Beste bit voor mijn draver

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

Beste bit voor mijn draver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 18:35

Hallo,

Ik heb even jullie hulp nodig bij het kiezen van een ander bit.
Ik heb nu een gebroken bustrens.....
Cisco is een draver. Met alleen rijden is hij superbraaf en heb geen problemen met een gewoon bit, tenzij hij schrikt, hij reageerd niet op zijn bit. Ik kan hem net zo goed bitloos rijden, daar heeft hij ook geen problemen mee, maar dat doe ik nooit.
Hij heeft vroeger op de drafbaan gestaan.
Nu is hij tijdens endurancewedstrijden erg vervelend. Zit op de kont van de paarden voor me (tot er een keer 1 trapt) en als ik hem inhou trekt hij me bijna naar voren over zijn hoofd heen de grond op. Ook gaat hij met zijn kop schudden als een mafkees. Als hij vooraan loopt tijdens een wedstrijd krijg ik hem ook bijna niet afgeremd.
Tijdens de wedstrijden moet ik continu een strakke teugel houden om hem rustig te laten draven. Hij is zo super enthousiast. Maar het is geen pretje voor mij, na 30 kilometer heb ik echt wel zere handen! Als ik de teugels loslaat dan is dat voor hem het teken dat hij mag gaan. Niet goed dus!
Welk bit zou meer indruk maken?

_noukie_

Re: Beste bit voor mijn draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 18:44

dravers willen vaak hard en voorop,
maar dit los je niet op door er een scherper bit in te hangen..
Probeer veel te oefenen met langszaam draven, hij moet leren goed op je zit terug te komen..
Probeer verder je paardje juist los te laten.. natuurlijk moet je hem elke keer weer remmen... maar de teugels super strak vasthouden is niet de oplossing.
Dravers zijn vaak echte heethoofden (lang niet altijd), zolang ze maar relaxt in hun kop zijn, zijn ze fijn te rijden.. probeer dus bij die wedstrijden juist te voorkomen dat je dravertje heet wordt..
Ik denk dus dat het niet iets is wat je zo oplost.. geduld en veel oefenen is erg belangrijk!

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 18:47

_noukie_ schreef:
dravers willen vaak hard en voorop,
maar dit los je niet op door er een scherper bit in te hangen..
Probeer veel te oefenen met langszaam draven, hij moet leren goed op je zit terug te komen..
Probeer verder je paardje juist los te laten.. natuurlijk moet je hem elke keer weer remmen... maar de teugels super strak vasthouden is niet de oplossing.
Dravers zijn vaak echte heethoofden (lang niet altijd), zolang ze maar relaxt in hun kop zijn, zijn ze fijn te rijden.. probeer dus bij die wedstrijden juist te voorkomen dat je dravertje heet wordt..
Ik denk dus dat het niet iets is wat je zo oplost.. geduld en veel oefenen is erg belangrijk!

Je hebt zeker gelijk. Hij is al de helft rustiger hoor. Behalve met een groep rijden. Dus ik wil een bit die net iets meer druk uitoefend. Omdat ik geen bal verstand heb van bitten en niet zomaar klakkeloos iets wil proberen zoals een pelham-bit of een pessoabit, maar wel iets anders wil als de normale gebroken trens de vraag wat dan wel........

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 18:58

zou idd niet voor een scherper bit kiezen, grote kans dat tie hierdoor nou harder in de mond werkt.. denk dat je het beste eerst aan de basis kan gaan werken ipv een ander bit

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 19:04

Roos_s schreef:
zou idd niet voor een scherper bit kiezen, grote kans dat tie hierdoor nou harder in de mond werkt.. denk dat je het beste eerst aan de basis kan gaan werken ipv een ander bit

Het probleem is dat ik in een groep rijden niet kan oefenen. Dat kan alleen tijdens endurancewedstrijden zelf. Boos!
Er is toch zeker wel een hulpmiddel wat ietwat helpt?
Over trekken met zijn kop in het begin hadden ze het ook allemaal over oefenen, basis, bla bla........ik zal je zeggen, ik heb 3 maanden een martingaal omgehad, probleem direct verholpen en dat doet hij dus nu ook niet meer.
Ik ben het er dus niet mee eens dat je alleen aan de basis moet werken. Ze hebben niet voor niks andere bitten uitgevonden dus er moet er zeker 1 zijn die effectiever is?

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 19:08

wat je zou kunnen proberen naast rustig blijven en vooral niet constant blijven vasthouden is een pesoa en dan met 2 teugels rijden. 1 paar normaal aan je gewone bitring, dit is de teugel waar je gewoon op de normale manier meer rijd. aan een van de andere ringen maak je dan een extra teugel die je vasthoud zoals een stangteugel (boven je trens) deze gebruik je alleen!!! als hij er van tussen wil, dus eigenlijk een extra'tje op moment dat hij rustiger draaft moet die teugel dus zo veel mogelijk ontspannen zijn

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 19:12

Hoe meer contact je maakt met het bit ... hoe harder ze gaan ... Mijn dravermerrie heeft het ook ...

Als ik de teugels op een iets langere lengte hou gaat ze mooi naar beneden en kan ik haar tempo bepalen ...

Dravers die op de baan hebben gelopen zijn dit nu eenmaal zo gewend ....
Een draver omscholen kost gewoon veel tijd ... En dat los je echt niet op door een scherper bit erin te hangen .... Rij Uviana nog steeds op een dubbel gebroken dus ja ... Ik zou toch meer met je zit gaan oefenen ...

Heb je zijn mond al eens na laten kijken ?? op haken ? dat hij daarom zo reageert ?

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 19:15

ik ben het niet eens dat je maar een hulpmiddel moet gebruiken zoals een martingaal zodat tie ophoudt met hoofd schudden of id. Het is wel degelijk een probleem in de basis en ik denk dat als je met gewoon alleen rijden in bv de bak al een hoop kan oplossen.. zal idd wel lastig blijven ivm haar verleden

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 13:59

Zoezi schreef:
Ik ben het er dus niet mee eens dat je alleen aan de basis moet werken. Ze hebben niet voor niks andere bitten uitgevonden dus er moet er zeker 1 zijn die effectiever is?

waarom mensen sommige bitten "uitvinden" is mij ook een raadsel, dit is in vele gevallen vaak gebeurt uit luiheid en onkunde (waarom een paard leren terugkomen op de zit, als we er ook gewoon een gigastang kunnen inhangen? )

Een paard en ruiter met een goede basis kunnen rondrijden aan een normaal tempo ZONDER handen/bit/teugels...
Ik heb ook een draver en rij er nog een andere ook. Je moet het hem gewoon gaan leren, werken aan je hulpen, werken aan zijn ontspanning en zijn vertrouwen.
Probeer dus oefeningen te doen mbt het terugkomen op de zit en stem, ga op wedstrijd oefenen met geven en nemen, en gebruik je stem. Dravers zijn doorgaans heel gevoelig aan "ho", dus daar kan je best gebruik van maken op die momenten Knipoog

Heb je goed les? vraag dan aan je instructrice of ze je hier mee helpt.

je had hier imo dus beter hulp voor gezocht op RT-P en niet op HAR

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 15:05

Chantalll schreef:
Hoe meer contact je maakt met het bit ... hoe harder ze gaan ... Mijn dravermerrie heeft het ook ...

Als ik de teugels op een iets langere lengte hou gaat ze mooi naar beneden en kan ik haar tempo bepalen ...

Dravers die op de baan hebben gelopen zijn dit nu eenmaal zo gewend ....
Een draver omscholen kost gewoon veel tijd ... En dat los je echt niet op door een scherper bit erin te hangen .... Rij Uviana nog steeds op een dubbel gebroken dus ja ... Ik zou toch meer met je zit gaan oefenen ...

Heb je zijn mond al eens na laten kijken ?? op haken ? dat hij daarom zo reageert ?

Ja dat hebben ze wel eens meer gezegd om zijn tanden te laten nakijken. De veearts heeft in juni gekeken, niks aan de hand.
Bij Cisco is teugels laten vieren het teken dat hij harder mag draven.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 15:12

Dan moet je hem dat gaan duidelijk maken Zoezi, dat het omgekeerd werkt.
Ik ben daarmee begonnen aan de longe, de stemhulpen inoefenen. Al heel snel was hij daar peeeeeerfect op de hulpen te regelen. Toen ben ik diezelfde hulpen gaan gebruiken bij het rijden, en dat dan gaan combineren met zit. Mijn paard gaat trager als ik de teugels laat vieren en trager op en neer ga. Maar dat heeft ook een tijdje geduurd, de stemhulp "ho" blijf ik trouwens gebruiken, heb mijn teugels eigenlijk nooit nodig als rem.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 15:14

Dan is het aan jou om hem te leren dat teugels laten vieren rustig blijven betekend Knipoog

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 15:22

Laat het maar zitten. Ik ga wel gewoon wat proberen. Een passoabit lijkt me wel wat. Al is het alleen maar als extra hulp tijdens die endurancewedstrijden. Ik heb geen zin om eraf te vallen in volle vaart.
Ik heb het idee dat jullie allemaal zeeen van tijd hebben, in elk geval geen kinderen en een flink potje met geld of een rijbak.
Helaas heb ik geen potje met geld voor hulp of een rijbak. En laten we het al helemaal niet hebben over tijd. Als ik hem ga trainen dan zal ik rijden moeten laten schieten, beide lukt niet Boos!
Laatst bijgewerkt door 1Boefje op 01-09-08 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

paxine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 15:23

Bij mijn draver heb ik hetzelfde probleem gehad.Ik heb het opgelost door heel erg op stem te gaan rijden,dit kun je later evt afbouwen natuurlijk.Ik rij onder het zadel ook bitloos en ze is een stuk rustiger terwijl ze ook nog steeds koerst.Als ze voor de sulky staat krijgt ze wel een bit in,een gewone simpele trens.Ook dan is ze prima te rijden,wel iets "heter"dan onder het zadel maar toch luisterd ze wel.Ik raad je aan om niet naar een scherper bit te zoeken op een gegeven moment is het eind zoek en is er geen enkel bit meer die werkt.Je kunt ook eens op het dravers forum kijken.Daar zijn een hoop mensen met hetzelfde probleem die het allemaal op een andere manier oplossen.Succes,het komt vast helemaal goed!

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 15:24

paxine schreef:
Je kunt ook eens op het dravers forum kijken.Daar zijn een hoop mensen met hetzelfde probleem die het allemaal op een andere manier oplossen.Succes,het komt vast helemaal goed!

Inderdaad Knipoog Ik heb al een aantal hulpvolle tips gekregen

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 15:25

Zoezi schreef:
Laat het maar zitten. Ik ga wel gewoon wat proberen. Een passoabit lijkt me wel wat. Al is het alleen maar als extra hulp tijdens die endurancewedstrijden. Ik heb geen zin om eraf te vallen in volle vaart.
Ik heb het idee dat jullie allemaal zeeen van tijd hebben, in elk geval geen kinderen en een flink potje met geld of een rijbak.
Helaas heb ik geen potje met geld voor hulp of een rijbak. En laten we het al helemaal niet hebben over tijd. Als ik hem ga trainen dan zal ik rijden moeten laten schieten, beide lukt niet Boos!

Natuurlijk moet je het zelf weten, maar waarom geen tijd om te trainen? Rijden en trainen gaat samen hoor!

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 15:27

mijn draver komt ook van de drafbaan,en ik rij er dressuur mee op 1 van de lichtste bitten die er is: een dubbelgebroken.die van mij wilt ook in de groepsles e.d. graag andere paarden voorbijrennen of op de kont plakken,maar met een ophouding en mezelf zwaarder maken geef ik aan dit ik dit niet goed vind.dravers van de drafbaan hebben geleerd te proberen zoveel mogelijk paarden voorbij te lopen.eraan gaan hangen is denk ik geen goed ide.wordt ie alleen maar hard in de mond van.misschien eerst wat dressuren om hem beter onder controle te krijgen?

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 15:35

als jij te weinig tijd/ geld hebt dan kan ik mij dat voorstellen (kamp hier zelf dagelijks mee). Maar ga je paard dan geen (extreem pijnlijk!) pessoabit insteken. Je paard mag er niet onder gaan lijden, want dan ben je imo geen paardeneigenaar-waardig

Als je je echt al had verdiept in het gebeuren rond paarden/bitten/rijden, whatever, dan had jij wel geweten dat een pessoa door zijn notenkrakereffect een heeeeel pijnlijke optoming is.

Nuja, ga maar lekker zelf klooien en negeer onze hulp. Ik heb het ook gedaan met 1/2 keer in de week rijden, helft van het jaar geen berijdbare weide en geen extra budget.

AAAAALS je er dan toch iets anders in wil gaan hangen ga dan voor een ONgebroken pelham met 2 teugels en een goede kinkettingbeschermer. of koop een fiets Lips are sealed

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 15:43

Paljassofie schreef:
of koop een fiets Lips are sealed

Weet je, ik ben pas zo bang geworden dat ik inderdaad aan verkopen heb gedacht Boos!
Wees niet bevreesd, ik vroeg hier advies over bitten. Eigenlijk meer, wat doet welk bit. Ik heb namelijk geen idee en wou wat jij zei voorkomen. Nu beginnen ze hier allemaal over de basis oefenen met een gewoon bit, maar daar ligt het probleem niet, het probleem ligt bij in een groep rijden. Als ik alleen met hem rij en stap zeg hoef ik nog geen eens aan de teugels te trekken. Als ik "ho" roep dan staat hij ook zonder moeite stil. Daar heb ik netjes aan gewerkt. Maar gisteren negeerde hij alles Boos! en dan?
Misschien moet ik de vraag anders formuleren en niet bij bitvragen zetten.
Hoe kan ik in een groep rijden oefenen zonder andere paarden zodat hij wel luistert in een groep? Hoe kan ik hem afremmen?
Een ander bit is aangeraden door een mede rijdster (ook een bokker)

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 15:47

Zoezi schreef:
Paljassofie schreef:
of koop een fiets Lips are sealed

Weet je, ik ben pas zo bang geworden dat ik inderdaad aan verkopen heb gedacht Boos!
Wees niet bevreesd, ik vroeg hier advies over bitten. Eigenlijk meer, wat doet welk bit. Ik heb namelijk geen idee en wou wat jij zei voorkomen. Nu beginnen ze hier allemaal over de basis oefenen met een gewoon bit, maar daar ligt het probleem niet, het probleem ligt bij in een groep rijden. Als ik alleen met hem rij en stap zeg hoef ik nog geen eens aan de teugels te trekken. Als ik "ho" roep dan staat hij ook zonder moeite stil. Daar heb ik netjes aan gewerkt. Maar gisteren negeerde hij alles Boos! en dan?
Misschien moet ik de vraag anders formuleren en niet bij bitvragen zetten.
Hoe kan ik in een groep rijden oefenen zonder andere paarden zodat hij wel luistert in een groep? Hoe kan ik hem afremmen?
Een ander bit is aangeraden door een mede rijdster (ook een bokker)

jezelf lang en zwaar maken en rustig een ophouding geven.iniedergeval niet gaan lopen trekken

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 15:48

nikilover schreef:
jezelf lang en zwaar maken en rustig een ophouding geven.iniedergeval niet gaan lopen trekken

Hoe doe je dat? Of hoe bedoel je dat?

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 15:49

Zoezi schreef:
nikilover schreef:

Hoe doe je dat? Of hoe bedoel je dat?

als het ware dieper in je zadel probren te zitten,als je het probeert merk je wel dat het lukt.jezelf lang en zwaar maken klinkt gek als je het leest,maar is in theorie heel goed uit te voeren.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 16:00

nikilover schreef:
Zoezi schreef:
als het ware dieper in je zadel probren te zitten,als je het probeert merk je wel dat het lukt.jezelf lang en zwaar maken klinkt gek als je het leest,maar is in theorie heel goed uit te voeren.

Ik snap het niet eigenlijk. Clown Ik kan wel gewoon blijven zitten, maar volgens mij hobbelt hij dan gewoon door Clown

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 16:03

Zoezi schreef:

Daar ligt ook een kern van het probleem. Dravers zijn ontzettend gevoelig en dus pakt hij jou spanning heel snel op...en zal daardoor nog sneller gaan. Probeer dus te ontspannen, blijf rustig ademhalen zing eventueel een liedje en probeer wat minder spanning op het bit te krijgen. Loslaten is moeilijk maar werk bij veel dravers het beste. In de koers worden ze op het bit gereden en meer druk op het bit betekend meer vaart en ze gaan er dan ook flink in hangen.

Ik zou ook proberen om te oefenen met andere paarden. Is er niet iemand uit de buurt waar je eens een ontspannen buitenrit mee kan maken? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 16:07

probeer een keer als je met meerdere paarden rijd. ipv vast te houden hem vooruit te rijden.. echt tot hij niet meer kan... laat hem maar een keer zo hard gaan als hij kan. en als hij rustiger wil juist nog een keer door drijven.. en als hij weer terug wil rustig (!) terug nemen het is niet erg als je hier even over doet als hij maar op een rustige hulp reageerd. en begint hij weer vooruit te willen doe je precies het zelfde tot hij zoo moe is dat hij echt niet meer kan. Het klinkt heel wreed en het is echt niet luek om te doen.Maar het helpt vaak wel. Verder in de bak veel gaan oefenen om het verfijnen van je hulpen en dan met namen het rustiger rijden. zelf ook 2 dravers gereden en het helpt echt. je zal er tijd in moeten steken en als je dat niet wil had je beeter een goed in en doorgereden fjord of haflinger moeten kopen...