Pony met zeer korte rug en een passend zadel...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jltshi

Pony met zeer korte rug en een passend zadel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 10:32

Ik ben al een hele lange tijd op zoek naar een zadel voor mijn C-pony (1.35m).
Mijn pony heeft jammer genoeg geen makkelijke rug, hij heeft ronde ribben, zeer smalle schouders en een extreem korte rug, van schouderpunt naar laatste rib 42 cm.
(hij heeft ook een dekenmaat van 145 cm onderlengte, zo kort is hij gebouwd)
Zelf heb ik kledingmaat 32/34 en zoek dus een 16 inch zadel.

Er zijn twee zadelpassers bij geweest waarvan er één mij een te lang zadel probeerde aan te smeren omdat hij niks anders had en de ander vertelde mij dat ik voor mijn pony nooit een passend zadel zal gaan vinden. Helaas krijg ik dat laatste steeds vaker te horen.

Inmiddels ben ik al heel wat zadelmerken verder, en daaruit blijkt een wintec 500 het fijnste te passen. Jammer genoeg zijn deze zadels door de keilkussen weer te lang voor de rug van mijn pony.
Een wintec 500 dressuur 15 inch heb ik gemeten op 45 cm. Ik inmiddels contact gehad met een tweetal zadelmakers bij mij in de buurt en deze willen/kunnen van een kunststof zadel geen kussen inkorten.

Ik heb een enkele topic kunnen vinden over korte ruggen maar de zadels die daar worden geadviseerd zijn gewoon te lang voor mijn pony.
Inmiddels zie ik door de bomen het bos niet meer. Verdrietig
Wie heeft er bruikbare tips /advies of heeft hetzelfde bij zijn /haar pony en hoe is het opgelost?

bromfiets

Re: Pony met zeer korte rug en een passend zadel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:36

Heb je al contact gehad met Adrie Boer? Hij werkt met Wow en misschien dat dat systeem i.c.m. wintec kortere kussens geeft?

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:38

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:57

Ik had hetzelfde probleem met mijn A pony om een passend zadel voor haar rug en mijn achterwerk te vinden. 16.5" kon voor mij nog net. Uiteindelijk heb een een extra korte Barefoot London Shetty van 47 cm kunnen kopen. Omdat hier geen boom in zit kon ik deze wat verder naar voren leggen zodat het nog net goed uitkwam.

Ik heb ook serieus een startrek dressuur overwogen. Ook boomloos maar dan in een echt zadel model. Hier zitten geen keilkussens aan en de totale lengte kwam volgens mij op 45 cm. Dit zadel kan eventueel ook iets verder naar voren worden gelegd. Maar dit zadel is vrij prijzig en de BF was voor mij dus een goede en goedkopere optie.
http://www.buitenzinnig.nl/DaviWB/Pagina11.html

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 11:20

Jltshi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 11:23

In iedersgeval alvast bedankt voor de reacties.

Ik zal eens contact opnemen met Adrie Boer om te kijken of hij iets voor mij kan betekenen.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik van boomloze zadels niet veel kaas heb gegeten. Ik weet niet of het anders werkt dan bij een boomzadel? Die dus achter de schouder moet liggen en voor de laatste rib, of geld die regel niet voor een boomlooszadel?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 11:35

Die regel geldt voor alle zadels.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 11:42

En een zadel op maat laten maken is geen optie? Ik weet dat bijv. de black country zadels vanaf €1350/1400 euro op maat gemaakt worden. Misschien kunnen zij wat voor je doen?

Thorowgood en massimo zijn geen optie?

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 11:44

Heb ook een pony met een zeer korte rug, boomloze zadels zijn dus vaak te lang. Heb je al een een thorwogood zadel gezien?
Die zijn een stuk korter, dan de wintec. En zeker als je en 16,5 of 17 inch kan nemen. Heb een 17,5 voor mijn broekmaat/beenlengte nodig en dat gaat net op de zeer korte rug.
succes met zoeken.

Jltshi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 11:56

Thorowgood is helaas geen optie, die passen bagger op zijn rug.
Ook de verstelbare thorowgood met fish past niet lekker.
Heb ooit 1 zadel gehad die fijn lag, voor €100 gekocht bij de ruitershop,
helaas ging deze niet zo lang mee, was na 6 maanden al uitgezakt en
de gaten vielen in het leer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 11:57

bromfiets schreef:

Laatste rib inderdaad. Maar omdat een boomloos zadel geen boom heeft Clown zijn er dus geen delen die op de schouder knellen (mits je de juiste maat pommel erin hebt). De schouder kan eventueel dus vrij onder het zadel door schuiven. Bij een boomzadel zitten in zo'n situatie de takken in de weg en blokkeren de schouder.

Het is natuurlijk altijd beter om het zadel achter de schouder neer te leggen. Maar bij boomloos is dat geen vereiste als het gewoon niet anders kan. De meeste boomloze zadels zijn ook anders gebouwd. Je zit relatief verder naar achteren in het zadel en er is dus meer "loze" ruimte aan de voorkant van het zadel waar door het ontbreken van de boom geen druk op staat.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:00

Juliette86 schreef:
bromfiets schreef:

Laatste rib inderdaad. Maar omdat een boomloos zadel geen boom heeft Clown zijn er dus geen delen die op de schouder knellen (mits je de juiste maat pommel erin hebt). De schouder kan eventueel dus vrij onder het zadel door schuiven. Bij een boomzadel zitten in zo'n situatie de takken in de weg en blokkeren de schouder.

Het is natuurlijk altijd beter om het zadel achter de schouder neer te leggen. Maar bij boomloos is dat geen vereiste als het gewoon niet anders kan. De meeste boomloze zadels zijn ook anders gebouwd. Je zit relatief verder naar achteren in het zadel en er is dus meer "loze" ruimte aan de voorkant van het zadel waar door het ontbreken van de boom geen druk op staat.

Klopt idd, zat een beetje te slapen denk ik Haha!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:02

De kussens van Wintec's zijn idd wat lang. Waar er op mijn merrie een 16" JC ging kon er maar een 15" Wintec op. Mijn 15" Thorowgood Maxam en mijn 15" Norton zijn ook een stuk korter dan mijn Wintec 15".

Heb dus een hele verzameling kunststof zadels, vind de Wintec's het fijnst, maar zijn helaas wel wat lang. Dus op de kortere pony's liggen andere merken (net wat ik op dat moment voor een leuk prijsje tegen kwam).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:03

jomaro schreef:
Heb ook een pony met een zeer korte rug, boomloze zadels zijn dus vaak te lang.

Voorheen waren inderdaad de meeste boomloze modellen te lang. Maar inmiddels zijn er zoveel ontwikkelingen geweest dat de goede merken (dus niet randolls of pfiff en andere imitaties) meerdere maten verkopen. Voor iedereen is tegenwordig wel wat wils qua maten en uitvoeringen. Sommigen zoals Barefoot, Startrek en freemax/freeform verkopen zelfs extra korte modellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:15

Ik bedenk me net dat merken als stübben vaak nog "ouderwetse" modellen verkopen die geen keilkussens hebben. Dit scheelt vaak ook al een 3 cm in lengte van het zadel. Wil je een boomzadel met een kortere lengte dan zou ik me richten op modellen zonder keilkussens.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:19

er was gister op stal toevallig een meisje op zoek naar een zadel voor een pony met een hele korte rug
zij is er goed uitgekomen met een Kieffer Genf
al wilde ze eigenlijk een veelzijdigheidszadel maar dat ging echt niet lukken...

misschien heb je daar wat aan Lachen succes in ieder geval !

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:42

Juliette86 schreef:
jomaro schreef:
Heb ook een pony met een zeer korte rug, boomloze zadels zijn dus vaak te lang.

Voorheen waren inderdaad de meeste boomloze modellen te lang. Maar inmiddels zijn er zoveel ontwikkelingen geweest dat de goede merken (dus niet randolls of pfiff en andere imitaties) meerdere maten verkopen. Voor iedereen is tegenwordig wel wat wils qua maten en uitvoeringen. Sommigen zoals Barefoot, Startrek en freemax/freeform verkopen zelfs extra korte modellen.

Klopt dat er kleine maatjes zijn, maar het is wel de bedoeling dat ik er met broekmaat 38 lekker mee kan rijden.
Heb er gehad hoor, sensation, soft balance.

maar dit is niet in het belang van de vraag van het tropic Knipoog

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 15:25

beste topic plaatser, mischien heel hard (maar niet haatdragend bedoeld) maar mogelijk is de combinatie ruiter paard wel het probleem ipv een "passend zadel".

Ik kom ook wel eens klanten tegen die kwa postuur niet passen op hun pony. Ik lever daavoor dan ook geen maatwerk omdat de belasting zelfs zonder zadel al te groot is voor de pony door de omvang van het zitvlak van de ruiter. Het belang van het paard staat me dan voorop. Ik ga daarbij dan ook niet met oa "subframes" etc werken. Mogelijk doe je het paard/ pony dan een groter plezier me een andere ruiter of een andere tak van sport zoals mennen.

Ik weet niet hoe je pony er uit ziet en hoe jij er uit ziet, dus het is een opmerking van algemene aard ter overweging.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 15:37

Dito niet rot bedoeld, maar ik kan me helemaal vinden in hetgeen Micha schrijft. Normaliter zou op een Cpony van 1.35 een 16" zadel moeten passen. En gezien de confectiemaat van TS (32/34) zou een 16"zadel ook voor haar goed moeten zijn. Alleen heeft deze pony blijkbaar een zodanig korte rug dat het niet past, mss vanwege het feit dat het een Hackney is?

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 16:07

Micha de ts heeft 32/34 dat lijkt me toch een prima combinatie met haar paardje ?
16" is normaal gesproken prima voor zo'n pony, alleen nu past het even niet vanwege de korte rug...

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 16:17

kekaro schreef:
Micha de ts heeft 32/34 dat lijkt me toch een prima combinatie met haar paardje ?
16" is normaal gesproken prima voor zo'n pony, alleen nu past het even niet vanwege de korte rug...

Zoals ik in een eerdere post aangaf, zou het normaliter idd geen probleem moeten zijn. Feit blijft dat deze pony een dermate korte rug dat zelfs een 16" er niet op past, dus mss is deze pony door zijn bouw niet geschikt om onder het zadel te gaan?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 16:17

Oooh, breek me de bek niet open.... Die zadelissues bij een paard met korte rug zijn zo lastig Huilen .

Jouw pony heeft dus nog een korter ruggetje dan die van mij. Hmmm, lastig, zeg.
Ik ben dus wel boomloos gaan zoeken, omdat ik graag boomloos rij en mijn paard gedurende het jaar nogal van omvang kan veranderen (en bij een boomzadel moet ik dan zowat maandelijks een aanpassing gaan laten doen). Gedoe, gedoe, zit ik niet op te wachten.... Clown

Ik ben uitgekomen bij een maat Shetty van de Barefoot Cheyenne. Maar dat is voor jouw pony dus nog veel te lang..... Er moet toch iets op te vinden zijn, maar ik denk dat er zeker een markt is voor kortere zadels, want ik hoor heel, heel veel mensen hierover (zadelmakers, help ons!!!!) Haha!

Overigens vraag ik me af waarom sommige mensen in dit topic zeggen dat de boomloos fabrikanten zoveel kortere zadels hebben? Nou, ik kan ze amper vinden, hoor, en heb toch echt vrijwel alle zadels bestudeerd en veel contact gehad met diverse aanbieders.

Ook boomloos is het niet optimaal als het zadel te lang is. Ik had namelijk eerste een Cheyenne maat 1 (in plaats van de maat O/Shetty, die ik nu graag wil). Mijn paard werd belemmerd door een te lang boomloos zadel in zijn bewegingen. Daarbij mag een zadel, met of zonder boom, gewoon niet te lang zijn. Heb ook de mooiste verhalen gehoord van dat het geen kwaad kan, blablabla, maar IK wil dat een zadel optimaal zit bij mijn paard. En dat zit het niet als ze te lang zijn.

Succes met zoeken, het is heel lastig, maar geef de moed niet op!!! Lachen

Jltshi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 17:43

Micha schreef:
beste topic plaatser, mischien heel hard (maar niet haatdragend bedoeld) maar mogelijk is de combinatie ruiter paard wel het probleem ipv een "passend zadel".

Ik weet niet hoe je pony er uit ziet en hoe jij er uit ziet, dus het is een opmerking van algemene aard ter overweging.

Hoi Micha, ik begrijp jou opmerking heel erg goed. Ik vind dat een combinatie hoort te passen en persoonlijk vind ik het geen gezicht om een te lang persoon op een kleine pony te zien rijden.
Zelf ben ik maar 151 cm lang, daarnaast ben ik de 20 al gepasseerd en dus uitgegroeid.

p.s. Heb in mijn profiel een foto geplaats van mij op de pony zelf.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 17:54

Ik heb ook een pony met een korte rug.

Heb het een tijdje gedaan met een Barefoot maat 1, maar deze was mijn pony te groot en dat geeft uiteindelijk toch problemen. De shetty lag bij hem prima, maar die was mij net te klein (ik heb maat 38).

Heb er nu een springzadeltje opliggen en dat gaat prima. Die extra wrongen er gewoon af gehaald en nu kan ik er lekker mee dressuren.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 20:22

Funny_Face schreef:
Thorowgood is helaas geen optie, die passen bagger op zijn rug.
Ook de verstelbare thorowgood met fish past niet lekker.
Heb ooit 1 zadel gehad die fijn lag, voor €100 gekocht bij de ruitershop,
helaas ging deze niet zo lang mee, was na 6 maanden al uitgezakt en
de gaten vielen in het leer.

Welk model heb je gepast dan? Ik zou me voor kunnen stellen dat het zadel voor het Cob type wel goed ligt, maar ik vraag me af of ze die in 16" hebben.