met een bit schuimen omdat ze dat niet kunnen doorslikken maar ook dat is nonsens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:00

HELder schreef:
@Lindake: ja dat klopt, maar als het paard slikt dan sluit de huig zich. En kan hij dus op dat moment even geen adem halen. Probeer het zelf maar eens!

Ja, en wat wil je daarmee zeggen, dat paarden niet kunnen lopen en slikken tegelijk?? Iemand die hardloopt zal onderweg ook moeten slikken, net als een wielrenner of wat dan ook. Het gaat alweer nergens over.

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:02

suleilitha schreef:
Ik ben onvolledig geweest, sollieeee..... vul nog even aan dat ze tijdens het eten ook gewoon doorademen. Verder werd er gesteld dat ze met een bit schuimen omdat ze dat niet kunnen doorslikken maar ook dat is nonsens.

Geeft niet Knipoog Maar ik zei ook al dat ze tijdens het eten ook moeten kunnen ademem (wordt een beetje lastig anders), maar ik heb het puur over het moment van slikken. En ik bedoelde ook niet dat ze met een bit in niet kúnnen slikken, maar dat in sommige gevallen minder vaak doen, omdat ze lucht nodig hebben tijdens het werken (en dat kan dan niet als ze constant aan het slikken zijn). Ik bedoel niet dat ze helemaal niet meer slikken, maar misschien minder vaak.
Nogmaals, ik zie dit niet als de waarheid ofzo; het is gewoon maar een theorie Tong uitsteken