Ervaringen met Pessoa magic system watertrens bit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jamika

Ervaringen met Pessoa magic system watertrens bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 22:16

Afbeelding

Pessoa magic system watertrens
(BI251300)
Het magic system bit combineert de flexibiliteit van en gebroken bit met de controle die een recht mondstuk geeft.
Het exclusief gepatenteerd ontwerp verhindert dat het bit volledig buigt en zo kwetsuren veroorzaakt aan de tong en het gehemelte.
Al deze voordelen maken de magic system bitten de beste keuze voor de trainning ven opvoeding van allerlei soorten paarden zelfs de jonge paarden en met een gevoelige mond.

Wie heeft er ervaring met dit bit? Is er een groot verschil met een gewoon dubbel gebroken bit?

arans

Re: Ervaringen met Pessoa magic system watertrens bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 22:25

Klinkt intresant, maar het ziet er niet echt fasineerden uit Clown

TessxSchatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 22:29

Geen ervaring, maar klinkt goed!

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 22:54

Ik heb hem. Het is een heel fijn bitje, vooral omdat het niet zo rammelt en omdat het geen notenkrakerwerking heeft omdat het bit niet helemaal dubbel kan vouwen.
Mijn haf loopt er heerlijk op, en die is echt moeilijk met bitten.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 10:07

Mag je er ook gewoon dressuurwedstrijden mee rijden? Lijkt me onder een 'gewoon' dubbelgebroken bit vallen of heb ik dat verkeerd? En als ik het goed begrijp werkt het als een dubbelgebroken bit maar met meer druk zet hij zich vast oid?

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 14:09

Volgens mij mag je er niet mee starten omdat het bit een mondstuk heeft van twee verschillende soorten metaal.

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:04

Kylan schreef:
Volgens mij mag je er niet mee starten omdat het bit een mondstuk heeft van twee verschillende soorten metaal.

Ik kan daar niks over vinden in het regelement? er mag ook een bit met roterend stuk worden gebruikt. die zijn toch meestal van koper?

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:14

zelfde werking /idee als een myler bitje?

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:20

Lijkt sterk op het principe van een Danger bit.
Deze kan ook als een stang werken.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:04

het middelste stukje heeft alleen zo'n koperkleurig laagje, meer is het niet!
ik heb hem ook! gebruikte hem in het springen, het krijgt een stangwerking bij druk van beide teugels. ik heb er tijd lang fijn mee gereden Ja

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:47

Het grote verschil met dit bit en een dubbel gebroken bit, is dat deze na een bepaalde graad van inwerking blokkeert en een inwerking van een stang krijgt. Tenminste, ik weet niet 100% zeker of dit hezelfde model heeft als het bit dat ik heb liggen. Hij oogt hetzelfde. -> http://www.marengosoutfit.nl/site/webshop/product/378#

In principe een super fijn bit. Helemaal voor paarden die snel door een teugelhulp heen lopen. Ik vind persoonlijk wel dat als je dit bit gebruikt je een zachte stillen hand moet hebben. Aangezien hij snel, scherp inwerkt.

Ik heb dit bit ook wel eens aan iemand verkocht die hem wilde gebruiken voor het springen. Haar paard werd er bloednerveus van als het bit blokkeerde en heel onzeker. Daar was hij dus minder geschikt voor.

Maar voor mijn moeders pony, die wel eens door een teugelhulp heen wil lopen, is zo'n bit perfect. Daarbij ligt hij super in de mond.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 22:34

Ik heb een giga tank van een pony en qua controle merk ik eigenlijk weinig verschil met een gewone trens. Ik heb ook het idee dat een ongebroken trens helemaal niet zo scherp is. Ik merk juist dat hij heel stil ligt en minder wiebelt.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 00:58

ik ben er toen mee gestopt, toen ik merkte dat mijn merrie eigenlijk wat te veel verstrakte in het lijf op het moment dat ik druk gaf en ze eigenlijk braaf op reageerde. maar toch met wat spanning.

maar ieder paard natuurlijk weer anders. ze kon hem ook wel vastpakken en er wat doorheen lopen Tong uitsteken

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 15:22

Ik heb er nu een te leen. Vanmorgen mee gereden en vond 'm prettig rijden. Door mijn gipsarm heb ik wel een vrij stille hand op het moment Knipoog Ik vond haar er makkelijker op inbuigen dan op mijn gewone dubbelgebroken bit.

DevilsFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 19:12

is echt een magic bit! ik heb hem! mijn paard loopt er super mee. Bloos Haha!

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 19:20

Hebben jullie er bitringen bij of rijden jullie zonder bitringen?
Als ik het reglement van de KNHS lees zou je er volgens mij gewoon mee mogen rijden.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 19:51

het kan helemaal geen stangwerking krijgen,want het heeft geen hefboomwerking.
principe is hetzelfde als een dangerbit,al lijken deze me wel fijner,de danger is vrij dik geloof ik.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 21:41

Wel grappig, dat het bij harde inwerking een onbebroken bitje word. Want een ongebroken bitje word juist meestal als heel zacht beschouwd Haha!

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 22:13

Ik heb ook echt niet het idee dat het een scherper bitje is. Bij een enkelgebroken bitje durfde mijn pony hem of niet aan te nemen, of ze ging er juist erg hard op hangen om dat ding maar stil te krijgen in haar mond. Met deze heb ik een hele fijne aanleuning. Ze durft hem aan te nemen, en ik kan haar heel makkelijk laten nageven en inbuigen. Ik heb al een gigantische hoeveelheid bitten geprobeerd, maar dit is de enige waar ik echt een mooie, constante aanleuning mee kan krijgen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 21:21

ongebroken is niet scherp hoor. Een ongebroken trens is heel wat anders dan een stang, een stang heeft een hefboomwerking, een ongebroken trens niet.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 21:38

Petra_O schreef:
Ik heb ook echt niet het idee dat het een scherper bitje is. Bij een enkelgebroken bitje durfde mijn pony hem of niet aan te nemen, of ze ging er juist erg hard op hangen om dat ding maar stil te krijgen in haar mond. Met deze heb ik een hele fijne aanleuning. Ze durft hem aan te nemen, en ik kan haar heel makkelijk laten nageven en inbuigen. Ik heb al een gigantische hoeveelheid bitten geprobeerd, maar dit is de enige waar ik echt een mooie, constante aanleuning mee kan krijgen.

Leuk om te lezen! Ik heb er gisteren weer mee gereden, ze was eerst even wat zoekende maar daarna liep ze echt super! Vooral in de galop was de aanleuning veel constanter dan voorheen en het inbuigen ging beide kanten op ook makkelijker.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 17:02

Ik heb inmiddels een aantal keren met het bit gereden. Tussendoor ook weer even met een ander bit omdat ze met dit bit tijdens de overgangen soms toch wel tegen de hand is. Op het andere bit liep ze helemaal niet fijn, dus weer terug naar de Pessoa Magic. In principe loopt ze er fijn op, maar tijdens overgangen blijft ze soms tegen de hand. Komt dit door de scherpere inwerking van het bit? Hebben jullie dit ook ervaren of juist niet?

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 19:41

Ik niet echt, maar ik heb een pony met een mond van schokbeton...
Wat is het andere bit dat je had gebruikt?

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 19:50

Een enkelgebroken bustrens met hetzelfde principe, wordt recht bij een ophouding. Maar die vond ik minder fijn inwerken, kwam minder goed door voor mijn gevoel.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 19:55

probeer anders eens een gewone dubbelgebroken trens? Of heb je dat al eens gedaan?
Die is wat zachter dan de pessoa.