Welk zadel beste van kwaliteit? Kentaur of de prestige

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sheyjoen

Welk zadel beste van kwaliteit? Kentaur of de prestige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 14:25

Zoals mijn vraag al luidt in het onderwerp.
Welk zadel heeft een betere kwaliteit. De prestiges zijn duurder dan de kentaur zadels, maar is de prijs-kwaliteits verhouding er dan ook naar?
Ik heb nu een (leenzadel) wat oudere Anky dressuurzadel, zadel zit heerlijk, maar moet deze eerdaags terug geven, en aangezien ik het geld niet heb om een 2e hands anky zadel aan te schaffen ben ik opzoek naar een ander zadel. Nu heb ik op internet 2 mooie zadels gezien, een kentaur (+- 1.5jr oud)en een prestige (4jr).
Wie kan mijn keuze bevestigen? Ik ben benieuwd naar mensen die ervaring hebben met (een van) de zadels.

Groetjes wendy

MiniMouse

Re: Welk zadel beste van kwaliteit? Kentaur of de prestige

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 14:29

Kentaur is goede kwaliteits prijs verhouding.
Ik vond het fijn zitten hij heeft wel een wat hoge voorboom..dus je zit gauw met je kruus op die knobbel Bloos Maar verder een heel fijn zadel hoor! Ik moet alleen een lagere voorboom hebben Haha!
ook paste hij niet op mijn paard..duurdere zadels hebben vaker een betere pasvorm voor meerdere paarden..Prestige heb ik nooit op gereden maar is wel heel goede kwaliteit hoor.
Mocht je een echt fijn zadel zoeken met een best wel heel goede kwaliteit en erg betaalbaar..google dan eens op knightrider zadels. Ik heb er zelf één en ze zitten fijn..diepe zit en fijn leer.
Ook zijn ze niet zo duur!
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 17-08-08 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 14:34

Denk dat Prestige toch echt wel betere kwaliteit is. Die kosten ongeveer het dubbele als de Kentauer. Mijn ervaring is dat de duurdere zadels gewoon langer meegaan, betere leer kwaliteit e.d.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 14:34

ik heb zelf een kentaur penelopa/medeaII gehad fijne zadels voor dat geld..maar idd zoals MiniMouse al zegt je zit al gauw met je kruis op de voorboom..ik heb toen een prestige top dressage aangeschaft...deze zit veel fijner niet gedwongen ook veel wrong en zeer goede kwaliteit leer...deze zadels koop je op mp voor ongeveer 500,-tot 800,- net zo duur als een nieuwe kentaur..maar persoonlijk vind ik de prestige van veel betere kwaliteit.(ik heb mijn prestige te koop staan.incl beugels riemen)

powerzoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 14:35

ik heb op een prestige gereden, heel erg fijn zadel super kwaliteit leer en kan heel erg lang mee. ik was zeer tervreden over.

sheyjoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 14:46

Ik denk dat ik idd wel voor de prestige kan gaan. Maar ik moet echt een zadel hebben met niet te veel kniewrong, ik kan me daar niet genoeg in bewegen, en aangezien ik een jong paard heb wat pas sinds maart/april onder het zadel is vind ik t natuurlijk heel belangrijk dat ik de hulpen die ik geef dan ook juist kan geven. Ik heb zelf een euroriding diamant liggen, deze is te koop omdat hij ook niet meer op mn paard past, maar doe deze ook weg omdat ik er te vast inzit. Het zadel heeft teveel aan kniewrong.
Maar welk type onder de prestiges zou evt geschikt zijn? (medium)Diepe zit maar medium wrong

sheyjoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 14:47

MarissaM schreef:
ik heb zelf een kentaur penelopa/medeaII gehad fijne zadels voor dat geld..maar idd zoals MiniMouse al zegt je zit al gauw met je kruis op de voorboom..ik heb toen een prestige top dressage aangeschaft...deze zit veel fijner niet gedwongen ook veel wrong en zeer goede kwaliteit leer...deze zadels koop je op mp voor ongeveer 500,-tot 800,- net zo duur als een nieuwe kentaur..maar persoonlijk vind ik de prestige van veel betere kwaliteit.(ik heb mijn prestige te koop staan.incl beugels riemen)

Heb je evt foto's van het zadel? en de maten?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 15:46

als ik jou was zou ik dan gaan kijken naar een prestige appaloosa of doge. de top dressage zou ik in jouw geval niet doen, die heeft namelijk heel veel wrong

sheyjoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 16:20

LiSSy schreef:
als ik jou was zou ik dan gaan kijken naar een prestige appaloosa of doge. de top dressage zou ik in jouw geval niet doen, die heeft namelijk heel veel wrong

Ok, bedankt! Ik heb een bod gedaan op een prestige zadel, welk type het is weet ik (nog) niet, maar dr is mij verteld dat het zadel niet veel wrong heeft dus ben benieuwd Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 16:24

Prestige is zeker te weten betere kwaliteit. De Prestige Top Dressage heeft zoals hierboven gezegd wel echt heel erg veel wrong dus als je daar niet naar op zoek bent, is zo'n zadel niks voor je Lachen

sheyjoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 16:30

Urielle schreef:
Prestige is zeker te weten betere kwaliteit. De Prestige Top Dressage heeft zoals hierboven gezegd wel echt heel erg veel wrong dus als je daar niet naar op zoek bent, is zo'n zadel niks voor je Lachen

Nee zadels met een te gedwongen zit, is niets voor mij. Diepe zit is geen probleem maar ik heb niets aan die dikke kniewrongen, kan daar gewoon niet mee uit de 'benen' in dit geval Knipoog

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 16:43

Ik heb mijn Kentaur nu ongeveer 3/4 jaar denk ik en ben eigenlijk alweer aan een nieuwe toe.

sheyjoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 16:51

Wanted2003 schreef:
Ik heb mijn Kentaur nu ongeveer 3/4 jaar denk ik en ben eigenlijk alweer aan een nieuwe toe.

En ga je opnieuw voor een Kentaur? of ga je voor een ander (merk) zadel?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 18:06

3/4 jaar? Tja, ik vind het leer ook niet altijd denderend van Kentaur, maar na zo'n korte tijd een zadel versleten is niet normaal.

Prestige is echt veel beter. Maar ja, de prijs is ook hoger.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 18:29

Nee, ik ga niet meer voor een Kentaur. Hij zit fijn, maar ik koop liever een duurder zadel met meer kwaliteit, waar ik dus langer mee doe. Laatst is mijn zadel nog opgevuld en ik merk nu dat hij eigenlijk alweer opgevuld moet worden. Aan dat soort dingen merk je gewoon dat hij "op" is.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 18:42

prijs-kwaliteits verhouding is prima van kentaur als je een wat kleiner budget hebt,als je kunt qua kosten zou ik zeker voor prestige gaan,al zou ik me niet perse vastpinnen op dat merk.
er zijn ook zat andere goede A merken van uitstekende kwaliteit,het moet ook maar net passen.
ik wilde ook graag een prestige,maar het model waar ik lekker in zat paste niet op mijn pony.

succes!

sheyjoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 18:48

Snoevie schreef:
prijs-kwaliteits verhouding is prima van kentaur als je een wat kleiner budget hebt,als je kunt qua kosten zou ik zeker voor prestige gaan,al zou ik me niet perse vastpinnen op dat merk.
er zijn ook zat andere goede A merken van uitstekende kwaliteit,het moet ook maar net passen.
ik wilde ook graag een prestige,maar het model waar ik lekker in zat paste niet op mijn pony.

succes!

Ik ben het idd wel met je eens dat er meerdere merken zijn, die dezelfde of wellicht betere kwaliteit hebben. Maar vind het zoieso al moeilijk om uberhaubt een zadel te kiezen. Was altijd weg van Euroriding, maar ben tot de conclusie gekomen dat dit geen zadels zijn voor mij. En belangrijk vindt ik uiteraard ook dat het goed op mn paard moet passen (die nog in de groei is).
En wat voor andere A merken zitten in ongeveer de zelfde prijsklasse (2e hands)?

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 18:48

kentaur vind ik persoonlijk alleen geschikt als je niet veel rijd
als je wel intensief rijd en meerdere keren per week kun je beter een prestige kopen
prestige is een zeer goed zadel
ik weet niet hoeveel je te besteden hebt maar een 2e hands anky heb je al rond de 900 euro

ik heb zelf een ainsly rubens 2 maanden geleden nieuw gekocht en zit heerlijk maar er zit wel een behoorlijk prijskaartje aan

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 18:54

sheyjoen,je kan ook kijken naar KN,Kieffer,Stubben,Passier
ook allemaal A merken van topkwaliteit.
misschien een idee een zadelmaker te vragen 2de hands zadels van dergelijke merken mee te nemen?
kan je makkelijk proberen wat past en lekker zit

sheyjoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 18:58

De KN en de Stubben ben ik niet zo'n erge fan van, heb hier dan weliswaar geen ervaringen mee, maar weet van de stubben dat het nogal vrij harde zadels zijn (?)
Een zadelmaker is een idee, zoieso altijd fijn om te weten of het zadel gelijk past. Maar de meeste zadelmakers komen niet meer langs met 2e hands zadels. Weet jij toevallig nog wel zadelmakers die dit doen in Zuid- Holland

sheyjoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 19:03

tamaramt schreef:
kentaur vind ik persoonlijk alleen geschikt als je niet veel rijd
als je wel intensief rijd en meerdere keren per week kun je beter een prestige kopen
prestige is een zeer goed zadel
ik weet niet hoeveel je te besteden hebt maar een 2e hands anky heb je al rond de 900 euro

ik heb zelf een ainsly rubens 2 maanden geleden nieuw gekocht en zit heerlijk maar er zit wel een behoorlijk prijskaartje aan

Over de ainsley ben ik ook wel te spreken, geen ervaring mee verder, maar vind dit mooie zadels.
Miss dat ik daar maar is voor moet kijken ook 2e hands.
Ik heb niet zo heel veel te besteden en vindt t ook weggegooid geld, zolang als dat mijn paard nog in de groei is, om een duur zadel aan te schaffen. Wil niets liever als een nieuw, voor hem op maat gemaakt zadel te hebben, maar daar moeten we nog maar even mee wachten. En de anky's vind ik fijn, deze (leen) die ik heb zit heerlijk, maarja het ene zadel is ook helaas het andere niet. Ik hoef dan ook niet persee een anky terug.
T blijft lastig......

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 19:15

sheyjoen,ik heb eerlijk gezegd geen idee wie er langskomt met 2de hands zadels,vraag eens rond op bokt,want ik weet wel zeker dat ze er zijn.

de nieuwe stubbens zitten echt niet zo hard meer als de oude(die vind ik idd ook niks,haha)

KN is wel super van kwaliteit,maar ze hebben vaak een vrij vlakke zit,moet je van houden.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 20:49

prestige is absoluut veel beter dan prestige. en 3 a 4 jaar is best kort voor een zadel als het dan al versleten is. 6 a 7 jaar is redelijk normaal wanneer je intensief rijdt.

wij komen eventueel ook langs met 2e hands zadels bel voor meer info. (website zie link onderschrift)

sheyjoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 20:58

marloezzke schreef:
prestige is absoluut veel beter dan prestige. en 3 a 4 jaar is best kort voor een zadel als het dan al versleten is. 6 a 7 jaar is redelijk normaal wanneer je intensief rijdt.

wij komen eventueel ook langs met 2e hands zadels bel voor meer info. (website zie link onderschrift)

Mag ik vragen welke zadels jullie op het moment hebben?
Ik geef anders idd binnekort wel een belletje voor meer info.
Bedankt! Lachen

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 22:38

Heb mn springzadel EN dressuurzadel van Kentaur, ben er erg tevreden mee!