vandaag krijg ik eindelijk een nieuw zadel maar nou vroeg ik me eigen af waarmee kan ik dit nieuw houden? iedereen zegt zadelzeep is dat ook zo? weet het echt niet
.hoop op reactie's en wat is nog meer beter.
dankjulliewel !
groetjes angela.
Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
.tamaramt schreef:zadelzeep is om het leer schoon te maken en zadelvet is voor de verzorging van het leer en om het leer dus soepel te houden
wil je dat je zadel (en hoofdstel e.d.) mooi blijft; verzorg het dan regelmatig met bovenstaande , min 1 keer per maand
. Het ligt er een beetje aan of je dat meteen moet doen.. Als ie er aan toe is ja.. maar het kan sowieso geen kwaad
dus ik zou het denk ik wel doen. 

rowo schreef:Ja vetten he.. niet oliën. Bijv je kussen moet je nooit oliën, dan gaat het wol in de kussen verklitten/ophopen.
Maar idd moet je alles vetten, ook de onderkant. K heb toevallig een 2e hands zadel net aangeschaft en daar waren ze dus de kussen vergeten. Kon je gelijk zien
vickylover schreef:ik heb lederbalsem van passier dat is toch ook vet?

voor de duidelijkheid Shir89 schreef:Ik doe altijd als ik nieuw leer koop, eerst alles 3x in 3 dagen inolien en daar na min. een keer in de maand zadelzeep en daarna ledervet of een lederdressing.
Het beste is trouwens om het iedere week te doen en het kan ook geen kwaad om het zoiezo elke keer na een flinke zweet beurt te doen.
Olien doe ik erna niet meer, want het schijnt slecht te zijn voor het stikselwerk. Heb ik gehoord van een zadelmaker dus het zal wel waar zijn
.