Wintec Cair op laten vullen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mitnait

Wintec Cair op laten vullen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 14:20

Is het mogelijk om een Wintec Cair op te laten vullen? Ik heb het idee dat mijn kussens wat zachter worden, vandaar dat ik me afvraag of dit mogelijk is.

zazoeyou

Re: Wintec Cair op laten vullen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 14:23

Cair is niet op te vullen,,

WEL kunnen ze de cair eruit halen en vervangen voor wolvulling..

Overigens cair zadels zijn met warm weer altijd zacht,, met kou en vries kunnen ze zelfs zo hard worden als steen..

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 14:28

Is dat dan niet erg oncomfortabel voor je paard?
Wil zelf een cair zadel kopen, maar ik twijfel nog een beetje.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 14:37

niet eens op te vullen? Verward
en die vent van die passervice wilde mij een wintec met cair aansmeren..
wat ik dus door dit soort verhalen niét wilde.
hij ging zijn discussie, cair weer verder en ik zei gewoon, néé ik wil géén cair, nog een poging tot verkooppraatjes werd ik lichtelijk geiriteerd NÉÉ ik wil GÉÉN cair!
en toen was ie stil. Clown

ik ben blij dat ik geen cair heb genomen.
wintec paste uberhaupt niet, er moesten dikkere kussens onder zitten, het zadel lag achterover en zonder shabrak lag het los van haar rug..
hij ging zijn discussie, cair weer verder en ik zei gewoon, néé ik wil géén cair, nog een poging.

ik heb 1 wintec met cair gezien an iemand, en die vond ik érg zacht..

Inge_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 14:52

moonfish13 schreef:
NÉÉ ik wil GÉÉN cair!
en toen was ie stil. Clown

Nagelbijten / Gniffelen Sorry, hier moest ik wel om lachen Clown

Ik zou zelf ook geen cair nemen, maar ik denk dat ik eens ergens gelezen heb op bokt dat het wel kan opgevuld worden.
Het was wel maar heel beperkt te verstellen.

Ik ga even zoeken waar ik dat vandaan heb...

Gevonden!
[HAR] Opvullen wintec MET cair systeem?!?

pdjonghe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:13

Een wintec cair kun je perfect laten opvullen. Ik heb een Bates Innova en ze kunnen er gewoon wol bijsteken om je kussens netjes passend te maken. Ik was heel tevreden over het cairsysteem op mijn fries, met heel weinig schoft en een mooie vlakke rug. Op mijn nieuwe ferrozoontje met een redelijk hoge schoft en nog wat zwakke bespiering, heb ik de cair er laten uithalen vooraan. De lucht werd telkens ik ging zitten naar achteren geduwd, waardoor het zadel vooraan op de schoft lag. Cair eruit, wol erin en het probleem was opgelost.

Aleashop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:28

Beste mensen, ik krijg de laatste tijd nogal veel klanten over de vloer die schrik hebben van het Cair-systeem bij Wintec en Bates. "We hebben het gelezen op bokt.nl"! Al goed en wel en leuk dat die communitiesites bestaan (want ik wil er zelf aan beginnen deelnemen) alleen wordt correcte info al te vaak met foute info verwisseld.
Graag wilde ik daarom ook even dit euvel uit de weg hebben.
Cair kan een volume verandering hebben van 1% bij een temperatuurschommeling van 30 graden Celcius.
Dat juiste percentage is door Bates Saddlery wetenschappelijk gemeten. En als proef op de som heb ik een Wintec in de ijskast gestopt voor 3 dagen. Niks harder, niks zachter, sorry het is gewoonweg foute info!
Groetjes,

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 07:21

Mijn ervaring is dat de kussens wel degelijke keihard worden als het koud. Niet omdat ik het op bokt lees, maar omdat ik zelf een tijdje met een Bates (van iemand anders) heb gereden. Toen het vroor waren die kussens zo hard als een baksteen. Voor ik aansingelde legde ik het zadel eerst 10 minuutjes op de rug onder het solarium om een beetje op te warmen.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 07:23

Ik heb zelf Wintec Cair gehad om m'n paard in te rijden, het zadel is wel op te laten vullen. :j

trainhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 21:44

Wat een discussie voor evidente zaken :
1. Een zadel met een CAIR systeem is perfect op te vullen. Het kan zowel met de speciale daarbij geleverde pads voor bvb. asymmetrische paarden. Desgevallend kan het ook met wol of vilt. Deden wij al tientallen malen.
2. Cair bevriest NIET (lucht bevriest niet!), Wintec ook niet (inert syntetisch materiaal). Wat eventueel wél zou mogelijk zijn is dat het leder (!) van een BATES bevriest als het nat of vochtig is. Leder is huid en heeft een cel- of vezelstructuur die kan nat worden en/of vocht opnemen. Het leder kan dus hard worden (maar dat doet elk lederen zadel, en is niet merkgebonden), maar niet het CAIR systeem.
3. Wintec en Bates hebben nog een bijkomend voordeel is dat er standaard 8 verstelbare beugels (kopijzers) zijn zodat het kan aangepast worden mocht de schouderbreedte van het paard veranderen. Is trouwens héél gemakkelijk op te meten met een speciaal en handig meetlatje.
Dus, zowel in breedte als in lengte, kan elk Wintec en/of Bateszadel perfect aangepast worden aan de bouw en conformatie van het paard.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:36

Sorry hoor maar dat laatste wat je zegt is echt onzin!
De zadels kunnen niet korter of langer worden gemaakt en als de bolling van boom en de kussens niet goed past op de rug van het paard dan past het zadel niet. Je kunt een degelijk engels zadel wel iets aanpassen door de kussens aan te passen, maar hier zit slechts een kleine marge in. Het paard of de pony kan bovendie zo breed of smal zijn dat de kopijzers van wintec / bates te krap of te smal zijn. Kortom, een zadel als wintec of bates kan niet op elk paard passen. Daar zijn de verschillen tussen paarden te groot voor.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 21-03-09 08:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd.

trainhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 12:06

Het is hoog tijd dat, vooraleer een antwoord te geven, men alles eens goed op een rijtje zet en nadenkt. Er zijn 8 kopijzers van smal naar X-tra breed, er zijn 6 pads in 2 diktes waarmee men de welving (niet de bolling) van de rug resp. de asymmetrie in de schouders kan compenseren. Mocht dit nog niet gaan dan bestaat er bij Wintec een X-tra breed model voor sommige zwaardere paarden, bolletjeshaflingers en/of tinkers enz. met alweer 3 maten van kopijzers. Waar in godsnaam staat dat een zadel korter of langer kan gemaakt worden, dit is onzin. Een zadel moet passen op de schouders (+/- 2 vingers achter het schouderblad) en de druk mag niet verder komen dan de T18 ttz. de laatste borstwervel. Dit is wat de lengte betreft. De "lengte" waar ik van sprak ging uiteraard over de "welving in de lengte!). Een goed zadelmaker komt ALTIJD passen en uitmeten aan huis/stal en zal desgevallend de zadels aanpassen.
Het is juist dat er altijd uitzonderingen zijn die de regel bevestigen wat de paarden betreft. Persoonlijk heb ik al ongeveer een 300-tal Wintec en Bates zadels aangepast en er geen 5% gevonden waar er geen passende oplossing voor was (maar dan kan men overgaan naar merken zoals bvb. Massimo met 12 kamerbreedtes).
Als men van de smalle schouders van bvb. een berberarabier tot de brede schouders van bvb. een stevige tinker een zadel kan aanpassen is er mijn inziens van een "kleine marge" geen sprake.
Ik heb, als paardenfysiotherapeut én als zadelmaker met 30 jaar ervaring, absoluut geen probleem om op een forum uitleg te geven maar dan enkel op antwoorden waar op voorhand over nagedacht of geïnformeerd is.

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 13:01

Mijn bates met cair is in de winter ook niet harder :n

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 13:17

Ik voel het verschil ook niet. Tussen winter en zomer, en geloof me heb echt wel in dat
ding zitten prikken. Nou ligt mijn zadel thuis, dus misschien dat ie daarom niet ijskoud wordt.
Hoewel hij wel soms ook een tijd in de auto ligt voor hij op mijn pony terecht komt.

Heb nu meer dan 2 jaar een bates caprilli.
Overigens het enigste zadel wat fatsoenlijk op mijn fjord lag en waar ik ook
nog leuk op kon zitten.
(Ik te lang, voor te klein paard en ik hekel hebbend aan veel wrong en diepe zit)

Voor meneer/mevrouw trainhorse heb ik nog wel een leuke.
Dat ding zit (ook de nieuwere en andere versies) heel leuk met aan de achterzijde met een 2 punts singel
vast aan de achterkant. Waarvan 1 van de V poten verstelbaar is, de andere niet.
Ra ra welke ik nou graag!!! zou verstellen? Juist die die je niet kunt verstellen :D
En sprak laatst iemand die dat ook zou willen, kan iemand dat doorgeven aan de firma bates?
Extra gespje en klittebandje zal de kosten niet wezen.

Animal_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 23:53

ik denk juist dat het CAIR systeem erg fijn is voor de rug van je paard. En omdat WINTEC zadels niet van echt leer zijn, zijn ze een goede goedkopere oplossing, ík heb nooit rot gezeten op een WINTEC. Ja, op een fjord van mijn werk, heb ik het idee dat ik op zijn hals zit, maar dat had ik met zijn leren dressuurzadel ook.

Voor een (80%) draver, welke boom kan ik dan het beste nemen? niet extreem veel schoft, mooie ronde rug. ik ben niet zo'n kei met zadels passen...

trainhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 14:25

Hallo Animal Lover! Zoals ik reeds zei bestaat er voor Wintec een meetinstrument waarbij uw zadelmaker de exacte breedte van de schouders kan meten (1 à 2 vingers achter het schouderblad ttz. daar waar uw kopijzer moet rusten). Dit geeft tezelfdertijd de kleur van het kopijzer weer dat in de boom moet gestoken worden (8 kleuren!). Altijd dus uw zadel laten passen!
Hallo Sjolvir! Dit is een interessante opmerking en ik wil het zeker doorgeven aan Bates. Maar, waarom wil je die verstellen? Wat is het probleem dat je nu hebt omdat het NIET verstelbaar is? Inderdaad, de kost is het niet maar bij Bates/Wintec wordt er héél zorgvuldig omgegaan met alle opmerkingen en zij willen iedere maal de correcte reden weten, als dit inderdaad juist blijkt te zijn, dan doen ze dat gewoon. Zo is ind e nieuwe modellen de aanhechting van het kussen achteraan vergemakkelijkt, zijn de singelstoten eenvoudig verstelbaar, hebben wij die opvulkussentjes bekomen enz. Ik ben benieuwd en zal het zeker ter sprake brengen. Bedankt voor de opmerking.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 14:57

Ik lees hier een paar keer lucht. Maar wie heeft cair wel eens in handen gehad. Niet cair in kussens maar cair buiten de kussens? Daar is niks lucht aan hoor. Ze zijn meegelift op de flair. Dat zijn echte luchtkussens.
Ja hoor, je kan cairkussens best opvullen met wol, maar zacht kunnen de kussens niet worden. Want het is gewoon plastic met foam dat in je kussen zit, dus ook geen gaatje in je cair zoals ik iemand weleens heb horen zeggen.

Je mag zelf raden welke cair en welke flair is.
http://img19.imageshack.us/my.php?image=dsc0357o.jpg

De cair:
http://img18.imageshack.us/my.php?image=dsc0358x.jpg

en de flair:
http://img7.imageshack.us/my.php?image=dsc0360h.jpg

Waarom er geen flair in wintec zadels zit? Omdat flair inbouwen 500 euro kost.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 10:57

Gister heb ik wederom cair en flair in handen gehad. Het verschil is overduidelijk.
Trainhorse, als je met pads gaat werken dan past het zadel dus niet... Ik heb nu een wintec wide (met cair, helaas in nl niet zonder te verkrijgen), maar ik vind hem niet optimaal liggen. Ook vind ik de stijgbeugelophanging te ver naar voren zitten. Ik wil graag overstappen op een WOW (met flair en alle andere voordelen) en zal dit uiteindelijk ook wel gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:34

trainhorse schreef:
Wat een discussie voor evidente zaken :
1. Een zadel met een CAIR systeem is perfect op te vullen. Het kan zowel met de speciale daarbij geleverde pads voor bvb. asymmetrische paarden. Desgevallend kan het ook met wol of vilt. Deden wij al tientallen malen.
2. Cair bevriest NIET (lucht bevriest niet!), Wintec ook niet (inert syntetisch materiaal). Wat eventueel wél zou mogelijk zijn is dat het leder (!) van een BATES bevriest als het nat of vochtig is. Leder is huid en heeft een cel- of vezelstructuur die kan nat worden en/of vocht opnemen. Het leder kan dus hard worden (maar dat doet elk lederen zadel, en is niet merkgebonden), maar niet het CAIR systeem.
3. Wintec en Bates hebben nog een bijkomend voordeel is dat er standaard 8 verstelbare beugels (kopijzers) zijn zodat het kan aangepast worden mocht de schouderbreedte van het paard veranderen. Is trouwens héél gemakkelijk op te meten met een speciaal en handig meetlatje.
Dus, zowel in breedte als in lengte, kan elk Wintec en/of Bateszadel perfect aangepast worden aan de bouw en conformatie van het paard.

Als zadelmaker met 30 jaar ervaring zijnde, zou jij toch moeten weten dat het cair systeem hoofdzakelijk faom is met hier en daar een belletje lucht. En dat juist dit foam erg temperatuurgevoelig is en hard wordt bij koude. En dat hier en daar wat wol of vilt bij foam stoppen geen ideale zadelvulling is. En dat wanneer je aan de voorkant van het zadel iets verandert, dat dan het hele zadel mee-verandert.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:38

nou ik heb ook een wintec cair zadel, deze hangt gewoon in de stal(hier is de staldeur alleen dicht met regen) en de kussens zijn nog nooit hard geweest.

trainhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 09:42

Ik begrijp niet wat mensen er toe aanzet om verkeerde informatie op het net te zetten (staan die op de loonlijst van de concurrenten misschien?). Als men een Wintec of een Bates aan de zijkant open maakt (dit is eenvoudig want het is een Velcro sluiting) dan ziet men de luchtkussens zitten. Het foamverhaal is dus onzin. Op de koop toe wil men dan dezen die wat ervaring hebben belachelijk maken. Als men merkt dat deze mensen dan ook zesduizend (!) van die hoogwaardige berichten op het forum zetten, dan is dit kenmerkend voor de waarde van het forum. En zeggen dat er mensen zijn die klakkeloos geloven wat men schrijft!
Wat de verandering aan het zadel betreft moet men ook weten dat de boom van eerder vermelde zadels licht flexibel is enerzijds en uiteraard ook de rest dient aangepast te worden. Dit is evident voor elke professionele zadelmaker met enig verstand van anatomie van de paardenrug. Nogmaals, koop NOOIT een zadel zonder het te laten passen door een professioneel zadelmaker of passer! Dan zal ook die opmerking dat de "pads" niet werken of de ophanging niet optimaal is niet meer nodig zijn.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 13:56

Trainhorse, hoe komt Mizora dan aan die foto's?
Wie zegt dat het de luchtkussens zijn die jij aan de zijkant ziet zitten, kunnen net zo goed de foamkussens zijn.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 08:52

Bij de stand van een zeer bekend merk wat wel met echte luchtkussen werkt waren zowel op Horse Event als op de Equitana de systemen van FLAIR en CAIR te vergelijken (dus zo los, niet in een zadel). Ik neem dat de foto eerder in dit topic op HE is gemaakt.
Ik verbaas me nu wel enigzins over de felheid waarmee de opgeblazen plastic hoesjes (met foam erin) waaruit CAIR bestaat worden verdedigd. Waarom zouden deze een voordeel zijn voor de rug van een pony of paard?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:03

Jep, inderdaad op de HE van dit jaar. Gemaakt om nog eens duidelijk te laten zien wat het verschil is.
Maar denk eens na over wat sommigen hier eigenlijk zeggen.
Voor 65 euro kunnen wij leveren wat anderen voor 500 euro leveren. Het verschilt alleen 2 letters in naam.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 20:03

:n er zitten nogal wat verschillen tussen, daar gaat het nou net om.