bitlooshoofdstel fra, zo goed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

draaakje

bitlooshoofdstel fra, zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 19:05

Sinds vandaag heb ik een bitloos hoofdstel van FRA, ik heb er fijn mee kunnen rijden, maar vraag me af of ik het wel goed doe, vandaar dit topic. Ik wil graag bitloos met mijn pony bezig zijn omdat mij dit een erg fijne, vrij manier van rijden, lijkt. Ik wil wel, heel licht, contact met mijn pony houden, en dit kan erg fijn met dit hoofdstel, sturen en stoppen gaat prima, maar ik merk dat ze wel door heeft dat (vooral op haar moeilijke kant) ze niet meteen luistert als ik naar rechts wil, dat gaat wat stroef zegmaar. maar goed, dit was dan ook de eerste keer rijden zonder bit, ik vind dat ze erg goed reageert. (ze is altijd heel licht te besturen, remmen vaak wat moeilijker, maar met dit hoofdstel prima) vooralsnog heb ik dus alleen in de bak gereden, hier even een foto van hoe ik het hoofdstel om heb, ik had het eerst veel lossen zitten, vooral die stengen had ik erg los, maar toen ging de neusriem wat schuiven.
Afbeelding
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FEJTZN4R.jpg
hier zie je duidelijk wat ik bedoel met de neusriem die scheef gaat zitten.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WZCCQ7ST.jpg

mijn vraag is dus, doe ik het goed. morgen ga ik weer rijden, op de pony club, dus ook een stukje buiten. het viel me alles mee, maar ik twijfel wel, vooral over dingen als stelling enz. terwijl je wel gewoon contact houdt, ik voel heel goed waar ze zit. erg fijn en heel secuur.
voor het plaatje ziet het er ook wel leuk uit he, ze vond het volgens mij zelf ook wel fijn, lekker vrij in haar mond. ik mag het hoofdstel uit proberen, en ik kan ook nog ruilen voor het hoofdstel met alleen de neusriem zegmaar (dat die banen niet onder haar kin door gaan)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EDZEIMY7.jpg
Laatst bijgewerkt door snowdon op 04-01-09 10:52, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: [NA] --> [HAR] + Niet meer dan 2 foto's in [IMG]-code ter illustratie

dorientjuh

Re: bitlooshoofdstel fra, zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:10

Hoi! leuk dat je bitloos rijdt! Ik vind echter de neusriem nogal smal, dan werkt je hoofdstel nogal flink in op je paard, daar moet je wel voorzichtig mee zijn. Ik zou er zelf iets van een bontje oid omheen doen. Verder vind ik de foto's te donker om goed te kunnen beoordelen, maar de neusriem kun je het beste zo hoog mogelijk zetten, maar wel zodat hij onder de jukbeenderen blijft. Lachen

Inge_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:46

Ik ken er niet zoveel van maar ik denk dat je hem nog 1 of 2 gaatjes hoger mag doen (afhankelijk van de afstand tussen de gaatjes Lachen ).
Ik vind de breedte van neusriem best meevallen, vergelijkbaar met de Dr.cook denk ik. Maar ik zou er ook een bontje omheen doen.

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:51

ik heb net de zelfde:)
je mag de neusriem inderdaad niet te laag hangen, maar ook niet te hoog, dan verliest het zijn effect.
Als je 'bitloos hoofdstel' intypt op google staat beschreven hoe het moet zitten:)
een bontje is inderdaad verstandig.
edit: de neusriem hangt echt niet te hoog hoor! maar het is moeilijk te beoordelen aan de hand van deze foto's..

nog een edit:
kijk hier eens: op de foto zie je waar de neusriem moet liggen. Ik heb deze site helemaal doorgelezen, voor ik de beslissing 'bitloos' nam, en een hoofdstel ging zoeken.

http://www.bitloosrijden.nl/welkemaat.htm

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 18:27

super bedankt voor de reacties, gister heb ik fijn met het hoofdstel gereden, buiten en in de bak, ik had de neusriem wat strakker gedaan. toch vind ik het best nog wel fel werken en wil ik kijken voor iets anders. ik heb het hoofdstel dus terug gebracht. (ik vond idd de neusriem wat smal) ook vind ik dat de teugels niet makkelijk genoeg door de ringetjes glijden, het is dus altijd best wel strak.

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 18:28

dat kan wel draakje. Ik had het eerst ook. Heb het goed ingevet, bontje errond, teugels laten inkorten (haf met groot hoofd, kort nekkie), en ze rijdt er erg goed op. De werking van een bitloze optoming verschilt van paard tot paard, dus het is goed dat je verder kijkt Lachen

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 23:22

sylke reageerde er erg goed op, ik kon gewoon normaal rijden als met bit. alleen soms even een kleine miscommunicatie, maar het ging buiten mijn verwachting goed. toch wil ik iets wat 100% werkt, en de prijs vond ik ook vrij hoog voor dit hoofdstel, ik zag wel dat er nieuwe types aankomen, mischien wacht ik daarop. (en rijden met bit gaat ook prima, dus ik hoef niet over te stappen, dat scheelt)

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:41

Kijk anders eens naar zo'n meroth neusriem. Vind ze zelf erg prettig vanwege die bladveer in de neusriem. Dan is de neusriem direkt los als er geen druk is op de teugels.
Touwhalster is misschien ook lekker om in de bak mee te oefenen hoe bitloos je bevalt.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 16:07

die meroth nieuwriem vind ik erg stug en hard, ik begrijp zeker dat mijn handen het dinge besturen en dat het dus ook zacht gebruikt kan worden, maar tcoh vind ik alleen druk op de neus wat te fel. zelfde geld dus voor een touwhalster (vind dat kort ook zo dun)

odolphie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 07:54

Het hoofdstel is te vergelijken met dr. coock... Wat ik daar het nadeel aan vind, is dat de leren riemen die kruislings onder de kaak door zitten, net op het glijdpunt gaan buigen, en dat ze dan niet meer willen glijden. Het hele effect is dan weg. Ik gebruik zelf het bitlooshoofdstel van Emiel Voest, die heeft nylon gelijders. Dus geen werking van het leer dat het krom blijft staan. Verder kun je eens kijken bij bitloosrijden.nl ... is van alles uit te proberen. En daar staat ook bij hoe het paard het hoofdstel of de optoming moet dragen!

enjoyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:31

Misschien is een indian bosal wel iets voor jou.
Kijk maar een op mijn site. Deze kun je ook gewoon in je eigen hoofdstel hangen.
En ik kan hem voledig aan je wensen en je paard aanpassen. Ook kun je dan even een foto sturen zodat ik kan kijken of hij goed hangt.
Verder werkt hij op een soortgelijke manier als het hoofdstel dat je uitgeprobeerd hebt.
In elk geval succes met zoeken.
En vergeet niet geniet en heb plezier.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:40

Wat leuk dat je bitloos rijdt. Lachen
Dat het nog wat ‘stroef’ gaat, is omdat het nieuw is. Jullie moeten samen nog de ‘afspraken’ maken voor het rijden. Dat is even wennen. Lachen
Hij mag wel iets hoger, een of twee gaatjes.
Het kan zijn dat dit hoofdstel, na een tijdje proberen, niet zo lekker voor jullie werkt. Dan kun je even kijken naar een bitloos hoofdstel met een andere werking.
Succes!

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 20:25

inmiddels is het hoofdstel dus terug gebracht. ik vond het door de ringetjes glijden veelste stroef gaan. dan kan ik beter met bit rijden. (dit is namelijk geen probleem) ik ga eens kijken naar die bosal. (bij het woord bosal denk ik gelijk aan een best steng iets, maar hier zal ook wel gelden, degene die hem in zn handen heeft maakt het steng of zacht)

odolphie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:32

Ik ben pro bitloos rijden. Ik kan me dus ook moeilijk inleven in iemand die even bitloos rijd en dan weer overstapt op een bit. Waarom doe je dit? En waarom heb je dan uberhaupt gekozen voor een bitlooshoofdstel?

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 12:43

Omdat ik niet anti bitloos en niet anti bit ben. Mijn paard rijdt ik al 5 jaar met bit, en ik voel me hier verre van schuldig door, ik weet dat ik een zeer zeer zachte hand heb, krijg er ook altijd commentaar op maar dat neem ik voor lief. Mijn paard heeft geen hekel aan een bit, en ik dus ook niet omdat we er samen goed mee over weg kunnen.
Omdat ik zo weinig doe met het bit wou ik wel eens kijken hoe ze zonder bit was. Ook hiermee is ze super braaf, maar ik vond het hoofdstel niet fijn genoeg, ik vond de inwerking erg hard, het was een stroef hoofdstel, en ik vond dat ik er minder verfijnt mee kon werken. Dit zegt niet dat ik tegen bitloos ben, daarin tegen, maar met bit vind ik dus fijner als met dit hoofdstel. wie weet is er wel een hoofdstel waarmee ik wel fijn bitloos kan rijden, maar helaas heb ik geen geldboom waardoor ik ze allemaal kan uitproberen, en daarbij lijkt me elke week een ander bit meer dan verwarrend voor mijn paard. Lachen

odolphie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:48

dan heb ik een tip. Op www.bitloospaardrijden.info staat een adres van iemand die voor 25 euro allerlei hoofdstellen komt passen. Ik weet uit ervaring dat het erg prettig is om te voelen welk hoofdstel de beste werking heeft op je paard. Misschien dat hier iets tussen zit wat bij jou past. Je moet natuurlijk doen waar jij en je paard het beste bij voelen.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 12:51

bedankt voor de tip, ik ken deze site, erg goed initiatief, toch vind ik dat ik niet in 1 dag kan beslissen en wil me er dan meer in verdiepen, wie weet over een tijdje. op het moment is mn merrie drachtig en rijden we buiten 1 keer in de week in de bak, alleen maar buiten. (met een losse teugel of alleen halster)

odolphie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:58

Ik vind het ook een goed initiatief. Ik sta er ook tussen met mijn ervaringen en foto's... (onder Margo_O)
Het passen van die hoofdstellen is inderdaad een hulpje. Daarna kom je door een hoofdstel een tijdje te gebruiken erachter wat je van het hoofdstel vind. En wat ik zelf erg nuttig vind, is om de ervaringen te lezen van andere mensen. Ik heb ook een tijdje gezocht naar de juiste optoming. Ik hou het nu eerst even bij het trainingshalster van Monty Roberts. Hier reageert mijn paard het beste op.
Jij moet doen wat jij wilt, en wat jij het beste vind voor je paard!!!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 22:12

Het is goed dat je je gaat kijken wat voor je paard het beste werkt. Ik gebruik niet voor alle paarden dezelfde bitloze optoming omdat elk paard weer anders reageert op de hoofdstelen (ik rij trouwens ook met bit hoor;-))

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 23:06

Grappig om zo je service voorbij te zien komen Lachen

Maar het is idd dat ieder paard, maar ook mens weer anders reageert op een bitloos hoofdstel.
Er zijn een aantal basis princiepes, maar ook hier hangt het er weer vanaf hoe breed je neusriem is, wat voor soort kinriem (ketting) je gebruikt en voor welke doel je het hoofdstel wilt gebruiken.
Wil je er bv dressuur mee rijden, zal een wat bredere neusriem nodig hebben om de aanleuning te kunnen ondersteunen en zal je sneller op een sidepull achtige optoming terecht komen.

De FRA vind ik een copy van vele kruislingse systemen waarbij de release moeizaam blijft.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 11:18

hey wat leuk, een echte kenner. goede tip van die neusriem, dat zijn dingen waar ik niet op kom, zelfs niet door honderdmiljoen keer een tekst te lezen. bedankt!

odolphie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:54

Ik rij nu dressuur met het trainingshalster van Monty Roberts. Daar zit helemaal geen brede neusriem op. Dus ik ben het dan ook niet helemaal eens met annebe. Per paard is verschillend welke optoming geschikt is. Ieder paard reageert weer anders op druk enz.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 14:00

maar bij dressuur word er wel verwacht dat je aanleuning ondersteunt, dwz een constante lichte druk. een dun halstertouwtje lijkt mij minder prettig voor het paard. (in de dressuur dan he, want als het verder los op het hoofd ligt zie ik hier geen probleem)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 14:04

ik plaats een stipje omdat ik dit graag even volg , wil nl na mijn zwangerschap ook de overstap maken naar bitloos ...

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:13

Citaat:
Ik rij nu dressuur met het trainingshalster van Monty Roberts. Daar zit helemaal geen brede neusriem op. Dus ik ben het dan ook niet helemaal eens met annebe. Per paard is verschillend welke optoming geschikt is. Ieder paard reageert weer anders op druk enz.

Ik heb het helemaal met je eens dat ieder paard weer anders reageerd op druk.
Maar als je met constante aanleuning gaat rijden met een smalle neusriem kan je paard daar in de toekomst gevoelloos voor worden.
Onder het velletje van het paard, zit bindweefsel en daardoorheen lopen allerlei ontzichtbare zenuwbanen.

Leer kijken en luisteren naar je paard, soms zit het in de subtielste signalen

updatë: Ik heb even gegoogled op dat trainingshalster, maar is dat dually halster van MR?