[WN] De boom van een zadelmarkt western

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

alyel

Re: De boom van een zadelmarkt western

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:07

Kwalitatief gezien zal een zadel van 300 euro wel minder zijn dan eentje van 1500 euro. Maar uit mijn vorig postje bleek dat ook dure zadels echt niet inorde kunnen zijn, terwijl je wel van die veronderstelling uitgaat, omdat het tenslotte een duur zadel is... Het probleem is echter dat niemand een zadel dat veel gekost heeft uit mekaar gaat halen,maar een goedkoper wel (met dan de -vaak gegronde- commentaar).

Ik denk niet da je je enkel op de prijs kan baseren.

Het beste is nog altijd een zadel op maat door vakmensen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:17

Gleyla schreef:
Het beste is nog altijd een zadel op maat door vakmensen.
En wat is de definitie van 'vakmensen'?? Want ook hiervan zijn verhalen te vertellen waar de honden geen brood van lusten Verdrietig

Een zadel hoort te passen op het paard, goed te zitten voor de ruiter en bovenal veilig te zijn om op te rijden.
Het laatste mankeert het bij goedkope zadels nog wel eens aan en dat heeft alles te maken met onkunde van de makers en gebruik van inferieure/goedkope materialen.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:42

Vakmensen, dan bedoel ik mensen die echt weten waarmee ze bezig zijn. Die jarenlange ervaring hebben in een bepaald vakgebied en nog steeds up-to-date zijn...en waarover zogoed als alle mensen tevreden zijn.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:43

Je ziet gewoon het bos door de bomen niet meer. De ene zegt dit, de andere zegt dat, soms heel tegenstrijdige dingen en allemaal zijn het "vakmensen". En die hebben allemaal tevreden klanten hoor.
Er is dan ook nog eens veel concurrentie waarbij de ene vakmens zegt dat de andere vakmens er niets van kent en omgekeerd. Dan sta je daar als leek! Met je dure zadel dat vervolgens niet past... volgens de ene vakmens (want die andere waar je het gekocht hebt, volgens hem past het wel).
De enige mogelijkheid is nog zelf een cursus zadelpasser (of maker) te volgen bij een vakmens. Met het risico dat je daarna hoort: "die cursus? Dat trekt op niets!". Zucht... daar krijg je grijze haren van.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:47

Ik denk wel dat als je ergens een zadel (eventueel op maat hebt laten maken) koopt, je paard er ettelijke jaren mee heeft gedaan en er niets aan overgehouden heeft, en ook jijzelf er tevreden over bent, er wel degelijk vakmanschap is uitgevoerd op het zadel. Dan mag de concurrentie nog zo groot zijn

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:58

Er zijn heus wel van die zadels ( nu praat ik over engelse zadel)bij die wel recht zijn en goed in de vulling, je moet gewoon je ogen openhouden. En het is niet alleen zadelmarkt die ze verkoopt, dus je kunt niet een bedrijf afzeiken. Tuurlijk zit er ook een hoop scheve rotzooi tussen, zoals ik al zei je moet je ogen goed openhouden en dan zal er ook wel een zadel bijzitten wat wel recht is. Ze gaan niet zo lang mee mischien maar dat is een ander verhaal. En over die westernzadels die geen ruggegraatvrijheid hebben dat zie ik. Maar wat over een engels zadel die veel ruggegraatvrijheid heeft en je legt er een dik dekje onder en nog een een lamswollen bontje? Juist ja, hetzelfde verhaal toch?! Zal ik je vertellen dat ik een bijna nieuwe kieffer munchen vhz zadel had, en na het nakijken en behandelen van mijn paard op rugproblemen bleek dat het hele ding scheef was, de hele boom die erin zat was scheef en daardoor het hele zadel... Een kieffer van 1500 euro... !!
Dus het had niets uitgemaakt of ik dan met een zadeltje van 100 euro reed of met die kieffer hoor.

MandyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 12:30

DubbelDun: ik heb je site eens even door gelezen hier schrik ik wel van hoor ! eerst was ik van plan een wat goedkoper zadel te kopen voor het eerste jaar ( voor inrijden trouwens niet van zadelmarkt hoor ) maar nee... ik spaar lekker door tot ik een goed kwaliteits western zadel kan kopen !

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 12:34

Mijn paard is ook gewoon ingereden met dit zadelmarktzadel hoor. Nergens problemen mee.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 12:50

MandyL schreef:
DubbelDun: ik heb je site eens even door gelezen hier schrik ik wel van hoor ! eerst was ik van plan een wat goedkoper zadel te kopen voor het eerste jaar ( voor inrijden trouwens niet van zadelmarkt hoor ) maar nee... ik spaar lekker door tot ik een goed kwaliteits western zadel kan kopen !

Dank je Bloos
Al krijg ik maar één zo'n reactie per jaar dan weet ik iig dat ik het niet voor niets gedaan heb. Haha!

Overigens hoeft een zadel nog niet eens een boom te hebben om giga-scheef te zijn.
Dus ook bij boomLOOS is het uitkijken, zoals volgend voorbeeld laat zien.
Kwam net weer een boomloos Ebaytje tegen.
Op het eerste gezicht ziet ie er niet verkeerd uit.
Afbeelding

Maar als je verder gaat kijken...

Afbeelding
Dus boom of geen boom ALTIJD checken of de boel goed recht in elkaar zit.

MandyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 13:07

Volgens mij moet je wel heel veel geluk hebben wil je een écht goed zadel kopen ... Clown

wat ik me trouwens wel afvraag zadelmarkt bestaat al een behoorlijk aantal jaar en het blijft gewoon lopen...er gaan dus zoveel mensen gigantisch de mist in door daar wat te kopen..hoe kan het nou waar zijn dat er ook mensen enthousiast over zadelmarkt zijn Verward

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 13:10

ik heb ook een zadelmarktzadeltje Go jij! Go jij! Knipoog
Afbeelding
ik denk ook dat zo'n zadeltje in het klein degelijker is als in een groter formaat
verder heb ik alles vervangen aan riemen naar degelijke kunstof riemen en natuurlijk een fatsoenlijk pad en singel er aan gedaan
inmiddels zijn de kinderen te groot geworden en rijden ze nu op degelijke westernzadels, maar toen waren ze daar te klein voor

en nu gebruik ik het om een paard zadelmak te maken
het weegt niks, maar er bungelen wel beugels aan beide kanten en het paard went aan iets op zijn rug
volgens mij is dat ook het enige wat je met zo'n zadel zou kunnen doen, gebruiken als oefenzadeltje bij het inleren(zonder ruiter er op dus)

mijn echte zadels zijn behoorlijke zwaar dus dat is de volgende stap als het paard echt toe is aan gereden te worden

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 13:17

@MandyL: Dat kan diverse oorzaken hebben:
-zadel is in de kliko verdwenen en als duur leergeld afgeschreven
-zadel ligt ongebruikt ergens te liggen (door welke reden dan ook)
-zadel is doorverkocht aan een volgend 'slachtoffer'
-men rijdt echt heel weinig dus het zadel slijt echt niet
-men heeft geen verstand van slechtpassende zadels en het paard is zo lief om het niet aan te geven
-men hoort tot een heel selekt gezelschap waarbij het zadel blijkbaar goed genoeg ligt om geen problemen te geven.

Net zo goed als er elke keer weer mensen in kettingbrieven trappen en andere oplichtingspraktijken; het is de aard van het beestje om voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten en met €€-tekens in de ogen slaat het verstand wel eens op nul.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 15:18

MandyL schreef:
Volgens mij moet je wel heel veel geluk hebben wil je een écht goed zadel kopen ... Clown

wat ik me trouwens wel afvraag zadelmarkt bestaat al een behoorlijk aantal jaar en het blijft gewoon lopen...er gaan dus zoveel mensen gigantisch de mist in door daar wat te kopen..hoe kan het nou waar zijn dat er ook mensen enthousiast over zadelmarkt zijn Verward

Veel grote bedrijven, waaronder een manege hier in de buurt kopen al hun tuig daar, en daar moet zadelmarkt het van hebben. En natuurlijk van die enkeling die niet goed beseft wat de consequenties van die zadels op lange termijn zijn.

Overigens heb ik ook een foto in mijn bezit van het paard waar het zadel heeft opgelegen, en die had inderdaad een asymetrische spiervorming in de rug, wat gewoon voor een "leek" ook duidelijk te zien is. Helaas kan ik die om privacy redenen niet plaatsen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:22

Of je hebt gewoon een prima zadelmarkt zadel. Wat voor iedereen hier schijnbaar heeeeel moeilijk te geloven is.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:28

rockwitch schreef:
Of je hebt gewoon een prima zadelmarkt zadel. Wat voor iedereen hier schijnbaar heeeeel moeilijk te geloven is.

eerlijk gezegd kan ik dat pas geloven als je het zadel uit elkaar hebt gehaald en foto's hebt gemaakt van de kale boom, de ophanging (binnenwerk), de schroeven.. Kortom het geheel. En dan die boom kaal op de rug van je paard legt.

Want in al die jaren bokt en al die jaren in de paarden ben ik nog geen zadel van zadelmarkt tegengekomen dat niet direct of op den duur problemen opleverde.
Een paard met spieratrofie is niet niks.

En hoe vaak ik wel niet heb gelezen / gehoord dat het betreffende paard fantastisch liep en echt echt echt geen last had van het zadel... Maar paarden zijn heel vergevingsgezind, het moet heel behoorlijk pijnlijk zijn, willen sommige paarden echt wat laten merken. Terwijl het bovendien een poosje duurt voor atrofie of scheve wervels echt een probleem worden.

Maar als jij het zelf gelooft. Dan vind ik het goed.
Eén ding werkt echter niet bij een westernzadel en dus zeker niet bij een zadel van zadelmarkt. Dat is passen met het handje en dan zeggen dat het goed ligt.

Passen doe je met een kale boom. Of tenminste met flexible curves of zo'n spin.
En als je niet met kale boom past kun je alleen bij benadering passen.

Hoe scheef de boom van binnen is, kun je dan niet zien. Zo simpel is het volgens mij.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 22:10

Anya schreef:
Hoe scheef de boom van binnen is, kun je dan niet zien. Zo simpel is het volgens mij.

Inderdaad Anya.

rockwitch schreef:

Kijk Rockwitch, we geven je hier adviezen en feiten over westernzadels, gericht op zadelmarkt zadels. Als je niet luisterd of het gewoon niet eens kunt zijn met die adviezen is ook prima, maar ga dan niet zo'n welles nietes spel spelen. Het blijft natuurlijk jouw keuze.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:43

Ik luister wel naar de adviezen, maar uiteindelijk ben ik degene die mijn paard kent, mijn paard geeft echt wel aan dat hij ergens last van heeft, want dat deed hij ook toen hij last had van zijn kiezen.

@Anya, ik ga dus echt niet mijn zadel uit elkaar halen, dat is dus 450 euro weggooien, terwijl ik 0 problemen met het zadel heb.
Ik sta echt wel open voor andere meningen, maar ik weet toch zelf wat ik zie bij mijn paard met en zonder het zadel en hij mankeert gewoon niks, ook niet aan zijn rug. Brainless is pas bij ons geweest, die zegt precies hetzelfde.
Ik zie hier alleen maar mensen die niet willen geloven dat er dus schijnbaar ook mensen zijn die geen problemen hebben met zo'n zadel. Wie is er dan een welles/nietes spel aan het spelen. Jullie hebben een mening, prima. Jullie hebben paarden gezien waarbij het niet goed is gegaan, ok, dus ik snap best dat jullie er niet positief over zijn. Ik ben dat wel, ik heb geen klachten, ook mijn paard heeft geen klachten. Waarom wordt dat dan niet voor waar aangenomen.
Ik ben geen penny die haar eerste paardje heeft. Ik zit al heel lang in de paarden. Niet op sportgebied, want ik ben niet fanatiek in de sportwereld, maar wel in het recreatieve. Ook met recreatie moet je paard goed in zijn vel zitten, en geloof me, die van mij zit heerlijk in zijn velletje. En dat toont hij mij elke dag weer.

@Anya, hoe kan je dan bij andere zadels wel zien hoe scheef de boom van binnen is? Dat kan je dan toch nooit met zekerheid zeggen, zonder de boom eruit te halen en te bekijken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:59

ok ik ben niet gecharmeerd van zadelmarkt en zal er zelf ook geen zadel van kopen, maar ik vind t wel een beetje ver gaan dat mensen hier kunnen zien dat een paard van een ander die zij niet kennen rugproblemen heeft door een zadelmarkt zadel. Wees blij dat er iemand is met zo'n zadel die er geen problemen van heeft. Mocht dit in de toekomst wel zo zijn is ze gewaarschuwd en iet ze het vanzelf wel, daar hoef je echt geen topic over vol te schrijven hoor.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 23:01

Nee dat kun je niet niet zien. Tenzij je eerst de kale boom past en daar een zadel omheen laat maken.

Maar er is wel een kwaliteitsgarantie bij bepaalde merken van bepaalde zadels. Zoals er ook een garantie is dat boom nr. x van het betere zadelmerk y ook precies dezelfde maatvoering heeft. En dat ze op een nette manier in elkaar zitten met goede materialen worden gemaakt.

En daar zit nu net het probleem met die zadelmarktzadels. Die worden geramjst in India. Met epoxie aan elkaar geplakt. Geen boommaat is gelijk, geen mal klopt. Materialen van bevestiging zijn ronduit gevaarlijk (er zijn echt meerdere zadels uit elkaar gehaald en bij al die steekproeven van willekeurige zadels vonden ze dat soort dingen), net zoals het leer van slechte kwaliteit is en geperst leer is.

Dat maakt voor je paard dan weer niet zo uit. Dat is meer voor jouw veiligheid of het zegt iets over de duurzaamheid.

Maar een bij zadel van 450 euro nieuw moet ergens drastisch op bezuinigd worden als een gewoon werkzadel van een middenklassemerk toch al gauw rond de 2000 euro kost (dat is zo'n zadel met de garantie dat iedere boom hetzelfde is Knipoog ).
Het moet uit de lengte of de breedte komen en het welzijn van het paard stond niet voorop bij die keuzes.

Het is echt simpel: goedkoop is en blijft duurkoop. Terwijl er voor ca 500 euro heel goede tweedehands westernzadels te koop zijn. En daarom snap ik al helemaal niet waarom mensen hetzelfde bedrag neerleggen voor die tinnef van zadelmarkt.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 07:56

Anya, over dat 2e hands ook voor dat bedrag er zijn, ja dat klopt, ik heb ook eerst op internet zitten zoeken naar een zadel doe 2e hands was. Maar omdat ik nogal een breedgeschouderd paard heb, is het gewoon supermoeilijk om voor hem een goeie maat te vinden. Het oude zadel waar ik ooit mee begon, een kunststof westerzadeltje, was veel te smal, daar kon ik echt niet meer mee rijden. En omdat ik natuurlijk niet wilde dat hij daar last van kreeg ben ik toen heel erg veel gaan zoeken naar een andere, ik wilde het liefst een 2e hands, maar ja die kon ik gewoon niet vinden in de goeie maat. Dus toen ben ik verder gaan zoeken en kwam ik bij zadelmarkt. Had er eerst nog nooit van gehoord, dus toen ben ik gaan kijken en heb ik mijn huidige zadel gekocht.
Als ik een smaller paard had gehad was het makkelijker geweest om een 2e hands te vinden in de goeie maat. Maar dat was nu gewoon heel erg moeilijk.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 08:24

goed topic,intressant ook TS dat jij het uit elkaar gehaald hebt.

ik moet toegeven dat ik ook met de gedachte gespeeld heb in het begin met mijn pony,maar het risico durfde ik toch niet te nemen mede door de verhalen op bokt.
ik heb een wintec zadel 2e hands gekocht,en doorgespaard voor een A merk zadel,wat uiteindelijk een Kieffer is geworden.
En met mijn Kieffertje ben ik nu al helemaal blij na alle verhalen over ZM en aanverwanten hier op bokt.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 08:46

Citaat:
Passen doe je met een kale boom. Of tenminste met flexible curves of zo'n spin.
En als je niet met kale boom past kun je alleen bij benadering passen.

Citaat:
Nee dat kun je niet niet zien. Tenzij je eerst de kale boom past en daar een zadel omheen laat maken.

Citaat:
Het is echt simpel: goedkoop is en blijft duurkoop. Terwijl er voor ca 500 euro heel goede tweedehands westernzadels te koop zijn. En daarom snap ik al helemaal niet waarom mensen hetzelfde bedrag neerleggen voor die tinnef van zadelmarkt.
.

even wat gedeeltes van qoutes .. in mijn ogen zeg jij eerst dat je dus ook geen 2e hands goed merk kan kopen
want dan ook kan je immers niet een kale boom op je paard leggen om te zien of die past

vor mijn andatje ben ik jaaaaaren opzoek geweest naar een passend zadel
veel goedkopere en duurdere merken zijn de revu gepasserd
vzh dressuur en western
van norton tot de wintec western met verwisselbare boom
garlands kieffers circle y stubben you name it
tot uiteindelijk een 2e hands in zeer goede staat zijnd "merkloos"western zadel voorbij kwam
deze lag als gegoten op het oog maar vooral te merken aan mijn mieperige anda
die bij een scheef dekje al de alarmbellen doet rinkellen
bij hem merk je echt direct of een zadel wel of niet prettig ligt
is erg gevoelig in de rug en zeer duidelijk in zijn taal
wat bleek .. het was een zm ..

ja een geluks treffer , heb er een aantal jaren meegereden voordat
mijn armen het zware gewicht niet meer tillen wilde
en mijn zoektocht weer verder ging en ik bij een norton stock eindigde

hier in de shop zijn er wel mensen geweest met een zm zadel die ze op marktplaats 2e hands hadden gekocht
en paardje deed het niet zo fijn met dat zadel
ook niet gek , de spijkers kwamen er doorheen en andere waren zo scheef als de toren van pisa

met goedkopere zadels kan je mazzel of geluk hebben
of heel erg veel pech
dat is het risico van weinig geld willen of kunnen besteden

veel mensen roepen altijd koop een goed 2e hands
doch dat zijn de slechts lopende tak van de ruitersport verkoop
meer mensen kiezen dan voor een goedkoper zadel nieuw

voor iets meer 400-800 euro zijn er best wel al leuke veilige zadels te vinden
(400 engels 800 western) die een jaar of 5 meegaan
toch zijn er ook mensen die liever goedkoper gaan en ieder jaar of 2 een nieuw zadel koopt
er zijn er ook die liever iets kopen wat 20 jaar mee zou moeten kunnen gaan
soms kunnen ze daar daadwerkelijk ook 20 a 30 jaar mee doen met verschillende paarden
daar geen 1 paard 20 jr het zelfde in vorm blijft
andere kunnen na 2 3 5 jaar weer een ander zadel kopen
omdat het zadel niet meer goed past
en eerder bij western dan bij engels daar
de vorm van de boom (ronding niet de breedte van de takken waar ik het nu over heb)
minder wijzigbaar is dmv andere pads dan de engelse in kussens

en hoe word dat dan weer gezien ?
een engels zadel word soms jaarlijks aangepast aan de rug
bij een western .. wie controleerd dat ? of "zien"we het aan ons paard
die aangeeft dat het niet meer prettig is ?

merk bij veel klanten dan die zadels niet jaarlijks door een kenner / zadelmaker
word beoordeeld op pasvorm

en zoveel zadel kenners bij western ruiters onder de ruiters zijn er ook weer niet meer
dan bij engelse (percentage wijs gezien)

al met al is een jaarrond perfect passend zadel een utopie daar paarden rug
altijd wel iets aan wijziging onderhevig is

nog 1 kantekening .. de betere zadelmerken kenmerken zich buiten beter materiaal
ook in een betere algemenere pasvorm
een degelijk merk past vaker wel dan een goedkoper merk
wat weer niet betekend (wat ik echt regelmatig hoor zeggen Rolleyes )
dat een goed merk zo goed als altijd past
net zoals er mensen blijven die zeggen dat een wintec altijd past
een verwisselbare vork zegt helaas weinig over de pasvorm van de boom ..

al met al blijft het een moeilijk punt
laten we er voor de goede orde maar wel van uit gaan
dat iedereen zijn best doet en kijkt naar zijn paard
in samenwerking met diens portefeuille

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 08:55

pre schreef:
Tjee, het is nog vele malen slechter als ik had gedacht!
Ik begrijp gewoon simpelweg niet dat die zaak nog drait en volgens mij nog goed ook!

Omdat er altijd mensen zullen zijn en blijven die hun hobby niet serieus nemen en geen geld willen of hebben om te investeren in het harnachement...dergelijke mensen zijn naar mijn inziens ook niet paardwaardig, nooit bezuinigen op een zadel..

Manege en verhuurbedrijven die op deze wijze kostenbesparend te werk willen gaan zouden gevisiteerd moeten worden door de inspectiedienst om te controleren of er geen sprake is van "dierenleed".

Een vriendin van mij heeft jaren geleden ook zo'n zadel daar gekocht en ook zij is daar ontzettend van teruggekomen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:29

Nee ik zeg: passen doe je idealiter met een kale boom.
Maar je kunt ook meten. Ik meet op geregelde tijden hoe de rug van mijn paard zich ontwikkeld (flexible curves) en die tekening vergelijk ik met de tekening uit de tijd dat het zadel is aangemeten. Dat geeft geen 100% beeld, maar wel een redelijk beeld. Als je dat combineert met een goede pad dan zit je nog redelijk aan de safe-side.
Maar dat veronderstelt wel dat je met enige zekerheid kunt zeggen dat de boom van je zadel ook goed en recht is. En die zekerheid is een stuk groter bij een zadel van een goed merk dan bij een in India gemaakt zadel.

En mijn vriendin heeft ook een heel breed paard en daarvoor een heel breed tweede hands zadel gevonden. Het kost alleen wat langer zoeken.
Laatst bijgewerkt door Anya op 21-11-08 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:51

Montignac schreef:
pre schreef:
Tjee, het is nog vele malen slechter als ik had gedacht!
Ik begrijp gewoon simpelweg niet dat die zaak nog drait en volgens mij nog goed ook!

Omdat er altijd mensen zullen zijn en blijven die hun hobby niet serieus nemen en geen geld willen of hebben om te investeren in het harnachement...dergelijke mensen zijn naar mijn inziens ook niet paardwaardig, nooit bezuinigen op een zadel..

Manege en verhuurbedrijven die op deze wijze kostenbesparend te werk willen gaan zouden gevisiteerd moeten worden door de inspectiedienst om te controleren of er geen sprake is van "dierenleed".

Een vriendin van mij heeft jaren geleden ook zo'n zadel daar gekocht en ook zij is daar ontzettend van teruggekomen.

En ik heb ooit een kieffer gehad en ben ik ook van terug gekomen, maar dat wil niet zeggen dat het slechte zadels zijn, maar dat het niet bij mijn paardje (en mij) paste.
Ik heb nu voor mijzelf 2 wintecs voor het boscrossen en een met de hand (op maat) gemaakt leren dressuur zadel voor mijn arabier.
Nu hoor je veel goede verhalen over Wintec maar dat was 5/7 jaar terug ook anders, toen werd er ook gezegd dat als je je paard verrot wilde rijden je een wintec moest nemen.