[WN] western zadel haf

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

neres

western zadel haf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 10:43

Ik ben een recreatie ruiter met een ronde Clown haflinger

Ik heb een aantal vragen:
* Ik ben benieuwd welke merken onder de western zadels van goede kwaliteit zijn?
* Hoe het zit met de prijs/ kwaliteit verhouding?
* Waar moet je goed op letten bij de aankoop van een westernzadel?
* heeft hier iemand ervaring met haflingers en westernzadels?
* Welke kleur zadel past er bij een donkerdere haflinger?

Als jullie tips hebben of adviezen alles is welkom ik wil zoveel mogelijk ervarings informatie inwinnen

Groetjes

TurdusMerula

Re: western zadel haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 17:47

Hoi Seren,

wil je voor de lol een Westernzadel erbij?
Een goed merk Westernzadel is namelijk een stuk duurder dan een goed merk engels zadel, houd daar dus rekening mee! Lachen
Met andere woorden: denk er goed over na, en schrik niet! Knipoog
(Maar zit inderdaad heerlijk!!)

Groetjes, Merel met een Westernhaflinger Knipoog

neres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 07:02

TurdusMerula schreef:
Hoi Seren,

wil je voor de lol een Westernzadel erbij?
Een goed merk Westernzadel is namelijk een stuk duurder dan een goed merk engels zadel, houd daar dus rekening mee! Lachen
Met andere woorden: denk er goed over na, en schrik niet! Knipoog
(Maar zit inderdaad heerlijk!!)

Groetjes, Merel met een Westernhaflinger Knipoog

Hoi Merel,

Ik ga geen western rijden maar ben een recreatie ruiter en wil met een westernzadel rijden. Ik weet dat ze een stuk duurder zijn.
Dus vandaar dat ik me zo goed mogelijk wil orienteren op wat er is en wat gepaste prijzen zijn.

Dus info is welkom!

Groetjes

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 07:16

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 07:21

De haf van ons kregen we met 2 zadels, een wintec vhz en een stockzadel. Die laatste is een kruising tussen een echt westernzadel en een engels zadel, althans volgens mijn visie.

Als je een loep bij de hand hebt, kun je in mijn profiel zien wat ik bedoel.

Voor buiten is het een heerlijk zadel waar we ontspannen op zitten en ook nog een zadeltas aan kwijt kunnen.

Misschien een optie?

giannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:05

hoi,

ik ben een vriendin van merel en een ervaren (al meerdere jaren actief) westernruiters.
ik zelf heb idd ook een duurder zadel maar ben begonnen met een zadelmarkt.nl zadel.
deze zijn rond de €150, €200 en verwacht nou niet dat het superzadels zijn. ik heb er veel mee gereden, bijna elke dag maar na 3jaar was ik duidelijk toe aan een nieuwe.
maar voor een beetje af en toe recreatief gebruik, zou ik je dit aanraden.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 00:06

giannatjuh dan ben ik super blij dat ik je paard niet ben, want dat zijn namelijk waareloze zadel.
TS ik zou voor een heel goed zadel gaan kijken als ik jou was,en laat er iemand bij komen die er verstand van heeft want een western zadel moet ecgt goed passen anders rij je je paard naar de kaloten

neres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 07:06

MSQuincyTE schreef:
giannatjuh dan ben ik super blij dat ik je paard niet ben, want dat zijn namelijk waareloze zadel.
TS ik zou voor een heel goed zadel gaan kijken als ik jou was,en laat er iemand bij komen die er verstand van heeft want een western zadel moet ecgt goed passen anders rij je je paard naar de kaloten

Ik ben ook op zoek naar een goede. Mijn ervaring met goedkopere zadels is dat ze toch niet passen zoals hoort ook engelse zadels.
Ik neem er ook de tijd voor me te laten adviseren ik heb namelijk nu een goed passend zadel. Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 08:52

Goed van je dat je niet het goedkoopste zoekt OK dan! Zadelmarkt zadels worden van de goedkoopste materialen gemaakt; geperst leer, de bomen worden niet goed gecontroleerd of ze recht zijn, en de zadels worden in elkaar gezet door mensen die er eigenlijk te weinig verstand van hebben waardoor er schroeven kunnen uitsteken en dingen scheef of los kunnen zitten. Er kan best eens een mooi en recht zadel tussen zitten, maar dat is van buitenaf niet te zien dus ik zou de gok nooit wagen.

Hoeveel wil je ongeveer uitgeven aan je zadel?
Voor ongeveer 500 euro heb je een leuk tweedehands merkzadel (goede merken zijn bv Continental, Billy Cook, Garland, Circle Y, Crates, Weaver) of een nieuwe wintec western, die schijnen ook best goed te zijn, zeker voor die prijs.
Voor 500 tot 1000 euro heb je een nieuw middenklasse westernzadel, of een nieuw boomloos westernzadel (barefoot bijvoorbeeld), die zijn ook heel erg fijn, zeker voor langere buitenritten.
En boven de 1000 euro heb je de echte, nieuwe merkzadels, die kunnen oplopen tot 5000 euro en hoger..

Ik heb zelf een barefoot arizona op mijn ronde tink. Héérlijk zadel Ja

neres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 09:02

MysticTinker schreef:
Goed van je dat je niet het goedkoopste zoekt OK dan! Zadelmarkt zadels worden van de goedkoopste materialen gemaakt; geperst leer, de bomen worden niet goed gecontroleerd of ze recht zijn, en de zadels worden in elkaar gezet door mensen die er eigenlijk te weinig verstand van hebben waardoor er schroeven kunnen uitsteken en dingen scheef of los kunnen zitten. Er kan best eens een mooi en recht zadel tussen zitten, maar dat is van buitenaf niet te zien dus ik zou de gok nooit wagen.

Hoeveel wil je ongeveer uitgeven aan je zadel?
Voor ongeveer 500 euro heb je een leuk tweedehands merkzadel (goede merken zijn bv Continental, Billy Cook, Garland, Circle Y, Crates, Weaver) of een nieuwe wintec western, die schijnen ook best goed te zijn, zeker voor die prijs.
Voor 500 tot 1000 euro heb je een nieuw middenklasse westernzadel, of een nieuw boomloos westernzadel (barefoot bijvoorbeeld), die zijn ook heel erg fijn, zeker voor langere buitenritten.
En boven de 1000 euro heb je de echte, nieuwe merkzadels, die kunnen oplopen tot 5000 euro en hoger..

Ik heb zelf een barefoot arizona op mijn ronde tink. Héérlijk zadel Ja

Mmm het hoeft geen nieuw zadel te zijn als hij maar goed past! Wat ik precies wil uitgeven tot 1000 euro ongeveer maar als het zadel duurder is omdat dat het best passend is dan is dat zou. Aan de andere kant mijn haf is vijf tot haar 8 kan ze zeker nog van vorm veranderen het hoeft niet een super duur zadel te zijn.
Ik heb zitten lezen dat 85% van de westernzadels in nederland niet goed passend zijn... Dan heb ik meteen de vraag moet je een westernzadel op maat laten maken?

Ben nu ook op zoek naar iemand die verstand heeft van het passen van zadels omdat ik dat dus niet heb.

Heb je een foto van jou zadel?

En wat is de reden dat jij hebt gekozen voor een barefoot arizona?
Waar heb je dit zadel gekocht en hoelang ben je bezig geweest met een goed zadel te zoeken?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 09:22

Het is inderdaad zo dat veel westernzadels in Nederland niet goed liggen, vaak worden de zadels in een normale ruitersportwinkel, of bv bij zadelmarkt gekocht, als 'buitenrijzadel'.. gewoon voor erbij.. En dan willen mensen er helaas niet veel aan uitgeven, dus goedkoop zadeltje, geen zadelmaker/passer erbij.. Soms is het zelfs zo erg dat er in ruitersportzaken wordt verteld dat westernzadels op bijna élk paard passen!!
En daarnaast zijn er natuurlijk nog mensen die wel een beter zadel kopen, maar het niet nodig vinden om een zadelmaker te laten komen (want ze hebben genoeg ervaring..denken ze), en dan heb je nog mensen die een driejarige hebben en een zadel 'op de groei' kopen, of juist met drie jaar een passend zadel kopen en daar dan jarenlang op doorrijden. Maargoed dat heb je ook in de engelse wereld.
Westernzadels zijn veel moeilijker, of zelfs helemaal niet aan te passen omdat ze geen kussens hebben. Engelse zadels worden regelmatig opgevuld, kunnen een beetje scheef worden opgevuld bij een scheef paard, en kunnen door op te vullen iets worden gekanteld. Dat heb je bij westernzadels dus niet. Een dikke pad is dus heel belangrijk. En daarnaast gewoon een goede zadelmaker of passer zoeken die verstand heeft van westernzadels, en dan het best passende tweedehandse zadel uitzoeken. Wil je er echt een op maat laten maken, dan ben je meestal erg duur uit, maar dat is natuurlijk wel het beste.

Ik heb voor de arizona gekozen omdat ik ze ten eerste geweldig vind zitten en rijden, en verder omdat ik nu niet echt veel te besteden heb en toch kwaliteit wilde en een zadel dat ook blijft passen als mijn paard breder of smaller wordt.
Toen ik hem kreeg (hij was 3,5 jaar) kreeg ik een op maat gemaakt dressuurzadel erbij. Nou, een paar maanden mee gereden en toen begon hij wat te draaien met opzadelen.. Bleek dus al niet meer te passen. Dus toen heb ik eerst een standaard barefoot model gekocht (de cheyenne) waar ik een dik jaar mee heb gereden. Daarna kwam de arizona uit, en de oude barefoot beviel me zo goed dat ik een testzadel heb besteld en daarna de cheyenne heb verkocht en een arizona caramello heb gekocht.
Mijn paard laat het nogal snel merken als er iets mis is. En ik geef hem ook die vrijheid. Ik zadel hem los op, hij kan zo de wei op lopen als ie geen zin heeft, maar dat gebeurt bijna nooit. Voor mij dus een teken dat het zadel prima past Lachen
Oja, een foto:
http://img.photobucket.com/albums/v684/ ... 094757.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v684/ ... cavond.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:47

@mysticTinker, alleen jammer dat er geen pad met inlages onder zit Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:48

Jawel hoor, een shockpad, met uitneembare inlages Ja
Die inlages zijn nog wat dikker dan die van de grandeurs

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:45

MysticTinker schreef:

Mijn excuses dan. Ziet er namelijk uit als een standaard western dekje. Of heb je die pad daar weer onder verstopt?

giannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 14:01

Countrymill in Nijkerk verkoopt zowel nieuwe als tweedehands westernzadels.
als je een afspraakt met hem maakt komt hij langs met een aantal zadels, van te voren kan je aangeven waar je voorkeur naaruit gaat, en dan komt hij ze passen.
hele eerlijke man. goede prijs kwaliteit verhouding.

@MSQuincyTE : wees jij maar blij dat je mijn pony nie bent hoor. maar laat wel duidelijk zijn dat ik nooit iets ten kosten van mijn paardje zou doen en het zadel heeft altijd goed gelegen op zijn ruggetje, zelfs de fysio die is geweest zei dat het zadel super ligt.
Dus in het vervolg misschien wat minder naar reageren?!

neres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 15:38

giannatjuh schreef:
als je een afspraakt met hem maakt komt hij langs met een aantal zadels, van te voren kan je aangeven waar je voorkeur naaruit gaat, en dan komt hij ze passen.

@MSQuincyTE : wees jij maar blij dat je mijn pony nie bent hoor. maar laat wel duidelijk zijn dat ik nooit iets ten kosten van mijn paardje zou doen en het zadel heeft altijd goed gelegen op zijn ruggetje, zelfs de fysio die is geweest zei dat het zadel super ligt.

Ik woon in brabant omg. eindhoven ik ben niet in de mogelijkheid om met paard en al door heel nederland te reizen. Dus het moet zoiezo iemand zijn die in de mogelijkheid is om naar mij toe te komen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 15:45

Juliette86 schreef:
MysticTinker schreef:

Mijn excuses dan. Ziet er namelijk uit als een standaard western dekje. Of heb je die pad daar weer onder verstopt?

Geen probleem joh Haha! Ik wilde heel graag een 'echte' westernpad, dus heb alles afgezocht naar eentje met inlages, en uiteindelijk deze gevonden, de cutter shockpad, onder andere te koop bij justwestern en lucky leather Lachen Ze zijn perfect
Zit geen andere pad onder, diegene die je ziet is de pad met inlages. Ik ben trouwens aan t sparen voor een tweede, in t wit Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 15:56

MysticTinker schreef:
Ik ben trouwens aan t sparen voor een tweede, in t wit Haha!

voor de dressuurwedstrijdjes? Tong uitsteken

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 16:00

Jazeker ROFL Ik ga de show stelen!

giannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 16:26

seren schreef:
giannatjuh schreef:

Ik woon in brabant omg. eindhoven ik ben niet in de mogelijkheid om met paard en al door heel nederland te reizen. Dus het moet zoiezo iemand zijn die in de mogelijkheid is om naar mij toe te komen.

Ik woon bij leiden in zuid-holland en naar mij is hij ook meerdere malen gekomen. dus ik denk dat hij ook naar jou wil komen.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 21:00

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:51

Ik heb een haf en rij western(wedstrijden).
Ik heb voor hem een White Star. Nieuw gekocht, weet niet meer precies, maar ergens tussen de 900 en 1000 euro.
tweedehands zijn deze zadels vaak de helft en t is een prima merk!

Mijn zadel komt bij loneStar Stables vandaan en David is met de vrachtwagen en een aantal zadels gekomen (ook Garland) en we hebben er meerdere opgelegd. De white star die ik nu heb zat t lekkerste!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 14:53

Ìk ben hier mook erg benieuwd naar.
Ik heb ook een haflinger waar ik graag de westernrichting mee uit wil omdat puur dressuur voor Wodan niet zijn ding is en in de western sport heb je allerlei verschillende takken.
Maar ook ik loop met het zadelprobleem.
Ik ben zelf znogal wat zwaarder waardoor ik niet met boomloos wil rijden, momenteel heb ik een niewu kunstof zadel omdat dit lichter is en dus ook beter voor Wodan met mij als combi want een westerzadel weegt al gauw 10 kilo.
Helaas zijn de wintec western zadels te lang waarsxhijnlijk en in niet veel maten te krijgen.

Dus ik ben ook wel benieuwd naar zadels voor een haf .....

bredla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 22:48

Ik heb een haf en heb veel problemen ermee gehad een passend zadel te vinden. Een miskoop dus duurkoop heb ik ook gehad.
Ik heb nu een zadel van Eurohorse (eurohorse.nl) evelien meet op en mijn paard heeft nog nooit zo goed gelopen!!!!
Hij werd opgemeten en ze heeft echt heel veel geprobeerd ook 2e hands zadels!!!!!
Ik heb nu al een jaar een super mooi wedstrijd zadel met zilver en de wedstrijden gaan super goed

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 11:53

Ik had een haf en heb er een Crates en Westwood (van mn andere pony's toen) op gelegd, maar met opstappen lagen ze zo aan de zijkant. heb toen een zadel overgenomen van iemand die een haf had. het is een Longhorn met nog houten boom. Ik legde die erop en lag meteen als een huis. Dat is toch wel een typische rug, die van de haf.
Ik weet wel iemand die aan huis komt met zadels.
Voor 'erbij' is het idd veel geld, een goed zadel. Maar, zoals bekend doe je je haf en jezelf een plezier mee, maar ook weer bij verkoop ervan Knipoog