Mijn pony heeft jammer genoeg geen makkelijke rug, hij heeft ronde ribben, zeer smalle schouders en een extreem korte rug, van schouderpunt naar laatste rib 42 cm.
(hij heeft ook een dekenmaat van 145 cm onderlengte, zo kort is hij gebouwd)
Zelf heb ik kledingmaat 32/34 en zoek dus een 16 inch zadel.
Er zijn twee zadelpassers bij geweest waarvan er één mij een te lang zadel probeerde aan te smeren omdat hij niks anders had en de ander vertelde mij dat ik voor mijn pony nooit een passend zadel zal gaan vinden. Helaas krijg ik dat laatste steeds vaker te horen.
Inmiddels ben ik al heel wat zadelmerken verder, en daaruit blijkt een wintec 500 het fijnste te passen. Jammer genoeg zijn deze zadels door de keilkussen weer te lang voor de rug van mijn pony.
Een wintec 500 dressuur 15 inch heb ik gemeten op 45 cm. Ik inmiddels contact gehad met een tweetal zadelmakers bij mij in de buurt en deze willen/kunnen van een kunststof zadel geen kussen inkorten.
Ik heb een enkele topic kunnen vinden over korte ruggen maar de zadels die daar worden geadviseerd zijn gewoon te lang voor mijn pony.
Inmiddels zie ik door de bomen het bos niet meer.
Wie heeft er bruikbare tips /advies of heeft hetzelfde bij zijn /haar pony en hoe is het opgelost?
zijn er dus geen delen die op de schouder knellen (mits je de juiste maat pommel erin hebt). De schouder kan eventueel dus vrij onder het zadel door schuiven. Bij een boomzadel zitten in zo'n situatie de takken in de weg en blokkeren de schouder.
succes in ieder geval !
.